SpetakkelRandi sa for siden:
Er dere for eller mot?
www.klartale.no/norge/skal-sjekke-barnas-sprak/
Dere som er mindre positive til kartlegging, hvorfor?
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.
SpetakkelRandi sa for siden:
Er dere for eller mot?
www.klartale.no/norge/skal-sjekke-barnas-sprak/
Dere som er mindre positive til kartlegging, hvorfor?
Darth sa for siden:
Hva jeg syns om dette avhenger fullstendig av hva de tenker å bruke resultatene til.
Nessie sa for siden:
Jeg er litt sånn både og… men i grunn så er ikke tanken så dum. For det er nok sånn i dag at det kommer for sent i gang, arbeidet med språket. :nikker:
Sånn som jeg leser det er dette i all hovesak myntet på innvandrerbarn. Greia er uansett at det må være ressurser til å gjøre noe MED det, om barna sliter med språket - samt at man har en bevisst holdning til hva dette skal brukes til. Det hjelper ikke å bare kartlegge. Og det er der jeg blir litt skeptisk… :skeptisk:
Min erfaring er at det er litt for dårlig med ressurser og oppfølging på barn som trenger noe ekstra, og jeg tviler på at dett vil bli så veldig annerledes.
Jeg har bedt barnehagen observere min 4 åring, som jeg synes snakker utydelig, særlig på enkelte områder. De sa at de godt kunne gjøre det, men at de uansett ikke fikk tildelt særlig med ressurser før siste året før skole, om noe var «galt» …
SpetakkelRandi sa for siden:
Målene, slik jeg har fostått er å plukke opp tilfeller av språkvansker tidlig, slik at barna får en bedre skolestart.
Og det er jo positivt å finne mer ut om barns språkutvikling og forståelse, slik at man kan finne gode tilretteleggings og arbeidsmetoder?
Jeg er i hvertfall for, men ønsker å lese mer argumenter for og i mot..(lader opp til diskusjon i morgen på skolen) ;)
Katta sa for siden:
Min første tanke var - gjør de ikke allerede dette? Men den TRAS-kartleggingen av firåringene er kanskje noe annet? Jeg er helt klart for kartlegging av språk gitt at det blir gjort med et godt verktøy og av kvalifisert personell som ikke bruker dette til noe annet enn til å sette inn tiltak der det trengs. Akkurat nå greier jeg ikke å se for meg noe negativt med språktesting av barnehagebarn.
Ole Brumm sa for siden:
Her er jeg og! :dulte:noen sa for siden:
Men er førskolelærere kvalifiserte til å bruke denne type verktøy? Jeg er ikke så sikker på det.
Da burde de også være kompetente til fange opp de barna som har behov for språkstimulering uten at hele årskull skal testes. For meg høres det ut som ressurssløsing.
Tranquil sa for siden:
Jeg må si meg enig med Noen her. Hvem er det som skal kartlegge? Førskolelærere er allerede gode på å fange opp de som sliter med språket, og skal det en speisell test inn må jo noen læres opp i dette. Samtidig sies det at en skal sette inn tiltak som å lese høyt og bruke språket aktivt. Dette gjøres jo allerede i barnehagene, og en har ofte smågrupper hvor en tilrettelegger for aktiv språkutvikling. Sånn som jeg ser det bør det inn flere ressurser om en mener at det som blir gjort i barnehagene nå ikke er bra nok for språkutviklinga.
Katta sa for siden:
Jeg tror det av og til kan være fint å teste "alle" fordi man kan få seg en aha-opplevelse. Når man går oppi de samme barna dag ut og dag inn, kan man bli blind i forhold til hvor godt de egentlig kommuniserer på norsk. Min eldste led under dette på grunn av god nonverbal kommunikasjon. En test ville sånn sett ha fanget opp hvor få ord han faktisk kunne, og sannsynligvis også at han heller ikke hørte det som ble formidlet.
Jeg tenker dessuten at førskolelærere må være kompetente nok, men at et hvert nytt verktøy krever opplæring. Jeg synes ikke det er bortkastet tid å fokusere på språk i barnehagen, testingen kan umulig ta all verdens lang tid. Det som er mer spennende er hva de ser for seg at skal skje med de barna som faller gjennom.
Musemus sa for siden:
Jeg har samme første tanke som Katta - blir ikke dette allerede gjort?
TRAS brukes på de aller minste også og følger ungene til de er ferdige i barnehagen, men stort sett brukes det ikke til noe. Man kan vel sende med skjema ved skolestart, men for de aller fleste blir dette bare bruk av tid, tenker jeg.
Ikke tror jeg man må gjennomføre noen særlige kurs for dette heller, for jeg var med på det som vanlig ped. assistent.
Er litt usikker på om det blir brukt TRAS lenger, det blir hvertfall ikke gjort det i alle barnehager. Flere har heller gått over til "Observasjon". Nå husker jeg ikke mer om akkurat hva det var, men det er et team inne i barnehagen til Storesøster, på alle avdelingene. Er flere instanser som samarbeider.
Magnolia sa for siden:
TRAS brukes i vår barnehage. Jeg er usikker på om det brukes på alle, eller bare på de barna som blir fanget om som "potensielle" av observasjoner eller andre tester. Det er naturlig nok ikke stort poeng å bruke testen på for små barn, mange manglende lyder faller på plass av seg selv etterhvert. Men jeg synes det er bra at den blir brukt på 4-åringer og eldre, da kan problemer fanges opp og korrigerende tiltak starte tidlig.
Blåbær sa for siden:
Jeg er skeptisk til mye kartlegging. Dersom alle 3-åringer skal kartlegges må det spyttes inn mye penger til opplæring, og midler til å gjøre noe med det som oppdages.
Jeg mener at førskolelærere bør være kvalifiserte til å gjøre vurdering mht barn og språk, og at eventuell kartlegging kun er nødvendig der det er mistanke om problemer. Jeg mener det er unødvendig bruk av ressurser å teste alle.
Såvidt meg bekjent finnes det ikke noen gode kartleggingsskjemaer for flerspråklige barn. Tras egner seg ikke til dette.
Men hovedpoeng: kartlegging er helt bortkastet når PPT har såpass lite ressurser som nå.
I Rammeplanen går de også bort fra kartlegging. Diskusjoner innad i fagmiljøet er også skeptisk til mye kartlegging.
Blåbær sa for siden:
Jeg mener at man istedenfor å bruke masse ressurser på kartlegging heller kan lage gode opplegg for bevist språkopplæring i barnehagen. Bruk heller penger på å kurse og gjøre fagstoff tilgjengelig for de som jobber i barnehage.
Fokus på språk i barnehage kommer alle barn tilgode.
I vår kommune er det laget en lese og skrive-plan, som gjelder alle barnehager og skoler. Denne planen er delt opp i mål for de ulike aldersgruppene, og med masse forslag til aktiviteter. Målet med planen er at flest mulig barn skal starte på skolen med samme utgangspunkt.
Meissa sa for siden:
Jeg er i mot at alle barnehagebarn skal screenes og det er fordi det tar mye tid. Det er kun en tredjedel av personalet i barnehagen har faglig bakgrunn og ressursene er veldig knappe allerede. Deres tid brurde benyttes på andre ting enn å fylle ut skjemaer som ikke brukes til noe. Der hvor jeg jobber nå kartlegger vi alle barna med tras, men det gjøres ingenting med resultatene. Det har vi ikke ressurser til.
I barnehagen arbeider jeg, som førskolelærer, generelt med språkstimulering, men har liten mulighet til å igangsette opplegg mot barn som trenger særskilt oppfølging. Vi er tre stykker (meg som er førskolelærer og to assistenter uten faglig bakgrunn) som skal ivareta 18 barn på 9,5 timer. Det sier seg nesten selv at ressursene er begrenset. Når jeg ser at barn sliter melder vi de i fellesskap med foreldrene opp til PPT. Da kommer de og observerer og setter muligens inn ulike tiltak, men min erfaring er at det skal mye til før det blir gjort noe og foreldrene må gjerne purre. Her i kommunen har PPT en rar oppfatning om man ikke kan gjøre noe før ungene er 4,5 år. Før det er de ikke modne nok. Bare tull selvfølgelig, men hva gjør man med det?
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.