Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Hva kan man forlange?

#1

gajamor sa for siden:

Jeg skulle rekke et tog i dag tidlig, og bestilte drosje slik at vi hadde god tid. Men drosja kom ikke, og etter å ha venta 15 minutter og ringt to ganger og fått totalt motstridende beskjeder tok vi buss og kom for seint til toget. Måtte kjøpe ny togbillett og kommer fire timer for seint. Drosjeselskapet sa vi kunne sende regning for ny togbillett, men hva annet kan vi forlange?
-diettpenger? (vi måtte kjøpe lunsj mens vi venta)

  • tapt arbeidsinntekt?
  • tort og svie, stress og raseriutbrudd?

#2

Luftslottet sa for siden:

Hvor langt skulle du?

De gangene jeg har bestilt drosje for å rekke fly eller tog, har jeg sagt fra om det. Da har de stort sett satt himmel og jord i bevegelse for å rekke meg i tide, bl.a. ved å kjøre meg helt til flyplassen i stedet for bare til toget, når jeg skulle ta toget til flyplassen. Da har jeg bare betalt for det jeg opprinnelig skulle kjøre.


#3

Teofelia sa for siden:

Hvis lunsjen var en ekstrautgift dere ble påført som direkte resultat av forsinkelsen, for eksempel fordi dere gikk glipp av den lunsjen dere skulle blitt påspandert ved ankomst, ville jeg tatt med lunsj. Hvis dere uansett måtte kjøpt lunsj, men endte opp med å kjøpe den før i stedet for etter togreisen, hadde jeg ikke tatt det mes.

Fikk dere faktisk tapt arbeidsinntekt, eller er det bare tull? Min arbeidsgiver hadde ikke trukket meg i lønn for å komme for sent til toget.

Å kreve ekstra kompensasjon for utgifter dere ikke har hatt ("tort og svie"), virker veldig useriøst, og jeg kan vanskelig tro at det er noe å hente der.


#4

gajamor sa for siden:

Lunsjen var en faktisk ekstrautgift. Jeg vet ikke om jeg får faktisk tapt arbeidsinntekt, det kommer an på NAV sier. De er ikke fullt så medgjørlige som arbeidsgivere kan være...

Tort og svie var mest tull, men jeg ble j. forbanna. Det var ikke mye snakk om å sette noe som helst i bevegelse her, nei. De bare løy meg rett opp i ansiktet: første gang jeg ringte var drosjen dratt for lenge siden og var rett rundt hjørnet, andre gang sto vi visst fortsatt i kø. Og så prøvde de å innbille meg at de hadde sagt at det kunne bli litt ventetid. Heldigvis har jeg vitner til telefonsamtalen.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.