Me sitter å ser på denne bilen. Har forelska meg heilt, men eg skulle gjerne høyrt i frå nokon som har denne. Er det foreksempel plass til tre barnestolar i denne ? Var jo endeleg ein fin bil som hadde tre selar bak og ikkje magebelte.
Og korleis er denne på drivstoff ? Me går frå diesel til besin i så tilfelle.
Og alt anna som eg lurar på, men som eg ikkje er klar over enno.
Jeg hadde aldri turt å kjøpe en Land Rover Freelander. Her snakker man om bil som for mange blir en svært stor utgiftspost. Og det er ofte dyre og komplekse ting som går til h.... Finner sikkert en del bruktannonser på disse hvor det står at de har ny motor for eksempel. Men selv om motoren skulle være utbedret er det alltids en del annet som gjerne har en tendens til å gå til h..... på Freeland fra den perioden og selv langt ut på 2000-tallet.
Inntrykket mitt blir i hvert fall at om man skal kjøpe en slik, så få en grundig gjennomgang av bilen på verksted først. Ikke bare NAF-test, som blir litt vel "overfladisk". Helst bør man være litt bilkyndig selv....
Det går noen av disse bilene på veiene - men ikke så mange. Jeg har imidlertid bemerket meg at sett i forhold til antallet det er av dem, så har jeg sett de på redningsbiler eller i veikanten med problemer ganske mange ganger....
Min far hadde en slik en for noen år siden. De var fornøyde, men trengte etterhvert noe større og byttet inn i Discovery. Tror ikke de hadde noen problemer i det hele tatt med freelander'en.
Vi hadde en Freelander for noen år siden som vi kjøpte som gangske ny bruktbil, og den var bilen fra helvete. Det er mye motorproblemer og andre feil med dem, og det koster skjorta. Ikke kjøp!
Vi har en 2001 modell og de er kjent for å være en skikkelig mandagsbil! Motoren røyk på 40.000, vi fikk ny uten kostnader. Det har vært litt kluss med elektronikken, pt virker ikke sentrallåsen på høyre side, og vi har hatt trøbbel med et bakvindu. Det er også en del motorstøy. Hadde aldri kjøpt en 2001 modell igjen, selv om vi nok har vært heldig med vår bil sammenlignet med andre Freelandere av samme årsklasse. Når det er sagt har jeg blitt glad i bilen, jeg har til dags dato aldri stått fast, hverken i gjørme, snø eller is og den ligger godt på veien vinterstid.
Skal ikkje vera så lett dette. Me har ein Caravelle, lang modell, pr dags dato. Vil kvitta oss med den og få ein litt mindre bil, men samtidig ha plass til oss alle.
Fann ein Chrysler grand voyager, men sidan den er automat gir så trur eg den utgår berre der.
Huff, jeg får elt vondt i meg av denne tråden. HVis det er slik at dere har et begrenset budsjett for kjøp av bil, regner jeg med at dere også har et begrenset budsjett til reparasjon av bil. Jeg husker enda hvor frustrerende det var å ha en bil som gikk i stykker igjen og igjen - og alltid var det dyre ting som røk. Vi visste aldri når bilen ville gå istykker eller hva den ville koste oss fra måned til måned. Jeg huskedr for eksempel da jeg hadde pakket bilen for å reise på flere ukers ferie til sommerhuset. Bilen var full av klær, symaskin, krukker med blomster og alt annet tenkelig og utenkelig da topplokket gikk (røyk?) bare 8 km. hjemmefra. :sukk:
Jeg ville sjekket ut driftsikkerhet og eierfornøydhet først, og så sjekket om det var plass til bilsetene. Det hjelper jo ikke å ha plass til alle ungene hvis du stadig vekk står der med havarert bil og tre barn i veikanten, liksom. :trist:
I utgangspunktet så har me det som me får for Caravellen å kjøpe "ny" bil for.
Så ja, det er eit begrensa budsjett. Og når me må ha 4-hjulstrekk og belter til 5 stykker, så begrenser utvalget seg og. Finner mange fine bilar, men dei fleste har med magebelte.
Flere i familien har sånn, og det er stadig vekk noe som må fikses. Alt mulig. Jeg har ikke noe godt inntrykk, for å si det sånn.
Har ikke peiling på andre biler.
Jeg var veldig fornøyd med bilen, og hadde svært få problemer den tiden jeg hadde bilen. Byttet vel mellomaksling og kryss en gang på ca 100 000 km.
Utfordringer med disse bilene er i hovedsak:
kjølesystemfeil som medfører def toppakning på 1.8 bensin (kan gi motorhavari, og behov for motorbytte). Se etter bil med ny/modifisert motor, så er man tryggere (men ikke sikker).
svakhet i "viskosekoblingen" til 4wd-systemet (bedre på 2003 og nyere)
Risikoen for større verkstedsutgifter er tilstede, men sånn er det jo med alle biler...
Dersom man skal satse på Freelander, se etter nyere utgave - fortrinnsvis med TD4-motoren. Veldig god bil å kjøre med en vannvittig god fremkommelighet.
Anbefaler å ta en titt på lrforum.no. Mye interessant å finne der.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.