Hvor mye rabatt har du fått på bil og utstyr når du har kjøpt ny bil?
Og fikk du en ferdigforhandlet rabatt, eller er du god til å prute?
Jeg spør pga vi får 9 % rabatt på bil og utstyr gjennom en jobbavtale.
Lurer derfor på om dette er vanlig, eller om det gir oss et lite forsprang på verdifallet på bilen.. Dvs, de 3-år gamle bilene vi ser på, har de også blitt solgt med rabatt, eller er nybiltapet på dem så stort som det ser ut?
Vi har også avtale med bilfirma via firmet her men "alle" sier at man får bedre avtale av å prute på egen hånd.
Jeg har en bror i bilbransjen og får bedre rabatt ved å kjøpe bil der. Sist vi kjøpte bil, så fikk vi 30.000 i avslag på en bil som var priset til 230.000,- + at vi fikk bedre sommerdekk som visstnok hadde finere felger, takrails + en sånn lastegrind for bagasjen på kjøpet.
Bilfirmaer har gjerne mere å gå på på bruktbiler enn på nybiler. Nybiler er det faktisk veldig liten avanse på i forhold til prisen og lite og prute på der i de fleste tilfeller. Noen ganger kjører de egne kampanjer som er sponset av importør, og da kan det være litt mere rabatt og hente, men den er gjerne forhåndsannonsert.
Vi har akkurat kjøpt ny bil til introduksjonspris (som hvem som helst kan få kjøpt den til en viss periode med mye utstyr inkludert) og jeg som ansatt i firma fikk kun kr 20 400,- i rabatt utover dette og det på ansatt rammeavtale. Ingen annen rabatt er og hente og da tjener bilfirmaet kun kr 5000,- på og selge med en bil til nesten 350 000 kroner. De må sitte igjen med en liten avanse.
For noen år siden var det et helt annet system på nybilprisene og det var mere individuelle rabatter og hente. Men så ble hele systemet lagt om og forhandlere må følge det.
Elisabeth, det høres fornuftig ut det du sier. :jupp:
Jeg vil tro "Bror i bilbransjen" utkonkurrerer selv den best prutede rabatt, GinaK, så skal ikke prøve å konkurrere med den. ;)
Vi prutet på egenhånd og fikk ned prisen fra 420000 til 370000, så en ganske bra rabatt vil jeg si. Jeg begynte med avtalen fra jobben da. :knegg: Dette var på en splitter ny bil.
Ofte er det masse å få i rabatt på ekstrautstyret, det er her fortjenesten ligger ettersom jeg har skjønt.
Og hvis man evnt. bytter inn bruktbil så har selger mere muligheter til å mikse og trikse med rabatter og priser på nybilen også, bare sånn til opplysning. Folk tror de får nybilen billigere, men sannheten er at de får en veldig dårlig innbyttepris på bruktbilen.
Det er utstyr en evnt. må forhandle om ja. På vår bil har jeg jo ikke kjøpt noe utstyr utover det som er standard på det utstyrsnivået på bilen vi har kjøpt. For som ansatt så får vi 35 % rabatt på alt av arbeid og deler, så vi kjøper alt av dekker og hengerfeste og annet ekstrautstyr utenom av det vi trenger.
Så om en baker mye sånne ting inn i kontrakten for vanlige folk så kan en ha mere å prute på. Men på selve nybilprisene så er det ikke gjerne så mye å prute på.
Vi fikk beskjed om at "alle" får rabatt. Vi fikk et tilbud først, hvor det var noe rabatt bakt inn. Så fant vi ut at jobben til mannen hadde mer rabatt enn den vi var tilbudt, men da viste det seg at vi bare kunne få en av rabattene. Men til gjengjeld skrudde de opp prisen på bilen vi leverte inn i innbytte. I tillegg fikk mannen forhandlet inn en del ekstrautstyr. Noe måtte vi betale for og noe annet fikk vi.
Å få inn evt. tilleggsutstyr i prutingen kan være mer verdifult enn å få en "kontantrabatt" i starten. Å gi 5000 kr i rabatt i utgangspunktet "koster 5000", mens tilleggsutstyr til 5000 koster mindre for forhandleren, så det kan på en måte være lettere for forhandleren å gi ekstrautstyr for 20 000 kr enn å gi 20 000 kr i avslag. For dem kan ekstrautstyret koste 8000 kr.....
Jeg bare spurte om en god pris fra vår lokale bilforhandler jeg, så ringte jeg forhandleren vi har avtale med på jobben og spurte han hva han kunne tilby ift jobbavtalen. Han ga meg en pris så jeg hadde noe å bruke mot den lokale bilforhandleren. Den lokale forhandleren senket prisen ytterligere og vi slo til.
Selgererene får lett tak i remedier som ikke koster de noe som gjør at kunden blir mer villig til å gi en pris og blir mer fornøyd med kjøpet.
Selgere og mekanikere bytter og trikser og låner bort utstyr.
De tingenen vi fikk hentet broren min fra selgere og mekanikere som hadde det liggende/tatt ut fra andre bruktbiler hvor kjøper ikke ba om noe ekstra/tok bilen som den var... så det er bare å prute og prøve seg.
Selgere har mye å gå på på ekstrautstyr, det er viljen det står på.
Nå får jeg rabatt på servicen og får gratis leiebil såsant jeg leverer bilen tidlig på morgenen og leverer tilbake på ettermiddagen.
Sist vi kjøpte bil så fikk vi prøvekjøre bilen over en helg også. Litt fordeler skal man jo ha.
Da stedatter fikk lappen så ringte jeg broren min og sa at hun hadde 50.000,- å kjøpe bil for og da fikk hun en bil som stod ut til 70.000,- og fikk omregistreringen inkludert.
Nå har jeg kjøpt alle mine biler via broren min/bruktbiler fra selgere og nå de to siste gangene kjøpt bruktbil via bilfirmaet der. Jeg har i min ungdom stått i timesvis på verkstedet på hobbykvelder og fått bilen reparert gratis mot at jeg har kjøpt pizza til gutta + en tusing i betaling. Er godt kjent der blant de fleste av selgere, de som sitter i mottaket og de mekanikerene som har vært der i noen år.. derfor holder jeg meg til Ford. :riktig: Har spart litt på det.
Startprisen på bilen vår var 320000 da, så det har nok noe å si at vi hadde valgt tilvalg og ekstrautstyr for 100.000 ekstra før vi ba om en god pris. :knegg:
Jeg tenkte å stikke innom og prøvekjøre en bil i morgen - og håper å låne den til mandag... Skjønner det er mulig, men det er selvsagt opptil forhandler og hvor interessert man er? Vet ikke hvor vanlig det er.
Må man f.eks ha finansieringsbevis eller annen garanti, eller er det helt uforpliktende?
Hvorfor vil du ha den helt til mandag? Vi har måttet booke tid for prøvekjøring.. Virker som de har mange som prøvekjører hver dag, men det er jo en veldig populær biltype vi vurderer ,da.
Men husk at 10 % rabatt på en nybil ikke er 10 % av totaltprisen på bilen, men av selve bilprisen. På en nybil så utgjør engangsavgift og mva nesten halvparten av den totale prisen. Dvs på en bil til rundt 400.000,- så kan det tenkes at selve bilprisen (som du kan prute på) er 250.000,- mens resten er avgifter (engangsavgift og mva). Hvor stor andel som er engangsavgift varierer fra bilmodell til bilmodell avhengig av motorstørrelse, utsllipp o.l.
Vi prutet vår bil (1 år siden nå) ned ca 50k, samt at vi fikk noe ekstrautstyr uten kostnad, så det kan fint nytte!! Kan legges til at det var en bil som kostet nær 600k opprinnelig da, og at svoger bestilte samme bil samtidig - så det ble en slags "kvantumsrabatt" attåt. ;-)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.