Huldra sa for siden:
Vi tenker å kjøpe en liten bil som bil nr 2, men hvilken går man for? Som duger godt på vinterføre. Tenker i str Polo.
Råd?
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Bilsnakk.
Huldra sa for siden:
Vi tenker å kjøpe en liten bil som bil nr 2, men hvilken går man for? Som duger godt på vinterføre. Tenker i str Polo.
Råd?
Guava sa for siden:
Jeg vet ikke, men vi har venner som har kjøpt Nissan leaf og som er helfrelst.
Perhonen sa for siden:
Jeg er strålende fornøyd med min polo. Har hatt den i fire år, og den har fungert bra på all slags føre.
mrc sa for siden:
Men det er elbil, så det stiller krav om ganske begrensede kjørebehov - spesielt på vinteren, når man vel kanskje snakker om halvparten av oppgitt rekkevidde hvis man kjører på rolige veier.
Huldra sa for siden:
Jeg kikker litt på både Polo, Suzuki swift, Toyota Urban og Skoda fabia. Liker designet på Poloen veldig godt.
Det viktigste er at bilen kommer seg frem, er god og kjøre og for all del, er sikker.
Guava sa for siden:
Den oppfyller behovet til disse og de pendler 6 mil en vei og bor i et klima som er tøffere enn feks Oslo (ned mot noen og tredeve på vinteren) Men du har rett i at rekkevidden ikke er ubegrenset.
Huldra sa for siden:
Jeg er klar over at bilen er liten, men tror du man får med 2 voksne, 1 tenåring, 1 liten 11-åring og en beltestol? Det er ikke ofte vi alle 5 kommer til å være tilstede i bilen, men er greit å kunne gjøre det på korte strekninger.
mrc sa for siden:
I de fleste "småbiler" vil baksetet helst bare være for to. Ville gått opp til kompaktklassen (Focus, Golf o.l.).
Huldra sa for siden:
Hm, best å ta de med alle 3 da med andre ord. 99% av tiden blir det enten 1 person eller 4 personer som sitter i bilen - tenkte bare hvis bil nr 1 var på service eller noe at man kunne presse alle 5 inn hvis det skulle bli behov for det.
Huldra sa for siden:
Noen flere med erfaringer med småbiler. Hvilke ligger man helt unna feks?
Skal ut i ettermiddg og prøve blandt annet vw polo. Er det noe spesielt man MÅ se etter på disse bilene? Ekstrautstyr som er viktige at bilen har?
Siritk sa for siden:
Vi har en Mazda 2 som andrebil. Genial bil som også duger godt på vinterføre i Trøndelag. Har et bakovervendt og et framovervendt sete i den og det er plass til en tynn 10-åring i bilen. Vår er en 2008-modell med 87 (tror jeg...) hestekrefter. Prøvde den med hakket mindre hest, det ble for lite.
mrc sa for siden:
Utstyr kommer jo an på behov. Av småbilene, vil jeg tro at Polo er en av dem der det i hvert fall har vært mulig å få en del utstyr. Spørsmål er jo også hvor gammel bil det er snakk om å kjøpe - for det var snakk om å kjøpe brukt her?
Det jeg ville ha fått i hvert fall, er en bil med "climatronic" i stedet for vanlig manuell AC. Man har jo her ellers valget mellom en drøss forskjellige bensin- og dieselmotorer. Ville nok kanskje styrt unna de minste motorene, som vel er nede i 60 hk. Men til helt enkel bybruk kan nok det også holde for en del, og tipper de med liten motor har holdt seg noe dårligere i pris også.
Tussa sa for siden:
Eg har Citroen Picasso og som småbil funke den strålende! Dette er min einaste bil og av den grunn har eg begynt sjå på ny bil, men som småbil; perfekt!
Mirmell sa for siden:
Vi har to store stasjonsvogner i dag og har funnet ut at det trenger vi egentlig ikke. Har sett på mindre biler, og foreløpig liker vi Kia Rio godt (blir en 2012-modell i tilfelle).
GeekyGirrrl sa for siden:
Dersom du ikke skal kjøre så langt med bilen er iMiev super. :hyper: Jeg er helt frelst.
Det er el-bil.
Honda sa for siden:
Mann er på andre året på sin Toyota Auris(jobb bil) , den er liten men stor. Vi har hatt 3 barn i baksete på den, en bakovervent og 2 fremover i ganske brede bilstoler.
Og vi har kjørt på ferie med den, hadde da bare bagasje ikke vogn og sånt. Men jeg har ratt "reserveungen"sin vogn i bagasjerommet og plass til matvarer og
Vi brukte den da vi var på 90`s konsert i Bodø November, 4 voksne mennesker, 2 damer og 2 mannfolk, og vi henviste mennene bak da vi dro oppover og de hadde god plass,samme hadde vi damer på tur sørover igjen:)
Camomilla sa for siden:
Jeg har hatt en Toyota Yaris og har nå en Toyota Auris, begge har jeg vært strålende fornøyd med. Plass til barn og voksne baki.
Arona sa for siden:
Jeg ELSKER min Nissan Micra, femdørs og grei plass til to barneseter i baksetet, overraskende stor bagasjeplass og går som ei klokke. Min er god og gammel, 97-modell, aldri stoppa eller hatt noen problemer. Starter like godt i -25 som +25. Billig i innkjøp og billig i drift.
Svigermor sverger til sin Polo, som nok er et lite hakk større.
Når min micra byttes ut (om jeg noen gang klarer å kvitte meg med den :lol: ), får jeg en god deal gjennom mannens jobb på en ny Ford Fiesta, så da blir det vel det neste gang.
Huldra sa for siden:
Prøvesatt en polo i dag og det blir trangt med beltestol, 11 åring og 14-åring.Det gjør det. Det går akkurat, men ungene ble grinete og "du kom borti meg"-surkete så da tenker jeg at den må utgå. I golfen var det litt bedre plass, men i forhold til det de er vant med nå, så er det jo som sild i tønne uansett bil. Akk ja. Mannen og jeg er fristet til å kjøpe en 2 seter.
Sir Limpalot sa for siden:
Toseter? Test denne:
www.teslamotors.com/roadster
Veeeldig morsom!
Ru sa for siden:
Følger litt med her.
Jeg vurderer å bytte Ford Mondeoen ut i noe veldig mye mindre. Vi trenger ikke en Mondeo og en Peugot 508sw, akkurat. :hehehe:
Acsa sa for siden:
Jeg vet fra tidligere tråder at du har mye mot elbiler og deg om det, men alvorlig talt, det der er tull. Vi har erfaring med to elbiler over fire år, gamle førstegenerasjonselbiler til og med, og vi bor i snøhølet Nittedal hvor det er skikkelig kaldt om vinteren. Vi merker praktisk talt ingen forskjell på rekkevidde sommer og vinter.
Som småbarnsfamilie med to biler er det veldig lite kjøring i hverdagen hvor det er behov for å kjøre mer enn 6-8 mil med bil nummer to. Det er barnehage og sfo og butikken og treninga og tannlege det går mye i.
Dragen sa for siden:
Jeg har kjørt Corsa det siste året. Den er det fint plass til fem i, vi har to forovervendte barn og en som nøyer seg med bilens belter.
Corsaen er rimelig å kjøre, bruker 1/2 liter diesel på mila på blandet kjøring.
Sir Limpalot sa for siden:
MRC burde prøve elbilen jeg linket til og bli frelst. ;)
33 mils rekkevidde har den også, hvis du mot formodning skulle klare å kjøre som folk....
mrc sa for siden:
Vel, nå stiller Tesla i en litt annen prisklasse (overkant av 700 000 for basismodell så vidt jeg husker - og i praksis litt mer før du er ute av butikken).
mrc sa for siden:
Ikke forskjell? Merkelig da at produsentene selv, for nyere modeller, sier at man må regne med en forskjell...
F.eks. kan man se Nissan info for Leaf: www.nissanusa.com/leaf-electric-car/index#/leaf-electric-car/range-disclaimer/index (temperatur i F, altså 14F = -10C - og selv med lav gjennomsnitthastighet ser man at rekkevidden faller ganske kraftig sett opp i mot de andre scenarioene hvis man har høyere hastigheter - og mon tro hvorfor de ikke oppgir kjøring i høyere hastigheter vinterstid der?)
Jeg har ikke noe i mot elbiler. Jeg mener imidlertid at folk må være klar over alle faktorene som spiller inn, og at man på mange måter står litt mer usikkert i henhold til vedlikeholdskostnader over tid med bl.a. usikkerhet når batteriet er utenfor garantitid og hva service/reperasjoner/nytt batteri vil koste - og her er det gjerne mer et spørsmål når enn om hvis det er en elbil man har tenkt å ha en del år.
En faktor alene på vinteren som kan redusere rekkevidden er jo om bilen kun har elektrisk oppvarming, så vil dette ta en del energi. En del har jo løst problemet gjennom drivstoffbaserte tilleggsvarmere (Webasto/Eber).
Huldra sa for siden:
Jeg tråler finn.no for brukte Golfer i relativ nærhet. Det er jammen ikke lett. Skal man styre unna importerte biler? Hvor mye utstyr skal man ta sikte på? Diesel? Bensin? Automat? Er bilen overprisa? Hva i alle dager er det med biler som er 2012 mod og allerede har gått nesten 40 000 km? Har ikke lyst eller råd til å bli lurt.
Huldra sa for siden:
Hva har egentlig "sportsunderstell" å si for kjøringen? Feks på vinteren?
mrc sa for siden:
Sportsunderstell betyr at bilen delvis fungerer som brøytebil... ;-)
Sportsunderstell vil si at bilen er stivere (krenger mindre) og lavere. En del foretrekker det. Personlig synes jeg det går vel mye ut over komforten på mange modeller, samt at man får et problem med en del biler på vinteren på f.eks. sporete vei.
Gjerne har de bilene levert med sportsunderstell også større felger, f.eks. 17" som standard. Det er ytterligere noe som er med på å trekke ned komforten på dårlig vei. Dekkene blir da gjerne også noe bredere, hvilket ikke trenger å være noen fordel på vinteren. Men det ser stiligere ut... ;-)
På dårlige norske veier betyr stivt understell og lite gummi på dekkene gjerne at bilens hjuloppheng etc. får en ekstra belastning.
Har en kompis som hadde en Golf 5 med sportsunderstell. Det ble en del veier på vinteren hvor bilen tok nedi under pga. den var såpass lav. Men bilen var knall når det skulle kjøres litt aktivt ;-)
mrc sa for siden:
2012-modell kan bety at bilen ble registrert omså i fjor sommer. Det er en del som kjører 40 000 km i året i næringsvirksomhet. F.eks. en selger som kjører land og strand rundt.
Diesel eller bensin handler litt om hvor mye man kjører selv. Når det gjelder VW Golf er det en del gode bensinmotorer, f.eks. 1.4FSI med 122 hk eller mer. Går godt og har relativt lavt forbruk.
Styre unna importerte biler? Tja. De fleste merkene har fra 2011 i Norge 5 års fabrikksgaranti. I de andre landene er det gjerne 2 eller 3 år. Man kan alltids snakke om 5 års reklamasjonsrett, men i noen tilfeller kan det i praksis være litt vanskeligere enn med garantien - med mindre det ikke er snakk om bilen fra starten av har vært privatkjøpt og man kan kjøre reklamasjonen mot den forhandleren den ble kjøpt hos.
Automatgir blir jo gjerne en smakssak. DSG-girkassa i Golf er en av de beste automatgirkassene på markedet - spesielt når vi snakker om "bil i vanlig prisklasse". Utstyr ellers må jo sees opp i mot hva man har behov for.
Huldra sa for siden:
Jeg endte opp med en 2010-mod Golf og er foreløbig sååå fornøyd. :hjerter:
mrc sa for siden:
:-)
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.