I dag varmet jeg stekeovnen på min Eletrolux komfyr kjøpt 29.12.2010, og hørte plutselig et smell.
Da jeg kom inn på kjøkkenet ligger hele fronten pulverisert utover hele, og når jeg da ringer og bir satt over fra sted til sted ender jeg hos fikserne, og de sier at sånt ikke blir dekket av garantien. :confused: Seriøst altså?
Skal man virkelig ikke kunne forvente at en stekeovnsdør holder seg hel lengre enn det?
Dette kan jeg absolutt ikke alt om, men jeg mener å huske at garantien for ovnsdører kun er to år, og ikke fem som for resten av komfyren. Med mindre man kan vise til at det er en produksjonsfeil, da, men det er sikkert ikke enkelt å bevise.
Meg: "Du, jeg har en stekeovnsdør som eksploderte i dag, og fikk beskjed om at det ikke dekkes av garantien, hvordan henger det sammen?"
Mann: "Nej, det dekkes inte."
Meg: "Men hvorfor dekkes ikke det på en komfyr som er 1,5 år gammel, den bør vel holde lengre enn det?"
Mann: "Det må ha skjedd noe med den."
Meg: "Ja, altså, den eksploderte jo uten at jeg var i rommet engang, så det som skjedde var jo at jeg varmet den opp."
Mann: "Nej, dom gjør inte så."
Meg: "???????"
Mann: "Dom eksloderar inte helt av seg själv."
Det skjedde med vår da den var helt splitter ny. For en gang skyld leste vi bruksanvisningen, der det stod at stekovnen skulle varmes opp uten mat i første gang. Vi gjorde så, og hele glasset eksploderte. Det er ikke helt uvanlig, tror jeg. Har med spenninger i glasset å gjøre?
Vi hadde overhodet ikke problemer med å få en ny da, i alle fall.
Så joda, de kan gjøre sånt helt av seg selv. Dette hadde jeg ikke gitt meg på.
I all verden! :what: Men kanskje prøve dette (sakset fra Forbrukerportalen):
"På 03737 får du gratis hjelp av Forbrukerrådets saksbehandlere. De hjelper deg enten du har kjøpt katta i sekken, eller bare lurer på hvilke regler som gjelder for reklamasjoner på varer og tjenester kjøpt i Norge. Det er også mulig å sende en e-post til Forbrukerrådet: [EMAIL="[email protected]"="[email protected]"][email protected][/EMAIL], eller du kan fylle ut skjemaet nederst på denne siden. Vi svarer deg normalt i løpet av tre virkedager."
Ja jeg har sendt melding dit nå, så får vi se.
Det beste er jo den fine tonen til mannen hos Elektrolux, han klarte nesten å overbevise meg om at jeg har innbilt meg hele greia. :snill:
Vi fikk også beskjed om at det egentlig ikke dekkes på garanti og årsaken er at dette kan skyldes et støt mot glasset som kan ha kommet når som helst, svekket glasset og en tid etter eksploderer det slik.
Ring tilbake og snakk med en annen? Sier han ja, så sørg for å få det skriftlig. Sier han nei, så spør om han kan ringe mannen din på jobb i justisdepartementet/forbrukerrådet/valgfri skremmende institusjon for å forklare ham dette.
Det kan oppstå spenninger i glasset som gjør at det eksploderer sånn. En skade absolutt når som helst som ikke synes og lenge etterpå så kommer glasset i tusen knas. Samme skjedde med vår komfyr i påsken. Så - det står definitivt i ro og eksploderer, ja.
Igjen, jeg kan ikke veldig mye om kjøpslov, men jeg mener også at det er slik at dersom det er tvil om hva som er årsak til hendelsen, må det være opp til selger å bevise at bruker har påført produktet eventuell skade. Dersom dette ikke kan bevises, må selger påkoste reparasjon eller erstatning. Trur eg.
Mest sannsynlig har døren fått seg en kakk for en stund tilbake.
Det hører med til sjeldenhetene at de gjør sånn helt av seg selv, uten noen form for ytre påvirkning.
Men det kan jo være en fabrikkfeil. Det er bare det at det er himla vanskelig å bevise all den tid døren er i tusen knas.
Dette skjedde faktisk med bakruta på bilen min i fjor vinter. Om natta. Kjipt ja. Og dyrt ja.
Hør med forbrukerrådet for sikkerhetsskyld. Jeg er ikke så sikker på om det hjelper med mindre du tar de for retten.
Kjipt er det.
Men det hadde hjulpet litt om mannen på kundeservice hadde snakket til meg på en ok måte, og ikke den tonen der.
Jeg håper uansett noen kan komme i en fei og skifte den døra, for det er ikke helt kult å ha det sånn.
Vår stekovnsdør eksploderte også. En telefon til leverandøren og de bestilte nytt glass til oss. Jeg tror at vi betalte 300,- inkl frakt og glasset monterte vi enkelt selv.
Det samme skjedde på den innebygde stekeovnen i det forrige huset vårt. Huset, og dermed ovnen, var vel halvannet år da det skjedde. Mener det var en Beha-ovn. Uansett, vi ringte leverandøren og noen dager etterpå kom det en fyr med ny dør og satte hele greia på plass. Hørte aldri noe om at det ikke ble dekket av garantien.
Der var mn sak ja. Hmm jeg mente vi fikk det dekket jeg. Jeg sitter igjen som veldig fornøyd i den saken. Tror Ikea som vi hadde kjøpt den av bestemte seg for å være greie.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.