Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Jeg hørte en sak på radioen på vei til jobb om skolepsykologer, eller rettere sagt mangelen på dem. I Bergen kommune er det kun en eneste skole som har fast ansatt psykolog.
Elever og foreldre er veldig fornøyd med det, naturlig nok, og det gir jo ungdommer i det som kan være tøffe tider i utg.pkt. kort vei og nada henvisning, ingen involvering av fastlege og/eller foreldre og er i det hele tatt et supert tilbud.
Men altså bare på en skole.
Kjersti Toppe (stortingsrep. SP) mener at en bør satse mer på dette, nettopp fordi en kan fange opp problemer tidlig, andre som f.eks. Hilde Onarheim (helsebyråd i Bergen, Høyre) mener at helsesøstrene kan ta seg av dette.
Jeg tenker at så lenge det er stadig økende antall nordmenn med psykiske plager, så er det kjempeviktig å kunne tilby hjelp så tidlig som mulig. Det vil koste fletten å ha en psykolog på hver skole, men samtidig tror jeg neppe at helsesøstre er godt nok.
Sorry, men alle de som har vært et par minutter på foreldreforum har lest om mange nok kreisi helsesøstre som voksne kvinner (og menn) har problemer med å håndtere. Og så skal man liksom blottlegge seg for dem?! Tror'kje det nei.
(På en helt annen side så forfaller skolene i Bergen så mye at flere av dem enten er stengt eller vurderes stengt. Da virker det råflott å skulle ansette psykologer, når det man trenger mest er ventilasjon og mindre muggsopp. Skolen som har psykolog er for øvrig under renovering, og har både godt inneklima og psykolog. )
Jeg tenker at det ville vært en smart investering med både miljøarbeidere og psykologer på hver skole. Bekymringsverdig mange (husker ikke tallet ) elever på vg. sliter psykisk, og helsesøster på vår skole (som selvsagt bare har kontortid to dager i uken...) klarer iallfall ikke å "ta unna" i tillegg til at hun selvsagt ikke er psykolog. Når elevene kommer på vg. har de gjerne gått med problemene lenge, men de blusser opp fordi de møter et større arbeidspress enn de er vant til, skifter miljø etc. Jeg kan ikke skjønne annet enn at skikkelig oppfølging på den fronten på et tidlig tidspunkt vil spare velferdsstaten for utrolig store summer når vi vet hvor mange som går ut fra vg.skole og rett på NAV, som regel er det jo "i hodet" problemene sitter hos disse elevene.
Jeg vil også tro at dette er en veldig god ide, og at det vil lønne seg på sikt.
Men dessverre er det jo sånn at mange kommuner rundt om kring i dette landet har "veldig dårlig råd" og må hele tiden spare inn på ett og annet. Da er det ofte skolene og helsetjenesten som får lide. Da vil jeg tippe at et slikt tilbud blir sett på som luksus, og ikke en nødvendighet. Dessverre.
Men hvorfor får denne ene skolen (i Bergen) det til?
De har psykolog, de har logoped, de har egen minoritetsrådgiver, de har pedagogisk leder på SFO, nyoppusset småskole osv.
Og skolen ligger altså i en av bydelene med størst utfordringer. Det er ikke noe rikmannskole på noe vis.
Hvis den ligger i en av bydelene med størst utfordringer, og dermed ofte flere ressurssvake foreldre, er det kanskje mindre krav fra foreldre (min åtteåring MÅ ha tilpasset undervisning og egen assistent i alle fag, han er sååå ukonsentrert om dagen!!) og derfor mer penger å bruke på nyttige ting? :vetikke:
Nei, det tror jeg ikke. Eller?
Denne skolen (1-10. skole) har blant annet elever på ungdomstrinnet som har avlagt matteeksamen på videregående nivå. De er gode på tilrettelegging den veien i hvert fall.
Og naboskolen er spesialskole, så det er kanskje ikke mange elever som trenger "tung" tilrettelegging, om jeg kan kalle det det?
Den andre naboskolen, som også er 1-10. skole, har egen miljøterapeut. Så det er tydelig at de er godt stilt ressursmessig.
Mulig de kaster penger og ressurser etter dem fordi det har vært mye trøbbel i området der tidligere? Selv om skolen i HI ikke har vært blant de verste noen sinne.
De mest ressurssvake områdene i Loddefjord sogner vel heller ikke til denne skolen. Elevene på ungdomstrinnet kommer jo fra steder som f eks Alvøen og Godvik i tillegg til nærområde.
Jeg tror generelt at man kunne spare mye om man kunne se budsjetter litt mer under ett. Psykologer på videregående skole f.eks eller ungdomsskolen kunne sikkert spare NAV, kriminalomsorgen og sosialkontor for uhorvelige summer senere - men siden det kommer på et senere budsjett, klarer man ikke å sette dette i sammenheng. Det samme gjelder flere lærere i skolen og ikke minst sosiallærere i forhold til oppfølging faglig og sosialt.
Jeg synes jo at det er bra at de har psykolog på Kjøkkelvik.
Jeg hører diskusjoner i nabolaget om ungdomskolevalg. Mange velger å begynne på Olsvik og en god del også på Danielsen (kristen privat) på Straume.
For min del må psykologen bare være, jeg ønsker henne for all del ikke vekk! Det har jo vist seg å være gull verd når det er skyting i nabolaget og sånn. :gal:
Kjøkkelvik begynner å bli veldig stor da, i elevantall, og det bygges stadig mer rundt. De skal jo bygge enda flere blokker i fjellsiden over skolen.
Og Alvøen, som jo sender til Kjøkkelvik på u.trinnet, er vel sprengt hva kapasitet angår? Det bygges jo ut all mass, men skolene tenker de ikke på. :himle:
Jeg tror ikke helsesøstre klarer å håndtere det oppfølgingsbehovet det kan være på mange skoler. Det er ikke dermed sagt at alle skoler trenger en psykolog, men at tilbudet burde finnes på en god del skoler har jeg absolutt tro på. Og jeg vil tro at en storskole som Olsvik nok sikkert burde hatt et slikt tilbud også.
Loddefjord er vel en mindre skole, og har vel også et utvidet tilbud for barn med spesielle behov om jeg ikke husker feil. (Og ting kan vel ha forandret seg de siste 15 årene..)
Jeg er spent på om det blir fulgt opp på et vis. Om man klarer å "måle" noe effekt av det, eller om de om et par år bare konkluderer med at midlene skal brukes på noe annet..
Skolen eldste går på har helsesøster som er på skolen 4 dager i uken og psykologisk rådgiver på skolen 2 dager i uken.
Det er en skole med stort fokus på det å unngå "drop out" og skolen har faktisk et ganske lavt tall når det gjelder det.
Det er ikke av de største vidregående skolene i landet, med ca 500 elever og det er kun yrkesrettede linjer der.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.