De som lager den hel..... Jarlsbergreklamen burde fått seg en smekk altså. Noe mer idioti enn den "samma det vel, ost er ost! mann er mann! hund er hund!"-reklamen skal du jaggu lete nord og ned etter. Nå må jeg skru av hver gang jeg kommer over den...:knegg:
Men er det da likevel en god reklame, siden da kommer budskapet tross alt kommer frem dit det skal, selv om den er aldri så irriterende?
God reklame er etter mitt syn det paret som sitter i sofaen og ser på en heftig bilvaskingscene på tven, og så man han karen fossro noe kraftig etter å ha klemt ut av seg at "det er ingen som vil ha en dame som alle andre mannfolk bare vil....", "mye bedre å ha en fin bil enn en fin dame...." osv, mens øyenbrynene bare blir høyere og høyere på hun ved siden av han i sofaen...:knegg: MEN, hva var det så reklame for? Mener det var noe refinansiering/lån/bank?
Jeg elsker Jarlsbergreklamen. :knegg:
Det trenger ikke bety at den er god, men for meg funker det. En morsom reklame som jeg husker budskapet av.
Nå ville jeg aldri forvillet meg til å kjøpe Jarlsberg, siden den smaker høgg, men jeg får med meg at det er det reklamen ønsker jeg skal gjøre. :nemlig:
En god reklame bør få formidlet budskapet, som altså er et produkt, om man husker reklamen, men ikke hva den formidler, så vil jeg tro man har bommet litt. Jeg liker heller ikke den jarlsberg-reklamen, fenger ikke meg, men de får jo formidlet budskapet bra for det om.
Jeg bytter kanal i reklamepausene. :dukker for Kirsebæret:
Likevel, Jarlsbergreklamen har jeg klart å få med meg, jeg husker den, og jeg syns den er fantastisk morsom, og da blir den, i mine øyne, en god reklame, all den tid jeg ser Jarlsbergost og forbinder den med reklamen. (Men som bæret sier, den osten smaker høgg, så jeg kjøper'n ikke.)
Jamen, hvis dere husker hva det er reklame for, men likevel ikke kjøper - f.eks Jarlsberg - da er det vel ikke god reklame?
Jeg husker godt de reklamene som irriterer meg mest (Biola, Activia) men det kunne ikke dette meg inn å kjøpe produktene. Har produsenten fått valuta for reklame-kronene sine da?
Det er en grunn til alle disse dårlig dubba fjerne-flekker-med-råsa-reklamene på TV. Du husker dem, legger merke til produktet og du får til og med lyst til å prøve det. Jeg har mange favoritter, de jeg liker best er de jeg gjerne ler høyt og støyende av, som jeg forteller til venner - men samtidig er det de "beste" reklamene, der hvor jeg ler og deler videre - at jeg ikke husker hva de reklamerer for.
Husker en som snurret over skjermen for mange, mange år siden, en reporter putter mikrofonen helt oppi fjeset til en Vålrengafan etter en kamp, og spør "hva synes du om Bjarte Engen Viks prestasjon på 5-mila?" hvorpå suporteren ser dumt på ham og svarer "det heter ikke Engen, det heter Enga! ENGA ENGA EEEENGAAAA!"
Husker ikke hva de reklamerte for, men lo gjorde jeg.
En reklame kan jo være god selv om den ikke får meg til å like Jarlsberg.
Man kan ha forskjellige grunner til å reklamere, men det er sjelden matvareprodusenter klarer å gjøre om på smaksløkene mine, altså. :knegg:
Jeg tenker at så lenge reklamen fester seg og man vet hva det er reklame for når man har sett den, så fungerer den.
Reklame får meg gjerne til å kjøpe noe for første gang. Jeg har smakt Jarlesberg, jeg vet at Cola er det beste i verden, så jeg trenger ikke reklamene når det gjelder sånne produkter, men er det noe nytt og de klarer å vinkle det på en sånn måte at jeg bør kjøpe det fordi dette er b r a, kjøper jeg det. Liker jeg det, fortsetter jeg å kjøpe det, liker jeg det ikke, blir det med den ene gangen helt uavhengig av hvor mange ganger jeg ser reklamen etterpå. Og det er vel sånn reklamen skal funke på folk? Det er mange førstegangskjøpere av typen "hm, jeg har bare smakt norvegia, kanskje skal jeg være vill&gal og prøve Jarlsberg". :vetikke:
Og jeg ser aldri programmer direkte lenger. Alt går på serieopptak og så ser jeg dem senere slik at jeg kan spole lynhurtig over reklamen. :ja:
Ellers synes jeg den Jarlsbergreklamen er helt ok. Fenger meg ikke, men irriterer meg ikke heller.
Den beste reklamen jeg husker er en Prixreklame for noen år siden. Tror det begynner med noen hardrockgutter som hører på musikk og fester. Så skal de ut på butikken og handle og den ene av dem blir igjen i leiligheten. Straks de andre er ut av døra setter han det lange håret opp i hestehale, kler seg i rosa og danser foran speilet med hårbørste som mikrofon til en eller annen pusete "I'm a kitty cat"-sang. :D
Og der kom jeg på Omo color-reklamen for en del år siden, med hardrockebandet og han som ikke fikk være med fordi klærne hans hadde blitt bleket, og blitt koksgrå, ikke sorte. Fordi han ikek brukte omo color.
Jeg digger Jarlsbergreklamen.
Og den for en eller annen bil som var for noen år siden. "Jeg bare lånte bilen din litt" -> "Jeg bare lånte kjolen din litt" :knegg:
Nå ser vi i grunnen aldri reklame, for vi har pvr-boks og ser omtrent aldri programmer når de går, og om vi ser dem når de går, så passer vi på å ta en pause i starten sånn at vi kan spole forbi all reklamen.
Den Jarlsberg-reklamen er en hit hos barna her i huset,"samme det vel,hund er hund",de ler seg skakke. :knegg: Den reklamen jeg aldri glemmer,er den fra Ikea,den med hun damen som måtte skaffe seg bedre tid,"halv fire allerede?" og "kom igjen,Gunnar!" Herrefred hvor mange timer jeg lo av akkurat den reklamen,og jeg husket hva den var for,ja! :grineler:
Men målsetningen hos reklameprodusentene er vel å oppnå en handling, som å få deg til å tro at du har et behov som må dekkes. Så er det ulike veier å nå det målet på. Å bli kjent - synlig - er en ting. Noen vil kanskje legge mer merke til Jarlsberg ut fra reklamen, og legge merke til den i butikken. Man assosierer noe positivt/morsomt/bra med merkenavnet. Men en reklame for et produkt fungerer vel kun optimalt om noen i målgruppen velger å gjøre noe, som å kjøpe noe. Da behøver ikke reklamen skille seg voldsomt ut, bare den kommuniserer akkurat det man trenger/ønsker å høre.