Vi skal flytte. Jeg trenger hjelp! :humre: Jeg har mer eller mindre fortrengt sist vi flyttet. Det er 6 år, mye mer ting, tang, rot og en til unge siden.
Vi får låne et rom i blokka for å stue inn alt det overflødige til visning.
Hvor begynner jeg? Hva må jeg huske? Jeg har tusen tanker i hodet, kan dere hjelpe meg å sortere litt?
Merking av esker er avgjørende for meg.
Hvilket rom den skal i, og hva den inneholder.
Jeg har flyttet frem og tilbake noen ganger de siste månedene, og gode pappesker med bærehåndtak er også viktig.
Tape løse dører og hyller i skap og bokhyller, ev tape knottene hyllene er plassert på i bokhyller.
Alle ting som ble skrudd fra hverandre, tilhørende skruer ble puttet i egne småposer og tapet fast til delene. Frustrerende når man skal pakke opp igjen og lete etter skruer/oppheng.
Begynte med ting jeg brukte minst. Da fikk jeg kastet mye.
Start med å kaste, gi bort og selge ting du ikke bruker.
Merk esker med rom og innhold
Skruer/oppheng til møbler og hyller kan du putte i en liten pose og tape på møbelet.
Venninna mi satte nummer på alle eskene, og laget excel-skjema med nummer og innhold. Det var faktisk helt genialt da jeg skulle hjelpe henne med å pakke ut. Og så går det an å fargemerke hvilke esker som er åpnet og kastet osv. etterhvert.
Her er det 29 dager til overtakelse, og jeg har ikke listen klar.
Men jeg har bestilt flyttevask, jeg har sagt i fra til borettslaget om at vaktmesteren må komme å se over leilgiheten (vaktmesterne i borettslaget går over alle leiligheter før overtakelse. :nemlig:).
Flyttekasser er i boks. Merkes med rom og muligens med innhold.
Jeg trenger å finne ut hvem som er med og flytter.
Sambo kan ikke løfte noe særlig og jeg vil ikke løfte noe særlig. :knegg: Altså trenger jeg løftere.
Jeg vil flytte så mange av møblene som mulig uten å skru dem fra hverandre.
Jeg trenger også enten noen som kan kjøre tilhengerlass, eller en flyttebil .
Jeg vil at noen av de som har tilbudt å hjelpe til på flyttedagen skal ha kjøkkentjeneste. Altså avtale med noen at de dukker opp med lunsj og slikt.
Vi må time innkjøp av nye senger og klesskap som noen kan levere til oss på innflyttningsdagen.
Du har fått mange gode tips allerede.
Skriv utenpå eskene hva det er ja. Og ikke mange tunge ting i en stor eske. Bøker bør pakkes i små esker.
Pakk bort alt du ikke bruker/har bruk for nå.
Når jeg skal ha tilsendt tilbud fra flyttebyrå så vil de at jeg skal fylle ut sånn ca hvor mange kubikk flyttelasset vil være. :gruble: Hvordan vet man sånt da?
Ikke la gubben pakke flyttelass alene...
Vi flytta mens jeg gikk med tvillingene og hadde forbud mot å gjøre så mye. Gubben ville jo bare være snill og gjorde mesteparten av flyttinga alene. (Vi flytta oss selv først og tingene etterpå, derfor hadde jeg veldig lite oversikt over hva han holdt på med.) Men det var artig å pakke ut igjen. I en eske kunne jeg finne ting som hørte til på mange forskjellige rom. I stedet for å fylle en og en eske på det rommet han var, hadde han på en eller annen merkelig måte klart å få f.eks 2 kopper, 3 bøker, litt leker, div toalettsaker, et par håndklær, en blomst og en malingsboks i samme eske. Ja, ja. Vi ble da ferdige.
:knegg:
Jeg står for organiseringen hjemme hos oss også. Sambo har forsåvidt ganske logisk sans, men han blir helt ubrukelig når det kommer til pakking. :knegg:
Vi har akkurat flyttet, og det gikk fint bortsett fra at jeg ikke merket kassene godt nok. Spesielt irriterende var det at jeg ikke gjorde det jeg gjorde sist: da hadde jeg nemlig noen kasser som jeg merket "pakket siste dag - kjøkken" (og tilsvarende for bad og soverom) slik at jeg lett fant igjen livsnødvendige ting som kaffetrakter, brødkniv tannbørster, skolesaker osv. Denne gangen tok det et par uker før jeg fant igjen den gode kniven ...
Rydd mens du pakker, kast alt du ikke tror du vil bruke igjen.
Pakk i like pappesker. Da er det mye lettere å stable. Ikke bruk for store esker. Vi brukte de fra europris og IKEA.
Om det ikke er lenge til dere flytter er det utrolig mye man kan pakke ned på forhånd. Vi levde med et minimum av stæsj i flere uker. Og det var egentlig bare deilig. :jupp:
Mitt beste tips er også nevnt over, men det kan ikke skade å nevne det igjen - kast og kvitt deg med ting, sånn at du slipper å starte med skrot i den nye leiligheten.
Hehe, og der så jeg at fler sier dette ja. :nemlig:
Kan nevne at vi i en noe overivrig tilstand av rydding klarte å sende to søplesekker med klær til fretex, som senere viste seg å være det meste av min manns vintertøy og andre klær. Dyr affære det der. :knegg:
Hjelp til pakking er oppskrytt. Begynn heller tidlig, pakke ned alt som ikke er i bruk. Og merk eskene godt. Mye mer detaljert enn du tror, du kommer antagelig ikke til å huske hva som er i dem. :knegg: Da kan du også blande litt. Pakke knuselige ting i barnas ulltøy, for eksempel.
Vi leide forresten flyttebil. Min far stilte som sjåfør, og det var deilig å få flyttet "alt" på en gang. Møblene ble tatt i en omgang, og alle eskene i neste. Vi flyttet ikke så langt, så alt var gjort på en formiddag. Da kvelden kom var vi greit i gang i det nye huset. Det ble nemlig slik at vi hadde overtakelse i det nye huset på fredagen, og ga fra oss rekkehuset på mandagen. Alt i løpet av en helg, altså.
Vi tar over hus den 25. mai, en fredag, og påfølgende mandag er helligdag, så vi har en god og lang helg å få unna ting på. Og det er ikke før mandag etter der igjen at noen tar over leiligheten vår. :)
:nemlig: Det er smart å pakke det knuselige i tøy - da slår man to fluer i en smekk. Denne gangen pakket jeg alle duker og skjerf og slikt før det knuselige og brukte i stedet silkepapir og avispapir som blir enorme mengde avfall til slutt.
Har hatt et par meglere her i dag, den første sa diplomatisk at "dere har mange ting". Den andre at "når dere bare får ut mesteparten herfra, blir det bra".
Vi har kjørt bort to runder med en fjorten kubikk varebil allerede...
Men vi har altså fått bort en del ting, så kassemerking er jeg godt inne i. Jg har ikke excellark da, men jeg gir alle kasser et nummer, og har ei liste hvor de står sånn grovt sett hva som er i den. Litt står på kassa også, sånn type "krystall", "barskap", "bøker", så man vet før man løfter om det er tungt, eller noe man skal være forsiktig med.
Vi bruker silkepapir og bølgepapp i massevis, arvet fra min tante som nettopp flyttet. Vi har vel pakket og sendt bort rundt sytti kasser, flere skap og en sovesofa. Vi regner med i alle fall tre runder til med den bilen. Pappa kjører.
Nå må jeg bare rydde for livet. Heldigvis kommer svigermor i helga, og blir til første mai. Det er nemlig antydet foto og takstmannen til uka, og visning før 17. Så her er å ta tak i ja.
Åpenbart få pakket vekk alle småting, og ut noen store ting, siden vi har for mange ting...
I tillegg til silkepapir og bølgepapp har vi også brukt en god del tøybleier, type brettebleier, altså store gasskluter rundt krystallen. To fluerbi en smekk ja.
Banankasser til bøker. De såler mye vekt og har gode håndtak.
Vinesker til glass. Greit med veggene som deler av til mange rom.
Søppelsekker til klær, dyner, puter, håndklær, osv.
Kast eller gi til Fretex mest :)
Her har takstmann vært i dag, og det er kaos. Esker og søppelsekker over alt! Flytting denne helga...
Har ikke sjekka hva de andre har svart, men et tips er å gå på Vinmonopolet å hente esker, de er geniale til å pakke glass, lysestaker, vaser i mm. Har aldri knust noen ting etter at jeg ble tipset om dette:)
Jeg pakker skap, hyller og skuffer. Altså f.eks. "øverste hylle venstre høyskap kjøkken". Da vet jeg alltid hva som er i eskene. Også beregner jeg dobbelt så mye tid og dobbelt så mye esker som jeg tror det kommer til å gå med.
I tillegg til det som er sagt om å kaste/rydde før man flytter (veldig enig!!) så er mitt beste tips å sørge for skikkelig mat og drikke til pakkefolket og flyttefolket. Det er så lett å saldere på maten når man driver med sjauing, og det straffer seg så veldig når alle får lavt blodsukker, blir ineffektive og kranglete. Vi lager gjerne en "stasjon" med rikelig utvalg av drikke, grove kjeks, frukt, frokostblanding, tørket frukt og snop der folk bare kan ta med seg en håndfull av ettellerannet i farta. I tillegg bestemmer vi på forhånd når vi skal ta matpause og har da enten planlagt på forhånd noe som kan lages, eller bestemt på forhånd hvor vi skal bestille mat. Man blir skrekkelig ubesluttsom når man begynner å bli sliten.
Ja, også er det lurt å pakke en koffert med det man trenger av tøy, toalettsaker, håndklær sengetøy osv de første dagene, så slipper man å lete gjennom alle eskene for å finne rent håndkle og ren truse når man endelig får tatt en dusj etter en lang dag.
I ei øskje (jada, øskje er det samme som eske) pakkar du alt du treng av basic ting første timane / første dagane. Her kan du ha plastkoppar, brødkniv og kjøkkenkniv, boksopnar, bestikk og fat, tørkepapir, dopapir (!!!), toalettvesker med tannkostar og basic toalettstøff.
Det blir gjerne seine kveldar når ein flyttar, og putselig er ungane sultne eller tørste, eller ein berre ønsker å krype til køys. Da er det "grådig greit" å ha alt ein treng samla i ein spesiell boks.
Jeg vil bare støtte de som nevner små esker til bøker. Jeg fnøs av et slikt råd en gang. De kameratene til broren min som bar kjempetunge store bokesker opp 4 etasjer til den nye leiligheten min var nok ikke spesielt blide, nei.
Lurt tips! Kan enda huske da vi flyttet, 2 uker før min konfirmasjon, splitter nytt hus. Broren min skulle på overnattingstur med friluftsliv på skolen dagen etter flytting. Han fikk med seg det viktigste tror jeg.
Har flyttet endel. Mitt beste tips er å merke kassene godt og ikke minst bare flytte ting man bruker/vil spare på. Resten gis vekk evt. kastes.
Jepp, sju med julepynt, og masser med bøker, forresten er et par av dem store poser med klær da. Og kjøkkenmaskiner vi ikke bruker, vintertøy, leker, blader, dill og dall. Krystall, kakefat, printer, søren om jeg husker alt. Men jeg har liste over det da.
Vi har, som megleren sa det, mange ting. Vi har veldig mange ting. Noen av kassene er små da, absolutt. Og et par av de store sekkene med klær er en god del arvetøy, altså sendt videre til andre allerede, så det er ikke egentlig så mye av det som var flyttelass da.
Men jepp, vi har nk sendt avsted sytti kasser/enheter. Grillen var vel en for seg selv. Det blir fort mye, når man har et så stappa jus som vi har. For ja, fortsatt har vi mange kasser igjen. Vi kommer til å passere hundre med god margin antar jeg. Men som sagt, små kasser er ikke så dumt, altså!
Generelt er det vel lurt å tenke på hva man trenger rett etter at man har flyttet, og pakke dette slik at man lett finner det. Vi bor i Midnattsol-landet, og flyttet midt på sommeren. Gjett om vi holdt på å lete oss i hjel etter gardiner, gardinstenger og verktøy til montering første kvelden?
Nei, enig i at bøker ikkje skal i store kolli. Bananøskjer er til dukar og gardiner, boller og fat, sleiver og slikt, ikkje bøker!
Som sagt, vinøskjer frå monopolet er perfekte til bøker - må berre ta ut skilleveggene inni. Dei er nette nok til at ein greier å få den store tyngda tett inn til kroppen.
Selv om det er 2,5 mnd til vi flytter har jeg allerede startet pakkingen. Bilder skal tas på tirsdag og så blir det visning i løpet av mai. Vi får leve litt minimalistisk i tiden fram til overtakelse, jeg flytter ikke inn ting etter visningen igjen. :knegg:
Excelark, forbud mot diverse-esker, kaste masse, bruk bobleplast, bølgepapp og silkepapir og kjøp det en gros, ha rom- dedikerte esker, pakk klær og andre tekstiler i søplesekk, bruk kun like esker, bruk vekt, begynn med en gang og lykke til!
Du har god tid da. Vi flytter om fire uker vi, skal ha foto neste uke, visning antatt 14. Mai, og altså flytter vi 28. Mai.
Men vi sendte de første kassene avsted i slutten av februar. Et par dager etter at jeg fikk jobbtilbud, da var det jo klart at vi skulle flytte, og mine foreldre var her på besøk, sånde stappe bilen med flyttelass når de dro hjem. Derfra har t gått slag i slag. Og nå er det en intens mnd, og så er det gjort.
Det var veldig merkbart den tiden min mann rett og slett vàr sengeliggende, sykemeldt og ikke-fungerende. Det var heldigvis bare midlertidig, men resultatet er at jeg er kommet mye lenger i den mentale prosessen hvor jeg "pakker eller kaster", mens han enda er der jeg var for en mnd siden, og VURDERER og FLYTTER PÅ ting! Han må lære seg å kaste denne helga, banna bein.
Også synes jeg at hjelp er en grei sak. V fikk gjort mye mer de tre dagene mamma var her, enn på ei uke til vanlig, så jeg håper inderlig dt samme gjelder nå som svigermor kommer i morgen, vi må nemlig få huset fotoklart til rett over første mai. Fungerende partner, og hjelp i form v svigermor som barnevakt og vaskehjelp i noen dager. Det bør funke.
Vi har pakket bøker og filmer sammen. Halve esken med bøker, som utgjør tyngden, så fyller vi på med filmer som ikke veier noen ting, men som tar mye plass hvis man har endel. :jupp:
Vet ikke om du har fått svar, men de store flyttebyråene har utregningstabeller for sånt. De gir ikke eksakt svar, men for oss om vanligvis ikke tenker i kubikk kan det være nyttig. Majortrans for eksempel.
Det finnes forresten mindre esker som er beregnet på bøker. Nest siste gangen vi flyttet brukte jeg bleiekasser, men nå sist kjøpte vi bokkasser på Clas Ohlsson i tillegg til en haug med flyttekasser.
I Oslo er det i hvert fall kjempestor prisforskjell. Betalte 8000,- for 100 kvm + div ting i garasjen og hagen, i fjor sommer. Inkl. forsikring, så klart. Og de var nøye, pakket inn sofaben f.eks. for å unngå skader. Hvor mange m3 det var, husker jeg ikke.
Jeg er så heldig som har en bror som er fotograf. Han har satt av 1. mai for å ta bilder her. Det hjelper utrolig mye. Da kan jeg flytte litt fra rom til rom uten noe tidspress.
I dag skal jeg ned i boden å lete fram leker vi strengt talt ikke trenger å ta vare på. Tror loppemarkedet på skolen her blir fornøyde.
Jeg har flere ganger opplevd enormt store prisforskjeller paa flytting. Det kan lönne seg i bötter og spann aa sjekke tilbud fra flere, og gjerne sette dem litt opp mot hverandre og saann ala "javel, ja, men jeg har faatt et billigere tilbud fra et annet firma. Er det muligens noe dere kan gjöre med prisen osv osv"
Vi har droppet tanken på flyttebyrå og skaffet oss et par kassebiler istedet. :nemlig: litt mer tungvint, men helt ok. Og pianoet må jeg ringe noen kyndige for å få med meg.
Vi bor i 3. Etg uten heis, så det er ikke bare å dytte det ut heller. :knegg:
Vi droppet også flyttebil, og ordnet oss med at pappa kjører varebil. Det blir fire eller antatt fem runder, to er unnagjort.
Det største vi har er senga vår, eller altså dobbeltmadrassen, men den går inni bilen med tjue cm margin eller noe sånn, så da går det. Vi har ikke no så tungt som piano da.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.