Vi snuser på å kjøpe ny stasjonsvogn - har ikke bestemt oss for om den skal være ny eller gammel ennå.
Dere som har importert bil fra utlandet - enten selv eller via firma - kan dere si litt om erfaringene deres med dette?
Har en venn som importerte Avensis fra Danmark for 3 år siden. Den selger han nå brukt her i Norge og regner med å få solgt den til samme pris som han kjøpte den for - dvs. "gratis" bil (betaler ikke for verditapet).
Noen som har erfaringer med tilsvarende prosjekter? (Muligens funker det bare når kronekursen er optimal...?)
Jeg har ingen erfaring, men med tanke på hvor mange Avensiser det er på finn må han ha fått bilen veldig billig eller er en ekstremt god selger? Eller?! Hvis han skal få igjen lik pris mener jeg.
Varierer en del mellom biler, men hos en del produsenter er det forksjeller mellom bilene solgt i forskjellige land - blant annet i henhold til rustbeskyttelse, batteristørrelse, klimaanlegg/varmeapp, hvorvidt det er oppvarming i speil, spylerdyser og det kan være en del utstyrsmessige elementer som gjør at det er forskjeller man ikke så lett får med seg.
F.eks. kan det være at utstyrsvarianten som heter det samme i Norge og Danmark har forskjeller på "større" elementer også, f.eks. om AC er manuell eller automatisk, samt at det godt kan være at den danske modellen ikke har tilleggsvarmer på dieselmodellene.
Annet element er garanti/reklamasjon. Kjøper du ny bil i norge er det 5 års garanti og reklamasjonsrett. få andre land som har like gode rettigheter. Er gjerne 2-3 år rundt i de andre landene.
Skal man bestille fra Danmark bør man forsikre seg om at bilen leveres etter "norske spesifikasjoner".
Når det gjelder å selge igjen, tror jeg raskt at det er mange som med en gang blir litt ekstra betenkt når bilen er importert. Det er en del å tjene, men Avensis holder seg ikke godt nok i pris til at verditapet er såpass lite at man får igjen det samme. På grunn av nyere motorer og en del optimaliseringer har også Avensis (og en rekke andre biler) fått litt redusert avgift i Norge de siste årene. Det har også vært en facelift nå, som gjør at eldre modeller faller litt ekstra.
Jeg fikk for 8 år siden min fars gamle bil fra Nederland. En del regelverk å sette seg inn i, men det gikk og jeg endte opp med en kjempebillig bil i mange år.
For 5 år siden kjøpte vi Volvo XC70 fra Sverige (Helmia Bil i Karlstad). Det var greit nok når man visste hvordan man skulle gjøre, men likevel ble det en del styr i form av at man måtte undersøke hvilken bil det best kunne betale seg å kjøpe, bilen måtte hentes, papirer ordnes ved grensen, bilen måtte innfortolles, så turen til Statens Vegvesen for å skaffe skilt. Jeg er fornøyd med bilen, men usikker på hvor mye vi egentlig sparte der.
Dessuten fant vi ut av, at man ikke kan låne penger med sikkerhet i bil som man kjøper i utlandet, så vi måtte låne med pant i huset.
Da vi skulle ha ny bil igjen forrige høst kjørte vi rett til vores lokale Toyota forhandler og kjøpte en prøvebil der. De ga litt for vores daue gamle (den som jeg hadde fått fra NL). Gratis lånebil på stedet, forhandleren ordnet alle papirer, og 3 dager senere var den vores. For bilukyndige som Dibmann og jeg var dette faktisk en veldig grei løsning.
For endel år siden kjøpte vi tyskimportert bil av ett firma i Oslo.
Hadde masse problem med bilen, og etter noen år kom det frem at motoren var byttet ut med en eldre motor.....koselig.
Vi har hatt Mercedes importert fra Tyskland, det eneste som manglet i forhold til norske spesifikasjoner var lyktespylere og nærlys som skrur seg på når du starter bilen. Det siste ordnet vi greit hos Mercedesforhandleren her. Garantien gjaldt, Mercedes har verdensgaranti, og vi byttet den inn hos en Mercedesforhandler da vi kjøpte ny. Det var mye styr med papirer, men vi fikk hjelp av en tysker så det ordnet seg. Men i Tyskland har man ikke det orginale vognkortet i bilen som vi har og kopien vi først fikk ble ikke godkjent.
Men jeg tror ikke papirmølla fristet en gang til for Fars del, så neste bil kjøpes hos den lokale forhandler eller der vi kjøpte den vi har nå(for der fikk vi utrolig god service!).
Man skal være litt obs på at bilene kan være forskjellig utstyrt. Danske biler har gjerne ikke nordisk utstyrspakke, med setevarme, mer holdbart batteri, etc. Vårt batteri røyk i første kulda. Men vi fikk nytt på garantien, da.
Og jeg tror man nå regne med en viss lavere pris når bilen selges, altså. Vi har hatt vår i ti år, da, og regner med å kjøre den til den ikke er verdt stort, så da betyr ikke det så mye.
Jeg vurderte det når jeg kjøpte bil for 5 år siden. Men prisforskjellen var ikke stor nok til å friste meg. Og i tillegg var det slik at den danske utgaven manglet setevarme og temperaturstyrt AC pluss pluss. Men jeg brukte det for å forhandle pris hos min lokale forhandler, og jeg fikk da pruter prisen litt ned.
Fabrikksgarantien gjelder uansett, men i Norge har så å så alle merkene utvidet garanti. I dag har de fleste merkene 5 års garanti, mens fabrikksgarantien gjerne er 2 år - i noen få tilfeller 3 år i noen andre land.
Mercedes er vel ellers av dem som gjerne ikke har hatt de store forskjellene som en del andre aktører har hatt - i hvert fall ikke på bilene solgt i tyskland kontra norge. Men spørs om de har Eberspächer på alle modellene solgt ellers. Dette er den typen tilleggsvarmer Mercedes benytter på dieselbiler. Dieselbil uten tilleggsvarmer, enten drivstoffdrevet eller elektrisk, er et must på norsk vinter....
Men det er de biler som selges nye i norge uten tilleggsvarmer. Har en kompis som på hans X-Trail ikke får varme i bilen før etter 2 mil og en lang oppoverbakke (Lierbakkene) når han skal på jobb om vinteren. Jeg har tilleggsvarmer som starter når bilen startes i under 4 grader - begynner vel å komme varme ut omså etter 1 km.
En del med dieselbiler uten tilleggsvarmer har erfart at bilen også kan bli kaldere mens de kjører. Eller at man sliter med å bli kvitt dugg.