Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Søppelmail fra min egen mail?

#1

Morella sa for siden:

I de siste dagene har jeg fått enormt mye søppelmail. Alle mailene kommer fra forkjellige [email][email protected][/email] adresser. Men det jeg synes er merkelig er at jeg får endel mailer som ser ut som de kommer fra min egen mailadresse. Hva gjør jeg med det? Vil det si at jeg selv sender ut spam til andre?


#2

Slettet bruker sa for siden:

Du sender antagelig ganske mange tusen spammail per time, ja.
Prøv å bytte passord på mailkontoen din. Jeg hadde samme problem for noen måneder siden.


#3

Morella sa for siden:

:mumle: Ja, jeg regner med at jeg gjør det ja. Har skiftet passord nå.


#4

Madicken sa for siden:

Tipper elektronikken har kastet seg på streikebølgen og nekter å ta seg av søppelposten din.


#5

Morella sa for siden:

:knegg: Bør jeg mekle med dem? :gruble:


#6

carolin sa for siden:

Jeg har også broadpark og mottar søppelmail fra min egen mail. Men jeg aner ikke hvor jeg bytter passord. Er det inne på nextgentel sine sider?


#7

Morella sa for siden:

Jeg logget inn på mail.broadpark.no og byttet passord der inne.


#8

carolin sa for siden:

Jeg ringte nextgentel og fikk ordnet det der.


#9

mrc sa for siden:

Trenger ikke passordet for å sende e-post i andres e-post-adresser. Man kan i basis fylle ut hvilken e-post-adresse man vil i et e-post-program og sende mail fra den....


#10

Morella sa for siden:

Det vil si at jeg ikke kan gjøre noe med det?


#11

mrc sa for siden:

Sannsynligvis ikke. Vet ikke hvordan spamfilterfunksjonaliteten er for NGT sentralt, og da hvorvidt e-posten burde ha blitt filtrert ut pga. innhold eller e-post-server.

Slike spam-mail kan omså bli ha sendt via en bekjent som har deg i adresseboken og som har fått et virus e.l. som jobber med å spy ut spam til alle i adresseboken på pc-en.

Synes ellers at Gmail har et spam-filter som fungerer svært bra. Nå er det noen år siden jeg prøvde å bruke NGT-mailen, men den gang var det i hvert fall lite plass i mailboksen og ganske liten maksstørrelse på mail...


#12

Morella sa for siden:

Jeg har ikke fått søppelmail etter jeg byttet passord.


#13

Joika sa for siden:

Trykk på reply, så ser du hvem som sender. Kan hende de har endret headeren så det skal se ut som at det kommer fra noe annet enn det gjør.


#14

Chiffre sa for siden:

Nei, da får du opp den adressen som er oppgitt som «sender» i meldingen, evt. «reply-to», hvis avsender har satt denne. Avsender kan sette innholdet i begge disse feltene til hva som helst, så de sier ingenting om hvor meldingen faktisk kommer fra. For å finne ut det, må du se nærmere på headerfeltene i meldingen, de som e-postleserne vanligvis ikke viser[1]. I Thunderbird bruker du «View»/«Message Source» (Ctrl-U); tilsvarende funksjon finnes også andre e-postlesere.

[1] OK, disse kan også fakes, men det er ikke så mange spammere som gidder å bruke ressurser på det.


#15

Slettet bruker sa for siden:

Da jeg hadde dette fikk jeg leverandøren til å sjekke trafikken på serveren fra min konto. Samtlige spammail ble sendt fra min konto, ja. De lå ikke som sendt på min outlook, men ett eller annet gruff på maskinen min sto og pumpet ut Mail til alle mulige steder. Slo av maskinen så stoppet det tvert. (Han sto og fulgte med på serveren.)


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.