IKEA katalogen
1. Hva er IKEA katalogen?
IKEA-katalogen 2011 trykkes i 198 millioner eksemplarer i 52 utgaver (27 språk). Katalogen tilbyr mer enn bare et glimt av mangfoldet i IKEA utvalget. Du vil oppdage nye rimelige og kreative løsninger som inspirerer deg og hjelper deg med hjeminnredningsidéer for et bedre liv.
2. Hvordan får jeg tak i IKEA katalogen?
IKEA katalogen blir massedistribuert årlig i august - i området rundt hvert IKEA varehus. Dersom du ikke mottok årets katalog kan du få den ved å ringe 815 44 000 eller bestille den her: Bestill IKEA-kataloger og brosjyrer
3. Når kommer den nye IKEA katalogen?
Den årlige katalogen kommer i august og er gyldig et helt år. Prisene garanteres å ikke stige mens katalogen er gyldig.
I katalogen finner du møbler, tilbehør og interiører med detaljert informasjon om materialer, farger, størrelser, vedlikeholdsråd og priser.
Klikk her for å lese og bestille IKEAs kataloger og brosjyrer
4. Hvor miljøvennlig er IKEA katalogen?
Katalogene våre er printet på klorfritt papir og inneholder minst 10-15% resirkulerbart materiale. Ingen regnskog eller trefibre fra gamle naturskoger brukes. Prosessen før trykking er 100% digital, noe som betyr at film ikke brukes. Optiske blekemidler brukes ikke på katalogpapiret.
IKEA-varehus
1. Hvilke nye IKEA-varehus er planlagt åpnet?
<a href="http://www.ikea.com/ms/no_NO/about_ikea/facts_and_figures/ekspansjon_norge/ekspansjon.html">Se IKEAs eksisterende og planlagte varehus i Norge her.</a>
2. Hvorfor hender det av og til at produkter ikke er på lager?
Vi gjør alt vi kan for å ha produktene tilgjengelige på lager, men pga popularitet og leveringer kan noen produkter av og til ikke være tilgjengelige. Vanligvis kan IKEA estimere når et produkt er tilbake på lager. Men fordi IKEA produktene lages forskjellige steder verden rundt kan det oppstå situasjoner som forsinker leveransen.
3. Hva om jeg ønsker å få montert møblene?
IKEA produktene er stort sett enkle å sette sammen og krever ingen spesialverktøy. Dersom du foretrekker det kan de fleste IKEA varehusene sette deg i kontakt med dyktige og rimelige monteringsfirma som kan hjelpe deg.
4. Hvor mange produkter finnes i IKEA sortimentet?
Det finnes rundt 12.000 produkter i det totale IKEA sortimentet. Hvert varehus fører et utvalg av disse 12.000 basert på varehusets størrelse. Kjernesortimentet er det samme over hele verden.
5. Hvor kjøpes IKEA produktene?
Vi har mer enn 2.000 leverandører i over 50 land som leverer produkter til oss. Profilen til vårt godt designede sortiment av høy kvalitet er utpreget svensk/skandinavisk. Den lave prisen blir bokstavelig talt bygget inn i produksjonen og de flate pakkene muliggjør en rasjonell distribusjon, selvbetjening og en umiddelbar hjembringing av produktene. Alle produktene våre merkes med "Design and Quality, IKEA of Sweden."
6. Har IKEA en hittegodsavdeling?
Ja, gjenglemte varer og verdisaker tar vi vare på. Ta kontakt med informasjonen på ditt varehus eller ring 815 44 000.
7. Er den eksterne vareutleveringen åpen like lenge som varehuset ?
Ja, vareutleveringen har åpent så lenge det er kunder i varehuset, og da også noe lenger slik at man får ekspedert alle som skal hente ut sine varer.
IKEA konsernet
1. Hvem eier IKEA konseptet?
IKEA detaljhandel, med sine svenske røtter, er basert på et franchise system. Inter IKEA Systems B.V., lokalisert i Delft, Nederland, er eier av IKEA konseptet. IKEA varehusene blir drevet av en rekke ulike franchisetakere i 29 land.
2. Kan jeg distribuere IKEA produkter?
IKEA opplevelsen er mer enn bare produkter, det er et handelskonsept. For at konseptet skal fungere er det nødvendig å ha alle aspekter på plass. Derfor selges IKEA produkter kun av IKEA varehus som blir drevet på lisens fra Inter IKEA Systems B.V.
3. Hvordan kan jeg bli en franchisetager?
IKEA produktene selges kun i varehus som driver etter IKEA Retail System - eiet av Inter IKEA Systems B.V. i Nederland.
Franchiser blir tildelt av Inter IKEA Systems B.V. som en del av en detaljert utvidelsesplan. Seriøse søkere blir grundig undersøkt og evaluert og franchiser blir kun tildelt selskaper og/eller individuelle med sterk finansiell oppbacking som kan vise til en god bakgrunn innen detaljhandel.
Seriøse henvendelser (vennligst inkluder all relevant informasjon) kan sendes eller fakses til:
Inter IKEA Systems B.V. Olof Palmestraat 1 NL-2616 LN Delft The Netherlands
Attn: Franchising
Faks: +31 15 215 38 381
4. Hva er IKEA konsernet?
IKEA konsernet er en privat gruppe av selskaper som eies av en veldedig organisasjon i Nederland. IKEA konsernet er aktive innen utvikling, innkjøp, distribusjon og salg av IKEA produkter. IKEA konsernet er den største franchising gruppen med over 100 IKEA varehus. Driften av IKEA konsernet blir håndtert av IKEA International A/S i Humlebæk, Danmark.
5. Hva er IKEAs forretningsidé?
IKEAs forretningsidé: "Å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange mennesker som mulig får råd til å kjøpe dem."
6. Hvordan kan jeg sjekke ut jobbmulighetene innen IKEA?
Dersom du er utadvendt, motivert, kundeserviceorientert og interessert i å jobbe i et team, <a href="http://www.ikea.com/ms/no_NO/the_ikea_story/jobs_at_ikea/index.html">se ledige stillinger her.</a>
7. Hvordan arbeider IKEA med miljøet?
Vi jobber med å skape et bedre miljø både utendørs og innendørs. Les mer om våre miljøprosjekter under linken <a href="http://www.ikea.com/ms/no_NO/about_ikea/our_responsibility/index.html">"om IKEA"</a>.
Hjemmesiden
1. Kan jeg kjøpe IKEA-produkter på nettet?
Per dags dato eksisterer netthandel i disse ti IKEA-landene: Canada, Danmark, Finland, Frankrike, Storbritannia, Sveits, Sverige, Tyskland, USA og Østerrike. IKEA Norge har dessverre ikke netthandel, men du kan likevel bestille deler av vårt sortiment hjem til deg. Send oss en e-post med hva du ønsker og vi vil hjelpe deg. <a href="http://www.ikea.com/ms/no_NO/customer_service/bestill_produkter.html">Les mer.</a> Varene leveres hjem til deg.
2. Hvilke typer settinger eller software trenger jeg for å komme inn på IKEAs hjemmeside?
IKEA.no er optimalisert for de mest brukte versjonene av Internet Explorer og FireFox til Windows, samt FireFox og Safari til Mac OS X. Sidene er tilpasset en skjermoppløsning på 1024x768 eller høyere. Planleggingsverktøyet IKEA Home Planner kan nå både brukes på PC og Mac.
3. Hvilken informasjon blir samlet om meg når jeg besøker hjemmesiden til IKEA?
Vi samler ikke inn noen form for informasjon på våre hjemmesider, dersom det ikke står spesielt. Vi kan i enkelte tilfeller be om informasjon for å kunne betjene henvendelsene dine, som f eks når du bestiller katalogen eller ønkser å bestille et produkt. Informasjonen kan dreie seg om navn, adresse, e-postadresse og telefonnummer. Vi samler ikke inn kredittkortinformasjon på sidene våre. Vi bruker cookies til å måle trafikken på hjemmesiden for å kunne utvikle og forbedre den. Dette foregår anonymt. Cookies er små deler informasjon lagret på din maskin som leses av browseren. Disse blir slettet automatisk etter at du har forlatt siden.
4. Kan jeg finne alle IKEA produktene på denne siden?
Denne siden inneholder mange av IKEAs produkter - men foreløpig ikke hele IKEA sortimentet. Noen produkter vil du kun finne på varehuset.
Transport
1. Har dere tilhengere til utlån?
Ja, ta kontakt med informasjonsdisken eller transportdisken på varehuset. <a href="http://www.ikea.com/ms/no_NO/customer_service/ikea_services/transport.html"> Les mer om Transport og tilhengerleie her</a>. Det er dessverre ikke mulig å reservere tilhengere.
2. Hvordan kan jeg få store produkter med meg hjem?
De fleste IKEA produktene er flatpakkede, noe som gjør dem enkle å transportere. IKEA varehuset tilbyr en hjemleveringsservice dersom du foretrekker det. Hjemlevering er ikke inkludert i produktprisen. Fraktpriser finner du <a href="http://www.ikea.com/ms/no_NO/customer_service/ikea_services/transport.html"> her</a>, eller i katalogen.
3. Kan noen hjelpe meg med å bære varene ut i bilen?
Ja, spør i transportdisken etter kassene. Hvis vi har kapasitet hjelper vi deg gjerne ut I bilen med varene.
4. Når går IKEA-bussen?
Busstidene finner du her på nettsiden. Klikk på linken <a href="http://www.ikea.com/ms/no_NO/ikny_splash.html">"Velg varehus"</a>, og velg ditt nærmeste varehus
5. Hva koster det å få varene fraktet hjem?
Fraktpriser finner du <a href="http://www.ikea.com/ms/no_NO/customer_service/ikea_services/transport.html"> her</a>, eller i katalogen.
6. Når blir bestillingen min levert?
Antatt levering står øverst på bestillingsbekreftelsen. Merk at antatt leveringsdato ikke er det samme som dato for leveranse. IKEA vil alltid ta kontakt på forhånd for å avtale en eksakt leveringsdato.
For bestillingsordre som kanselleres/ikke tas imot, forbeholder IKEA retten seg til å belaste deg for kr. 700,- i transportkostnader. (Ved avbestilling av postpakke, belastes du for et ekspedisjonsgebyr på 190,- pr. pakke.)
Bytte og Retur
1. Kan jeg bytte varen jeg har kjøpt?
Skulle du angre kjøpet ditt, har du ubegrenset bytte og returret på ubrukte varer. Bare husk kvittering og originalemballasje. For madrasser gjelder spesielle regler.
Det er OK å ombestemme seg. IKEA har ubegrenset bytte og returrett på ubrukte varer. Husk kvitteringen. Bytte- og returretten gjelder imidlertid ikke spesialbestilte varer, planter og varer fra billigkroken. Reklamasjoner behandles etter gjeldende norske lover og etter IKEAs utvidede garantier.
*Ubegrenset bytte- og returrett gjelder ikke for produkter kjøpt til kommersielt bruk.