Ene datteren min kom hjem i dag og sa at hun må gjøre nesten to ukers lekser på to dager, dvs leksene som var igjen den uka det ble streik og hele forrige ukes lekser. Det er mye, og kan da umulig være ok?!
Vanligvis planlegger hun jo uka, og gjør lekser slik det passer inn i forhold til trening etc. Er det riktig at elevene må ta igjen alt arbeid fordi lærerne har streiket?
Jeg vet ikke, mine har selvsagt gjort lekser den uka skolen streiket også. :undrer: Det var jo ikke de som var i streik. Jeg ønsker at de skal få med seg mest mulig, og hadde ikke laget fuss over dobbel lekse en uke. :niks:
Det er ikke dobbel lekse en uke. De må gjøre 1 1/2 ukes lekse i dag og i morgen.
Jeg har ikke tenkt tanken en gang jeg, at de har måtte gjøre lekser - leksene har jo ofte sammenheng med temaer de har på skolen?
Hvis de ikke har fått lekseplanen før i dag, høres det urimelig ut. Men hvis de har hatt tilgang til den hele tiden, er det vel bare rett og rimelig. Streik betyr ikke leksefri.
Tja, mine barn fikk ukeplan før skolen stengte, og de har jobbet med den denne siste uka, under mottoet (mitt, altså) "lediggang er roten til alt vondt :knegg:" Nå går de jo bare på barneskolen, så enn så lenge henger jeg ganske godt med i temaene de holder på med.
Men klart- en og en halv ukes ukeplan på to dager er jo heftig. Jeg ville nok fordelt arbeidet ut over neste uke også. Og så er det jo ikke sånn at læreren kan utvise barn som ikke har gjort lekser, det verste som kan skje er at de får en anmerkning, liksom. Og jeg vil jo tro at læreren er forståelsesfull om du tar opp temaet med han/henne også.
Hm - jeg tror vi har unge på den samme ungdomsskolen, og han sier at han ikke har fått beskjed om å ta igjen. (Og jeg fikk et stikk av dårlig samvittighet - lærermora som ikke har peist ungene i gang med lekser mens det var streik. :knegg: )
Godt å høre at jeg faktisk ikke den slemmeste mammaen i hele verden. Her har det også vært krav fra meg om at lekser og skolearbeid skal gjøres. Også det som har vært oppført som ting som skulle vært gjort i skoletiden. Min har fått beskjed om at læring og kunnskap har man ansvar for selv, skolen og lærerene er "kun" hjelpemiddler.
Jepp, jeg er litt opptatt av å få inn tankegangen om at de er heldige som har får gå på skole og at de gjør lekser for seg selv og fordi det er lurt, ikke for andre og fordi det er tvang. Jeg så jo reaksjonene hos langt eldre elever på egen skole nå under streiken: Klassene som var uten lærere var "heldige", ikke de som faktisk hadde lærer. :gal:
Her har barna gjort de leksene de kunne gjøre. Det var ikke mye, for de hadde ikke alle bøkene med hjem dagen før streik.
Her har 5. klassingene fått forrige ukes lekser om igjen. 3. klassingen hadde ingen lekser i dag. :gruble:
(Lærerne er veldig opptatte av at de kun skal ha med bøker som er til neste dags leker hjem, så de ikke gjør lekser for hele uka på mandag, så da ble det slik.)
Eg ville tatt det opp med læraren og sagt at eg ikkje hadde tenkt på dette i det heile tatt og spurt om eleven kunne fått litt utvida tidsfrist. Det må jo læraren forstå.
Kommer litt an på. Som noen har sagt: Det er jo ikke ungene som har streika. Utfordringen hos oss har vært at de ikke fikk bøkene med seg da streiken begynte, så hva lekser de har kunnet gjøre, har begrensa seg selv.
Lærerne jentene mine har, forholder seg helt motsatt av hverandre: Den ene har sendt med lapp om at nå kan de like godt kutte lekser resten av uka også, siden de er så godt i gang med det (!), mens fjerdeklassingen har masse lekser å ta igjen. Og det går fint - Hun står i det. :nemlig:
Hmm... vi fikk ikke noe beskjed om noe sånt i går. Har ikke tenkt på lekser en gang under streiken. Bare nytt ettermiddager uten stress. Men får ta en titt i kveld. I går var det i alle fall bare kun lesing på dem.
Ellers har det kostet meg lite å sende en mail (uavhengig av streik) om arbeidsmengden har vært for stor en dag, og sagt at dette kommer vi ikke i mål med innen tida, men skal forsøke å ha det klart til mandag. Spesielt med førsteklassingen og en del skriving, har vi av og til måtte fordelt litt.
Vi fikk ingen slik beskjed i går, men det kan være fordi de ikke hadde hovedlæreren da. LilleVenn har gjort det hun kunne som var på lekseplanen for forrige uke.
Om ukeplanen var laget og lå på nett så burde vel leksene vært gjort.
Storebror sin klasse skal lære å bli litt selvstendige så om de ikke får ukeplan på skolen på mandagen så må de sørge for å få den selv. De har selv tilgang i Fronter og kan printe den ut selv hjemme.
GinaK: De to på ungdomsskolen hadde planen, men hun på barneskolen hadde ikke fått plan fordi denne ikke var ferdig. De var på overnattingstur og så ble det streik. Hun går i 2 klasse.
Det er jeg faktisk litt uenig i. Her blir skolene stengt på kort varsel på grunn av streik, og ingen vet når skolene åpner igjen. Noen har bøkene med seg hjem, andre har ikke det. Det blir ikke gitt instrukser om at lekser skal gjøres når skolen informerer om mulig streik, og jeg syns det er drøyt å anta at alle skal finne det helt naturlig at leksene skal gjøres som normalt. I spesielle situasjoner må man kunne se litt utover prinsippene sine. Jeg har tre unger i grunnskolen, ingen av dem har måttet ta igjen lekser etter streiken. Hadde de måttet ta igjen lekser, da kan det nok hende at lærermora hadde funnet det for godt å sjekke om læreren fulgte opp leksene som barna mine måtte ta igjen...
Hvorfor skal de jobbe alene i flere timer? Man hjelper vel ungene med lekser om ettermiddagen selv om læreren er i streik. Selvsagt er det tåpelig å gjøre førti matteoppgaver helt feil, men det er vel ikke nødveldigvis det som blir diskutert her? For vår del gikk leksene ut på å lese (som niåringen fremdeles trenger trening i, selv om han har lest lenge) mattestykker for begges del, som de løser med litt veiledning, men absolutt ikke har stålkontoll på noen av dem, og engelsk tekst og gloser for tolvåringen-mange nye ord å lære! For min del er det synet på hva lekser egentlig er som blir helt feil. Lekser er til for at man skal fordype seg i stoffet og øve mer på ting man ikke kan så godt, de er ikke til for å få tiden til å gå, eller for at læreren skal ha noe å holde på med om kveldene. Det er slett ikke alltid jeg leser nøye gjennom småoppgavene som mine elever leverer inn, men de er veldig opptatt av å få karakter på alt de gjør. At de faktisk (de fleste) lærer noe av å gjøre oppgaver til et kapittel i boka og bør gjøre det for sin egen del, har de vanskelig for å tro. (Jeg leser selvsagt de aller fleste oppgaver nøye, så jeg har ingen problemer med å vite hvor elevene befinner seg faglig, noe annet ville jo vært uhørt.)
Jeg er for øvrig helt med på at det er latterlig å gjøre oppgaver man kan ut og inn (noe som ofte blir diskutert her inne) eller å skrive to sider på engelsk hvis man bruker to timer og to dl. tårer på å skrive en setning. Altså: Ikke lekser for leksens skyld, ikke for foreldrenes eller lærerens skyld, men for at eleven skal få noe ut av det.
Jeg mener også at man gjør lekser for å lære noe, derfor er det viktig at leksene blir fulgt opp, noe de ikke blir under en streik. Det er jo bare helt superflott at dere har fått ungene deres til å gjøre lekser, men de ungene som ikke har gjort lekser syns jeg kan slippe å ta dem igjen - for de havner jo på toppen av de nye leksene. Jeg ser ikke helt at det automatisk ligger mye læring i det.