Ny bil ble kjøpt på auksjon i går kveld. Dette skal være en bil nr 3, og kommer til å bli brukt av oss begge til og fra jobb, småkjøring til butikken, trening etc. Skal bli artig å prøve denne. Har aldri kjørt elbil før jeg.
Begge har egnet parkering for elbil på jobb, og kan lade gratis. Også kjører jeg gratis gjennom bommen. Og sist men ikke minst. Mer miljøvennlig. Håper denne er såpass grei å kjøre at den blir foretrukket.
Jeg har også lyst på EL-bil, bare så drumt at det ikke er helt velegnet med to små barn - blir litt meningsløst når jeg da må kjøre ungene i barnehagen med én bil, og til jobb med en annen! :p
Den ser jeg ja. Det er ikke så innmari ofte vi er ute å kjører mer enn en og to av gangen. Mannen skal bytte ut sin Volvo XC70 med en Peugot Partner med plass til tre stk. Dette for å få mer plass til ting og tang.
Også må jeg snart bytte ut min Peugot 307SW. Men da må jeg ha en femseter. Tenker golf eller polo eller noe. Eller kanskje en stasjonsvogn igjen. Må jo ha litt plass til bagasje om vi skal på helgetur alle fire. Særlig med ski og sånn.
Så blir elbilen brukt til alt annet egentlig. Tenker den blir mest brukt av meg.
Eller Opel Ampera? Riktignok får du ikke elbilfordelene som kollektivfelt og parkeringen, men du har en bil man også kan dra på langtur med og ikke trenger å være redd for at skal få ekstra kort rekkevidde når det blir kaldt ute.
Hvordan håndteres evt. batteriproblemer nå som Think er konkurs? Kjøper man på auksjon har man jo ikke de samme reklamasjonsrettighetene som når man kjøper hos en forhandler. Men mulig opprinnelig forhandler står ansvarlig fortsatt hvis det var en privatkjøpt bil i utgangspunktet?
Evt. eget selskap som skal fortsette å håndere utleie av batteriene?
Bilen selges som den står og uten garenti.
Think er vel i drift igjen tror jeg. :undrer:
Uansett er en kompis av mannen en slags tekniker på slike biler, så mannen er ikke så bekymret for om det skulle dukke opp trøbbel etterhvert.
Trenger man nytt batteri, så trenger man nytt batteri - og de er langt fra rimelige. Er vel ikke akkurat selve installasjonen som er det dyre der.
De er kjøpt opp, men nye eiere, enn hvordan det blir, tror jeg ikke står ansvarlig ovenfor tidligere kunder etter konkursen. Selskapet er nå ikke norsk lengre
Jada. Batteri er sikkert dyrt. Men han får visst avslag på det også.
Kan ikke tenke på alt sånt da. Det skjer stadig ting med bilene vi har nå også. Det gjør det jo alltid. Tror girkassa på min bil begynner å bli litt sliten også. Tror ikke det blir noen billig affere heller akkurat.
Ja, jeg vet de finnes altså. Men de er dyrere og de har ikke alle fordelene som sagt, som jeg evt. er ute etter hvis det skulle være aktuelt. Så ungene får bli litt større, evt. får jeg kjøpe EL-bil som jeg kan bruke t/r jobb, mens jeg sykler de små t/r bhg.
Hvilke fordeler er det du ikke får med en større el-bil?
Nissan Leaf kjører i kollektivfelt og parkerer på el-plasser, Opel Ampera er en plug in-hybrid, så den har bensinmotor i tillegg, og er altså ikke en ren el-bil.
Var akkurat og prøvekjørte en Peugot 106 electric, 5 seter og helelektrisk, 0-100 på en kaffekopp riktignok, men du kan kjøre i kollektivfeltet.
Jeg vil ha Tesla Roadster S, da den er noe av det morsomste jeg har kjørt, men kunne levd med en Model S eller Model X også. ;)
Poenget er at en bil som er kun elektrisk har alle fordelene.