Vi flytter som kjent (?) om en drøy mnd, og det er utn tvil mye å gjøre. For øyeblikket vasker og rydder vi for harde livet for å få huset visningsklart, svigermor kommer visst og hjelper oss om ei ukes tid, det kommer godt med.
Men så er det flyttinga da. Og flyttevasken. Mamma planlegger ivei, og jeg ser ikke hvordan timene skal gå opp. Flyttelasset kjører vi selv, dvs, pappa gjør det, i flere runder med en stor varebil. Det sparer vi en del på i forhold til flyttebil, men det gjør at han ikke er tilgjengelig for å delta i nedvasken.
Muligens kan vi få svigermor hit da også, og mamma kommer. Og jeg og min mann, selvsagt. Pluss våre sjarmerende to små barn. Ser dere kaoset?
Vi flytter i pinsa, og jeg begynner i ny jobb 1. Juni, så tiden er knapp.
Jeg tenker derfor på fristelsen av å betale oss ut av hele flyttevasken. Hva kan det komme på? Drøyt hundre kvadrat, over tre etasjer, to bad (et veldig lite, og et stort kombinert bad/vaskerom)
Det virker fristende, dersom det ikke er innmari dyrt.
Vi betalte 3500 kr for tre etasjer og 120 kvadrat for 5 år siden. Verdt hver eneste krone å vite at de måtte klage til byrået hvis de skulle klage på noe. Og forøvrig fantastisk deilig etter et ekstremt flyttehalvår.
Vi solgte et rekkehus på 112 kvm for 3 år siden. Det skulle vaskebyrået ha noe sånn som 6000 kr for. Vi endte med å vaske selv, og det var slett ikke så ille å gjøre. Vi vasket jo tomme rom.
Vi betalte ca 4000 for et rekkehus nå ifjor tror jeg.
Jeg kunne aldri tenkt meg å gjøre det selv, kjempeomfattende og man må vaske på nytt hvis de ikke er fornøyd. Det er vel verdt investeringen.
Men vi har ikke heeelt tomme rom, vi bor jo på et vis her enda, og et par små unger. Jg ser bare ikke hvordan det skal gå. Det må i så fall bli vaske etter pinse tror jeg, når alle tingene har flyttet, sove på camingplassen og sende ungene.... Ehh, nei, de vir vi ikke kvitt. men da er det altså få dager å gå på til 1. Juni og ny jobb. Altså en dagsreise unna, så når vi flytter, så flytter vi.
Om det faktisk er snakk om 6-7-8000 så er det jo selvsagt en del penger, men... Vi må undersøke og tenke på det, tror jeg.
Selv om det er mye penger er det stort sett verdt det om man har råd. Ikke minst er det andre enn dere som må rette opp dersom de nye klager på flyttevasken. Det er hinsides mye jobb å vaske ut av et hus.
Hvis man sjekker flere forskjellige ser man at det er store prisforskjeller.
Da jeg solgte for et drøyt år betalte jeg 39 kroner pr kvm. Husker inne hva firmaet heter.
Men der hadde de noe forskjell på om bolig var på flere plan eller ikke.
Nja. Som selger er det dere som fortsatt står ansvarlig, og så igjen må klage til byrået hvis det skulle være noe - om ikke dette var byrå via megleren. Kjøper skal ikke trenge å forholde seg til annen tredjepart.
Jeg skal sjekke litt opp i alternativer jeg. Må bare FINNE alternativene jeg kan kontakte da... Google vaskebyrå/vaskehjelp i Bergen? Gule sider? Har megleren noen kontakter? (vi har ikke valgt megler enda da)
Spurte mannen om hans smertegrense for pris i går, som han omtalte som 7500, så meget mulig vi kan få det til. Det ER mye jobb å vaske ut altså. Jeg fordrar ikke slik jobb. Mer enn nok med å rydde og vaske til visning!
De siste gangene jeg har solgt, har jeg hatt byrå til å vaske (forskjellige hver gang), og begge gangene har byrået, når de var ferdig, kontaktet kjøper og avtalt gjennomgang og godkjenning av vaskingen. Så dersom kjøper ikke var fornøyd, var det vaskebyråets problem. Så hadde jeg og megler nøkkeloverlevering dagen etter vaskingen. :)
Husker ikke hva jeg betalte, men det var absolutt verdt det! :nikker:
Gå for det, å slippe å gjøre det selv midt opp i alt styret er verdt en del penger altså.
Vi betalte ca 9000 i høst, for ca 180 kvm fordelt på to etasjer.
Bstemødre som har mulighet til å befinne seg på denne kanten av landet er tiltenkt rolle som vaskehjelp. Ei av barnas tanter er muligens barnevakt, i så fall.
Jeg ser bare fortsatt ikke at timene går opp om vi skal sove...
Som i at du ga megler nøkkel og ikke trengte være tilstede ved overtagelse? Det i seg selv er verd et par tusen for oss i å fall (les: flybilettene til mannen for å reise hit for overlevering, som altså finner sted etter at vi har flyttet 35 mil)
Vi vasket rundt på halvannen dag. Da var vi to til tre som vasket.
Vi fant ut at det ikke var verdt det å betale noen, etter å ha sett hvor dårlig to forskjellige byrå vasket to forskjellige hus. Her hos oss var det ikke vasket i alle kjøkkenskapene engang. Og vi fant masse spindelvev. Dette så vi ikke på overtakelsen selv om vi faktisk hadde fokus på det. Og det er jo så kjedelig å måtte vaske rundt noe som egentlig skulle vært rent.
Fikk ingen klager på vaskingen vår. Men nå var dette et tre år gammelt hus, så det begrenser seg litt hvor mye jobb det er da.
Var mest nøye med bad og kjøkken.
Jeg tror at vi betalte 7 000 og det var verd hver krone. Hadde jeg flyttet langt hadde det kunne kostet det dobbelte, og det hadde fremdeles vært verd det.
Når du har flyttet inn i et nytt hus og har masse å gjøre med å pakke ut og komme i orden er det ikke særlig fristende å bruke en dag på å gjøre seg ferdig med det gamle.
Jeg ville definitivt betalt for flyttevasken. Flyttevask er omfattende. Vi snakker jo ikke bare vanlig helgevask, det skal skrubbes i kriker og kroker og oppå, under og inni alle tenkelige ting. Det tar lang tid og jeg gidder bare ikke. Det er verdt noen tusenlapper for å si det sånn. Jeg ville også lagt flyttevasken ut på anbud.
Da vi flyttet sist valgte vi også å betale for flyttevask selv om det bare var en toroms og vi ikke hadde barn da. Det var vel verdt det likevel. Vi valgte rett og slett det billigste alternativet, fordi jeg mener at det skal være rent uansett og det burde ikke være nødvendig å betale mer. Jeg måtte riktignok ringe dem og be dem komme en gang til fordi det ikke var bra nok, men dette kostet selvsagt ikke noe mer og innebar heller ingen ulemper for oss utover den to minutters telefonsamtalen, så jeg synes fremdeles ikke det er verdt å betale enda mer for å slippe å ta en ekstra telefon (noen av de tilbudene vi fikk var dobbelt så dyre som det vi valgte).
Det betaler man seg ut av prisen vil sikkert variere så få anbud fra flere.
Den store fordelen er at eventuelle klager (fra kjøper) går direkte til byrået og ikke til dere!
Vi betalte oss ut av flyttevask den siste uka før jul i 2010. Bodde på et lite sted og fikk garanti og hvit vask til kr 5000 på 110 kvm rekkehus.
Vi har ikke veldig god råd, og bruker ikke vaskehjelp til vanlig, men akkurat her var det deilig å kunne låse døra når huset endelig var tomt, og sette nesa mot det nye huset.
Låse huset bak oss når det er tomt, men ikke vasket, og sette snuten mot nytt hjem og ikke trenge å se tilbake, det er absolutt verd en god slump penger, om det er mulig. Så kan vi dra i pinsa, noen vaske etter pinse, og ny eier overta når det måtte passe, med bare megler?
Skal absolutt spørre megler om dette er mulig. Det ville gjøre livostin en i slutten av mai mer levelig. Fortsatt travelt nå, men levelig da.
Om jeg hamstrer noe sjokolade på butikken i dag så tror jeg at det kan hjelpe på kveldsjobbingen også...
Det er uansett ikke en trivelig jobb å rydde på soverommet, hvor mer og mer ting har havnet i kasser de siste ukene ettersom møbler har forsvunnet. Og få bekreftet at de edderkoppene jeg antar er der, ER der. To mindre nå enn der var i morges... Senga tar jeg ikke frem uten min mann hjemme, tenker jeg. Det er fem cm åpning under den, og helt sikkert tre kilo støv og flere edderkopper. Og antatt noen single sokker, det finner jeg alle rare steder, er det noe rart vi ikke har PAR?
Senga må frem, det skal ommøbleres. Det tar set bedre ut med to nattbord, enn senga klint opp i et hjørne (for ay babyen ikke skal dette ut, vi samsover) og edderkoppene skal vekk.
Men flyttevasken kjenner jeg at jeg skal legge ut på anbud og se hvilke tilbud vi får. Og snakke med megler, når denne er valgt,angående mulighet for å reise vekk og ikke se oss tilbake.
Edit: "livostin en" tror jeg skulle være situasjonen...
Flyttet to ganger på to år og kjøpt flyttevask begge gangene. Når en er totalt utslitt og skal starte på nytt et annet sted, er det virkelig verd de kronene det koster. :nemlig: