Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Er det kun steinsprutskader i ruta som kan repareres?

#1

Luvi sa for siden:

Hva med la oss si et ca 10 cm langt skår som går inn i ruta fra siden på passasjersiden? Dette kan vel ikke repareres? Og vil den bli godkjent i en EU-kontroll eller må den skiftes? Jeg kan ingenting om slike skader i ruta, men vil tro den har fått en svakhet med dette skåret som gjør at den ikke er så sikker som den skal være? Og skåret blir vel trolig bare større etterhvert?

Søren, altså. Måtte skifte rute på den for 1.5 år siden, dette trengte jeg liksom ikke i tillegg. Dette er virkelig en ulykkesbil, altså. Den har på de ca 2,5 årene jeg har eid den kostet meg langt mer enn hva jeg synes er ok.


#2

Ru sa for siden:

Må skiftes. Koster 2000,- i egenandel.

:har helt ny frontrute:

Det er kun steinsprutskader som er mindre enn 6 cm i diameter, 3 cm fra kanten og som ikke er i førerens synsfelt som kan repareres.


#3

Luvi sa for siden:

Var det jeg fryktet. Synes ruta kunne holdt seg hel i noen år til jeg, 2500,- i egenandel og en varighet med min flaks på 1.5 år er litt for dyrt for min smak. Begynner å mislike bilen min. Den finner staaaadig på noe nytt tull. :knegg:


#4

mrc sa for siden:

går ikke gjennom eu-kontroll med det, og blir man stoppet for man vel pålegg om bytte og framvisning på trafikkstasjon når jobben er gjort.

Har en kompis som på den meste tok fire ruter på ett år, så du er ikke uheldig enda.... (han pendler drammen-oslo langs E18 hver dag riktignok).


#5

Luvi sa for siden:

Auch! Nei, SÅ mye uflaks har jeg ikke hatt med den da, heldigvis. Aner ikke når det har skjedd en gang, skulle jo jeg hadde hørt det om noe smalt i ruta mens jeg kjørte. Men, det var jo for godt til å være sant at ikke noe har vært galt med bilen på et par mnd. :knegg:


#6

fanta sa for siden:

Om jeg forstår riktig har du ne sprekk på ca 10 på pasasjersiden?isåfall er ikke det noen mangel på eu komtroll siden det ikke går under det som er synsfelt.


#7

Luvi sa for siden:

Slike ting liker jeg å lese. :jupp: Jeg fikk vite av en kompis også i dag at han hadde fått godkjent bilen med et mye større sår enn hva jeg har, det er håp. Ruta må jo selvsagt skiftes, men jeg ønsker bare å få fordelt utgiftene på bilen litt. :humre:


#8

United sa for siden:

Jeg har 0,- i egenandel (Enter forsikring). Man reparerer vanlig steinsprut som er mer enn 3 cm fra kanten. Sprekker har lett for å brått bli større på vinteren p.g.a. varmeapparatet. Men jeg hadde ikke gjort noe med det før jeg måtte, om det ikke er i synsfeltet.


#9

Elise sa for siden:

Vi har hatt sprekk i ruta (sikkert 40 cm lang) i lang tid, fikk ikke pålegg om å skifte på EU-kontroll, til min store forundring, fordi den ikke var i synsfeltet. (Dette har da selvsagt ført til at den fortsatt ikke har blitt skiftet, selv om jeg mener den bør de...)

Om skår og sprekk er forskjellige sånn sett, vet jeg ingenting om. :vetikke:


#10

Mirmell sa for siden:

I en overgangsperiode hadde vi en Mitsubishi Colt fra 1989. Den hadde sprekk langs hele frontruta, men sprekken var under synsfeltet. Den gikk rett gjennom EU-kontrollen i alle fall.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.