Hva var det vi måtte huske på igjen? Løsne mutrene på dekkene sånn på kryss? Jeg skal skifte til sommerdekk nå (litt sen, I know), men er dekkene merket med hvor de skal på bilen? Eller er det det samme hvilke som er fremme og bak? :blond:
Løsne mutrene litt mens dekket fortsatt står på bakken, før du jekker opp (mye lettere å ta i).
Husk på å sette mutrene riktig vei om de er konet, står de feil vil de skru seg ut av seg selv.
Dekkene burde være merket hvor på bilen de skal, pass på å flytte merkene over på dekkene du tar av. Man kan bytte om begge foran og bak tror jeg, men ikke høyre og venstre.
Husk å etterstramme når du har kjørt litt. (Hm, det burde jeg gjøre selv nå.)
Okei, nå har jeg skiftet, og jeg finstuderte hvert dekk for å se etter merking mtp hvor på bilen de skulle være. Fant ikke'no. Men så etterpå ser jeg tre oransje lapper som står "venstre fremhjul sommer" og den slags på. Men de lå altså løs på bakken der dekkene sto. Er jo langt ifra sikkert at jeg har truffet med riktig, det skal jeg ha temmelig flaks for å ha klart. Hva gjør jeg da? Alt det andre du nevner i innlegget ditt har jeg gjort og skal være greit.
Er ikke alle dekk som har retningsbestemt mønster, så om de ikke hadde noe merking så er det sikkert greit. Ikke så mye annet å gjøre når egenmerkingen har falt av. :) De var omtrent like slitt alle 4, eller?
Eg pleier merke dekka med bokstavar på innsida av felgen, altså skrive i skitten der. Om du er flink og vasker dei slik man bør etter kvar sesong så funker det jo ikkje, men elles er det ganske praktisk :)
Vær obs på om bilen drar mot eine sida når du slipp rattet og forventer at den skal køyre rett fram. Då kan du ha ubalanserte dekk, veldig skeiv fordeling av slitte/uslitte dekk, dårleg stramma muttere eller rett og slett bomma på dekksporet i vegbanen. I tillegg er det skilnad på sumar- og vinterdekk, så det kan vere du føler den skjener av den grunn også. Men det er iallfall verdt å sjekke rotasjonsretning, slittheit og muttere i såfall. Balansering er vel verre å sjekke på eiga hand, men ta ein tur innom ein bilverkstad om du synes det er like ille etter ei stund.
Jeg er trygg på jobben, stammingen (skal etterstramme) og det. Jeg er usikker på er hvor viktig det er å ha dekket på riktig sted. :knegg: Takk for veiledning og støtte, torsk! :blomst: Jeg fikk litt sånn pænikk i dag, kom på hvilken dato det var, hvilken dato som har passert og hvor mange tusen man får i bot.
Etter noen mil (5 f.eks.) må man gå over å etterstramme - veldig viktig!
Man kan bytte om foran og bak, men bør ikke bytte side på dekkene. Beste dekkene foran eller bak er litt diskusjon - jeg velger de beste foran - at bilen "drar" med forhjulene er ikke relevant - at man styrer med den er viktig. Men, så er det de som vil argumentere for at man lettere kan få sleng på vått føre med de dårligste dekkene bak. for min egen del skal ikke dekkene blir "dårlige" før jeg bytter, så da kan det bety mindre....
Ja, det er viktig. Selv om det kjennes ut som de sitter godt, så kan de løsne ved for eksempel en kraftig oppbremsing.
Men man skal heller ikke skru for hardt igjen, for da kan man skade felgene.
Må vel pakke bilen full av dekk en dag jeg også, og finne noen som kan ta jobben. Vi har bare ett sett felger til bilen min, og vi har ikke utstyr til å legge om på felg. I grunn greit å slippe å styre med det selv også.
Skal etterstramme om noen mil. Svingte innom Toyota som sjekket arbeidet for meg. Ingen ting å utsette, sa han. Det var ikke retningbestemt mønster på dekkene, og de var så nye og uslitte at plassering hadde ikke noe å si.
Velg riktig bensinstasjon da, ellers er det ikke sikkert du får så mye vettugt ut av dem. Jeg var innom på den lokale Shell her om dagen og fylte luft på sykkelen da jeg ble praiet av en person som lurte på hvilken skala for lufttrykk (bar/psi) som skulle brukes. Betjeningen hadde ikke peiling...
Eller boltene... og det kan være dyrere enn å erstatte en felg...
Ellers sitter jeg ikke akkurat med inntrykket av at bilforhandler og en del dekkforhandlere er så nøye med momentet når de setter på dekka. Aldri slitt så jævlig som når første jeg skulle bytte dekk. Noen sår i felgene ble det også av det. Med latmannsarm, press med hele kroppen og en del bannskap fikk jeg etter hvert av dekka....
Å ha latmannsarm i bilen i stedet for bare krysset eller den armen som følger med bilen tror jeg kan være lurt. I en del tilfeller vil boltene feste seg ekstra når bilen brukes også virker det som. Flere som uten latmannsarm ikke klarer å få av dekkene når man står i veikanten og skal skifte dekk...
Ja, veldig tungvindt, men det har liksom ikke blitt prioritert å bruke penger på felger til Tiguan ennå. Men vi vurderer det nå. Er jo så kjedelige de felgene som var med den orginalt.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.