Jepp, jeg vurderer en "god gammeldags" duovogn med fire faste lufthjul, grei størrelse på bagen (augustbarn, sÅ trenger ikke være gigantisk) og vendbar sportsdel.
Hvilken synes du er best? Vekt har noe å si, for de blir vel ganske tunge?
Jeg synes Brio alltid har hatt gode vogner og ikke for tunge.
Nå skal det sies at jeg ikke har trillet vogn privat på en god stund,
men jobber på småbarnsavdeling og flytter vogner inn og ut. :knegg:
Jeg elsker arbeidshesten vår, Simo. Bag med plass til hele familien og kurv under med plass til helgehandel for en familie på seks. Om den er ting aner jeg ikke. Jeg løfter den aldri.
Jeg vil måtte humpe den opp 4 trinn til inngangsdøra, men tror ikke jeg kommer til å løfte den inn og ut av bil så mye, til det har jeg en trille med bilstoladapter.
Jeg hadde Brio Happy med telescope light understell, og den var utrolig god. Ei venninne kjøpte den til sin baby, og er like storfornøyd som det vi var. Jeg vet ikke om telescope light understellet finnes lenger, men de har i hvertfall 3 alternativer på understell til denne vogna.
Jeg elsker Emmaljunga. Mannen og, i den grad han bryr seg. Såpass at vi har to Edge (og en Scooter i barnehagen), og jeg lukter i tillegg på å kjøpe en brukt tvillingsportsvogn, for søskenvogna vi har er ubrukelig til hundelufting. Stor og god bag på Edge, den er tung, men helt kurant å løfte over i bil.
Matilda: En venninna av meg elsker sin Edge hun også, jeg synes den er litt klumpete i utseendet, men komforten veier kanskje opp. Den er fryktelig dyr ny da, men ligger kanskje noen ute på finn.
Edge er absolutt best med bag på, men fungerer greit nok som sportsvogn. Veit mange synes den får rart tyngdepunkt. Der er det veldig forskjell på våre, faktisk, 2010-modellen med Classicunderstell er helt grei, den noe eldre vi har med sportsunderstell er litt merkelig, men den brukes bare til soving og gjørmete skogsturer. Men ja, de er jo dyre, sjøl når man kjøper brukt.
Tvillingvogner var virkelig dyre brukt. Må selge City Selecten i så fall. :gruble:
iPad er fint... Bagvogn ha. Den er veldig vanskelig å håndtere som sportsvogn pga tyngdepunktet. Og den krever en romslig bil om man skal ta den med. Jeg solgte vogna sa lillebror kom.
Siiimoooo. Ingen over, ingen ved siden. Og den forrige modellen er selvfølgelig finest, men har jo da gått ut av produksjon. Ligger noen fine på Finn, det var der jeg fant min. Syns Brio Happy er stiv og for simpel, men det er jo smak og behag. Det er en pop vogn det også.
Veldig grei, og i motsetning til f.eks endel emmaljungamodeller hvor overdelen må taes av understellet før du kan klappe den sammen, kan Brio'n legges sammen med overdelen på.
Det var et understell som aldri ble spesielt populært på Brio Happy, det var veldig stivt, hadde ikke lufthjul, og var nærmest ubrukelig å trille med. Jeg tror dette ikke er å få lenger, annet enn på brukte vogner selvfølgelig, og understellet på vogna jeg hadde, var utrolig godt, med en sjeldent god trillekomfort. Nå kan man velge 3 forskjellige understell, så det skal være fullt mulig å finne et man kan bli fornøyd med.
Jeg har også hatt Simo, og var mer fornøyd med min Brio Happy, både når det gjaldt trillekomfort og utseende.
Lufthjul er et must ja, men jeg er usikker på om kneleddshåndtak eller teleskophåndtak. Har jo hatt en tråd om det før, men ble ikke helt klok. Vi har vært fornøyde med kneleddshåndtak før.
Har hatt enormt mange vogner, men en av favorittene (som bagvogn, den ble aldri testet som sportsvogn) var emmaljunga edge duo combi. Har september barn, så den var lun og fin hele høsten og vinteren på vestlandet med regn og vind. Kjempegod vogn!
Ja det var vel det ene understellet som var helt grusomt.
Jeg tror man enten er en Brio-liker, eller en Simo-liker. Jeg kunne aldri kjøpt Brio framfor Simo, men det er mest pga utseende.
Du burde sikkert gå for en Brio iom at du ikke er en Simo-liker;)
Takk for svar. På noen vogner skal jo kalesjen brukes på både bag og sportsdel, dermed må man velge likt. Men har sett disse som ulike kombinasjoner før hvertfall.
Selv om jeg alltid har likt Simo vurderte jeg den opp mot Brio (høsten 2010). Brio hadde kortere kallesje, lavere kallesje, dårligere vinskydd, mindre lasteplass under, stivere understell og dårligere løning på håndtakregulering enn Simo. Brunfargen var heller ikke så pen om Simo sin. At den var ett par kilo lettere enn Simo betydde ingenting så lenge jeg fikk alt det andre. Jeg løfter den mindre enn jeg bruker håndtaket, lasteplassen og bagen, liksom.
Ser ikke ut til å være vendbart håndtak på dagens Brio Happy, det må undersøkes. Selve sportsdelen kan jo snus rundt, men ser ikke ut som at håndtaket tas over.
Hm. Jeg fikk bare prøvd teleskop da jeg testet. Og jeg påpekte vitterlig at jeg likte bedre kneledd uten at de fortalte meg at det var en mulighet. Ikke det at det var håndtaket som var avgjørende. Lista for Simo var rett og slett lengst.
Kokos: Jeg trillet rundt i butikken i flere timer i to runder. Tror de var leie av meg på Barnas Hus. Knis.
Haha, synes jeg ser deg, Chanett. Jeg som kommer med stor mage og snart 2-åringen og skal ha henne oppi vogna kommer de vel til å synes er litt snurrig. :knegg: Men samma det.
Vi har en veldig god vogn i Easywalker QTROen, men kommende mellomsøster trenger den i bhg som sovevogn.
Jeg er usedvanlig glad i min Brio Happy, og den er da veldig mye mindre stiv enn søsteren min sin Emmaljunga. Min er også lettere, pluss at sittedelen på Happyen er høyere, og det synes jeg er positivt. Føler jeg må bøye meg nok for å feste seler, at jeg sliter litt når jeg låner søsteren sin Emmaljunga. Det blir lett litt knot når man har en halvannet år gammel blekksprut oppi der.. :knegg:
Emmaljunga er grei nok som bagvogn, men jeg liker den heller ikke som sportsvogn. Simo sin er den høyeste, der kan man også snu festene på sittedelen slik at den blir lav eller høy. Jeg har alltid hatt den høy. Den er skikkelig ruvende og gyngende som sportsvogn, og det er det jeg liker med den.
En gang Simo, alltid Simo, har vært mantraet her. Hadde et sidesprang til Basson en gang, men angret på det. Har hatt tilsammen 4 bag/kombi/duovogner fra Simo og vært fornøyd med alle. De to minste har hatt MB Urban Jungle i tillegg som lettere vogn.
Jeg har fortsatt bagen til QTROen som riktig er ganske romslig og har selvsagt vurdert å bruke noe annet som sovevogn til kommende storesøster, men jeg har ikke bestemt meg enda.
Synes QTROen passer så fint til kommende storesøster nå, så jeg kunne tenke meg å prøve en vogn med vendbar sittedel som det fås skikkelig stormtrekk til.
Størrelsen på bagen er ikke så viktig altså, det blir augustbarn, så jeg regner med at han kan bruke bagen til utpå våren en gang, og det holder i massevis (Juni-barnet brukte bagen til hun var 8 måneder, og hun er helt normal av størrelse).
Jeg har vært og er veldig veldig glad i vår Brio happy duo.
Herlig lett å trille, lett å løfte, og fin å se på. Hadde lilla bagdel, bestilte fra køpbarnvagn. Kjipt nok var de tomme for lilla da jeg fikk somlet meg til å bestille sportsdel, så det ble brunt. Har ikke snudd vesla ennå. Det er uansett veldig lett å klipse av både bag og sportsdel, og sette dem hvilken vei du vil på understellet.
Det eneste minuset jeg kan komme på er at bagen er litt liten. Da vesla var 6 mnd byttet jeg over. Ikke at det var noe problem, egentlig, sportsdelen er god å sove i den også.
Siden du får Augustbaby rekker det vel nesten å bli vår før du må bytte over.
Ja det er idiotisk at Simo har laget bagene mindre. De er slått sammen med Brio nå, så det er nok derfor. Skikkelig irriterende.
Jeg fikk tak i den forrige modellen pga dette. Forrigemann brukte bagen til han var 10-11 mndr. Og enda hadde han god plass. Kjempebaby i bag ser litt merkelig ut, så det var uansett på tide å få han over i sportsdel.
Hvis han vokser ut av bagen for tidlig kan jeg jo bytte over til Easywalkeren da. :gruble: For da er det jo en større sjanse for at storesøster er ferdig med dagsovingen.
Easy Walker bagen er 80cm. Altså 6cm lengre enn Brio Happy.
Jeg hadde 74cm lang bag (Bebe Confort High trek) til eldste og den måtte byttes når han var på lillebror sin alder. Før han var 4mnd. Han var Juni barn. Det er jo på vinteren du trenger størst bag for da skal du ha pose.
Lurt å tenke på det før du kjøpe så du ikke blir skuffa når du ikke får brukt den fine vognen så lenge du vil.
Jeg driver også å vurderer dette. Eller, å ha en firhjuligvogndråg som bagvogn og kjøpe en snerten sportsdel om det trengs. Og bruke sportsdel som sovevogn i bhg. Har jo Bee. Og bæretøy.
Men har sett på Simo da. Skjønner jo ikke alt. Duo er egen bag og egen sportsdel ja? Det appellerer til meg at den er vanntett. Ser litt ren og fin ut i formene.
Du kan vel det på Happy, Mange emmaljunga vogner, TFK, EW, MB. De hvor man kan kjøpe bagen løs. Vet ikke hvor lett det er å få solgt en Happy bag, men alle vogner hvor man få kjøpt sportsvognen alene får man jo solgt bagen.
Jeg har aldri prøvd å selge bag. Ikke sikkert det er så lett nei. Siden mange kjøper vogn og bag sammen. Jeg kjøpte ny bag nå selv om jeg hadde vognen fra før. Siden jeg ville ha mørkebrun som ikke fantes i Norge og like vel var i Tyskland hvor bagen koster ny det samme som i Norge. Men kommer til å prøve å selge den når jeg er ferdig med den. Får heller sette prisen lavt.
Siden jeg sist måtte bytte ut bagen når vinteren kom håper jeg å beholde bagen lenge denne gangen. Til han setter seg opp og det ikke lenger er trygt.
Vi hadde emmaljunga i 2007, elsket den! Jeg syns ikke den var noe lav, men de har kanskje endret på det nå? Er duo edge vi hadde.
Til lillebror har vi to vogner, både simo og buggis. Fikk ikke brukt buggisbagen noe lenge, for han nektet å ligge der. :( Han var(er) også et vuggebarn, må vugges i søvn og det fungerte ikke buggisen til, så derfor kjøpte vi simovognen i tillegg. Der kunne han bruke bagen lenge.
Elsker begge vognene mine, til hver sitt bruk.
Jeg har hele tiden vært en simo person, og har vel hatt fire (eller var det fem?) simo vogner opp igjennom. Elsker det gyngende understellet og den store bagen som var før, så planen var å anskaffe en pen 2011 modell brukt. Men nå har jeg fått øynene opp for emmaljungas skjulte kvalitet, nemlig at man kan bruke de ulike delene på alle understell. Dvs. jeg har kjøpt meg en ozone med citybag som lille skal bruke til hun vokser ut av denne, sikkert ved juletider (jeg har lange barn). Da tenker jeg at jeg skal kjøpe en mondial eller Edge med classic crome understell og bruke denne bagen på ozone understellet på shopping og det andre understellet på tur. Genialt eller hur?? :)
Er ikke så fan av emmaljungas sportsvogner, men liker godt ozone sittedelen og den har lang liggelengde (105cm faktisk) så den kan vi jo ha lenge, mens mondial/Edge vil jo etterhvert fungere fint som sovevogn i bhg.
Bilder til dere som ikke aner hva en ozone er:knegg:
Nei, ikke samme. De passer ikke til hverandres understell.
Det er lurt at Enmaljunga kan svitsje bag og understell om hverandre. De har veldig mange kombinasjoner, så det er bra. Simo er jo bare duo eller kombi, og egentlig helt like.
Både Simo og Emmaljunga sine store duovogner kan virkelig anbefales. Simo er lettere å trille, spesielt som sportsvogn og har større og lunere kalesje og vindtrekk. Emmaljunga har regulerbar lufting av bag og lufteluke i kalesjen. Begge er enkle å selge etter bruk.
Emmaljunga edge er jo dyr ny, var i alle fall det før, og holder seg godt i pris på bruktmarkedet. Jeg var superheldig og kjøpte en utgående farge, betalte 5900 kr for den, brukte den som bagvogn i 7 mnd og solgte den for 5600. Sportsdelen var da ubrukt, ikke pakket ut engang, men jeg visste at jeg ønsket noe mindre da og endte opp med mistral kombinert med OTH.
Vi er veldig fornøyde med Emmaljunga City Cross, både bagdelen og sportsdelen. Jeg synes den er etter forholdene lett, baggen er nesten like stor som Edge'n om jeg husker riktig, og komforten ombord ser ut til å være god. Liker godt muligheten til å ha Knøttet mot meg i sportsvogndelen.
Ja, den er dyr, men det ser ut til at den holder seg greit i pris på bruktmarkedet.
Jeg synes jo emmaljungavogner er supre. Men akkurat duo edge med sportsunderstell synes jeg er veldig tung og uhåndterlig som sportsvogn, jeg liker alle de andre bedre. Men - som sportsvogn er de vestentlig lavere enn simo og brio. Hvis dette er en ulempe bør man ikke velge emmaljunga. Jeg synes det er logisk med ungen nærmere bakken når de kommer i hoppe-inn-og-ut-selv-alderen, men jeg er ikke veldig høy selv heller. Jeg synes ungen sitter veldig høyt i simo.
Med et lite forbehold om at det er lenge siden jeg var i gamet, men tidligere så var det en løsning på Simo (mulig Brio også), hvor man skulle flytte innfestingen på overdelen, slik at når barnet gikk over til sportsdel, skulle man flytte dette, slik at sportsdelen ble litt lavere på understellet.
Vanskelig å forklare, men dette var for å øke stabiliteten og senkte tyngdepunktet på vognen.
Jeg har hatt et tresifret antall vogner, men aldri følt behovet for å teste en Emmaljunga.
Har hatt/har både Simo (Duo), Brio Happy og Emmaljunga Edge Duo.
Simoen synes jeg var flott som bagvogn, men synes den ble for stor med sportsdelen på. Håndtaket var jo så utrolig langt fra selve sportsdelen og det ble bare rart å trille den.
Brio Happy som sportsvogn (prøvde den aldri med bag, ettersom jeg kjøpte den da eldstemann var rundt ni måneder) var fantastisk. Lett å trille, kjempegod fjæring (hadde telescope light-understellet), lett å slå sammen og løfte inn i bilen, enkelt å snu sportsdelen selv når barnet satt oppi, god plass, lufteluke i kalesjen osv.
Bruker nå sportsdelen på Emmaljunga Edge Duo'en (brukte den med bag for inntil et par-tre måneder siden) og synes den er helt grei. Litt tung og stor, men synes ikke tyngdepuntet ble noe merkelig, ei heller at den er spesielt lav.
Men i alle fall, Brio Happy er den beste vogna vi har hatt (og vi har hatt mange, i tillegg til de tre jeg har nevnt her).
Det at ungen sitter forholdsvis høyt i en Simo kombi som sportsvogn har for meg utelukkende vært en fordel. For det første så blir tyngdepunktet plassert på en slik måte at vognen blir betydelig lettere å trille enn for eksempel Emmaljunga City Cross og Edge duo. Det andre er at jeg har barnet nærmere meg. Og til slutt, det er noe enklere å løfte barnet inn og ut av vognen. En fordel for de som sliter med rygg-/bekkenplager.
Jeg har både Easywalker og Simo. Simoen står for det meste på verandaen og brukes til trilleturer i nærområdet, mens Easywalkeren er i bilen og er med til byen og på senter.
Babyen er augustbarn og har enda god plass i Simo-bagen, selv med stor Voksi Classic pose oppi. Jeg fikk heldigvis tak i den nest siste 2011-modellen de hadde i butikken, og det til halv pris. Babyen ville ikke sove ute i Easywalkeren, den ble for lite lun for ham, så Simoen har vært verdt hver eneste krone. Liker at det er god fjæring, det gjør det lettere å gynge ham i søvn de få gangene det er nødvendig.
Til eldstemann hadde jeg Emmaljunga og elsket den som bagvogn, men solgte den så snart jeg tok i bruk sportsvogndelen. Den ble altfor tung for meg.
Simo skrøt av å være vanntett da vi jaktet på vogn til eldstemann i 2008 også, så den var nok vanntett i fjor også ja.
Men hva er så fantastisk med det? Synes regntrekket er en fordel jeg, det kan jeg riste av ute før jeg tar inn vogna, så trenger jeg ikke ta med alt regnet inn... Skulle jeg hatt simon, ville jeg hatt regntrekk på den likevel, tror jeg?
Jeg legger regntrekk fra meg. Med en vanntett vogn ville jeg bare tatt et håndkle over hvis jeg skulle ta den inn. Vått regntrekk på jo tørke på et vis.
Kan man gå fra Buggis som man elsket til Simo duo og være happy clappy? Mannen tror jeg har blitt gal.
Det tror jeg avhenger veldig av hva slags underlag man triller på. Jeg triller mye tur på grusvei, skogsveier og i bratte bakker, og da synes jeg det er absolutt best med fire, faste, solide lufthjul og ikke de der svingbare greiene. Til førstemann hadde jeg duovogn og ei trille med bilstoladapter. Jeg savnet aldri noe annet. Nå har jeg en BJ City Select i tillegg, og den er da håpløs til alt annet enn kjøpesentertrilling (særlig med begge setene på). Den duger jo knapt på asfalt. Takke meg til Emmaljunga. Hadde det ikke vært for at Emmaljunga-søskenvogner er så dyre, så hadde jeg bytta ut City Selecten på flekken. Buggis er helt sikkert bedre, men den duger neppe til mitt bruk, den heller.
Hadde nok aldri klart meg med bare en Simo jeg heller. Og paraplytriller og div er helt utelukket. Grusomt å trille.
Jeg triller på både grus, skogsbil, asfalt og kjøpesentere.
Jeg hadde blitt gal av bare simo. Den er tung og stor og tung og diger. :knegg: Og så svinger den ikke. Man må vippe den for å svinge. Nå har jeg emmaljunga city nitro og er happy.