Her inne på FP kan det virke som om flertallet boikotter RyanAir og det skrives side opp og side ned om hvorfor det boikottes.
Men jeg regner med at det likevel er mange her inne som ikke boikotter. Hvorfor boikotter dere ikke til tross for "press" fra "alle andre"? Føler dere ikke noe press? Opplever dere press, men ignorer det? Opplever dere press, og har satt dere inn i saken, men velger å reise med RyanAir likevel?
Jeg reiser med RyanAir fordi de som regel er billigst. Og ikke bare billigst, men mye billigere. Og, jada, jeg sammenligner priser til jeg blir blå i ansiktet. Jeg har satt meg noe inn i debatten, men føler at jeg ikke er bekymret for flysikkerheten. Når det gjelder ev. dårlige arbeidsvilkår, så er det jo vanskelig for meg å vite hva som er reelt og hva som er propaganda, så jeg føler ikke at jeg på nåværende tidspunkt gidder å la lommeboka mi blø på grunn av dette. :innrømmer:
Jeg trenger ingen argumenter mot RyanAir, de har jeg lest nok av. Jeg er mer interessert i å finne ut om det er noen her inne som reiser med dem, og hvorfor?
Boikotter ikke, men er redd for å fly med de på grunn av alle skrekkhistoriene. Om jeg skulle en tur alene eller med mannen, så kunne jeg tatt sjansen. Men de turene vi tar, ofte med leid hus i andre enden, leid bil, og endel bagasje, samt at barna alltid er med, så har jeg ikke turt å gjøre det.
Jeg har ingen kvaler med å reise med RyanAir når vi reiser hele familien. For meg ville en ev. boikott gå på solidaritet, ikke av redsel for sikkerheten.
Jeg skammer meg over å fly med Ryan, men gjør det likevel siden det er så veldig mye mer praktisk enn å fly til samme destinasjoner med andre selskaper.
Jeg skammer meg fordi det er et møkkaselskap og alt som er galt med verden, ikke fordi at jeg føler noe press fra andre. Jeg tror ingen av skrekkhistoriene er usann propaganda, jeg tror forholdene er enda verre enn det som kommer frem.
Men ER det verre en andre lavprisselskaper, eller er det bare det at det vel er det eneste (?) lavprisselskapet vi har i Norge, slik at det blir ekstra stort fokus på det?
Jeg reiser av og til med Ryan Air, av de samme grunner som deg. Har aldri opplevd forsinkelser eller mistet bagasje eller andre problemer. Føler heller ikke noe press når det gjelder valg av flyselskap. Jeg ser at mange her på forumet boikotter, men det oppleves ikke som noe press for min del.
Jeg foretrekker å ikke bruke Ryanair, det er heller ikke mest praktisk for oss når vi bor rett ved siden av Gardermoen. Men vi har brukt de, og det kan godt hende at vi gjør det igjen. Prisen er viktig for oss.
Nei, og jeg er :blånn: nok til ikke å skjønne hvorfor jeg skulle gjøre det heller. Hvis jeg ikke velger Ryan Air, er det hovedsakelig fordi avreiseflyplassen er upraktisk for oss.
Vi reiser forresten nesten alltid med SAS, men så har mannen endel reisedøgn og har alltid poeng å brenne av der. Vi prøver gjerne Ryanair, men er det noe man bør tenke på når man velger de? Er det kun håndbagasje, og hvor mye kan man ta med osv.?
Du betaler ekstra for innsjekket bagasje, og bagasjereglene følges veldig strengt. Så lenge man følger med og passer på å holde seg innenfor går det helt fint.
Ryanair flyr ikke herfra, tror jeg, jeg har aldri flydd med dem. Men jeg har heller aldri visst om noen boikott før nå, etter den andre tråden her på forumet.
Norwegian er vel også i søkelyset nå pga. mye sykemeldinger (og dermed kanselleringer hele tiden) og problemer blant de ansatte, så da bør man vel boikotte de og.
De er strenge på vekt- og kollirestriksjonene, og tillatter som regel bare 1 stk. håndbagasje, slik at tax free-poser utgår. Men kjenner man reglene, så går alt på skinner. Jeg har aldri hatt problemer med dem, har ikke mistet bagasje, fly har sjelden vært forsinket, servicen er ikke all verden, men jeg har aldri blitt DÅRLIG behandlet (og jeg er raskt ute med å klage på slikt, altså).
Wizz Air tillater også kun 1 stk håndbagasje, jeg tok med meg en diger veske/nett som jeg la den vanlige veska nedi og der jeg hadde massevis av plass. :)
Les bagasjereglene nøye. Og sett av hele dagen for reise og hjemreise til reising på forhånd. Det har skjedd meg flere ganger at de flytter avgangene med flere timer på kort varsel.
Vær også ekstremt nøye med at absolutt alt er riktig vedr. bookingen siden de er svært rigide om noe blir feil eller manglende.
Vi har noen ganger flydd med RyanAir fordi de tilbyr billige reiser fra den nærmeste flyplassen. Det skal sies at vi ikke forventer noe særlig kundeservice eller komfort, men det har stort sett gått greit de gangene vi har benyttet dem. For oss har prisen vært avgjørende, definitivt.
Vi skal fly første gang med Ryanair til sommeren, fordi det var billigst og passet best med flytider og avreiseflyplass. Vi bor nærmere Rygge enn Gardermoen og sparer mye tid. Jeg er jo spent på hvordan det blir, siden jeg har hørt mye om rigide bagasjeregler og manglende comfort. I tillegg lurte mannen min på flysikkerheten, han har en smule flyskrekk...
Manglende komfort og manglende komfort. Flyene er jo helt greie. Jeg fløy med et fullstappa Norwegian-fly i går, og synes ikke at komforten der var all verden heller. Og servicen var jo ikke noe annerledes. Man får jo ingenting hos Norwegian heller. Bare at de ikke prøver å selge deg kalendere med halvnakne flyvertinner på. :fnis:
Jeg boikotter slett ikke RA. Jepp, de har ikke supergode arbeidsforhold. Det hadde ikke han som vasket hotellrommet vårt i Egypt heller. De som syr klærne på HM aner jeg ikke hvordan tas vare på, og i det hele tatt er det ganske mye jeg kjøper hvor de som skaper produktet ikke arbeider under norske forhold.
Jeg har noen standarder, for eksempel kjøper jeg helst etiske bananer. Og fairtrade roser. Men såvidt jeg vet så er ikke forholdene i RA i nærheten av det de som plukker uetiske bananer jobber under.
Dessuten er jeg egoist. Enten flyr jeg RA eller så reiser jeg ikke noe sted i en del av tilfellene.
Jeg flyr ikke med RA. De flyr ikke fra Flesland, så det koster meg ikke noe å boikotte dem, heller. Men det har vært foreslått å dra til Haugesund for å fly råbillig derfra, men jeg er ikke interessert, og kommer nok til å betale mer for å fly med andre selskap om de skulle komme til en flyplass nær meg også.
Jeg boikotter ikke. Jeg reiser med Ryanair hvis de er billigst, og SAS eller Norwegian hvis prisen er omtrent det samme. Det er omtrent like langt å kjøre til Ryanair-flyplass som Gardermoen, så det er litt hipp som happ.
Jeg kjenner en pilot som jobber for Ryanair, og nei, arbeidsforholdene er ikke de beste. Men sikkerheten er god.
Jeg boikotter dem ikke. Kunne sikkert fint funnet på å gjøre det, men det blir bare tåpelig all den tid de ikke flyr fra Flesland. Da blir det bare lizzom-boikott, føler jeg.
Hva slags hull i hodet argument er det? Det nytter jo lite å boikotte flyselskaper som ikke flyr mellom destinasjoner jeg ikke skal verken til eller fra. Jeg har heller ikke behov for å kun boikotte det jeg syns er aller verst i verden, men ganske mange andre også.
Jeg syns ikke kvinnediskriminering er noe å fnise kokett av. Sorry for at jeg er sånn humørløs feminist.
Jeg boikotter de ikke, jeg har bare ikke tenkt på å sjekke de mht pris de gangene vi har vært ute og reist. Har glemt de rett og slett.
De flyr vel ikke fra Gardermoen så det er vel derfor jeg har glemt de litt.. litt av reisen er å overlate barna til gubben på kafè og glane og shoppe helt i fred på den store Taxfreèn der. :)
Har hørt at det er strenge regler med kun en kolli inn på flyet og den skal være innenfor spesielle mål.
Næh. Slapp av. Slutt å hersketeknikke! Jeg fniser ikke kokett. Jeg fniser hjelpesløst, fordi jeg ikke kan annet, fordi det hele er så latterlig og bak mål at det bikker over i det absurde. Og jeg skal ha meg frabedt at det insinueres at jeg er en flåsete anti-feminist. :sur:
Det er tydelig at du trenger argumenter MOT Ryanair, for har man lest seg opp på Ryanair, så sier det seg selv hvorfor man ikke skal fly med dem. Propaganda eller ikke, det er mange lavprisselskaper, men ingen som behandler sine ansatte så elendig som Ryanair. Men det er klart, dersom man som forbruker KUN er opptatt av at varer eller tjenester er billig så blir det som det blir. Jeg håper man er like konsekvent ubevisst ved kjøp av alle vare og tjenester - ikke bare flyreiser.
Jeg flyr Ryanair. Jeg liker det ikke, men gjør det. Grunnen til at jeg ikke liker det er at jeg er for gjerrig til å betale for to kofferter, og synes jeg får med meg så lite ved å bare reise med 1 koffert på 15 kilo. Og i tillegg synes jeg det er stress med boardingen deres.
Men de to siste gangene jeg har flydd RA har prisen vært på ca 1/5 av det konkurrentene skulla ha, så da har jeg valgt det.
Det er selvsagt greit. Men du trenger ikke lese ting inn i hva JEG gjør av den grunn.
Jeg er ikke uenig. Men som smilefjes nevner over her, man tar visse valg. Jeg er jo klar over at i en ideell verden så burde jeg ikke reist med RyanAir. Det jeg reagerer mest på med RyanAir er disse kalenderne (som du tror jeg bare humrer over), for det har jeg sett med mine egne øyne. Jeg ønsker ikke å lukke øyne og ører overfor fakta om RyanAir, men jeg synes at det er ganske massiv sverting på gang, og det er vanskelig for meg å vite hva som er reelt og hva som blir hauset opp.
Det er jo det som er problemet. At jeg ikke kan bedømme hva som er sant og usant. Men det jeg reagerer på, er når folk begynner å snakke om manglende flysikkerhet. Den vet jeg ikke om jeg kjøper. Jeg er overbevist om at arbeidsforholdene kunne vært bedre, men nok en gang er det vanskelig for meg å bedømme i hvilken grad.
Jeg har ingenting imot å reise med RY om det er de som er rimeligst. Har reist med de mange ganger, men aldri med ungene. Det er fordi RY er dyre i skoleferiene forhold til Sas og Norwegian så lenge jeg bestiller billetter tidlig. Hadde RY vært billigst så kunne jeg godt valgt de med ungene også.
Jeg boikotter de på ingen måte. Men iom at jeg bor 5 minutter fra Gardermoen, så er det uaktuelt for meg å fly fra andre flyplasser. Jeg liker å fly mest mulig direkte fra A til B, og særlig hvis det er unger med på turen så er jeg villig til å betale litt ekstra for det.
Helt enig! Vi skal være så pretensiøse og korrekte på alle vis, kjøpe økologisk, kjøre kollektivt, tenke miljø og dele med resten av verden, men vi skal ha gratis bensin, gratis sprit, billig mat, billige biler, billige flyreiser. Alt skal være billig, billig, billig, men alle skal helst tjene en million i året
-men det er ikke så nøye med de ansatte i Ryanair - de er jo bare noen usle kabinansatte og piloter, og dermed kan vi fly billig billig uten tanke for andre enn lommeboken vår, for vi kan tross alt reise billig og bruke penger vi har nok av på andre ting enn respektable flyselskaper.
Som om det var en menneskerett at alle skal ha flyplass rett utenfor døren med billig-flybilletter. Fly til folket liksom! Skikkelig miljøpolitikk er det også.Not.
Jeg boikotter ikke Ryanair aktivt eller av høyvelbårne og gjennomtenkte grunner, men jeg bruker dem ikke heller.
De flyr til ukurante flyplasser, det skjer kanselleringer og endringer i flytider jeg ikke vil forholde seg, og prismessig sett ender det gjerne opp med å være sammenlignbart allikevel når ekstrakostnader ift. gebyrer for ditt og datt og bagasje og hva detnåer altsammen, i tillegg til at transport til det stedet man egentlig skulle vært kommer i tillegg.
Rygge er ikke Oslo, Hahn er ikke Frankfurt, osv.
Jeg betaler heller litt ekstra for å få en hasslefree og og mer behagelig flyreise med noen andre - om det nå er slik at det skulle vært noen kroner å tjene på å fly med Ryanair. Jeg har overhodet ikke oppfattet noe press her på forumet. Jeg uansett gjort som jeg ville, uavhnegig av hva andre måtte mene om mine reisevaner :humre:
Men a propos - det er andre flyselskaper jeg unngår så langt mulig også, rett og slett fordi jeg ikke liker komfort, service, flyplassbruk/hvor man må skifte ved lengre reiser, etc.
Jeg har inntrykk av at det ikke er hauset opp men basert på fakta. Her er en kronikk av nestleder i Parat som oppfordrer til ikke å fly med Ryanair:
Parat, LO og flere andre fagforbund har boikottet RA.
For meg er det uaktuelt å fly med Ryanair. Nå har ikke vi flydd på ferietur siden 2007 som et "miljøbidrag", men om vi skulle fly, ville jeg valgt et annet selskap en Ryanair, uansett hvor mye mer det ville koste meg.
Jeg flyr heller ikke med Ryanair, jeg har ikke en gang tatt et standpunkt til de - rett og slett fordi de ikke flyr herifra, og jeg derfor ikke har måttet velge. Jeg kan jo selvfølgelig si at jeg boikotter dem, men jeg synes det blir en litt for positiv fremstilling av meg selv, selv om jeg aldri har flydd Ryanair, faktisk ikke vurdert å fly med dem en gang. Så for meg er det en forskjell mellom det "å ikke fly med Ryanair" og det "å boikotte Ryanair" :)
Denne skjønte jeg ikke helt? Kanskje du kan utdype hva du mener.
KLM (mfl) har begynt med seterader med ekstra beinplass nå :jupp: Du må betale 10? Eller var det 20? Euro ekstra, så får du så fin beinplass atte :D OG kan legge ned ryggen.
Tror du forstår...
Norwegian er et lavpris-selskap. De selger billigere billetter enn nettverks-selskapene som SAS, BA,KLM osv.
Ryanair er også lavpris-selskap. Norwegian og Ryanair opererer helt forskjellig. Norwegian har skikkelige reisebetingelser og de ansatte blir behandlet noenlunde bra.
Det er rett og slett ikke bruk for Ryanair. De er et supplement for de som vil reise uten å betale for det.
Hvorfor må du vite hva som er reellt? Holder det ikke å vite at det er skikkelig ille på mange plan?
Det er rett og slett haugevis av grunner til å boikotte RyanAir og dersom man velger å ikke boikotte, så må man da kunne stå for det på tross av at de ansatte har elendige rettigheter, at pilotene tvinges til å fly på overtid, at de så og si aldri gjør opp for seg i klagetvister der kunden har vunnet, at de flytter og kansellerer avganger uten å kompensere kundene og en hel haug med andre negative ting. Det er et drittselskap rett og slett, og de legger ikke skjul på det en gang. Lederen har gang på gang stått frem og sagt at han ikke har noen som helst intensjon om å endre policyen.
Det er som Smilefjes sier, man tar valg. Daglig tar man valg som ikke er til det gode for verden og som er så etisk uforsvarlig at man har lyst til å gå i skogen og henge seg i nærmeste tre om man begynner å filosofere over det. Sånn er det å leve i den rike delen av verden i 2012.
Det har du rett i. Så får min brøde være at jeg reiser med RyanAir. For jeg tror ikke at jeg kommer til å slutte å fly med dem per i dag. Men det kan jo hende jeg endrer standpunkt.
Nei, jeg boikotter ikke, men jeg veier inn hasselet når jeg vurderer dem (dårlig setecomfort, ikke setevalg, rigiditet om man har gjort noe feil, flyplasser langt fra).
Jeg tenker også at man har valg, og jeg velger absolutt ikke riktig hele tiden jeg heller. Men jeg gjør mitt beste for å unngå de helt åpenbare etikkbruddene. Jeg syns ikke jeg har mer rett til å måtte spare mindre til en ferie enn ungdom i Europa har på greie arbeidsforhold. Jeg syns ikke jeg har mer rett på masse billige plagg enn at barn i Bangladesh skal slippe å jobbe.
Noen ganger trenger jeg noe, og jeg har ikke ressurser til å sette meg inn i hva som er etisk best, og noen ganger blir prisen for meg for høy. Men RA kontra Norwegian er rett og slett et luksusproblem.
Jeg er enig i de andre tingene du nevner her, men dårlig setekomfort? På hvilken måte? Jeg synes setene er gode og brede og de har god plass til beina.
Det er ikke mitt problem å holde orden på arbeidsforholdene deres, og det er det ikke for meg uansett hvilken bedrift jeg skal kjøpe noe fra. :nemlig: Det er det andre som skal passe på, og så lenge de får lov til å fly i Norge så går jeg ut i fra at de følger reglene som gjelder her?
Ok, det er vel det. Billig er bra. Gratis er enda bedre. Et sted midt i mellom, som Ryanair er bra hvis man bare kan lukke ører og øyne. Ryanair har skapt et marked som egentlig ikke er der. Mennesker som egentlig ikke hadde tenkt å reise, reiser fordi det er så BILLIG.
Jeg hadde egentlig ikke behov for 5 flasker rødvin, men det var da så billig at jeg bare gjorde det.
De har opprettet et marked som vi godt kunne vært foruten. Kunstig lave priser flybilletter må nødvendigvis gå utover noe, eller tror man at et fly kan fly gratis med dagens dollarpris på drivstoff, landingsavgifter, lønn, flyvedlikehold. Det er en NØYE sammenheng mellom disse tingene.
Spill ikke overrasket om man ikke får hjelp de gangene Ryanair ikke dukker opp til avtalt tid, eller ikke dukker opp i det hele tatt, og still i hvert fall ikke spørsmål om bagasjen ikke dukker opp fordi man valgte å ta med mer drivstoff enn bagasje for å spare drivstoff-utgifter... eller man ikke får hjelp til videreforbindelsen den gang Ryanair er forsinket.
Jeg har reist med RyanAir 1 gang fra Torp til Girona (Barcelona). Vi var veldig fornøyde, billig og så lenge man har satt seg godt inn i reglene er det ikke noe problem. Når vi kom tilbake fra turen vår og hadde landet på Torp oppdaget vi at tøykofferten vår var ødelagt. Dette hadde revnet opp. Henvendte oss i ankomstservice. Jeg tenkte i mitt stille sinn at nå er den kofferten tapt, men vedkommende vi snakket med registrerte hva som hadde skjedd. Vi fikk et nummer og en e-postadr hvor vi skulle sende inn vårt navn og adresse. Etter 2 uker fikk vi en helt ny koffert levert på døra!! Da ble jeg imponert - hadde liksom ikke forventet det av RyanAir....
Jeg lurer på om Norwegiansjefen i forbindelse med storinnkjøp av fly sa noe om at de kanskje skal sette ut hele bemanningsarbeidet til eksterne. Altså ikke ha crew ansatt i Norwegian men hente inn der det er billigst. Det kan jo fort føre til endringer i rettigheter og betingelser der også.
Når det gjelder Ryanair er det lett for meg å ta et valg om ikke å fly med dem. Jeg har ikke lyst til at mine penger skal gå i lommen til en med holdninger som O'Leary.
Jeg elsker å reise, så akkurat valget om å fly lite koster mye i forhold til hva jeg egentlig kunne tenke meg.
Og det er hvertfall en god grunn til å tenke seg om når man bestiller biletter selv - der man f.eks legger inn Ryan Air på ett av strekkene. Du får ikke sjekke inn hele veien med dem, hvertfall etter min erfaring, så skal du videre med fly fra f.eks london og ryan air forsines så sorry mac - da sitter du der med skjegget i postkassa.
Men det er et vel også et generelt problem folk ikke tenker over når de bestiller flybilletter på nett; at om ikke flyselskapene man bestiller fra samarbeider har man ikke samme hjelp og rettigheter ift forsinkelser og forsentkomninger og slikt gjennom flyselskapet.
Jeg har ikke flydd mye med dem, men da har det vært knallharde og trange seter man må sitte rett opp og ned i. Jeg er vanligvis ikke så nøye på sånt, men jeg kunne nesten ikke gå da vi kom frem.
Og siden jeg er klar over at de ikke strekker seg en millimeter for passasjerene sine (det kan de selvsagt ikke innenfor de kostnadsrammene de har) så blir jeg også nervøs og anspent av å reise med dem, i tilfelle det "er" etellerannet.
Og den masingen om skrapelodd driver meg til vanvidd! :gal:
Så siden barnearbeid ikke er forbudt i ett eller annet land i Asia så syns du det er greit å kjøpe klær og leker laget under uverdige arbeidsforhold? Det er ikke ditt ansvar?
Jeg må bare si at jeg syns det er et MYE større etisk dilemma å fly for min egen fornøyelses skyld i det hele tatt enn det er å fly med RyanAir. Miljøbelastningen ved en stadig økt flytrafikk er jo enorm og alltid når jeg setter meg i et fly eller i en bil så tenker jeg på Odd Børretzens "Hjemmeparty blues".
[LEFT]Jeg er på verdens lengste russefest, egentlig. Den har vart i flere hundre år
Vi har sklidd på gelenderet i trappa her i huset til pappa.
Vi har gjort alt som falt oss inn
Vi har sparket forball i haven, hvorfor skulle vi ikke det?
Det gikk noen ruter, men det har ikke jeg noe med
Det er tomflasker på gulvet, men jeg har gjemt dem under teppet
Det er forresten et høl i det teppet. Noen brant et bål oppå der.
Noen brant foresteten et høl i ozonlaget også – det var moro å se på![/LEFT]
Husj, sa det – det var et
[LEFT]svært høl i ozonlaget.
[LEFT]Da ble det varmt i vannet. Nå kan vi bade hele året. Vi bada i går.[/LEFT]
Vi har hatt en kjempefin fest i flere hundre år.
[/LEFT]
Vegard Einan :hjerter: Han gjør en fantastisk jobb på vegne av kabinansatte i sitt verv i Parat/YS. Han er selv flyvert i permisjon, og Parat organiserer kabinansatte og piloter i bl.a. SAS, Norwegian, Widerøe.
Bare for å presisere: Jeg synes ikke folk som boikotter RyanAir pga. arbeidsforholdene er stappteite eller noe slikt, altså. Jeg har full forståelse for valget om å boikotte.
Det jeg har reagert på, har vært all "sytinga" er på FP om at det er "farlig" å fly med dem, at det er så "vanskelig" å fly med dem og andre ting jeg synes jeg har usaklige. Jeg synes man burde skille skitt og kanel litt, da.
Som forbruker så vil jeg selvsagt at kjøpsprosessen skal være så enkel som mulig. RAs prosess er laget vanskelig med vilje, fordi de ønsker at du skal betale mest mulig.
Angående sikkerhet så tror jeg nok at det ikke er de aller beste i sitt kull av piloter som jobber der. Jeg tror også at om du får dårlig betalt, føler deg presset til å stille opp i en toppløskalender og ikke får betalt når du er syk så går det utover arbeidsinnsatsen din.
Det kan jo være et helvete å fly med dem da. Jeg følte meg ikke usaklig som syta litt da de flyttet hjemreisen min fra en langhelg fra 12.00 til 06.20. Det ødela jo en god del av turen vår og jeg ville ikke valgt de dagene å reise om jeg hadde visst det. De sa fra så sent at det var utenkelig å bytte om på dagene.
Det med at sikkerheten er dårligere hos dem sier de selv også, eller de sier at de er fornøyd så lenge de er akkurat innefor regelverket, så det kan neppe kalles usaklig. Piloter som har flydd der tidligere har dog gått ut med at de har flydd ulovlig i forhold til hviletiden.
Bortsett fra min egen syting så har jeg ikke fått med meg så mye her på FP i grunnen, så jeg skal ikke si så mye om hvorvidt FP'ere er usaklige i forhold til RyanAir.
Sjekker du arbeidsforholdene som ligger bak alt du handler av klær og leker? :undrer: Det er faktisk ikke mitt ansvar å passe på hva bedriftene jeg handler av gjør. Jeg stoler på at firmaer i Norge hvor jeg handler klær fra vet hva de gjør.
Det er nok av andre utenlandske flyselskaper som flyr fra Norge også som da ikke gjelder norske regler for, og jeg har da flydd med dem å, så da blir det jo ikke noe annerleder å fly med Ryanair selv om de ikke skatter til Norge. Folk velger hvor de vil jobbe selv, og vil folk jobbe hos Ryanair så er det greit for meg. Nå tar Norwegian over hos oss istedenfor Ryanair, og det gjør ikke noe det. Ryanair har mye billige billetter, men ikke når jeg trenger dem i skoleferiene, så da blir det ikke til at vi reiser med dem allikevel, men velger andre selskaper.
Sjekker du arbeidsforholdene som ligger bak alt du handler av klær og leker? :undrer: Det er faktisk ikke mitt ansvar å passe på hva bedriftene jeg handler av gjør. Jeg stoler på at firmaer i Norge hvor jeg handler klær fra vet hva de gjør.
Det er nok av andre utenlandske flyselskaper som flyr fra Norge også som da ikke gjelder norske regler for, og jeg har da flydd med dem å, så da blir det jo ikke noe annerleder å fly med Ryanair selv om de ikke skatter til Norge. Folk velger hvor de vil jobbe selv, og vil folk jobbe hos Ryanair så er det greit for meg. Nå tar Norwegian over hos oss istedenfor Ryanair, og det gjør ikke noe det. Ryanair har mye billige billetter, men ikke når jeg trenger dem i skoleferiene, så da blir det ikke til at vi reiser med dem allikevel, men velger andre selskaper. Tror dere de utenlandske flyselskapene som flyr for norske charteroperatører er så himla mye bedre da enn RY? Det tviler jeg på, men folk bestiller jo charterturer og tenker ikke på hvilket selskap de egentlig flyr med.
Seriøst? Da hadde jeg vel begynt å boikotte dem, jeg også, må jeg innrømme. Og, jada, jeg VET at det ville vært av helt egoistiske grunner. Jeg synes den der var for drøy, altså, og jeg hadde blitt rasende. Men samtidig forventer jeg ikke at en billigbillett skal gi meg samme komfort og service som en fullprisbillett. Samtidig så lurer jeg på hvorfor de ikke har valg av sete? Ville det være en veldig fordyrende prosess? Jeg tror at mange flere ville ha reist med dem dersom de visste at de slapp å henge ved gaten så lenge for å være sikret å få sitte sammen som familie.
Det er faktisk verdt å tenke over at når man boikotter varer produsert av barn så er det ikke sånn at de barna som produserte varer flyttes til et deilig sted med skoleplass og god mat og trygge senger. De kan like gjerne ende i barneprostitusjon. Solidaritet og bistand er slett ikke så enkelt som at man løser problemer gjennom å ikke kjøpe ting herfra eller derfra. På bakgrunn av dette boikotter jeg ikke automatisk alt som er laget av barn. Men jeg prioriterer høyt å kjøpe produkter fra fairtrade eller andre produsenter med en etisk standard for arbeiderne sine.
Og jeg vil hevde temmelg hardt at det er en god prioritering å legge fokus på kakaoprodusenter og bananplukkere - forholdene der er et stykke verre enn i RA og de som arbeider der har vesentlig mer bruk for oppmerksomheten vår.
Ja, de ansatte i RA har ikke optimale forhold. Enig. Ja, du får soleklar mer kvalitet om du flyr med SAS eller Norwegian. Det betyr ikke at det er direkte uetisk å fly RA likevel syns jeg. Det er ikke sånn at de ansatte i RA får jobber i SAS om RA legges ned i morgen.
Og jepp - man må ta høyde for litt plunder og heft. Det er bare det at jeg kan kjøpe fem flybilletter på RA for prisen av en flybillett på SAS. Så da blir prisforskjellen så stor at det noen ganger er verdt litt kål. Andre ganger vil man ikke ha heft og betaler da heller mer for å få nøyaktighet og service.
Personlig vil jeg si at det å holde oversikt over produksjonslinjen for hvert enkelt selskap, som privatperson, vil være veldig vanskelig. Faktisk er det jo slik at mange selskaper selv sliter med å holde oversikten med tanke på underleverandører etc. Så vidt jeg vet så er alt som har kommet opp med tanke på H&M sin produksjonslinje (noen år siden nå) vært fra underleverandører.
Jeg synes selvfølgelig at det er fint at noen følger med og boikotter diverse på grunn av ting de mener er uetiske, men jeg synes ikke det skal være et generelt krav. Jeg tenker at personlig ansvar er noe som er forbeholdt privatsfæren, og i større sammenhenger må det noe mer til. (og da tenker jeg lover, regler, kontrollorganer etc)
Ingen kan klare å følge med på hvor "etiske" alle bedrifter er. Det jeg følger med på er hva som omtales i media. Når det gjelder Ryanair, har mange norske fagforbund gått ut og varslet om elendige arbeidsforhold. De passer på, og jeg kan ta et standpunkt. Det samme gjelder andre bedrifter, enten det gjelder barnearbeid, arbeidsvilkår, forurensing eller annet.
Jeg har ikke handlet på Shell på det jeg kan huske. Først pga holdningen de hadde til apartheidregimet i Sør-Afrika. Nå pga hvordan de oppfører seg i Nigeria. Opplysningene har jeg fra Amnesty.
Pga denne tråden skal jeg sette meg mer inn i H&M ift barnearbeid. Jeg har ikke vært klar over denne kritikken, men nå skal jeg lese meg opp.
Som jeg skrev lenger opp, så er det ikke alltid jeg kan finne ut av det, jeg har ikke ressurser rett og slett. Men jeg prøver jo å ha en viss oversikt, jeg sier ikke at det ikke er mitt problem, og lar det skure. Jeg syns alle har et ansvar for å følge litt med.
Jeg tror Kasias poeng er viktig. Det at Ryanair faktisk lever av å frakte folk med fly, er en viktigere grunn til å la være å kjøpe noe hos dem enn det faktum at de behandler sine ansatte dårlig. Jeg er enig i at hvis man uansett skal kjøpe et produkt bør man helst kjøpe noe der hele leveransekjeden tåler dagens lys. Men jeg tviler sterkt på at det lar seg gjøre å finne flybilletter som oppfyller dette kravet. Det er kanskje bedre å velge et flyselskap som behandler de kabinansatte ok hvis annet er likt, men det er jo bare en faktor i leveransen av en flyreise; og kanskje man får enda mer bedre verden for pengene om man handler hos noen som sånn omtrentelig følger – en sikkert mangelfull, men iallefall europeisk – irsk arbeidsmiljølov, og sender tusenlappen man sparer på dette til «Afrika»? (Nå er det ingen som gjør det da; den tusenlappen bruker man jo på å kjøpe flere ting til seg selv. Det ville iallefall jeg ha gjort).
Jeg ble inspirert til å kommentere etter å ha lest dette:
Nei, man kan neppe stå inne for forholdene Apples produkter blir montert under, og ganske sikkert ikke for behandlingen av de som i gruver eller prosessindustri fremskaffer råvarene som benyttes heller. Men om det skal gjøre at man ikke kjøper en iPhone, så kan man sannsynligivs ikke kjøpe en annen mobiltelefon heller. Jeg er ikke kjent med at andre store produsenter av forbrukselektronikk kommer bedre ut hvis man ser på hele verdikjeden.
Dette er absolutt ikke en oppfordring til å gi faen; det er ikke bra å kjøpe en iPhone eller å fly med Ryan Air (og ikke å fly med SAS heller), men det er nok vanskelig å fungere i vårt samfunn om man ikke vil gjøre noen slike ting. Det er viktig å prøve å bruke pengene sine riktig, og det er viktig å si fra om hvorfor man gjør det slik for å påvirke andre til å gjøre det samme. Det er mulig det ikke hjelper så veldig, men det er neppe noe annet som hjelper i det hele tatt.
Jeg boikotter ikke, men det er ikke praktisk for oss å fly med ryanair. Hvis de hadde flydd fra Værnes hadde det blitt et spørsmål om pris hvor det måtte ha vært endel billigere før jeg hadde valgt dem, jeg måtte ha følt at det var verdt det prismessig.
Jeg er verken redd for eller boikotter Ryanair, men jeg liker dem jo ikke noe særlig, og velger dem bort rett som det er. Men om de er det overlegent mest praktiske alternativet, blir det dem.
Nettopp! For min del har antall flyreiser jeg gjør økt betraktelig etter at jeg fikk "lokalflyplass". Nærhet til flyplass og billige flybilletter gjør det fryktelig enkelt å ta en svipptur til en eller annen storby. Jeg elsker å reise, men skammer meg samtidig over at jeg bidrar til å holde trafikken i gang.
Jeg tilhører den gjengen. Vi har kjørt både til Torp og til Haugesund og spart mange tusen på det. (Vi sparte ca 5000,- i fjor, inkl. det kjøringen kostet oss.)
Så nei, jeg boikotter ikke RA og føler meg heller ikke presset til det.
Jeg har ikke hørt om dette med arbeidsforholdene i det hele tatt. Jeg er enig at det er problematisk med en slik type ansattpolitikk, helt klart, men en full boikott tror jeg likevel er nokså fjernt for meg. Først og fremst fordi jeg flyr en gang hvert sjette år eller noe sånt, dessuten fordi det som regel er billige flyreiser eller ikke flyreiser for meg.
For noe vas! For min del kan bensin være svindyrt, sprit være forbudt, biler være avgiftsbelagt herfra til evigheten. Jeg tjener så langt unna en million i året at du ville fått latterkrampe av det. Likevel skjer det at jeg har lyst til å fly en tur også og da må det bli billigbilletter. Hadde jeg bedrevet utagerende reisevirksomhet hadde jeg nok hatt råd til og vært mer bevisst på de etiske reglene i selskapet jeg valgte.
Jeg forstår veldig godt at folk vil reise- la det ikke være noen tvil om det, og billigbilletter er helt ok det, bare IKKE med Ryanair! Jeg anbefaler deg å abonnere på nyhetsbrev fra flyselskapene for da får du mail med tilbud FØR de legges ut for salg, og kan dermed planlegge billigbillett-kjøpet uten å fly Ryanair.
Forøvrig tjener jeg også så langt unna en million i året at de fleste ville antakelig ikke tro det...
Jeg også, selv om jeg ikke reiser så veldig ofte så blir det jo oftere enn ellers pga. tilgjengeligheten. Kanskje en gang i året mot en gang annethvert år om jeg måtte lenger unna for å fly.
For oss som bor i innflyvingssonen til en av lavprisflyplassene med stor trafikk så er det en gedigen merkbar forskjell på antall fly som lander og tar av nå og tidligere, og det øker masse hvert eneste år. Jeg syns for miljøets skyld at det kunne vært et høyere tak på prisen på flybilletter slik at folk hadde en høyere terskel for å reise med fly. Det er faktisk ikke slik at tre-fire billige storbyturer i året er en menneskerettighet.