Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Når ingen lukker opp når hjemmehjelpen kommer

#1

Pelle sa for siden:

En eldre person i familien ble nylig så syk at hn ikke kunne lukke opp når hjemmehjelpen (privat vaskebyrå, betalt av kommunenn etter vedtak) ringte på. personenn er gammel, enslig og meghet pålitelig i forhold til avtaler. Personen hadde heller ikke mulighet til å ringe, da hn var for syk.

Er det noen som kjenner til hva slags rutinger som spiller inn ved slike tilfeller? For familien er det vondt å vite at de har vært der og gått igjen, uten å varsle noen.

(Enden på visa var at hn etter 4-6 timer klarte å kravle over gulvet og ringe noen, men da hadde hn nesten blødd ihjel)


#2

Joika sa for siden:

:sjokk: Hjemmehjelpen må vel kontakte familien!??


#3

Propella sa for siden:

Da skal hjemmehjelpen kontakte pårørende eller hjemmesykepleien hvis de er inne i bildet.


#4

Propella sa for siden:

Send en klage eller kontakt bestillerkontoret. Det skal være klare og tydelige rutiner på dette.


#5

Obelix sa for siden:

Jeg er vant med at man kontakter pårørende evt trygghetsalarm hvis de har det.
Privat eller ei, så burde de ha rutiner for slikt.
Gi en tilbakemelding.


#6

Pøblis sa for siden:

Det skal være klare rutiner på dette, ja. Jeg anbefaler at dere tar kontakt med bestillerkontoret og forteller om hva som skjedde og spør etter disse rutinene. Dette er jo veldig alvorlig og absolutt noe som bør tas opp.


#7

Tinka sa for siden:

Nøkkel til hjemmehjelpen er jo et godt tiltak?


#8

Pøblis sa for siden:

Veldig mange har jo gitt nøkler til hjemmetjenesten. Men det er jo ikke alle som ønsker at hjemmehjelpen skal ha nøkkel, og da er det jo spesielt viktig at man har rutiner som iverksettes når slike ting som dette skjer.


#9

Tinka sa for siden:

Hos svigers låste de seg inn ved slike situasjoner og det var en god trygghet for oss pårørende.


#10

Fløyel sa for siden:

Er det ikke vanlig at hjemmehjelp har tilgang til nøkkel eller telefonnr til nærmeste pårørende?
De må jo komme seg inn/varsle pårørende når ingen åpner. Klage og refs til riktig instans er påkrevd syntes jeg.


#11

Obelix sa for siden:

De som kan låse opp selv har ofte ikke levert fra seg nøkkel.


#12

Jinx sa for siden:

Hjemmehjelpene hos oss ringer inn til oss på kontoret,så får vi hjemmesykepleien som ofte har nøkkel til å reise dit å låse opp. De reiser ikke videre uten å sjekke det opp.Det har heller aldri jeg gjort i hj.spl hvis ikke det var vanlig at pasienten var borte.


#13

Pelle sa for siden:

Hjemmesykepleien er ikke inne i bildet. Jeg vet ikke helt hvor ofte personen har besøk fra hjemmehjelp, men det er for hjelp til rengjøring og slikt, ikke personlig stell eller handling eller slikt. Vil tro de ikke pleier å låse seg inn. Mao ikke besøk veldig ofte, vil tippe max 2-4 ganger i måneden.


#14

Pelle sa for siden:

Har sagt til nærmeste pårørende at jeg synes dette må varsles inn/klages på hvis det er rutinebrudd. Nærmeste pårørende er sliten, også pga andre nære pårørende som dirigerer andre vel mye akkurat nå.

Jeg forsøker å si at dette kan jeg bidra med, jeg er flink til slikt. "Men det er så styrete, er det virkelig nødvendig, nå er det så mye annet" osv. sukk


#15

Myria sa for siden:

Jeg har tidligere hatt sommerjobb i Hjemmesykepleien og opplevde dette flere ganger. Jeg kan ikke huske at det var noen faste rutiner på hva man gjorde, i allefall ble jeg aldri fortalt dem, men jeg har aldri forlatt hjemmet til noen jeg hadde en avtale med uten at jeg på en eller annen måte fikk kontakt med dem eller vite gjennom andre at de hadde det bra. Vanligvis har det vist seg at vedkommende bare har dratt et sted uten å si i fra.

En gang opplevde jeg imidlertid at en dame ikke svarte på døren og hun hadde ikke trygghetsalarm, familie et stykke unna og dermed ingen andre som kunne komme seg inn med det første. Jeg skulle til å ringe kontoret og få nummer til familien da jeg syntes jeg hørte svake lyder inne fra leiligheten. Det viste seg at hun i løpet av en dotur om natten hadde fått et slag og falt, og kom seg ikke opp. Hun hadde hørt at jeg ringte på og klart å dra seg ut av badet og såpass nært døren at jeg omsider hørte at hun ropte. Vi fikk snakket sammen gjennom døren, og hun klarte omsider å kravle bort til døren og bruke en stokk til å låse opp slik at jeg kom meg inn til henne. Familien hennes bodde et stykke unna, så jeg tør ikke tenke på hvor lenge hun kunne endt opp med å ligge der hadde jeg bare gått da hun ikke åpnet med det første.
Jeg hadde selv vært ganske fortvilet hadde jeg fått vite at et eldre familiemedlem hadde ligget hjelpeløs i timesvis fordi hjemmehjelpen ikke hadde tatt seg bryet med å sjekke at alt var i orden. Det hadde jeg absolutt tatt opp med dem. Også for andre brukeres del er det viktig at dette ikke skjer igjen.

Jeg tenker forresten at en person som er i så dårlig forfatning som det TS beskriver bør få en trygghetsalarm. Den har de alltid på seg og kan dermed enkelt kontakte hjelp om noe skulle skje. Det er en trygghet både for dem selv og for familien.


#16

Pelle sa for siden:

Alarm var i leiligheten, men en slik på veggen som må trykkes på (for høyt i denne sammenhengen uansett). Forrige uke ble den sagt opp og trygghetsalarm bestilt. Noen gæmliser er skikkelig sta.


#17

Høns sa for siden:

Jeg vet ikke om det er vanlig med rutiner på det når det kun er snakk om ukentlig eller sjeldnere besøk. Selv har jeg blitt oppringt to ganger av hjemmehjelp når man ikke har fått kontakt, men jeg tror ikke dette er fast rutine, for det har vært mange flere ganger der man ikke har oppnådd kontakt.


#18

Pøblis sa for siden:

Det skal være rutiner for slike i alle hjemmetjenester. Hvorvidt man har det eller faktisk bruker eller kjenner til disse, er en annen sak. Men det skal finnes rutiner, altså. Fortrinnsvis rutiner som beskriver i detalj hva man skal gjøre både hvis man har nøkkel tilgjengelig og hvis man ikke har nøkkel tilgjengelig. Både mangel på rutiner og manglende kjennskap til rutiner hos personalet, er brudd på kvalitetsforskriften.


#19

Krinoline sa for siden:

Er dette snakk om et privat vaskebyrå, som da ikke hører inn under den kommunale hjemmesykepleien?
Forøvrig høres det ut som om vedkommende gamle menneske har behov for hjemmesykepleie da, særlig med utslitte pårørende, osv...


#20

Pelle sa for siden:

Det private vaskebyrået jobber på en avtale, de er leid inn av kommunen for å bedrive hjemmevask som hjemmehjelp.

Pårørende er utslitte akkurat nå, fordi det har vært traumatiske og strevsomme dager, normalt klarer personen seg selv og trenger (og vil ikke ha) ikke daglig tilsyn. Faktisk er tilbud fra hjemmesykepleien mht medisiner avslått, må vite...:nemlig:

Vi har fått lov til å sjekke opp rundt rutiner og slikt, da ihvertfall. Det er da noe.


#21

Pelle sa for siden:

Fant følgende prosedyre på nett, den burde jo også gjelde for private ansatt av kommunen:


#22

Pelle sa for siden:

Vi har snakket med rengjøringsbyrået (som for øvrig snakker elendig norsk). De har registrert at de har vært der, ringt på og ringt inn til henne uten svar. Det er det.

De opplyste at de varlset kommunen etter 2-3 bomturer, for gamle folk er ofte så glemske og surrete at de glemmer avtalene hele tiden (det tviler jeg ikke på, bare at det ikke gjelder for vårt familiemedlem).

Så nå har jeg ringt kommunens tildelingskontor fo å finne ut av hva som står i avtalen kommunen har med dette firmaet, hva slags krav som stilles til dem når folk ikke lukker opp. De ville uansett gjerne ha brev om saken, for det er jo veldig alvorlig.

Kommunen kunne også opplyse om at det kun var nærmeste pårørendes hjemmetelefonnumer om var registrert, ingen mobil eller jobbnummer. Kjekt å vite, så skal det bli bedre ihvertfall. Likevel synes jeg kanskje kommunenn kan pushe litt på de eldre som fyller ut disse skjemaene med nettopp slike opplysninger - det er ikke som om mobil er noe alle 90-åringer tenker på at alle andre har.


#23

Pøblis sa for siden:

Jeg vet 100% sikkert at det private firmaet vi snakker om her har forpliktet seg til å følge rutinene du har funnet. Hadde de ikke gjort det, ville de ikke få lov til å levere hjemmehjelpstjenester til kommunens brukere lenger. Ergo er dette et rutinebrudd, som må meldes.


#24

Pelle sa for siden:

Ja, jeg vil også tro det, kommunen trodde i og for seg det selv også - men måtte sjekke opp og komme tilbake til meg. Og brev skal sendes, vær du sikker. Takk for hjelpen.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.