I hele saken viser tabellene til bruk av SFO i 4. klasse. Er egentlig bruk av SFO i 4. klasse et godt mål på det de ønsker å vise?
I den byen jeg kommer fra er det ingen som bruker SFO i 4. klasse. Dette er ikke fordi de har dårlig råd, men det er rett og slett ikke noe man gjør.
Snuppa går bare i 1. klasse, men vi vurderer å kutte ned plassen hennes til halv plass etter sommerferien. Rett og slett fordi hun trives godt med å være alene hjemme og disponere egen tid slik at hun ikke bruker SFO mer enn halv plass. Hun er kanskje ikke på normalen, men det må da være ganske vanlig å kutte ut SFO av andre årsaker enn økonomi når de blir så store at de går i 4. klasse?
Er det noe mål at ungene skal gå på SFO helt til 4. klasse?
I så måte synes jeg det er langt mer relevant å se på bruk av SFO i 1. klasse. Selv om det er "snodig" at det er så utrolig stor forskjell på øst og vest. Jeg ser den. Jeg kjenner at jeg blir litt irritert på journalister som lager saker som baserer seg på et så snodig datagrunnlag. Eller er det jeg som tar feil?
Jeg er helt enig med deg i at jeg synes de blander mange ting i artikkelen. De burde i alle fall holdt det til å se på bruk av SFO (AKS) i 1. klasse, mener jeg, evt i 2. Når de trekker fram å være utenfor i lek og språkutvikling, er det vel mest relevant de første årene når deltakelsen ellers er større.
Jeg synes ikke det er et mål at flest mulig skal gå der i 4., men jeg ser poenget i 1. klasse ift miljø, lek og integrasjon. I storebrors klasse var det 1 jente som ikke gikk der ved skolestart, hun går der nå...
Jeg er forøvrig ikke enig med dem som i artikkelen hevder at AKS er billig, men jeg mener likevel at det er greit at det er noe man betaler selv.
Jeg stilte meg de samme spørsmålene i dag morges. Ut i fra diskusjoner med venninner og på FP så er det mange som kutter ut i 3.klasse, uten at det har så mye med øst/vest å gjøre.
Det SFO-bruk i 4. klasse kan være en indikator på, er kvaliteten på SFO. Hvis det oppleves som et bra opplegg også for større barn, vil flere være der, og det er jo en fin ting. Men de blander en hel haug med ting der som ikke nødvendigvis har noen relasjon. Målet må jo være at de som trenger SFO, har et tilbud som er godt nok til en pris som er lav nok slik at det brukes. Og at ungene har det bra.
Jeg tror det, men budskapet var ikke veldig klart i artikkelen? Jeg tror likevel det er de som er ment siden det er trukket fram skoler med høy andel minoritetsspråklige.
Jeg syns også det er rart å fokusere på 4-klasse. Vi bor i et område der de aller fleste har god råd(og andelen fremmedspråklige er forsvinnende liten) men i år er det ingen fra fjerde trinn som går på SFO. For vår del fikk frøkna velge selv, hun valgte å slutte, og da ble det sånn.
Jeg er ikke enig i at "alle kan ta seg råd til SFO" som de sa på radioen i sted, det koster jo litt - har man to barn i SFO alder blir det jo en betydelig utgift i måneden. Har man lite fra før blir jo utgiftene relativt større (med forbehold om at jeg ikke aner om betalingen er behovsprøvd eller ikke).
Det er også litt rart at de skriver at de med dårlig råd ikke får være med på leken. For hvis få bruker SFO, er det jo ikke på SFO leken foregår. Rare konklusjoner synes jeg. I 4. klasse bruker man jo stort sett SFO som aktiviseringstilbud hvis ungene vil, og det er det ingen krise om få bruker synes jeg. Her har så å si alle i 4. klasse SFO, men det er på ingen måte nødvendig synes jeg. Imidlertid er det da verre for de 2 som ikke har selvfølgelig. Det er faktisk verre at de fattige i "rike bydeler" ikke tar seg råd til SFO-plass enn at de som bor i bydeler med lite bruk av SFO gjør det samme. Altså er ikke andelen bruk av SFO mål på så veldig mye unntatt hvor mange som faktisk bruker det.
Dårlig artikkel.
Bruken av SFO i 1. klasse er et bedre målingsgrunnlag.
Forskjellen mellom øst og vest i 4. klasse kan f.eks ha med lengden på arbeidsdagen for foreldrene å gjøre?
Vi har ikke dårlig råd, men ingen av mine store unger har brukt SFO i 4. klasse. Rett og slett fordi de ikke hadde lyst. Eldste gikk der i 3. klasse, mens midterste slutta etter 2. klasse så vidt jeg husker :teflon: Jeg regner med å kutte ned tida på SFO for de to yngste fra høsten av, når de begynner i 2. klasse. Rett og slett fordi jeg ikke helt ser behovet.
...forøvrig er det dessverre sånn hos oss at de som går på SFO fortsatt i 4. klasse, som regel er svært aktive og umodne gutter. Min eldste ville ikke gå på sfo fra slutten av 3. og i 4. fordi det ikke var ei eneste jente der på samme alder, og de gutta som gikk der var relativt utagerende.
Har ikke så mange meninger om saken, men jeg kjenner jeg gruer meg til eldsta begynner i femte og ikke lenger kan bruke SFO i feriene. Skoleferiene blir absolutt et problem. Men den tid, den sorg. Virker som om veldig mange (ikke der vi bor) kutter ut SFO veldig tidlig, men man har kanskje besteforeldre eller storesøsken eller lignende som stiller opp i feriene.
Jeg har tenkt at storebror skal ha redusert plass neste år allerede. Men han bruker vel omtrent ikke mer enn de timene det tilsvarer i år heller, så jeg tror ikke egentlig det blir noen overgang.
Jentene her bruker nok heller ikke mer enn omtrent halv plass i dag, selv om jeg betaler for full. Og jo, det er nok litt pga penger også at vi reduserer. Men mest da fordi jeg synes det er unødvendig å betale 5400,- i måneden for et tilbud vi ikke bruker.
Jeg er helt enig i det. Jeg har ikke giddet finregne på det i år, og så tenker jeg at det er greit å ha alle timene i spesielle situasjoner. Men neste år kan han vel være litt alene hvis det skulle være noe sånt.
På vår skole går nesten alle, i hvert fall i deltidsplass, på SFO til siste slutt. Vårt argument for å beholde plassen har stort sett være ferietilbudet. Vi greier stort sett å ha fire uker sommerferie, i tillegg til påskeferie og fri i romjulen, men resten av sommerferien, samt i høst- og vinterferien trenger vi virkelig SFO-plassen. Det er stor forskjell på å la en ni-tiåring gå hjem etter skolen og være alene et par timer og på å la ham være alene på dagtid i en hel uke eller mer.
Det er rart å ta utgangspunkt i 4.klasse når man ser på SFO-bruk, ja. Min eldste trappet gradvis ned i 4.klasse og sluttet vel helt til jul, mener jeg å huske. Yngstemann kommer sikkert til å gjøre det samme, selv om han generelt er mer glad i SFO enn det broren var. (Har mye med hvilke venner som er der, har jeg inntrykk av...) Jeg vil anta at foreldrene som ikke har råd til SFO, er foreldre som ikke jobber og sånn sett ikke har behov for SFO-plass? Om barna kunne hatt behov for denne plassen, er jo en annen diskusjon, men jeg vil jo tro at en del av disse barna har god bruk for å få litt mer til enn skoletiden på å sosialisere seg med andre barn.
Det er akkurat det som er vårt "problem" også. Nå stortrives eldste på SFO og vil ikke slutte, men hun klarer seg helt fint hjemme alene før og etter skoletid, det er feriene som er problemet. Jeg og mannen min har jo ikke 9 ukers ferie i året.
Jeg ville blitt så glad om de fokuserte på innholdet i 1. og 2.klasse i stedet.
Vi har elendig innhold og skulle ønske det var mer informativt for oss foreldre, en plan, fritidsaktiviteter osv. innlemmet i tilbudet. I dag er det elendig og vi gleder oss til hun begynner i andre og kan gå hjem selv.
Her er det slik at kun et fåtall bruker SFO i fjerde klasse. Vår niåring har ikke hatt SFO-plass siden halvveis i 2. klasse. Feriene løses ved at hun er delvis alene hjemme og delvis hos andre familiemedlemmer. I tillegg tar vi ut tilsammen 5 uker sommerferie sammenhengende (4 uker hver på mannen og meg, men bare tre uker sammen alle sammen) all annen ferie legges fortrinnsvis (med noen få unntak) til skolens ferier. Jeg er så inderlig glad for at vi har familie rundt oss kjenner jeg, uten dem hadde feriene blitt en nøtt å løse. Vesla er i grunnen mye hjemme alene i feriene eller leker med venner etc., men det er jo veldig betryggende med mormor, farfar og to oldemødre i gangavstand.
Takk. Da var det ikke bare jeg som reagerte på dette.
Vi er virkelig strålende fornøyd med vår SFO. Og hovedargumentet mot å kunne ned må være det med feriene. I Oslo er det sånn at man ved 12 timersplass (halv plass) også bare disponerer 12 timer de ukene hvor det er ferie. Men det er heldigvis lov til å kjøpe seg mer plass i feriene, så det blir nok det vi gjør.
Hos oss tror jeg faktisk vi har fått beskjed om at man disponerer 2 hele dager hver ferieuke. Ikke at det nødvendigvis er nok heller, men det er greiere enn 12 timer.
Vi er også fornøyde med vår SFO og vi har jo i tillegg Sommerskole om sommeren her, så jeg tror vi er heldige her i byen (nå er forresten Sommerskoleprogrammet lagt ut på nettsidene).
Men for å vende tilbake til det jeg mistenker at artikkelen egentlig skulle handle om, så tror jeg AKS kan være et godt integreringstiltak – så lenge de fleste går på AKS, blir det også mer leking på tvers av etniske grupper. Jeg tror fort det blir mer etnisk gruppedannelse når lekingen foregår hjemme hos elevene i stedet.
Poden går på den tyske skolen, der bor barna langt mer spredt ut i byen enn de typisk gjør på andre skoler, og det regner jeg med er en medvirkende årsak til at så å si alle 4.-klassingene og også noen i 5. bruker AKS. I dette tilfellet ser jeg helt klart at det er et kjempegodt sosialt tiltak, eller integreringstiltak, eller hva man skal kalle det - det gjør det mulig for ungene å bli kjent med og leke mye med barn som de ellers ikke ville hatt kontakt med på fritiden. Og det gjør at når de etter hvert slutter med AKS, og er gamle nok til å reise rundt på egen hånd (og dermed kunne besøke hverandre), har de etablert venneforhold (delvis på tvers av alderstrinn) som de kan opprettholde selv. Bare som en liten illustrasjon delvis på siden av saken. Jeg merker godt at Poden nå i 4. klasse begynner å få venner i de andre klassene også; det har han ikke hatt noe særlig av før, og det at han fremdeles går på AKS er vel nær den eneste grunnen til at det har skjedd.
Ja, helt uten etnisitetstanker er det en av tingene jeg liker best med AKS – ungene blir kjent på tvers av både klasser og trinn, de får rett og slett et større utvalg av potensielle venner, og da øker jo også sjansene for full klaff.
Hos oss er det også flere i 2. og 3. som ikke går på sfo.
Vi flyttet jo hit i høst og det var en selvfølge at ungene skulle gå på sfo, mest for å bli kjent ,
men også fordi jeg synes de ikke er sååå store til å være hjemme alene på morgenen eller flere timer på ettermiddagen.
Nå ytrer 3.klassingen ønske om å slutte, selv om han trives godt.
De går hjem alene ca 3-4 ettermiddager i måneden(2. og 3. klasse).
Tenker vi sier opp plassen til eldste til sommeren og lar yngste som da begynner i 3. klasse gå 3 dager i uken.
Mannen her jobber turnus og besteforeldrene er pensjonister, så ferier ordner seg.
Nei det syns jeg ikke skal være noe må,da må det iallefall skje noe drastisk med SFO her. Her tegner dem,eller er ute. Thats it. Så vi har sagt opp nå,ikke så kjempelurt med tanke på mange fridager i mai og sommerferien.Men eldste T vil heller være hjemme alene enn å være på SFO til sommeren. Det blir nok ikke løsningen,men det sier vel litt om SFO her.
Hos oss så er sfo delt i to deler, og det er helt supert i alle fall. 1. og 2. klasse på en base og 3. og 4. klasse på en base. De får veldig mange unger til å gå på sfo lenge når det er delt sånn, i alle fall minst 50% i 4.klasse også. 4.klassingen vår kunne nok fint klart seg uten sfo i hverdagen når det er skole, men feriene er et stort problem, og i og med at hun liker seg så godt på sfo så går hun der 3 dager i uka.
Hos oss er det så godt som like stor andel som bruker AKS i fjerde som i første, faktisk. Ungene trives kjempegodt, og vil ikke slutte. De scorer høyt på trivsel og fornøyde foreldre og har rundt 90% deltakelse.
Vi har brukt den så lite som mulig. Og innholdet. Enten du tror det eller ei så har det faktisk blitt bedre siden vi startet i 2002. Det sier ikke rent lite.
Begge her er veldig glad i SFO, så jeg ser for meg at storesøster i alle fall går til jul i 4. klasse også. Gå hjem alene vil hun ikke, og broren vil nok ha sin tid på SFO og ikke bare sitte hjemme. Men i løpet av våren 4. klasse starter vi nok en overgang. Men trives hun der skal hun få lov ti l å være der. Hun får vurdere det selv.
Akkurat samme hos oss. Jeg vil også si at jeg er utrolig imponert over hvor mye de lærer på AKS (men det var vel det som var hele poenget med overgang fra SFO til Aktivitetsskole) og jeg tenker på hvor mye kunnskap de barna som ikke går der mister. Nok igjen typisk "rammer de" som virkelig kunne ha nytte og utbytte av det. Nå er det jo også ganske så lite "lek" i skolehverdagen så jeg har inntrykk av at AKS er enda mer viktig for det sosiale miljøet blant elevene.
Nå vet jeg ikke detaljene men i fjor høst reduserte Oslo Kommuner satsen på AKS ganske så mye for de med lavest inntekt. Vår AKS leder jublet og sørget for at ganske så mange barn kunne begynne på AKS igjen.
Hos oss er rundt halvparten av 4.trinn innom på sfo i løpet av uken. Noen få har full plass og de fleste 3 dager i uken (gjelder samme antall dager i feriene også).
4.trinn har egen base i egne lokale med egne voksne. Det er flest jenter men også endel gutter. (de fleste rolige gutter) 4.trinn gjør mange kjekke ting som ikke de andre trinnene får gjøre. En dag i måneden har de en spesiell utflukt, men de har også svømming, egen gymtime, data osv.
Gutten min trenger ikke sfo, men har lyst å gå. Han trives godt og synes både ettermiddager og feriesfo er kjempekjekk. Han går 3 dager i uken.
De av kompisene hans som ikke går på sfo sitter som regel å spiller data eller ser tv fra 12.15 (to dager i uken og litt senere de andre) til foreldrene kommer hjem kl 16. Har snakket med et par foreldre som synes det er vanskelig og forteller at skap blir tomme for snop og diverse (dette er jo foreldrenes ansvar da)
Det er veldig godt opplegg med mange aktiviteter ungene kan velge på basen for 1.-3. klasse også. 2. klassingen vår trives godt der.
Kan du utdype, hva lærer de på deres AKS? Hos oss har de lite opplegg, og jeg tror neppe de lærer noe særlig, dessverre. Mange synes SFO hos oss er svært kjedelig.
På skolen barna mine sogner til er SFO ren oppbevaring. De lærer lite og mange slutter tidlig. Minstepropellen var den av mine som gikk lengst og hun gikk til jul i 3 klasse. De to eldste sluttet til jul i 2 klasse. Ingen av mine 3 har trivdes på SFO.
Jeg er ikke Lisa, men svarer siden vi også er veldig fornøyde. De har mye friluftsliv og turer, spiller ulike ballspill, bygger snøhule, går på skøyter, har dramagrupper, band, korps, dansekurs, gym og bibliotek. De voksne er med hele tiden og de er flinke til å dra veksel på deres interesser og kunnskap.
Gamle sfo'en vår(aks) hadde veldig bra tilbud; trommekurs(afrikanske trommer og dans),
teater med instruktører fra teaterskole, Taekwondo, sjakk-kurs, svømming, bordtennis-kurs og kor.
Der de går nå er det ikke så mye, de har svømming, dramagruppe og litt formingsaktiviteter.
Begge sfo'ene har formingsakt, gymsal/samlingsal og datarom/spillerom.
På vår aks river de seg i håret over dette. De hevder at de taper mye penger når det er mange med de laveste satsene på aks. Jeg kjenner ikke til alle detaljene, men inntekten til aks er foreldrebetalingen. Det er mulig de får mer også, det vet jeg ikke. Når mange foreldre ikke betaler full sats betyr dette mindre penger å drive aks for. De får nemlig ikke kompensert fra kommunen for de reduserte inntektene. Dette er et betydelig beløp på vår skole og dermed mye mindre til gøyale aktiviteter som koster.
Jeg er heller ikke Lisa, men vi er også fornøyde med AKS hos oss. Førsteklassingene er nok dem som er minst med på aktiviteter, men det er stort sett etter eget ønske. Det synes jeg er greit nok, for det blir jo større behov for noe organisert etterhvert.
Hos oss er det tilbud om turgruppe, det er mulig å spille et instrument (da med ekstrabetaling, i regi av kulturskolen, men foregår i AKStiden), de har hatt dukketeaterkurs, dansekurs, de har taekwondotilbud i ekstern regi (men gratis), ulike formingsaktiviteter, bytter på å ha gymsalen, har månedlig gymsaldisco, sjakkgruppe, skigåing, sløydgruppe, aerobic og kor (ikke alt dette pågår hele tiden, noe går som kurs over et visst antall uker, feks sløyd, andre ting er dropin). Ellers er det lek ute og inne, inne er de ganske flinke med lekestasjoner, synes jeg. Gutta bygger mye lego, jentene driver mye med formingsaktiviteter av litt ulik type. ¨
Skolen har svømmehall, og barna roterer på å ha svømming med AKS 1 gang i uka.
Jeg tok nå en titt på planen for 3. og 4. klasse også, der er det jo tilbud jeg ikke kjenner til, og jeg ser at der står det ting som avisgruppe, matgruppe og Forskergruppe i regi av Forskerfabrikken.
Kjenner jeg nesten blir misunnelig over et så godt tilbud! Ikke rart at barna trives godt. Hos oss er de voksne ikke med, de bare sitter der og snakker sammen. Barna tegner, perler, er noe ute og av og til på tur i nærområdet. Det hender at de lager ting også, en gang i blant.
Måtte dere betale for disse aktivitetene? Da tenker jeg på kursene?
På vår skole er det ikke tillat å ta ekstra betalt for aktiviteter. Det er klart det hadde vært fint å få mange ekstra tilbud i aks. Men vi får ikke lov hvis det innebærer foreldrebetaling. Slik jeg har forstått det er begrunnelsen mange familier i området med dårlig økonomi.
De er veldig flinke med aktiviteter på vår Aks. Allikevel trapper 3.klassingen vår veldig ned nå. Hun velger selv hvor mye hun vil være der, og velger stadig oftere å gå hjem , enten alene, eller sammen med andre (blir med noen/tar med seg noen). Jeg synes det er en naturlig utvikling, og jobber ikke for å snu trenden.
Hos oss (Trondheim) prioriterer de å ansette folk med noe utdanning og å oppmuntre til utdanning av ufaglærte. Det fører til at de stort sett har folk som kan noe og vil jobbe med det de gjør. De bruker de ressursene de har internt i staben til å lage kurs, og det blir ganske variert. Det koster ikke noe ekstra.
Det høres kjemperart ut om de har laget et opplegg der de vedtar SFO-satser som vil gjøre at noen SFOer har veldig mye mindre å rutte med enn andre? Det logiske hadde jo vært å samle inn pengene i en pott og delt utover igjen.
Jeg har også blitt veldig positivt overrasket av aks. Jeg trodde det skulle være ren oppbevaring, men det er det slett ikke.
Ungene stortrives, og de holder masse korte kurs. Kursene har et tema med variasjoner. Det blir kanskje litt kjønnsdelt på den måten, men ungene får i hvert fall gjøre det de selv liker. Og kursene bytter ofte slik at gruppene skiftes ut jevnlig.
Men vi vurderer å kutte ned på plassen. Mye fordi Snuppa rett og slett trives med å være alene og strukturere dagen sin selv. Det betyr ikke at tilbudet ikke er godt.
Vi har noen engasjerte som driver med fine ting og drar i gang aktiviteter. Og så har vi dessverre noen som er mest opptatt av ikke å brekke negler og å få skravlet med kolleger. :mumle: Det høres supert ut at de satser ved ansettelser. Jeg har litt inntrykk av at de tar det de kan få her og at alle ikke er like klare for utvikling. Vi er fornøyd, ungene trives. Men jeg synes de har en del å gå på når det gjelder aktivitetstilbudet. Spesiellt når jeg ser hva andre får tilbud om.
For vår del betyr det aks med mindre å rutte med kombinert med at det ikke er lov med foreldrebetaling mye mindre muligheter enn i bydeler med foreldre med høyere inntekter.
Ikke alle de ansatte er like engasjerte her, men hvert "doble" trinn har egen aktivitetsleder som lager aktivitetsprogram, og får med seg mange i alle fall.
Det var nesten litt godt å høre, at dere også har noen uengasjerte. :knegg:
Jeg synes også det skal være mye tid til egenstyrt lek på aks. Skolen er for det meste organsisert og så er det lekser og fritidsaktiviteter. Da er det litt godt med tid til å styre selv på aks i løpet av dagen.
Men selv om det er kurs og aktiviteter betyr det jo ikke at det er lite tid til egenstyrt lek. Man er ikke med på alt, og ting er jo frivillig. Det er ikke sånn at alle dras med i aktiviteten, det er de som vil. Eller de som er påmeldt.
Tror ikke det var noen i Størsta sin klasse som brukte SFO i 4.klasse, nei. De fleste sluttet eller kuttet ned iløpet av 2. klasse, og sluttet helt etter 3. Størsta sluttet til jul i 3.klasse,da hadde hun hatt halv plass siden hun begynte i 2.klasse.
Jeg kan jo også føye til at SFO her ikke er stort å skryte av, og at vi dermed antagelig kommer til å holde oss til lavest mulig plass så lenge som mulig. Størsta går siste året på samme skolen når Mellomste begynner til neste år. En full SFO-plass koster 2177,- pr mnd. + melkepenger, og det er ingen søskenmoderasjon mellom bhg/SFO, så det blir dyrere enn nå når vi har to barn i barnehage. Det går også an å ha halv plass til ca. 1200,- pr mnd, og det blir antagelig det vi kommer til å lande på i første omgang. Det går an å oppgradere med en måneds forvarsel dersom behovet for større plass blir nødvendig.
Det er det absolutt hos oss. Alle aktivitetene er frivillige, bortsett fra turene da. Trivselen tror jeg kommer mye av at ungene ser at de voksne er engasjert i det de holder på med. Det er alltid minst et par voksne som er med på slåball, en som driver med teater utenom har teatergruppe, han som spiller i band har musikkquizer osv.
Nå har jo flere svart her men vi får en halvårsplan med informasjon om hvilke tema og hva slags kunnskap de legger vekt på i forskjellige perioder. Nå er det f.eks verdensrommet og etter det er det geografi igjen med fokus på Europa. På AKS har de også teaterlek, gitarkurs, sjakkturnering, dans osv. De er også veldig flinke til å benytte seg av ressurser som ligger hos foreldrene ved skolen som f.eks et par kjente forfattere som lager lesegrupper eller andre som måtte ønske å bidra med sitt.
De to første skoleårene følte jeg nesten ungen min lærte mer på AKS en hun gjorde i skoletiden, faktisk.
:confused: Er du sikker på dette? Vi snakker om Oslo Kommune ikke sant? Jeg er ganske så sikker på at dette umulig kan være tilfelle. Det ville da si at budsjettet til AKS ved Vinderen og Ullern ville være mye høyere en ved f.eks Gran eller Tøyen skole. Det kan umulig være tilfelle, det ville i så fall vært blodig urettferdig.
Lisa, jeg husker det var en artikkel om det for en stund siden, hvordan Ullevål skole hadde bedre budsjetter en en skole i Groruddalen, og kunne derfor også ha et bedre tilbud.
Her vi bor er SFO selvfinansiert av foreldrebetalingen, dette argumenteres det med hver gang prisen legges på eller de må kutte i noe. Noen nevnte forskjellen fra Nordstrand AKS i Oslo, og vårt tilbud, og fikk nettopp dette til svar at det var to budsjetter som var ganske forskjellige. Derved kunne det heller ikke sammelignes.
Vi snakker Oslo kommune. Jeg har det fra leder av aks. Og det ser ut til at det bekreftes av andre i tråden også. Det betyr akkurat det du sier, mer penger i kassa på aks i allerede ressurssterke miljøer. Jeg er enig i at det er blodig urettferdig og skulle ønske det ble ropt høyt i pressen. Selv er jeg ikke så flink til å rope høyt.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.