For ett år siden, kjøpte vi oss en S-Max. En aldeles super bil, som vi blant annet har hatt med oss på langtur nordover sist sommer, som er stor, romslig, behagelig å kjøre, og i det hele tatt helt perfekt for oss.
Så ble det hull i eksosanlegget. Ett hull på størrelse med en middels galakse faktisk. Når vi først oppdaget hullet gikk det ikke mange dagene før hele bakre del var i ferd med å falle av. Vi bestilte time på verksted og fikk utført hovedservice forrige uke.
Så begynte bilen plutselig å pipe, et par dager før service. Greit tidspunkt egentlig, ettersom den alikevel skulle på verksted. Mannen leverer bilen, gir beskjed om at den låter som om den har vondt, og de på verkstedet sier så elegant at de skal "se på saken". Takker! Det tar et par timer før mannen blir ringt opp. Joda, hele eksosanlegget må byttes, pipingen er ett røket endeledd, og alle bremser og skiver må byttes. Prislapp: 22 000. :what:
Ingen av oss er det minste handy, så vi har lite valg, og bilen endte tilbake på verkstedet på onsdag, og var klar for avhenting på torsdag. De er til og med "greie" og gir oss litt rabatt. Lommeboka jubler. Herlig! Går som ei kule, helt uten den småharry lyden fra røket eksosanlegg, og med 4 velfungerende bremser. So far so good.
Så skal jeg bare en liten tur på butikken, og allerede når jeg vrir på rattet skjønner jeg at det er noe som ikke stemmer. Bilen skriker om nåde. Jeg konfronterer mannen med hvorfor han har kjørt hjem en bil som høres ut som en unge med fingrene i klem, men det var nytt for han. Den låt jo ikke sånn da han satt bak rattet. "Kvinnfolk og bil" liksom. :gal: Til mitt hell hjelper det ikke at han er mann - bilen skriker like fordømt, og vips var den tilbake på verksted. Halvannen time etter levering ringer de og avgir rapport; Joda, i løpet av gårsdagen har servopumpa takket for seg. Den hadde de ikke rørt mens bilen hadde vært på verksted tidligere, så de tar naturlig nok ikke på seg noen skyld. Bilen kan selvfølgelig ikke kjøres, men den skal repareres på mandag. Pris: Nye 9000 kroner.
Ingen ting er vel riktig så stilig som å få lov til å bruke 27 000 på bil i løpet av en liten uke. Noen ganger skulle jeg virkelig ønske jeg bodde mere sentralt og ikke var avhengig av kjærra. :sukk:
9000 for en vanlig service høres veldig mye ut. Hvsi det her har vært skiftet en del knyttet til f.eks. bremseskiver eller registerreim kan jeg forstå det.
Skal få skiftet registerreim på vår VW Touran til sommeren. Skal gjøres på 7 år/120 000 km/observert tilstand. Denne servicen, som også inkluderer oljeskift, skifte av vannpumpe, diverse filter og en gjennomgang av ting koster ca. 10 000 kr på norsk merkerverksted. Skifte av registerreim/vannpumpe tar en del tid pga. en del andre ting i front av bilen må fjernes for å komme til.
Men skal på ferie til sverige, så da tar jeg denne operasjonen der med det samme...
Neida. Bilen er 5 år gammel. Ingen garanti å snakke om, dessverre. Bilen er kjørt 140 000km så den har blitt kjørt en hel del.
Så kjekt, sånn rett før jul. Da har man jo ingen ting annet å bruke pengene på.
Det er nok ikke grunnlag for reklamasjon, dessverre. Det er nok bare ett klassist tilfelle av skikkelig mye uflaks, er jeg redd. Hvorvidt bilen er kjøpt av firma eller privat er litt sånn uklart, for den er kjøpt av en kar som jobber i ett bilfirma. Bilen var hans private bil, men han brukte firmaets navn og gode rykte da han solgte bilen, uten at firmaet egentlig var salgspart i denne saken. La oss for enkelhets skyld kalle det et privatkjøp, for det var nok egentlig det.
Jeg trøster meg mest med at når dette er fikset, så kan det ikke være spesielt mye annet galt med bilen ... håper jeg.
Så lenge man ikke snakker om svært høy km, er jo mye knyttet til fem års reklamasjonsrett selv om det kan regnes som slitasjekomponenter. Servopumpe blir typisk noe man skal forvente at holder temmelig lenge.
Med det sagt, man har mulighet å legge inn reklamasjon ovenfor en privat selger. Men det blir ofte en tungvindt prosess....
Kjedelig når det blir sånn, men har dessverre dyrkjøpt erfaring med at det er billigere å kjøre nyere bil med garanti eller enn en dyr bruktbil som har passert 120 000 km. Totalen i bunn blir ca. den samme, eller i vårt tilfelle enda mer ved å kjøre en dyrere bruktbil enn å kjøre en ny bil, men en slipper de uforutsette utgiftene ved en nyere bil. De fleste merker nå kjører garanti på 5 år og 100 000km. Utover dette blir det fort dyrt dessverre om en er uheldig. Uforutsette utgifter er noe herk.
Hmm... skifte av bremseklosser på to hjul, bremsevæskeservice og ellers vanlig (90K) service skulle merkeforhandler ha 6500 kroner for i fjor sommer på min 06 Touran. Jeg kombinerte det imidlertid med en Harry-tur til sverige siden jeg uansett hadde ferie, og endte da opp på ca. 4000 norske for jobben på merkeverksted der (+snus, sprit, vin, godis, kjøtt m.m. til lavere pris ;-) )
Vi betalte 2100,- i forrige uke for å skifte bremseklosser foran på vår 06-mod. S-max. Skal ha 80.000-service i juni før vi drar på ferie + fikse et par andre ting i tillegg, så da regner jeg med at tusenlappene får bein å gå på.
Jeg sendte en mail til den lokale forhandleren nå og ba om pris på service, innsetting av fester til bagasjenett pluss et par andre småting. Håper de er greie med meg. :knegg:
Det er jeg slettes ikke uenig med deg i, men vi fikk som nevnt litt rabatt. :blunke:
Hovedservicen som vi hadde uka før, betalte vi bare 4700 for, inkludert skifte av noen lyspærer og litt forskjellig, så det var egentlig ingen ille pris.
Jeg vurderer å sende bilen på NAF og ta en sjekk før bruktbilgarantien går ut. Etter vi fikk skifta dekk på bilen, opplever vi klunkelyder under bilen ved enkelte fartsdumper og svinger. Helt vilkårlig når klunkinga oppstår og hva bilen gjør når den kommer. Enkelte turer er det ingen klunking i det hele tatt.
(Ja, vi hadde den på verksted forrige uke for å sjekke, men ingenting ble funnet.)
Men husk at Ford har prisgaranti. Du skal få det til samme pris på merkeverksted som et annet rimelugere verksted som er godkjent. Ta med pristilbudet og de har egen reklamasjonstype mot Ford Motor Norge for å dekke dette om det blir mellomlegg. ;)
Settet dekkene på samme side som da dere tok de av?
Jeg bommet en gang å sate fremdekk bake istede for fremme og da laget de en volsom lyd for at felgen tok borti en eller annen plass:rolleyes:
Var vist en vanlig feil i følge vår mekaniker venn
Jeg tror det var servopumpa som gikk til aisings på den forrige bilen min/vår. Bilen var litt over fem år, den vanlige garantitiden var ute. Bilen var kjøpt privat, og heller ikke opprinnelig solgt av den lokale merkeforhandleren. Men vi brukte dem på all service etter at vi kjøpte bilen da den var to-tre år.
Anyway, gleden var stor da verkstedet ringte meg og sa at de hadde tatt kontakt med leverandøren av servopumpa "for selv om garantien på selve bilen er gått ut, så er det meningen at denne delen skal holde i enda noen år". Så vi fikk skiftet det hele på garanti likevel. Det var god service, og sparte oss for ti tusen kroner som var første prisoverslag som vi bare var nødt å akseptere.
Sjekk om dette kan gjelde for dere også, Marit K.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.