Hva måtte de ha snakket om da? Delt med deg? Gitt av tilbud?
Vil du lese tips om brannsikkerhet, strømsparing og andre tips? Hva da?
Hvordan kunne ellers bedriften bruke siden sin?
Kundeservice? Rekruttering? Salg?
De bør ha en dæsj personlighet og humor. Men først bør de jo finne ut hvorfor de vil på Facebook. Hva ønsker de å gjøre med de som følger dem? Skal de kapre kunder? Bedrive omdømmebygging? Vise at de er kompetente?
De vet litt om hvorfor de skal på Facebook, men vi skal jobbe videre med det i morgen.
Jeg tipper vi lander på rekruttering (og dermed posisjonering/merkevarebygging ifht den biten), og kundeservice (et sted å stille spørmål/en kanal som kanskje er lettere å velge å ta kontakt på enn tlf) som de to aller viktigste. Med inspirasjon/deling rett etterpå.
Jeg ville ikke ha brukt Facebook til å lete etter elektriker, da er Google bedre, syns jeg. Jeg liker en elektrokjede, men det er på grunn av bransjetilhørighet, ellers tror jeg ikke det hadde skjedd. :knegg:
Nei, jeg mener heller ikke at folk skal LETE etter elektriker der inne, men at de kan like en lokal bedrift som GIR dem noe innhold som folk kanskje kan se nytten i...
Humor. Jeg har fått folk til å lese gørrkjedelige brukerveiledninger skrevet på ekstremt fantasifull måte...... Jeg ville nok også kunne syntes det var morsomt å handle av en litt "frisk" elektriker. :)
Jeg ville likt det om man kunne spørre og få svar der. Og få varsel om tilbud. Det må i såfall være en lokal elektriker jeg kan nå ellers også. Konkuranser er uinteressant.
Det måtte vært en lokal bedrift for at jeg skulle gidde, ikke en kjed. Men det får du åpenbart ikke gjort så mye i forhold til.
Jeg synes det høres lurt ut med råd og tips, samt svar på spørsmål om ting folk stiller på veggen. Produktnyheter kan også fenge, men da må det være nye kule produkter og ikke "hva som helst". Gjerne noe man tror at folk kan komme til å dele videre, typisk gadgets. Jeg tror man må annonsere i andre kanaler for å nå en aktuell brukergruppe (eventuelt annonsere på FB), det er ikke en sånn side man vanlig vis finner frem til selv, i alle fall ikke uten at den blir populær blant flere FB-venner. Rekruttering er sikkert bra det også for de det er aktuelt for, men det blir jo en mye mindre gruppe totalt segg.
Om jeg var fornøyd kunde ville jeg "likt" siden til bedriften. Slik jeg ser det så blir det en kanal hvor bedriften kan holde kontakt med eksisterende kunder, litt som et nyhets-/kundebrev, julekort, kalender etc.
Jeg har da ikke noe i mot elektrikere som privatpersoner. Det har da ingen ting med saken å gjøre.
Det som er greia er at jeg trenger en elektriker i snitt hvert tredje år, og da vet jeg hvor jeg finner dem: på gule sider. Informasjon om elektrikerprodukter, -tjenester og hva de nå måtte ønske å fortelle meg, ville bare bli støy på veggen min.
Jeg er generelt ganske kresen med hvilke bedrifter jeg liker på FB.
Ah. Det var bare så mange som formulerte seg på en måte som fikk meg til å tenke at det var yrkesgruppen som førte til harme. :humre: At det ikke er så veldig relevant, skjønner jeg godt. Det er ikke akkurat hver uke vi hat bruk for å få utført elektrikerarbeid.
Elektrikere skal jo inn og gjøre en jobb lizzom. Men det som ga meg en slags ahaopplevelse ved forrige besøk var dette med brannsikring og brannforebygging. Elekrikere kan jo masse om slikt og ingen vil ha husbrann. Denne tematikken er kanskje facebookmat ...
Jeg liker et Far-Far fliser og Paulus Sykehjem på Facebook. Ikke fordi jeg har behov for noen av delene, men fordi de har så fine oppdateringer. Så kg kunne fulgt elektrikere om d var skikkelig vittige og intelligente, og sikkert også da valgt dem de få gangene jeg trengte tjenesten.
Antyder du at jeg kanskje burde ringe en elektriker litt oftere? :knegg:
Det er en ting som kunne få meg til å like dem også, når jeg tenker meg om, men da måtte de altså være så gode at de var for underholdning å regne.
Jeg jobber som rådgivende ingeniør på elektro, så hva jeg ville "likt" er nok farget av dette.
Går ut fra at formålet med en Facebookside er å få flere kunder / forenkle kommunikasjon mot privatkunder.
I så fall ville jeg lagt link til facebooksida fra oppdragstjenester som Finn.no og mittoppdrag.no o.l.
Om jeg fikk kjapt kontakt med elektriker via en sånn site, hadde jeg nok vært mer i humør for å sette "karakter" på den utførte jobben - inkl. evt. Like på facebook.
Ting jeg gjerne ville sett på en sånn facebookside:
-Offentlig godkjenning (mye useriøse firmaer som gir tilbud via private oppdragstjenester)
-Referanser fra fornøyde kunder
-Skrytebilder fra egne installasjoner er aldri dumt
-Mulighet for kunder å spørre spørsmål
-Produktinfo/teknisk info som kan være kjekk for kunder (nye, smarte styringssystemer. Info om LED-belysning. Grunner til at jordfeil kan oppstå. Enøk-tips. etc. etc.)
Jeg har en stor utfordring når det gjelder elektrikere (og en del andre håndtverkere), og det er at jeg ikke stoler på dem. I følge mine fordommer og delvis erfaringer er det slik at de
ikke kommer når de skal
jobber minst mulig men skriver flest mulig timer
generelt er vanskelig å forholde seg til
Jeg innbiller meg at jeg ikke er alene om å ha disse fordommene. Om det stemmer kan dere bruke Facebooksiden til å overbevise kunder om at nettopp denne bedriften er seriøs og gir hva den lover når den tar oppdrag.
I tillegg høres det veldig lurt ut å tilby en gratis spørsmålstjeneste. Jeg tror til og med denne bedriften kan øke omsetningen ved å gi folk svar på spørsmål som fører til at de får gjort en del ting selv (elektrikerbedriften kan selvsagt ikke oppfordre til å gjøre ting selv som skal gjøre av autoriserte). Når det stopper opp for dem, altså at det dukker opp ting de ikke kan gjøre selv vil de ha et tillitsforhold til nettopp denne bedriften og oppsøker den.
Jeg har faktisk utelukkende god erfaring med håndverkere.
Det tror jeg skyldes noen få, gode retningslinjer som jeg alltid følger:
Jeg er grundig i beskrivelsen av hva jeg vil ha utført når jeg innhenter tilbud.
Jeg ber alltid om skriftlige tilbud.
Alle avtaler eller tilleggsavtaler som inngås muntlig, for eksempel mens jobben pågår, bekrefter jeg skriftlig, type: "I dag snakket vi om xxx. Jeg tolket det dit hen at dette ville koste kr yyy og være ferdig til dato zzz. Fint om du gir tilbakemelding dersom jeg har misforstått noe".
Jeg velger aldri håndverkere utelukkende basert på lavest pris, men på en kombo av pris, tilbudsinnhold, "magefølelse" og referanser.
Jeg er alltid hyggelig og høflig i min omgang med håndverkerne som jobber for meg.
(Jeg antyder ikke at du ikke er hyggelig og høflig altså. Jeg sier bare hvorfor jeg tror ting funker for meg.)