Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Kompetanse til voksne i barnehage

#1

Perhonen sa for siden:

Hvilken kompetanse tenker dere at voksne i barnehagen bør ha? Er det greit om kommunen henter inn ufaglærte "fra gata" til å jobbe med ditt barn?


#2

polarjenta sa for siden:

Jeg syns ikke det er greit, men dessverre så er det ofte det som skjer.


#3

rine sa for siden:

Jeg tenkte akkurat på det samme i forbindelse med "Utdanning skal lønne seg-" tråden. For meg er det ikke nødvendig at barnehagen har ørtn spesialpedagoger med fjørten videretudanninger. Flott, bevares, men ikke nødvendig_ for meg_. En førskolelærer, en barne-og ungdomsarbeider og to ufaglærte (fortrinnsvis som er interessert i emnet) holder for meg.


#4

Inagh sa for siden:

Det er mange ufaglærte "fra gata" som jobber i barnehage. Noen av disse skulle aldri vært innenfor døra engang, andre er knallflinke, og de beste av dem oppmuntrer jeg til å ta utdannelse innen faget.

Når man jobber med ufaglærte, er veiledning fra ped.leder alfa og omega. Jeg ville ikke likt det om det bare var ufaglærte på jobb, all den tid jeg ikke ville følt meg trygg på at rammeplanens innhold ble fulgt og lovverket overholdt. Pedagoger har også ofte et litt mer gjennomtenkt forhold til jobben sin - hvordan og hvorfor - enn ufaglærte. (Eller, de bør for himmelens skyld ha det. Det er nok av elendige, ureflekterende pedagoger ute og rusler og, dessverre.) Denne refleksjonen og verdiholdningene er det en av ped.leders viktigste oppgaver å videreformidle og forhåpentlig få inn under huden til medarbeiderne.


#5

Frøy sa for siden:

Det avhenger av hvor engasjert den ufaglærte er det.


#6

SpetakkelRandi sa for siden:

Jeg syns ikke det er greit. Barnehage blir mer og mer viktig i dagens samfunn. Det er utrolig høye forventninger til barnehagen og dens rolle. Har dere lest barnehageloven og hvilket ansvar en førskolelærer/barnehagen har???? Hjelpes.. jeg får presentasjonsangst..
jeg mener barnehagepersonalet skal ha minst 2 års utdanning og ped ledere skulle gjerne hatt 5 år. Jeg er nå ferdig utdannet førskolelærer, og jeg merker jeg veldig gjerne skulle hatt 1-2 år til på høyskolen.

Kompetanse er kjempe viktig å inneha for noen som arbeider med barn.

Selvfølgelig betyr ikke utdanning alt..Det finnes godt utdannede mennesker som aldri skulle hatt noe i bhg å gjøre, og flotte ufaglærte som gjerne er flinkere og har mer kjemi med barna enn de faglærte... personlighet har selvfølgelig mye å si, men da er det jo enda mer pluss å få kompetanseutviklet disse menneskene så de både har bedre kompetanse OG en flott personlighet. ;)


#7

Katta sa for siden:

For meg holder det med en ufaglært bestemor som kan sin regning og er snill med ungene som mattelærer. Heller det enn en allmennlærer som ikke vet hvordan man regner paranteser.


#8

polarjenta sa for siden:

Mener du sånn totalt sett på hele barnehagen eller pr avdeling? For et stort problem er jo at mange barnehager driver med ped.ledere på disp, og det er garantert ikke alle som er like dyktige(jada, jeg vet at det finnes udugelige førskolelærere også). Jeg syns det er uheldig. I tillegg virker det som at enkelte kommuner syns det er greit å dumpe alle som ikke virker i andre jobber i barnehagen, for der kan jo alle jobbe. Nei, alle kan ikke jobbe i barnehage, det er en myte.


#9

meisje sa for siden:

Jeg ønsker at de som jobber i barnehagen skal ha bedre bakgrunn enn rett fra gaten ca 19 år gammel i friår.

Nå ser jeg at også slike ansatte gjør en god jobb, noe jeg tilskriver fagmiljøet i barnehagen, dvs pedagogene og andre med fagutdanning der. Det viktigste i de fleste jobber er systemer, bevisste tanker og opplæring av ansatte. Bedriftskulturen er veldig viktig.


#10

C.D sa for siden:

Nei, jeg syns ikke det er greit.


#11

Inagh sa for siden:

Om du mener en førskolelærer, en fagarbeider og to ufaglærte pr avdeling som godt nok, rine, ja da beskriver du drømmesituasjonen. :hjerter:

Jeg antar du ikke mener det holder med en førskolelærer og en barne-/ungdomsarbeider pr barnehage.


#12

Chablis sa for siden:

:nikker:


#13

Éowyn sa for siden:

Jeg ønsker i hvert fall at de som jobber der skal ha en interesse av å jobbe med barn og ikke bare fordi "noe må jeg gjøre og alle kan jo jobbe med barn lizzom". (Gjelder også de som skal utplasseres som arbeidstrening.)


#14

polarjenta sa for siden:

Ja, da skulle jeg jublet. jobber fra høsten i en 3avdelings barnehage som en av to førskolelærere


#15

Perhonen sa for siden:

Hva med en barnehage med en førskolelærer pr barnehage, og resten på dispensasjon fra kravet om utdanning? Vikarer utten erfaring med barn, fra manpower?


#16

venla sa for siden:

Om det hentes inn ufaglærte er det viktig at disse får god opplæring og veiledning av førskolelærer(e) og bu-assistenter.

Barnehagen der jenta mi går er flinke til å sile ut de som ikke egner seg av vikarene, og er flinke til å veilede. De har pedagoger på alle avdelinger (4 stk på 40 barn). De har bare 4-5 faste vikarer som kjenner bhg og ungene. Disse er gjerne studenter i tyveårene.


#17

Inagh sa for siden:

Ofte slik det er, Perhonen, men nei, jeg synes ikke det er holdbart. Dog farget av at jeg er barnehagepedagog av utdanning, kan min rammeplan og mitt lovverk, og veit hvor mye vi faktisk er pålagt å gjøre innen diverse fagområder i løpet av et år, ut over det å tørke snørr, tårer og skifte bleier.

Dog - disp. fra kravet om utdanning er ikke nødvendigvis et onde. Det jobber både barnevernpedagoger og almennlærere som ped.ledere på disp. Det jobber også godt erfarne og kvalifiserte barne-/og ungdomsarbeidere på disp. Jeg tror det er sjelden man kan komme rett fra gata, uten noen form for pedagogisk bakgrunn, og få disp som ped.leder, heldigvis - men ja, jeg veit det skjer.

Uansett, når folk jobber på disp, og jeg har gjort det sjøl, er det utrolig viktig å ha en god styrer, og/eller en førskolelærer med veiledningskompetanse i bakhånd, som kan veilede deg - all den tid det like fullt er du, som ped.leder på disp. som igjen har veiledningsansvar for medarbeiderne på din avdeling, og som nødvendigvis ikke har noen utdannelse annen enn folkeskikk og videregående.

Veiledning, refleksjon og veiledning igjen.

Akk ja, du kan drømme du, Baktus-bror.


#18

Ru sa for siden:

I en perfekt verden ville det bare vært fagpersoner, altså førskolelærere og barne- og ungdomsarbeidere. Jeg vil jo ikke at det bare skal være en oppbevaringsanstalt, jeg ønsker et pedagogisk innhold for ungene mine i de viktige småbarnsårene. Jeg vil at ungene mine skal behandles på en ordentlig måte, av noen som vet hvordan små barn og samspill dem mellom virker. Dersom jeg hadde vært fornøyd med hvem som helst, hadde jeg funnet en billig dagmamma eller noe.

I barnehagen til Knøtteliten holder så godt som alle assistentene på med å ta fagbrev. Supert at de tilrettelegger og fokuserer på dette, selv om det vil koste barnehagen mer i form av økte lønninger etterpå. Det gjør jo at kvaliteten i/på barnehagen øker. :nemlig:


#19

Ru sa for siden:

Det er ganske stor forskjell på "fjørten spes.pedagoger" og det å ganske enkelt ha (minst) en ped.leder pr. avdeling og resten fagarbeidere ...
Det første blir for meg å gjøre narr av hele spørsmålet.


#20

rine sa for siden:

Vet ikke om det var et spark til meg, men jeg er jo enig med deg.
Og heller en snåsamann som finner ut hvor jeg har kreft enn en lege som ikke tror at jeg er syk fordi at blodprøven ikke viser det.

Eller gikk jeg for langt der? :gruble:

Mente på hver avdeling, ja. :nemlig:


#21

lucifine sa for siden:

For meg ønsker jeg at de som jobber med mitt barn skal ha relevant kompentanse innen pedagogikk/metodikk. Når det er sagt ønsker jeg mye heller at mi jente skal være sammen med ei som har "barnetekke" og som er oppriktig interessert i å veilede mi jente fremover fremfor ei som er utdannet som som ikke greier å lære i fra seg. Har hatt mange lærere opp igjennom som har vært i bisettelse av enorme mengder kunnskap, men som ikke har nådd frem til oss elever. Dermed ble vi taperne.

Når det er sagt vil jeg ikke at enhver "ola nordmann" som går på AAP skal tvinges til å jobbe i bhg for å beholde stønaden sin. Det er liksom ikke det startpunktet som jeg ser på som positivt. Er bedre med en ufaglært "Ola Nordmann" som søker av interesse..


#22

Katta sa for siden:

Jeg har bare hatt mine unger i slike barnehager, altså der det jobber mennesker som vil være der og som blir satset på. Derfor er det lett for meg å si at jeg er fornøyd med en barnehage med hovedsaklig assistenter, det er på et vis ikke hvem som helst som er assistent i barnehagen der mine barn går. SFO har samme politikk. Det er jeg veldig godt fornøyd med, at de velger å satse såpass på sine ansatte at de prioriterer utdanning.


#23

Tjorven sa for siden:

Det har du jammen rett i. Jeg er ikke egnet til å jobbe i barnehager eller i småskolen.

Jeg synes ikke det er et problem at ufaglærte jobber i barnehagen til ungene mine. Det jeg ønsker er at de er flinke i jobbene sine. Og jeg synes de aller fleste som jobber i barnehagen til knerten er helt utrolig flinke.


#24

Katta sa for siden:

:knegg: Tåler såpass. Og jeg er enig med deg der også. Merkelig nok.


#25

lucifine sa for siden:

Arkana sa det jeg mener bedre enn jeg


#26

meisje sa for siden:

Vel vi hadde barnet vårt i en slik kommunal barnehage, legg til at vikarene kun fikk 2 ukers vikariater slik at de flinke fant seg annet i løpet av de 2 ukene. Etter 6 måneder fikk vi nok.

Vi byttet til privat barnehage med 2 pedagoger per avdeling, mange fagarbeidere i assistentstilling og faste vikarer, ofte under utdanning i faget. Og noen unge assistenter som får opplæring i faget og gjør en flott jobb.


#27

Perhonen sa for siden:

Du beskriver så godt det jeg tenker og ser. Og jeg er redd for at hvis lønnsnivået til ansatte i barnehagen ikke følger lønnsutviklingen til resten av samfunnet vil rekrutteringen til yrket bli veldig dårlig. Må innrømme at jeg har store vansker med å leve på min lønn, uten å ha en samboer jeg kan dele utgiftene med. Det blir i allefall ingen luksusferie i eksotiske strøk som enkelte har kommentert på Unios sider i dag. Noen skjønner overhodet ikke hvorfor førskolelærerne vil ha høyere lønn.


#28

rine sa for siden:

Jeg unner absolutt førskolelærere høyere lønn, men i svaret mitt tenkte jeg på om det var viktig for meg personlig at så mange som mulig i barnehagen hadde pedagogisk utdannelse. Jeg tenkte prioritering da jeg svarte, som i "hva er du villig til å betale mye for?" Det er også viktig for meg at den som bygger huset mitt er utdannet tømrer/byggmester, men ikke så viktig at den som maler huset er utdannet maler. Selv om jeg ville satt stor pris på om han faktisk var det. See?


#29

Perhonen sa for siden:

Du jobber som lærer, tenker du det er ok at barn ikke har gått i barnehage før skolestart, ikke har hatt noen form for pedagogisk opplegg, kun tilsyn og omsorg? Vi opplever at skolen har klare forventninger til barnehagen om hva barna skal ha med seg av kompetanse på ulike områder før de begynner på skolen. En kompetanse en barnehage med kun ufaglærte antagelig ikke ville kunnet gi. Ser også at kravene til dokumentasjon, kartlegging, oppfølging, to og fire årskonrtoll, pedagogiske rapporter, samarbeid med barnevern, logopedsenter, bup, bredtvedt kompetansesenter osv osv krever en høy kompetanse hos de som jobber i barnehagen. Den er så mye mer enn sang og høytlesning i dag.


#30

polarjenta sa for siden:

Jeg skjønner godt hva du mener, og hadde det vært en førskolelærer pr avdeling, en eller 2 fagarbeidere, i hver barnehage, så skulle jeg vært strålende fornøyd. Sånn blir det imidlertid ikke før lønna blir høyere.


#31

Koko sa for siden:

I lys av den andre tråden så kommer dette sikkert som en overraskelse, men jeg mener definitivt førskolelærere fortjener høyere lønn. Den gjelder forøvrig også assistentene.

Jeg har kjennskap til to barnehager og særlig den ene har imponert meg noe voldsomt. Den andre er også bra, men den første var outstanding. Jeg tror mye av årsaken lå i at barnehagen hadde en svært bevisst og dyktig styrer. Hun rekrutterte litt utradisjonelt og hadde en veldig fin bredde på de ansatte. Hun var også veldig bevisst de ansattes videreutvikling. Et eksempel er at hun motsatte seg varm mat i barnehagen på tross av svært stort press fra en ressurssterk foreldregruppe. De ansatte var motivert for å jobbe pedagogisk, ikke lage mat.
Den andre barnehagen er også god, selvom de vel er litt mer variabelt hvem de har ansatt. Blant annet er det en del utplassert fra NAV med litt begrensede norskkunnskaper, men så lenge de er snille og omsorgsfulle mennesker synes jeg det er helt ok.


#32

rine sa for siden:

Jeg tenker at det er OK, men ikke optimalt. Mye fordi jeg er pedagog selv og vet at mine barn ville klart seg bra når de begynte på skolen. Jeg svarer hundre prosent egoistisk her, altså.


#33

Perhonen sa for siden:

Hvert år jobber vi systematisk med flere barn for å sette de i stand til å fungere i skolen, slik at de ikke skal bli " tapere" i grunnskolen. Uten dette arbeidet og fokuset på barn med "spesielle behov" tror jeg vi ville sendt langt fler barn med store utfordringer over i skolen enn vi gjør i dag. Utdanning og kompetanse hos de ansatte kommer veldig til syne i dette arbeidet.


#34

rine sa for siden:

Det er sant, Perhonen, og med stadig større barnegrupper, lurer jeg på om jeg kanskje må høyne til to pedagoger. Det er jo tross alt vi som må "slite" med disse barna på et seinere tidspunkt. :ren egoist-igjen: :knegg:


#35

gajamor sa for siden:

Akkurat nå kunne jeg tenkt meg litt mindre pedagogtetthet tredje ppt-henvisning på under to år.

rines oppsett høres bra ut. Men med utgangspunkt i at de ufaglærte får tilgang på kursing/videreutdanning når de ønsker det. Vår barnehage har omtrent 30 % pedagoger (1-2 pr. avdeling).


#36

Karamell sa for siden:

Vi skal ha ufaglærte til høsten og ingen av b&u arbeiderene får fortsette vikariatene sine. Pga innsparinger. Jeg håper vi får "hun flinke" ufaglærte som er der i år på min avdeling!


#37

Perhonen sa for siden:

:)Det er jo det, og personaltettheten i skolen er jo elendig. Så bak fokuset på kunnskap og kompetanse på ulike områder hos barna ligger også noen tanker om hvilke ressurser skolen har, og hvilke utfordringer den enkelte pedagog i skolen vil stå ovenfor også. Jeg tenker i allefall på det. Det tar tid å få hjelp til enkelt barn. Ressursene er små, og i så måte tenker jeg alt arbeid og all kartlegging, og alle forberedelser som er gjort i forkant gjør det enklere for både elev og lærer når barna begynnef på skolen.


#38

Karamell sa for siden:

Her i byen er det ledige føskolelærere og barne og ungdomsarbeidere altså. Her finnes ikke den mangelen det snakkes om i resten av landet. Det er læreroverskudd også.


#39

elg sa for siden:

Jeg tror vi kanskje har vært ekstra uheldige med de utdannede pedagogiske lederne vi har hatt til våre barn. De vi har hatt som har vært på disp har hatt mye mer barnetekke, interesse for barn og foreldrene deres enn de som var utdannet. Det virker som de som var utdannet var veldig bevisst på hva de som pedagoger skulle gjøre og ikke, og ikke på hva som trengtes i barnehagen. Har bare vært borti to utdannede pedagoger så har ikke stort sammenligningsgrunnlag.


#40

Enhjørning sa for siden:

Jepp. Jeg var rasende på det som dengang het Aetat da de gang på gang satte meg inn i vikarjobber i barnehage. Jeg hadde ingen erfaring med barn, ingen interesse av å jobbe med barn, og verre: Jeg likte ikke barn og følte meg stiv, utilpass og unaturlig blant en haug med unger jeg ikke kjente. Situasjonen var uholdbar både for ungene og for meg.
Dette prøvde jeg etter beste evne å kommunisere til Aetat hver gang de ga meg en barnehagejobb, men meldingen derfra var klar: Ta jobben eller mist dagpengene. "Det er jo bare å prøve. Alle kan jobbe med unger!"
Nei. Slett ikke alle kan det. Jeg kan i alle fall ikke det. Og som mor vil jeg ha ansatte i barnehagen som er oppriktig interessert i det de driver med, ufaglært eller ei.


#41

GinaK sa for siden:

Ja, man kan jo begynne å lure litt.
Stedatter fikk jobb i barnehage i fjor sommer, etter å ha gått en ganske god stund uten jobb etter å ha avsluttet skolegangen sin.

Hun er den eneste i barnehagen, liten barnehage, som jobber 100% stilling så hun ble tilbudt å vikariere for styrer under pappapermisjonen. :cool:
Hun får styrers lønn og fullt ansvar ift voksenkontakten og hva ellers det innebærer. Uten noe som helst erfaring utover de få månedene hun var assistent.

Mulig hun la på litt med pass og erfaring fra sine 4 småsøsken... men ift hva hun selv sier så går det visst veldig bra. Og det er jo kjempebra da. :) Og en kjempeutfordring for henne selv og veldig bra for CV.


#42

Mjau sa for siden:

For meg er det en helt fremmed situasjon når jeg leser om bhger uten utdannet personell. På min base har vi to førskolelærere, en fagarbeider og en ufaglært assistent på jobb hver dag. Ved sykdom er det ufaglærte vikarer som settes inn, men de er i det minste erfarne. :nemlig: I tillegg har vi lærling deler av året.
Bhg jeg jobber i har mange førskolelærere. Tror det er snakk om over 10 stk, fordelt på basene.
Sånn er det i snuppa sin bhg også, såvidt jeg vet.


#43

shute sa for siden:

Jeg vil mye heller at de plukker folk fra gata enn fra NAV sine "vi vet ikke hvor vi skal gjøre av deg, men barnehager tar jo i mot alt"-tiltak. :sparke:


#44

Karamell sa for siden:

Det er ikke mangel her, Maju.
Vi er også to pedagoger, og tre barne og ungdomsarbeidere på vår lille avdeling med 14 barn. (samt lærling).


#45

Maz sa for siden:

For noe fjolleri.

På min datters SFO har vi fått inn en person som er på tiltak. Hele SFO er forandret. Ungene vil ikke hjem, de elsker å være der, vurerer protestaksjon om hun slutter.

Når det gjelder barnehageansatte så har jeg truffet skikkelig nepehoder som er utdannet barne og ungdomsarbeider, og tror vel egentlig litt livserfaring og sunt folkevett trumfer den utdannelsen stort sett.


#46

Mjau sa for siden:

Den kommentaren syns jeg var utrolig ufin, Maz.
Nepehoder finnes i alle yrker, uten unntak vil jeg tørre å påstå.
Så min utdannelse er bortkastet da? Jeg kunne likegodt a utdannet meg til elektriker, for så å jobbe i bhg etter et par års livserfaring, fordi det gir meg like god kompetanse?

Mulig jeg leser innlegget ditt med det vrange øyet altså. Men til tross for mitt yrkes lave status, så har jeg visst yrkesstolthet likevel. :knegg:


#47

D'Arcy sa for siden:

Altså: Det er klart man kan finne gull på NAV sine tiltak også. Jeg har funnet flere gullklumper der. Men generelt har NAV hatt en idiotisk holdning til at Gud og Hermansen kan jobbe i barnehage og sender ofte folk som burde holde seg veldig langt unna barn og er utrolig lite motivert til å jobbe i barnehage. De skjønner rett og slett ikke at det kreves litt mer enn å sitte ved et bord å tegne.

Og nei, jeg kjøper ikke at livserfaring slår utdanning. Jeg har sett nok av voksne damer som kommer inn i barnehage i en alder av 50+ og tror at man kan gjøre akkurat sånn som man har oppdratt sine barn hjemme. Og som mener akkurat som deg - at livserfaring er det eneste som duger og at pedagoger er oppskrytt.


#48

shute sa for siden:

Selvfølgelig er man ikke en nepe fordi man er i et tiltak fra NAV. Problemet, som jeg ser det, er at det later til at NAV mener det er revnende likegyldig om man er det.

Jeg kjenner til flere saker hvor foreldre mangler omsorgskompetanse - og gjerne er voldelig også, og hvor NAV er kjent med dette og likevel synes det er helt kurant at vedkommende får praksisplass i barnehage. Jeg kjenner også NAV-ansatte som uttrykker bekymring over at kolleger ikke har betenkeligheter med f.eks å plassere metadonbrukere med massiv sosial problematikk i barnehager.

Dette gjør at jeg er kjempeskeptisk til de åpenbare NAV-formidlede praktikantene i mitt barns barnehage, selv om jeg selvsagt forstår at det ikke gjelder flertallet. Det har noe med (den fullstendig manglende) tilliten til at det kvalitetssikres.


#49

mkj sa for siden:

Jeg må innrømme at jeg ikke aner hvem som har hvilken utdanning i vår barnehage. Antar at hun som leder avdelingen er førskolelærer iom at hun har jobbet der i flere år. Resten tror jeg er assistenter. En av de er der for norsktrening og har antakelig ingen faglig bakgrunn.

Uansett - så lenge sønnen min stråler av lykke for å få komme til barnehagen, og jeg ser at de som jobber der er engasjerte og oporiktig bryr seg om barna - da er det det som er det viktigste for meg.


#50

Zulu sa for siden:

Oh. Skremmende.


#51

polarjenta sa for siden:

Det at hun har jobbet der i mange år trenger ikke å bety at hun er førskolelærer. I den barnehagen jeg jobber så er det ei som har vært på disp i veldig mange år, sikkert 5-6 år. Det kommer rett og slett an på om det er førskolelærere nok på det stedet du bor.


#52

Maz sa for siden:

Hvor i all verden sier jeg det. Det er forskjell på pedagoger og det jeg nevnte barne og ungdomsarbeider. Som for meg virker som en "kvasi utdannelse".


#53

polarjenta sa for siden:

Siden du sier det, så regner jeg med at du har satt deg inn i hva denne utdannelsen består av??


#54

Slettet bruker sa for siden:

Sålenge barnehagedriften er kostnadsoptimalisert i bemanningen så er man nesten nødt til å bemanne den etter normen for at systemet skal virke. I prinsippet så kunne en bestemor med varmt hjerte tatt like godt vare på en unge som en pedagog når det er snakk om en ettåring. Men det er ikke en ettåring. Det er en flokk ettåringer. Og med tolv småtassene blir det litt mer stress for en bestemor. Da trenger man enten flere ansatte eller så trenger man noen som kan et system slik at jobben kan gjøres mer effektivt. Altså en pedagog.

Samme med en del av skolen. Med nok tid og oppmerksomhet så kan de fleste lære de fleste barn lesing og enkel matte. (Hold spesialtilfeller utenfor, de holdes ofte utenfor i klassen også.) Men å lære tyve stykker å lese på en gang på begrenset tid - da er det mer effektivt med en lærer.

Men ja. Gitt nok ressurser så kan omsorg og mye grunnleggende læring for barn ivaretas helt adekvat uten pedagoger. Dog er nok ressurser mindre kostnadseffektivt og helt utopisk.

Problemet for lærere og førskolelærere er at grensen ikke går på null eller hundre her - den går et sted mellom helt inkompetent og fullverdig lærer fordi det finnes mange som kan fuske litt i faget deres og gjøre noe som ligner. Uten utdannelsen. I mitt fag går helt enkelt ikke det, der har du enten papirene i orden eller så får du ikke nærme deg prosjektet, basta bom og ingen slingringsmonn.


#55

Mjau sa for siden:

:mumle:

Gjelder det all videregående utdanning? Eller er det noe spesielt med min utdannelse som gjør at den utpeker seg for å bestå mest av svada?

Om man tror at alle ønsker å ta høyskoleutdanning eller høyere er man naiv. Man er også naiv om man tror på en framtid med bare førskolelærere i barnehagen. Hvem skal betale? Det er jo som det er nå ikke nok folk til å ha folk på kjøkken feks. Og heller ikke bok folk til å skape optimale morgener og ettermiddager for ungene, siden voksentettheten selvfølgelig er størst midt på dagen.
Digresjon, men allikevel.


#56

Éowyn sa for siden:

Ja, her setter du fingeren på det utdannelser innen skole, barnehage, helse og sosial sliter med. "Hvem som helst" kan bare gjøre jobben din. Det er ingen forståelse og anerkjennelse for at nei, det er IKKE bare å valse inn å gjøre en bra jobb. Og så lenge arbeidsigver stat og kommune ikke skjønner dette så skjønner de heller ikke hvorfor de skal gi en anstendig lønn.


#57

Zulu sa for siden:

Hvis SFO-damen hadde vært barne- og ungdomsarbeider og nephodene i bhg på NAV-tiltak, hadde du ment det omvendte, da? :generalisation much?:


#58

Maz sa for siden:

Jeg tror faktisk at person ofte er viktigere enn utdannelse, opp til et punkt så kan egnethet kompensere mye.

Jeg har stort sett møtt flotte folk i barnehagen jeg, men det er alltid unntak det er det i alle yrkesgrupper.

Det er også forskjell på utdannelser, og forskjell på folks evne til å assimilere og bruke den tilegnenede kunnskapen.

Selvsagt betyr det ikke det at vi har fått en så flott dame via NAV på SFO at alle på utplassering er det. Her snakker du om en person som genuint har lyst til å være der hun er, men har trengt litt hjelp dit. Det er forskjell på det og tvangsutplassering.

Når det er sagt har jeg selv såpass med utdannelse at jeg ikke tror det er saligjørende alltid, men jeg har aldri sagt at det betyr at jeg ikke tror på behovet for pedagoger i barnehager. Tvert imot tror jeg det er for få av dem og synes det er tragisk at så mange blir administratorer, noe de faktisk ikke er utdannet for bestandig.


#59

Maz sa for siden:

Ikks så godt at jeg har gjennomført den, men jeg har undersøkt en del rundt det fordi jeg stusset veldig på at "nepehoder" overhode kunne ha kvalifikasjoner når de manglet sunn fornuft og almenkunnskap. Les: la ungene bruke plastposer som hatter osv.

Dog snakker du om utdannelse som vel er uten studiekompetanse. Det er vel mer på nivå med vidregående skole.


#60

Serafin sa for siden:

Jeg tror vi er veldig heldige med barnehagen... På Storebror sin gruppe er de 25 barn. Der er det 3 førskolelærere på jobb hver eneste dag. Slik er det på de andre gruppene også.

Det er 16 ansatte som er førskolelærere i ungene sin barnehage. (Telte over nå) 17 med styreren. Det er 2 som er spes.ped.


#61

emm sa for siden:

Stuper rett inn uten å ha lest, så tilgi meg. Jeg synes at det er viktig med en balanse i personalet når det kommer til utdannelse, nettopp fordi faget er viktig i seg selv. Man ser at de som føler en faglig utvikling også blir lenger i jobb og er mindre syke, derfor er kompetansen viktig for miljøet i barnehagen. De ansatte bør ha personer rundt seg med yrkesfaglig innsikt, slik at de kan hjelpe hverandre å vokse i rollen. Ellers er gode folk med evne til omsorg også viktig, men det ene utelukker ikke det andre, heldigvis. :)


#62

Dronningen sa for siden:

Det bør være minst en pedagog på hver avdeling. Det har vi vanligvis hos oss + assistenter. Noen har jobbet der i årevis og vi er trygge på dem og kjenner dem godt. Andre er vikarer i perioder. For meg er personligheten og evnen til å omgås barn på en fin og respektfull måte det viktigste. Man merker det jo også ganske raskt hvordan de er, synes jeg. Men f.eks. i ferien så kan det være perioder med mange assistenter på huset, og færre av den faste bemanningen. Det synes jeg egentlig ikke er ok, men forstår det på en måte. Det løser vi med at også barnehagebarnet får mest mulig ferie hjemme. Med vår ferie + farmor på besøk, så får de minst 6 uker hjemme.

Jeg ser på websiden til barnehagen vår som har 76 plasser at de er fire pedagoger + styrer, samt to pedagog 2. Hva betyr pedagog 2?

I tillegg er de 14 pedagogiske medarbeidere.


#63

Isolde sa for siden:

Pedagog 2 er det som også kalles førskoleærer stilling. Det er en førskolelærer uten lederansvar.

Førskolelærerenes kunnskap om ting som er anderledes, barns utvikling, psykologi, tilknyttning er vikig for at barnehagen skal bli en pedagogisk institusjon. Barnehagen skal ikke bare være passing av barn, ikke engang for 1åringene. Man skal ha et åpent blikk for hvor barnet er og hvor man kan hjelpe det videre for å få den beste utviklingen.

Vi er veldig heldig på min jobb. Vi har Pedleder og førskolelærer på alle avdelinger, mange av pedagogene har også videreutdannelse. Jeg har spesialpedagogikk fek. Vi har og fagarbeider på avdelingene med mer enn 3 ansatte. Alt i alt er det bare 5 assistenter på huset som er ufaglærte, og da på 95barn.

Og det merkes. Det er et høyt faglig miljø. Mange assistenter er fantastisk dyktige og setter mye mer pris på å leke og tulle med barna enn hva fek jeg gjør. Men jeg har en kunnskapsbase når jeg tilnærmer meg barna som de ikke har. Alt i alt utfyller vi hverandre veldig godt. Veiledning er viktig arbeidsoppgave for førskolelærerene.

Jeg synes det er veldig trist at det er sånn førskolemangel andre steder i Norge. Men jeg forstår det og. Når man nesten ikke klarer å leve av lønnen man får om man er alene.


#64

Trixie sa for siden:

Der minsten vår går er pedagogtettheten fantastisk.
Eks 1 førskolelærer, en barnevarnspedagog og to bu arbeidere på en avdeling, eller 1 førskolelærer og to bu på en avdeling. Men de har jo høye lønnskostnader også.
Og de har en fagutvikler i 40% stilling(jobber resten av tiden på avdeling). Det er luksus, og vi er fantastisk fornøyde med bhg.
De har oversikt, planer, begrunner sine valg, ser enkeltbarn, er omsorgsfulle, og dagene flyter godt.

Jobben som førskolelærer er utrolig hektisk og krevende. I tillegg til den daglige jobben er det observasjoner, enkelt barn som skal følges opp, foreldresamtaler, personalansvar, rammeplan og lovverk, 4 årskontroller osv osv. Folk blir utslitte rett og slett. Og mange orker ikke mer. Mange begynner i andre jobber, eller jobber redusert, som ikke alltid er heldig det heller.


#65

Karamell sa for siden:

Fra januar 2013 skal vi øke pedagogtettheten noe. Er det noen som vet om dette er et landsomfattende tiltak eller om det er kommunen "min" som har bestemt dette. Jeg hørte bare styreren min si dette i forbifarten. Det er supert med flere pedagoger i barnehage, men ressursen vil bli den samme da - det vil nødvendigvis bli lavere voksentetthet på den måten.


#66

Perhonen sa for siden:

Tror det er en endring på vei i barnehageloven, og at assistenter skal byttes ut med førskolelærere. Så personaltettheten blir ikke bedre.


#67

Apple sa for siden:

Å, jeg er så enig med Hattifnatten i alt hun sier her!

Det er ikke lenge siden det var slik i mitt fagfelt heller (psykiatri). Men trengte muskler og folk med god omsorgsevner. Kompetanse i fht lovverk, utvikling, patologi, diagnoser, tilknytning, rus osv ble undervurdert, spesielt hos "pleierne".


#68

Trixie sa for siden:

Dry har vel blitt noen endringer allerede, iallefall her i fylket.
At man teller antall hoder og ikke hvor mange plasser man har. Altså 24 barn kan utgjøre 18 plasser (om noen ika har 100% plass) men man må da ha pedagoger til 20 barn.


#69

polarjenta sa for siden:

En barne og ungdomsarbeider har 2 år på videregående, og 2 år som lærling, der man skal ha praksis alt fra 0-18 år(tror jeg det er). Jeg tror man kan finne "nephoder" på lik måte som man finner det i alle yrkesgrupper. Jeg har vært veileder for lærlinger som skulle bli barne og ungdomsarbeider, og de gikk gjennom mye teori, og måtte gjennom en fagprøve. SÅ jeg syns faktisk ikke det er noen kvasiutdannelse i det hele tatt, men der som alle andre arbeidsplasser finnes det noen som ikke skulle vært der.


#70

Elise sa for siden:

På avdelingen til jenta mi hadde de iallfall trengt et menneske til, samma for meg om vedkommende hadde vært utdannet eller ikke, så lenge det finnes barnetekke, sunn fornuft og alt det der. Førskolelæreren gjør en super jobb, barne- og ungdomsarbeideren også. Jeg føler egentlig ikke behov for mer enn en førskolelærer per avdeling, men vi er kanskje heldige med fantastiske damer som har full oversikt, gode planer, ser ut til å være gode på veiledning, og er helt utrolige sammen med barna. Det jeg ser at mangler er en ekstra person. De er 3 stk på 18 unger, og det er stor forskjell fra på forrige avdeling hvor de var 4 stk på 16 unger eller noe i den duren.


#71

Karamell sa for siden:

3 stk på 18 storbarn er normen. Ja, jeg synes det er lite jeg også. Da er det bedre med 4 stk og litt flere barn, faktisk. 3 stk er så sårbart i forhold til fravær.


#72

Inagh sa for siden:

De ser også på arealet barna har rundt seg og tenker "forsvarlig bemanning," noe som fører til at i den barnehagen hvor jeg jobber, er det tre voksne på 19-20 barn og 4 voksne på 25-26 barn. Alle er da over tre år - dvs. Du blir regnet som treåring fra første august, samme søren om du ikke blir tre før nyttårsaften.

Forsvarlig bemanning my ass... :mumle:


#73

Katta sa for siden:

De var 4 på 26 unger i barnehagen til mine store, 2 pedledere og 2 andre med litt annen bakgrunn. Jeg har inntrykk av at det fungerte veldig greit. De delte ofte i to slik at de var 2 på 13.


#74

Trixie sa for siden:

Jeg har jobbet 4 voksne og 27 barn, og syns ikke det er noe særlig.
Selv om man er en mer (enn 3/18) så er 27 barn mange.

Jeg kunne ønske man fikk lover rundt bemanning også, ikke bare at det skal være "forsvarlig" og antall pedagoger.
Det er altfor mye uforsvarlig bemanning rundt omkring.


#75

Karamell sa for siden:

Jeg har hatt 18 6-åringer alene. Det er litt pes. :knegg: En b&U arbeider i tillegg var gull de timene jeg fikk det.


#76

Blåbær sa for siden:

Det er vel ikke vedtatt noe enda. Men det ligger en NOU til behandling nå, og der står det mye om bemanning i barnehagen. Lovforslaget sier blant annet færre barn per. pedagog, tallfestet antall barn per assitent og min. 25% av grunnbemanning fagarbeidere.

Hele NOU`en på nesten 400 sider handler i hovedsak om kvalitet i barnehagene, og det trengs etter ett tiår med fokus på kvantitet fremfor kvalitet.

Jeg skal ikke synse for mye om hvor mange pedagoger/assistenter det bør være, men jeg savner ett faglig miljø i mange barnehager. Det er ikke alle som passer i en barnehage, det er ikke bare å bytte bleier, rydde leker og gi en kos.

Jeg var en av de som jobbet som ped.leder på disp for noen år siden, og jeg trodde jeg gjorde en ok jobb, men nå over halvveis i utdannelsen min ser jeg jo hullene jeg hadde. Jeg tenkte lite over hvorfor jeg gjorde det jeg gjorde og jeg visste rett og slett ikke at det var min oppgave å veilede assistenter på jobb. Jeg var rett og slett ureflektert. Jeg gjorde nok en ok jobb, jeg var ikke helt på viddene, men jeg hadde ikke den oversikten som krevdes av meg. Foreldrene såg ikke denne biten, de var strålende fornøyde de. Jeg fikk jo hverdagen til å gå rundt liksom.

Jeg mener barnehagen handler om så mye mer enn bare å få hverdagen til å gå rundt. Det kreves ett miljø blant ansatte der man reflekterer over sine verdier, sine mål og sitt barnesyn. Barnehagen trenger å heve kompetansen til alle som jobber der, ikke i form av høyskoleutdanning, men i form av ett godt fagmiljø of proffesjonelle arbeidstakere som tar jobben sin på alvor.

(også må jeg slenge på i parantes at jeg tror det vil være lettere å få dette fagmiljøet dersom det var litt høyere pedagogtetthet i barnehagen)


#77

rosa smurf sa for siden:

I barnehagen jeg jobber er vi grunnbemanning på 6 (3 pedagoger+ 3 assistenter)på hver avdeling. Og i tillegg har vi til enhver tid inne hvertfall en voksen til som er i diverse tiltak gjennom NAV. Det er rundt 30 barn per avdeling.

Jeg og en av de andre assistentene er "rett fra gaten". Men er alltid en assistent og en pedagog sammen i team. Dette fungerer veldig bra for oss. Vi ufaglærte får da ta større del i alt som skjer, og vi får mer kompetanse av å jobb så tett med pedagogene. Jeg kan gjerne planlegge et prosjekt som skal vare i flere mnd, mens pedagogen "kvalitetssikrer" at rammeplanen blir fulgt. Hadde pedagogen skulle planlagt alt ville jeg gjerne ikke hatt like stor innsikt rammeplanen som jeg har nå. Og kansje vært mer passiv i det faglige innholdet på avdelingen.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.