Jeg må innrømme at jeg har aldri vært opptatt av å sjekke kasselappen på handleturene på matbutikken, men bestemte meg for ved forrige handletur at nå skulle jeg jammen bli flinkere til å kikke over prislappen - mest for moro skyld - for å se om det var noe feil. Og jammen var det feil på kasselappen ja - og idag også, tilsammen 59,- på to handleturer. :(
Litt surt det der - men så kom jeg på at butikken har den geniale løsningen med scanning rett i posene så da kan man følge med underveis at pris stemmer.
Så ble jeg nysgjerrig på hva andre gjør da - sjekker du priser på dine faste handleturer ?
Men er det hyllemerking kontra hva varen er lagt inn som (via strekkoden) som ikke stemmer, da? For et kasseapparat regner jo riktig.
Nei, jeg pleier ikke sjekke, for å være ærlig. Men det har hendt at jeg har reagert og sagt fra.
Det varierer. Noen ganger passer jeg på riktig kg pris på frukt og grønt. Andre ganger passer jeg på brukerfeil. Det er ikke vanskelig å scanne en vare to ganger, glemme rabatter, 3 for 2 tilbud, og ikke mins varer som ikke lar seg registrere på kassa. Nå er jeg særs interessert og oppmerksom kunde. :jupp:.
Jeg pleier ikke sjekke, men i går sjekket jeg lappen når jeg kom hjem å da ser jeg at ene varen er slått inn en gang for mye. Gjorde ikke noe med det da, det var jo bare en fetaost for mye. Men småpenger blir jo litt etterhvert så kanskje jeg burde sjekket oftere.
Det ene tilfellet jeg oppdaget var at tilbudet ikke var gått inn på kasselappen- det andre var rett og slett feil i forhold til hyllepris versus kasselappen. Alle varene blir jo scannet i kassepunktet.
For å være på den sikre siden gikk jeg inn og sjekket i butikken - før jeg henvendte meg i informasjonsdisken ( her får man ikke penger igjen ved kassepunktet). Jeg kan vel forstå at feil kan oppstå ved at tilbud ikke er oppdatert men ikke der priskoden står på hylla.
Jeg sjekker kassalappen ganske ofte ja. Og det er MYE feil - fryktelig irriterende.
Jeg har spart ganske mange hundrelapper på å gå igjennom kassalappen, man trenger kun ett kjapt blikk på kassalappen. Som f.eks. plu-koder - de skulle ha 129,- for en paprika, det syntes jeg var dyrt.
På helgehandel har vi spart så mye som kr 270,-. 1,- her og 1,- der blir mye penger når det er mange varelinjer.
Enkelte kjeder er faktisk verre enn andre, man skulle nesten tro de gjorde det bevisst.
Jeg har droppet ICA Maxi fordi jeg nekter å tro at alle feilene på kassalappene (hver eneste en, uten unntak, de gangen jeg har handlet der) er tilfeldige. Det er snakk om vesentlige forskjeller fra hyllemerking/plakater, gjerne 50-60 kroner.
På Kiwi, Rema og slikt er jeg så sløv at jeg ikke sjekker. :sparke:
Hmm, nei, jeg er ganske sløv på slikt.. Kan finne på å gå ut av butikken uten å ha noen formening om hvor mye jeg har betalt for varene, til og med :rolleyes:
Eller, noen ganger følger jeg med. Tilbud sjekker jeg at går inn riktig, og hvis jeg først får med meg totalsummen, så gjør jeg en liten reality check på om det høres rimelig ut, og hvis ikke, så ber jeg om kassalappen. Finner dog svært sjelden feil de gangene jeg sjekker!
Gubben er notorisk mistenksom og sjekker alltid kassalappen, men han finner sjelden feil, altså.
Jeg har en viss ide om hva de fleste vare koster. Så ja, jeg ser om det er grove feil. Noen kroner i differanse ser jeg ikke. Tilbud handler jeg ofte fordi de er på tilbud. :økonomisk: Så da vet jeg hva det skal koste.
Har dere ikke et bevisst forhold til hva varer koster?
OBS er kronisk elendige på dette så der er jeg stort sett innom skranken etter nesten hver handel! :gaah:
Men ja, jeg sjekker alltid lappen. Og det er ofte feil.
*Samme vare scannet to ganger
*Feil PLU-kode på grønnsaker og annet dilldall
*Avvikende pris på hylle og i kassa (som regel noen som har glemt å bytte ut lappen, men det er prisen som er opplyst som jeg skal betale inntil de har byttet lapp)
*Tilbudsvarer som "ikke er priset ned enda"/"Oi, her må det ha skjedd en feil" (og dette har skjedd et par dager på rad, da er det ikke tilfeldig lenger. Får du beskjed om noe slik som er feil så rettes det umiddelbart! Hvis ikke er det systematisk forsøk på å lure noen.
Og jeg klager. Diskuterer på prisen og får tilbake penger. Ofte må jeg vente og lager kø, men rett skal være rett! Jeg har forresten forårsaket samme kaos en gang en ung ansatt lurte seg selv i bokhandelen også jeg da, det skal være rett begge veier, så jeg ga meg ikke før jeg fikk betale et høyere beløp. :humre:
Nevnte jeg at mannen min og broren min hater å gå i butikken sammen med meg? :knegg:
Ja det kan jeg vel skjønne Mirasol - men jeg syns du er flink da! Jeg tenker også at ved å klage kan man hjelpe andre.
Og ja - for mitt vedkommende er det OBS jeg har nylig har blitt lurt på. Og tilbakemeldingene her tyder på at fler har blitt lurt der. Jeg spurte tilfeldigvis kolleger (vi jobber i nærheten så mange handler der) om de opplevde dette og alle som en bekreftet at der skal man passe godt på.
Men, som sagt,jeg skal scanne varene selv nå og da blir det forhåpentligvis greiere - følelsen av å ha blitt lurt liker jeg skikkelig dårlig uansett hva og hvor jeg handler.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.