Igjen er det trøbbel med vår Miele tørketrommel (og ja, hvis noen lurer, så var det vi som hadde service på vår vaskemaskinen for kun et par uker siden og måtte bytte børster :dåne: )! For 3. eller 4 gang så funker ikke varmen. Forrige gang så sa servicemannen at hvis det skjer igjen, så må den inn på verkstedet for å testes. Så til poenget mitt: maskinen er nå akkurat 6 år gammel. Hvilke rettigheter har vi da - tatt i betraktning at dette er som sagt 3. eller 4. gang med samme feil?!
Noen venner i gaten her hadde samme maskin, og krevde pengene tilbake tilslutt. Like mye trøbbel med den - dog skjedde det noe tidligere der. Æj, altså - aldri mer Miele her i hus :sur:
Ingen rettighet iflg loven nei.
Sjekk Miele sin egen garanti. :jupp: Bare vær obs på at ikke alle Miele produkter har lik garanti. Det kommer an på modell.
Vi hadde problem med termostat, mannen bestilte ny termostat på nett for 285kr, og den har funka siden. :jupp: Vår var utenlandsk og over 5 år gammel, så vi hadde egentlig gitt opp ..
(mannen sier det er enkelt å teste: man "buypasser midlertidig termostaten ved å føre de 2 ledningene mot hverandre. Hvis den virker ok da, og boksen/"grillelementet" blir varmt, da er det termostaten som er f*cked og du trenger ny. )
Tviler på at vi kommer noen vei ja :sur: Ergelig når det har vært så mye trøbbel med den. Jeg skal vise innlegget ditt til min bedre halvdel, Agent Scully - så får vi se hvor eventyrlysten han er :knegg: Og, ja, det er termostaten - vært det hver gang...
On the bright side så kan jeg da nå få den maskinen jeg har siklet på i 4 år! Hadde bare liksom ikke planlagt et såpass storkjøp i disse dager med masse babyutstyr som også skal kjøpes :himle: Ja, ja, blir nok bra :)
Men om man har hatt samme feil flere ganger tidligere, og da før garantitiden gikk ut, har man ikke da rett på mer enn om det var en nyoppstått feil (og at feilen da oppsto etter fem år)?
Det er jo en ganske så frustrerende situasjon når det tydelig er en svakhet på denne maskinen. Jeg kommer til å ta kontakt, bare for å ihvertfall si hvor misfornøyd jeg er med kvaliteten. Som sagt så kjenner vi en familie som slet med samme feilen på samme maskinen. Det er jo rett og slett for dårlig. De taper jo rett og slett kunder. Men har sett rundt om på ulike fora - Miele er ikke hva det engang var :niks:
Jo. Gitt at den delen som røk er en vesentlig del av maskinen. I tilfelle vil skifte av del tilsvare omlevering av produktet og kan gi utvidet reklamasjonsrett.
Nå kan jeg ingenting om tørketromler, så jeg aner ikke om det er en vesentlig del eller ikke, men jeg fikk ny PC etter at hovedkortet røk for 3. gang etter 5-årsfristen, etter å ha involvert Forbrukerrådet. Du kan kontakte dem, hvis du synes det er verdt bryet.
Joda, jeg har vært med på at kunder har fått nytt produkt, til tross for at produktet har gått over garantitid. Typ nettopp fått byttet del for n'te gang, garanti går ut, del ryker igjen.
De ville ta den inn på verksted, og de dekket feil (så sant det ikke var brukerfeil, men det tviler jeg på - og det gjorde visst reklamasjonsmannen også). Så da får vi se. Risikoen var ikke stor heller - drøye 500,- hvis det mot formodning skulle vise seg å være brukerfeil.
Man får jo alltid litt sånn hetta når de poengterer slik med brukerfeil - dog kan jeg ikke forstå at vi kan ha forsømt vedlikeholdet med rengjøring av filter etc.
Brukerfeil kan være så mangt. De er pliktet til å opplyse om det. Ellers ville dere diskutert på det i ettertid. Om det påløp en kostnad for dere.
At de tar den inn og bytter delen uten kostnad for dere, forutsetter at det er en produksjonsfeil på delen. Ikke at dere har brukt den feil.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.