Jeg har punktert på ett hjul, og trenger nye dekk. Dekkene jeg har er fra 2006, så selv om det forsåvidt er ok spor i dem, tror jeg at jeg skal investere i fire nye.
Dette har jeg faktisk aldri gjort før. Hva kjøper man? Hvor kjøper man det? Viking-mannen sa at dette var helt riktig tid å kjøpe på, og at jeg burde få en solid rabatt på listepris, hvordan går man frem for å få sånt?
(Og så må jeg presisere at Viking-mannen kom fordi hjulet satt dønn fast, ikke fordi jeg ikke vet hvordan man legger om til reservehjul.)
Jeg dro på sharif, valgte de til medium pris med best testscore, stod litt og ventet og så svosb fikset sharif-mennene alt på null komma svisj mens jeg stod og ventet. Tok de gamle dekkene gjorde de også.
Tror ikke de er ille på pris heller.
Formeg er det greit å bruke litt penger på å ting ordnet helt ferdig. Jeg klarer fint å legge om fra vinterdekk til sommerdekk selv.
siden dekkene er fra 2006, er de "gått ut av dato" selv om mønsterdybden er ok.
Det er vel ingen som selger til listepris - listeprisene er helt sinnsyke egentlig. Prisene hos de fleste er vel gjerne 30-40 prosent under altså "veiledende pris", som i praksis er "villedende pris". Samtidig nå er det nok en del som vi prøve å kvitte seg med eventuelt restlager foran neste sesong.
Spørsmålet er er jo hvor man bor. Jeg brukte Dekk1, som har ganske mange butikker rundt om i landet, når jeg i høst kjøpte nye dekk. gode priser og man vet at det er den nordiske versjonen av dekket man får.
Hva man bør kjøpe kan handle litt om vekting av pris kontra testresultater. Er sommerdekkene like gamle som vinterdekkene? Kan være at du kan få et bedre tilbud om du nå samtidig kjøper begge dekksettene om økonomien tillater det.
Tips for å få av dekk; Ha latmannsarm i bilen for bolter som sitter veldig godt. Koster under hundrelappen og gjør det også lettere å løsne bolter som for så vidt lar seg løsne ellers, men som er tunge å få åpnet. Hvis felgen sitter fant i navet, jekk bilen litt ned igjen slik at det legges litt vekt på dekket, så løsner det kanskje - men vær forsiktig og gjør det sakte....
mrc, jeg har også tenkt tanken om at jeg burde ha åtte og at det kan være lurt å kjøpe begge når jeg først er i gang. Sommerdekkene er nemlig like gamle. Tror jeg, jeg kjøpte dem med bilen i 2008, så det er ikke særlig sannsynlig at de er noe nyere enn vinterdekkene.
Det var ikke skruene som satt fast. Dem fikk jeg løs etter litt jobbing. Men da skruene kom ut, fikk jeg ikke dratt ut hjulet. Viking-mannen brukte en trekloss og hammer fra baksiden, og erklærte at dette nok var et av de få tilfellene der vold faktisk løser problemet.
Jeg har også hatt det problemet en gang - jeg punkterte i mørten på strømmen og dekket satt bom fast etter at skruene var av, og ville ikke av selv etter diverse stygge ord og velrettede spark (:flau: ). Dragemannen (snille dragemannen) kom og hadde faktisk en egen, øh, dings? Til formålet som han tredde på og fikk løs dekket med.
I Oslo området er det nok lite som slår prisene ti Sharif på skedsmokorset, med mindre man har tilgang på svært gode avtaler.
Det kan være seg via jobb e.l.
Her var vi i fjor og kjøpte nye dekk. Sparte mange tusen kroner i forhold til hva vi kunne få her(enda Far får gode priser hos en av dekkbutikkene her i byen).
Jeg handler ikke hos Sharif lenger.
Ikke er det veldig god service, ikke bruker de momentstaver og jeg har til gode å ha riktig lufttrykk på vei ut derfra.
Siste gangen jeg kjøpte dekk hos Sharif hadde du satt to sentreringsringer på venstre side, og null på høyre, tror du det ristet når jeg kom ut på motorveien?
Ut i fra testene og erfaringene man hører fra andre, så troner Nokian øverst. Etter det kommer Continental. Smilefjes nevner Viking. Dette er en dekkserie fra Continental og ikke et eget merke. Har kjørt mange år med Continental WinterViking piggdekk, og har vært fornøyd - foruten om et par av dekkene jeg fikk i 2006 der piggene for dekkene forsvant veldig fort, men fikk byttet dekkene.
Ut i fra testene, og ut i fra erfaringene jeg ser fra mange andre, foretrekkes Nokian framfor Conti. Er en del som mener Conti-dekkene over tid har holdt seg dårligere enn Nokian. Nokian Hakka 7 og Hakka R er det jeg ville ha sjekket pris på først og fremst. Om prisen skulle vært bedre, hadde jeg nok greit gått for Continental Viking Contact 5 eller Ice Contact. Her nevnt både pigg og piggfridekkene til disse to produsentene.
Så vidt jeg husker fra den siste vinterdekktesten, var Vredestein best av dekkene som har litt lavere pris.
Prisene varierer med dimensjonen man trenger. Forskjellene kan tildels være ganske store. Hva man kjøper, spesielt på denne tiden av året, kan også være avhengig av hva leverandørene nå sitter igjen på lager med. Har man en litt ukurrant størrelse kan det også bli litt dyrere og vanskeligere å finne leverandører med dekk på lager. Sjekk dekkdimensjonen som står på nå - ikke se i vognkortet e.l. Standarddekkene for bilen er ofte ikke det samme som det som er blitt levert - f.eks. for mange biler er f.eks. dekkdimensjon 195/65R15 standarddimensjon, men så ble bilen kanskje levert med større felger enn hva som var standard, så det gjelder jo å finne noe som passer til felgene du allerede har. Forskjellen i pris totalt sett kan godt bli 1000-1500 kr om det er 15" eller 16" felg på bilen - og kanskje mer hvis det er 17" felg.
Jeg har vinterdekk 175/65 R14 og sommerdekk 185/60 R14.
Sjekket litt tester selv, og det ser ut som Michelin X-ice kommer godt ut. De står på listen til den lokale dekkbutikken, som faktisk ikke virker så ille i pris. Der har de også sommerdekk fra Yokohama og Continental. Jeg finner ingen prisliste for Continental, bare for Yokohama og et annet obskurt merke.
Jeg har nå Nokian Hakkapelita (ett-eller-annet-uten-pigg) og ift Continental som jeg hadde tidligere så vil jeg i neste runde enten gå tilbake til Continental eller prøve Michelin X-ice som dem anbefaler til bilen jeg har (Citroen).
Om disse anbefalingene fra produsent er noe å henge seg opp i er jeg dog tvilende til.
Jeg har god erfaring med Dunlop, har hatt en del piggfrie de siste åra, og har akkurat brukt opp ett sett med piggdekk på bane, mye dyre dekk ute og gikk, men følte ikke at noen av konkurrentene hadde bedre feste enn meg på isen.
Oppfølgingsspørsmål etter litt telefonering: Hva er det jeg må beholde i dagens dimensjoner, for å bruke de felgene jeg har? Hva er forskjellen på de forskjellige dimensjonene i bruksegenskaper?
185/60-15
185 - bredde på dekket
60 - Profil (høyde fra felg)
15 - Størrelsen på felgen.
Hvis du ikke skal bytte felger må du altså beholde 15, og for å få riktig størrelse (diameter) må du beholde profil.
Setter du på større felger bør du altså gå ned i profil.
Bredde kan du sjonglere litt med selv.
Her kan du regne ut hvilke dimensjoner som passer på din bil. Sett inn originaldimensjonen øverst, og prøv deg frem på den nederste (eller trykk på alternativer, så får du opp en liste over alt som passer). Avviket skal være maks 5 %.
Tildels har man vel sett fra tidigere års tester av Eco-dekk og andre "grønne" dekk som skal gi redusert drivstofforbruk pga. lavere rullemotstand etc. har hatt dårligere resultater i dekktestene. Det man sparer er nok i stor grad også ganske så teoretisk.