Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Max uflaks

#1

Marit K sa for siden:

For ett år siden, kjøpte vi oss en S-Max. En aldeles super bil, som vi blant annet har hatt med oss på langtur nordover sist sommer, som er stor, romslig, behagelig å kjøre, og i det hele tatt helt perfekt for oss.
Så ble det hull i eksosanlegget. Ett hull på størrelse med en middels galakse faktisk. Når vi først oppdaget hullet gikk det ikke mange dagene før hele bakre del var i ferd med å falle av. Vi bestilte time på verksted og fikk utført hovedservice forrige uke.

Så begynte bilen plutselig å pipe, et par dager før service. Greit tidspunkt egentlig, ettersom den alikevel skulle på verksted. Mannen leverer bilen, gir beskjed om at den låter som om den har vondt, og de på verkstedet sier så elegant at de skal "se på saken". Takker! Det tar et par timer før mannen blir ringt opp. Joda, hele eksosanlegget må byttes, pipingen er ett røket endeledd, og alle bremser og skiver må byttes. Prislapp: 22 000. :what:
Ingen av oss er det minste handy, så vi har lite valg, og bilen endte tilbake på verkstedet på onsdag, og var klar for avhenting på torsdag. De er til og med "greie" og gir oss litt rabatt. Lommeboka jubler. Herlig! Går som ei kule, helt uten den småharry lyden fra røket eksosanlegg, og med 4 velfungerende bremser. So far so good.

Så skal jeg bare en liten tur på butikken, og allerede når jeg vrir på rattet skjønner jeg at det er noe som ikke stemmer. Bilen skriker om nåde. Jeg konfronterer mannen med hvorfor han har kjørt hjem en bil som høres ut som en unge med fingrene i klem, men det var nytt for han. Den låt jo ikke sånn da han satt bak rattet. "Kvinnfolk og bil" liksom. :gal: Til mitt hell hjelper det ikke at han er mann - bilen skriker like fordømt, og vips var den tilbake på verksted. Halvannen time etter levering ringer de og avgir rapport; Joda, i løpet av gårsdagen har servopumpa takket for seg. Den hadde de ikke rørt mens bilen hadde vært på verksted tidligere, så de tar naturlig nok ikke på seg noen skyld. Bilen kan selvfølgelig ikke kjøres, men den skal repareres på mandag. Pris: Nye 9000 kroner.

Ingen ting er vel riktig så stilig som å få lov til å bruke 27 000 på bil i løpet av en liten uke. Noen ganger skulle jeg virkelig ønske jeg bodde mere sentralt og ikke var avhengig av kjærra. :sukk:


#2

Inagh sa for siden:

Kjedelig! :klemme:


#3

Malama sa for siden:

Den er kjip, ja.

Men hva gjør man ikke, når man er avhengig av den.


#4

Snuppa sa for siden:

Nei nei nei... så utrolig kjedelig. Høres dog teit ut at det skal skje så mye med en såpass ny bil.

Vi hadde vår 09 S-max på service rett før påske. 9000,- raske det også. Kan ikke huske servicene var så dyre da vi kjørte VW.


#5

Neket sa for siden:

Uff, sånt er kjedelig. :klemme:

Jeg tror jeg har brukt mer på verkstedregninger de siste par årene enn bilen min er verdt, så jeg kjenner følelsen.


#6

Tjorven sa for siden:

Er ikke S-Max en ganske ny bil? Er ikke dette ting som burde gått på garantien?


#7

Tilde sa for siden:

Så kjedelig.:(


#8

Adrienne sa for siden:

Dritkjipt. Vi hadde reperasjonsutgifter på vår "gamle" Ford på 34500 kroner rett før jul. Og da fikk vi atpåtil nesten 10000 kroner i rabatt. :gal:


#9

mrc sa for siden:

Hmm... Hvor gammel er denne bilen og hvor langt har den gått? Her kunne det kanskje være grunnlag for å tenke reklamasjon?

Forstår det slik at bilen er kjøpt bruk - var bilen kjøpt privat eller for firma av forrige eier?


#10

mrc sa for siden:

9000 for en vanlig service høres veldig mye ut. Hvsi det her har vært skiftet en del knyttet til f.eks. bremseskiver eller registerreim kan jeg forstå det.

Skal få skiftet registerreim på vår VW Touran til sommeren. Skal gjøres på 7 år/120 000 km/observert tilstand. Denne servicen, som også inkluderer oljeskift, skifte av vannpumpe, diverse filter og en gjennomgang av ting koster ca. 10 000 kr på norsk merkerverksted. Skifte av registerreim/vannpumpe tar en del tid pga. en del andre ting i front av bilen må fjernes for å komme til.

Men skal på ferie til sverige, så da tar jeg denne operasjonen der med det samme...


#11

Marit K sa for siden:

Neida. Bilen er 5 år gammel. Ingen garanti å snakke om, dessverre. Bilen er kjørt 140 000km så den har blitt kjørt en hel del.

Så kjekt, sånn rett før jul. Da har man jo ingen ting annet å bruke pengene på.

Det er nok ikke grunnlag for reklamasjon, dessverre. Det er nok bare ett klassist tilfelle av skikkelig mye uflaks, er jeg redd. Hvorvidt bilen er kjøpt av firma eller privat er litt sånn uklart, for den er kjøpt av en kar som jobber i ett bilfirma. Bilen var hans private bil, men han brukte firmaets navn og gode rykte da han solgte bilen, uten at firmaet egentlig var salgspart i denne saken. La oss for enkelhets skyld kalle det et privatkjøp, for det var nok egentlig det.

Jeg trøster meg mest med at når dette er fikset, så kan det ikke være spesielt mye annet galt med bilen ... håper jeg.



#13

Grøten sa for siden:

Utrolig kjipt!
Ikke noe er mer kjedelig å bruke penger på spør du meg, men må man, så må man. :sukk:


#14

mrc sa for siden:

Så lenge man ikke snakker om svært høy km, er jo mye knyttet til fem års reklamasjonsrett selv om det kan regnes som slitasjekomponenter. Servopumpe blir typisk noe man skal forvente at holder temmelig lenge.

Med det sagt, man har mulighet å legge inn reklamasjon ovenfor en privat selger. Men det blir ofte en tungvindt prosess....


#15

Snuppa sa for siden:

Vi skiftet bremseklosser på to hjul. Det var det eneste i tilegg ti resten.
Sjekket pris med ford i Sverige, så neste runde blir garantert tatt der ;)


#16

Elisabet sa for siden:

Kjedelig når det blir sånn, men har dessverre dyrkjøpt erfaring med at det er billigere å kjøre nyere bil med garanti eller enn en dyr bruktbil som har passert 120 000 km. Totalen i bunn blir ca. den samme, eller i vårt tilfelle enda mer ved å kjøre en dyrere bruktbil enn å kjøre en ny bil, men en slipper de uforutsette utgiftene ved en nyere bil. De fleste merker nå kjører garanti på 5 år og 100 000km. Utover dette blir det fort dyrt dessverre om en er uheldig. Uforutsette utgifter er noe herk.


#17

Bomull sa for siden:

Menne, 22 000,- + 9 000,- er da vitterlig 31k og ikke 27k!?? :gruble:

Ikke for at det gjorde saken noe bedre, tvert imot!! Surt med alt sammen, også på én gang da gitt ...

:klemme:


#18

mrc sa for siden:

Hmm... skifte av bremseklosser på to hjul, bremsevæskeservice og ellers vanlig (90K) service skulle merkeforhandler ha 6500 kroner for i fjor sommer på min 06 Touran. Jeg kombinerte det imidlertid med en Harry-tur til sverige siden jeg uansett hadde ferie, og endte da opp på ca. 4000 norske for jobben på merkeverksted der (+snus, sprit, vin, godis, kjøtt m.m. til lavere pris ;-) )


#19

Mauser sa for siden:

Berthelsen Bil på Borgen (Kløfta). Ennå billigere i enn i Sverige, god og pålitelig service, ikke altfor lang ventetid.


#20

Katinka sa for siden:

Biler og tenner er like ille å bruke penger på.


#21

mrc sa for siden:

Synes faktisk tenner er verre - burde normalt sett ha vært et offentlig ansvar.


#22

emin sa for siden:

HI: Kjipe penger. :klemme:

Vi betalte 2100,- i forrige uke for å skifte bremseklosser foran på vår 06-mod. S-max. Skal ha 80.000-service i juni før vi drar på ferie + fikse et par andre ting i tillegg, så da regner jeg med at tusenlappene får bein å gå på.


#23

Snuppa sa for siden:

9K var altså her i norge, hos FORD. Det hadde blitt halve prisen i sverige.
Dette var en 80 000 km service.

Touranen vi hadde betalte vi sjelden mer enn 4K for de gangene vi hadde den på Service.


#24

Snuppa sa for siden:

Kjører litt mer vi tydeligvis... hadde 80.000-servicen nu og vi har en 09...


#25

emin sa for siden:

Vi har kjørt 85.000 nå da. venter på feriepenger til å betale gildet Da vi kjøpte den i februar i fjor var den gått 72.000.

Men 9K for 80-servicen? gruer seg allerede


#26

Stine-mor sa for siden:

Kjenner det knyter seg litt i magen når jeg ser tallene. :kjører en 2008-modell S-Max:


#27

emin sa for siden:

Jeg sendte en mail til den lokale forhandleren nå og ba om pris på service, innsetting av fester til bagasjenett pluss et par andre småting. Håper de er greie med meg. :knegg:


#28

Marit K sa for siden:

Det er jeg slettes ikke uenig med deg i, men vi fikk som nevnt litt rabatt. :blunke:

Hovedservicen som vi hadde uka før, betalte vi bare 4700 for, inkludert skifte av noen lyspærer og litt forskjellig, så det var egentlig ingen ille pris.


#29

Stine-mor sa for siden:

Jeg vurderer å sende bilen på NAF og ta en sjekk før bruktbilgarantien går ut. Etter vi fikk skifta dekk på bilen, opplever vi klunkelyder under bilen ved enkelte fartsdumper og svinger. Helt vilkårlig når klunkinga oppstår og hva bilen gjør når den kommer. Enkelte turer er det ingen klunking i det hele tatt.

(Ja, vi hadde den på verksted forrige uke for å sjekke, men ingenting ble funnet.)


#30

Jinx sa for siden:

Uff det var jammen mye på en gang! Kjenner jeg er glad jeg har en mann som jobber på verksted. Har svært lite utgifter på bilene.


#31

Elisabet sa for siden:

Men husk at Ford har prisgaranti. Du skal få det til samme pris på merkeverksted som et annet rimelugere verksted som er godkjent. Ta med pristilbudet og de har egen reklamasjonstype mot Ford Motor Norge for å dekke dette om det blir mellomlegg. ;)


#32

Honda sa for siden:

Settet dekkene på samme side som da dere tok de av?

Jeg bommet en gang å sate fremdekk bake istede for fremme og da laget de en volsom lyd for at felgen tok borti en eller annen plass:rolleyes:
Var vist en vanlig feil i følge vår mekaniker venn


#33

-ea- sa for siden:

Jeg tror det var servopumpa som gikk til aisings på den forrige bilen min/vår. Bilen var litt over fem år, den vanlige garantitiden var ute. Bilen var kjøpt privat, og heller ikke opprinnelig solgt av den lokale merkeforhandleren. Men vi brukte dem på all service etter at vi kjøpte bilen da den var to-tre år.

Anyway, gleden var stor da verkstedet ringte meg og sa at de hadde tatt kontakt med leverandøren av servopumpa "for selv om garantien på selve bilen er gått ut, så er det meningen at denne delen skal holde i enda noen år". Så vi fikk skiftet det hele på garanti likevel. Det var god service, og sparte oss for ti tusen kroner som var første prisoverslag som vi bare var nødt å akseptere.

Sjekk om dette kan gjelde for dere også, Marit K.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.