En tilbakevendende sak hver gang asfalten titter fram og kidsa vil ha tur.
Ja:
jeg vet at det er lov å ha barn som passasjer på moped selvom mop'n kun er registrert for én, :riktig:
at aldersgrensen for barnet er 10 år
at man ikke må overskride vektbegrensningen angitt i vognkortet:jupp:
Men så kommer spørsmålet om det normative utsagnet "betryggende". Fordi forskriften sier at transporten skal skje betryggende. Jeg har ringt Statens vegvesen, teknisk avdeling og møtte en kontorrotte som aldri hadde kjørt to-hjuling før, men som oppfordret til sunn fornuft (hva nå det er??).
Så hva mener dere erfarne "barne-kjørere" :tilber: er betryggende transport; m.a.o. plassering på mop'n og evt. festet til fører (jeg spør ikke om hjelm, dertil egnet klær, plassering på vegen, fart, vegdekke, trafikktetthet)?
Her får en kjøpt barnesete til moped, men jeg har ingen erfaring med det selv. Ser også mange som kjører uten barnesete, da med barnet foran seg. De er dog yngre enn 10 så det er mulig reglene her er anderledes :vetikke:
Det trenger det absolutt ikke å være. En moped veier vesentlig mer enn en sykkel, og man kan skade seg stygt om man får den over seg i en velt. En moped har en maksfart på 45 km i timen. De færreste sykler så fort når man har barn bakpå. På sykkel kan man velge å være myk traffikant; på moped må man kjøre i veien, sammen med bilene. Det vil si at man må holde omtrent samme fart som dem, og at man er langt mer utsatt for sammstøt med biler enn man trenger å være som syklist.
På en sykkel kan man feste barnet i et sykkelsete. Å feste en person fast i en moped, er potensielt livsfarlig (fordi man kan få sykkelen over seg hvis den velter). Å feste barnet til seg selv, er omtrent det samme som å bruke barnet som air bag.
Men man velger jo litt hvor man vil kjøre vel? Jeg tenker ikke på at man skal bruke dette som fast fremkomstmiddel med unger bakpå, i veldig traffikert vei, men å skulle ta en liten rolig tur for gøy? Hvis man følger alle regler? Jeg hadde hvertfall ikke hatt problemer med å kjøre min 8 åring her i området, hvis jeg hadde moped og lappen vel og merke;)
Jeg kjører vanlig sykkel med min 3 åring i mer "farlige" områder.
Jeg har ikke satt meg inn i regler for ATW, men det er ingen nedre aldersgrense for å frakte barn på moped eller motorsykkel. Det er lov til å feste dem til seg selv med sele, og det eneste påkrevde sikkerhetsutstyret er hjelm.
Meg bekjent kan du ta Q i Mei Tai og sette ut på motorveien, gitt at du kan finne en hjelm som passer.
Reglene for transport av barn på tohjuling er rett og slett sinnsvakt slappe.
Jeg hadde ikke hatt så veldig store skrupler med å sette min snart-10-åring på scooteren og kjøre henne til skolen. Det er 30-sone hele veien og lite trafikk. Det hadde blitt omtrent som å ha henne bakpå en vanlig sykkel, tenker jeg.
Problemet er jo at sikring av barn på motorsykkel/moped, er helt opp til foreldrenes egen vurdering - i motsetning til i bil, der man tar høyde for at en masse mennesker er idioter og lager et regelverk som er strengt og veldig konkret å forholde seg til.
Jeg har ikke satt meg inn i lovverket, men jeg ville ikke hatt barn med på moped. I 30-sonene her hvor vi bor, er det stort sett ingen som kjører 30 (bortsett fra meg som er ganske ovlydig hva fartsgrenser angår...). Jeg er rett og slett for redd andres manglende fornuft i trafikken.
Når det er sagt, fikk jeg hjertet i halsen på den tyske motorvei for noen år siden: En motorsyklist med ca 6 år gammelt barn bakpå suste forbi i ca 200 km/t i veldig tett trafikk. Ubegripelig spør du meg.
Min datter får IKKE lov. Venninnen hennes sitter foran sin far på scooter, Airbag spør du meg.....
min datter satt bakpå sin fetters moped i fjor, uten at vi visste det. Dette var en gammel type moped med spiler som hun fikk beina inni. Det endte opp med en skamfert fot (er bra nå) og en avlyst sydentur.
Andre får gjøre som de vil, men min 7-åring får ikke lov.