Vi har sett oss ut en bil vi kunne tenke oss å kjøpe hos en forhandler. Er det noe man bør tenke på når man kjøper en bil, som vi bør sjekke? Bilen har vært på service når de fikk den inn og de kommer til å gå over den før vi eventuelt kjøper den.
Burde vi hatt med noen som er flinke med biler for å se på den før vi kjøper den eller kan vi stole på forhandleren?
Vi har sett oss ut en ev sharan, noen som vet hvor mange hestekrefter vi bør ha? Er det ikke det det heter? :fnise:
Det står også at de har bruktbil garanti, er det en grei garanti?
Bruktbilgaranti er bra, det er sånt man får med når man kjøper bil på bilbutikker og merkeforhandler men om det er feil ved bilen så kan det være vanskelig å få igjennom det du klager på i etterkant. Men uheldig kan alle være, sånt vet man ikke...
Jeg har en på jobben som sliter veldig med diverse ting som burde vært i orden på bilen som ble kjøpt men får ikke det på bruktbilgarantien... mye frem og tilbake og slitsomt med alle telefoner...
Jeg har en bror i bransjen og kjøper aldri bil uten at han er involvert og har ordnet kjøpet i forkant og har avtalt diverse med selgeren.
Jeg ville absolutt ha hatt med en kyndig person om du eller mannen ikke har noe peiling. Jeg tipper at selgeren raskt merker om dere har peiling eller ikke og utnytter det på sin måte.. :cool:
Da vi snakket med selgeren når vi kjøpte bil sist, når vi prøvekjørte, så gikk det sånn unna med pratemakeren så jeg mistet tråden etter kort tid. Stoler fullt og helt på at broren min har ordnet opp med salget.
Sjekk om det er tatt service/hovedservice på bilen før dere overtar og evt krev at det gjøres. Og også EU kontorll om det er i år..
Om bilen er litt eldre så sjekk om registerreimen er byttet og sjekk at det ligger ved kvittering. Det er DYRT å bytte. 10-15 tusen....
Forhandle deg frem med litt utstyr, som rails for takboks/ski osv.. bedre sommer/vinterdekk/felger...
Ang HK så spørs det hvor tung bilen er, hvor mye dere kjører og om det er diesel eller bensin.
Jeg/vi har en 90HK, 1.6 diesel men kjører nesten bare innenfor Oslogrensa og vi drar minimalt på ferier/langturer med full bagasje med bilen så den funker helt fint til vårt bruk.
Du bør ha den til NAF-kontroll el.l. selv om du kjøper via forhandler. Jeg kjøpte bil hos forhandler uten å gjøre det, og det viste seg at den hadde en kollisjonsskade som ble oppdaget tilfeldig i ettertid; den var ikke mulig å se uten å ha bilen på bukk. Hadde jeg fått bilen grundig nok sjekket før kjøpet hadde jeg selvsagt enten ikke kjøpt den eller krevd skaden utbedret før overtakelse. I stedet måtte jeg styre med saken lenge etter, og det endte med at forhandleren og jeg dekket 50 % hver av utgiftene til utbedring - som kom på over 20000 til sammen ... (Jeg er veldig fornøyd med hvordan saken løste seg når det først ble som det ble, altså - de kunne godt ha blånektet å betale noe - men jeg skulle gjerne vært hele greia foruten.)
Vi har køyrd bilar vi seriøst vurderer å kjøpe, innom NAF for objektiv kontroll. Den eine gongen kjøpte vi etterpå, andre gongen lot vi vere, på grunn av ein feil. Det er verdt pengane, når ein skal gjere ein så stor investering.
Generelt er det større tryggleik knytta til merkevareforhandlar, enn bruktbilforhandlarar som sel ymse. Merkevareforhandlarsr tar ikkje inn kva som helst.
Bilen jeg kjøpte var også nettopp EU-godkjent og forhandleren hadde service på den. Likevel ble ikke skaden oppdaget. En NAF-test er mye mer omfattende og en fin sikkerhet.
Skifte av registerreim er en relativt kostbar greie, så sjekk dette sikkert. Hvilken årsmodell av Sharan er det snakk om? Det var vel noen tidligere modeller av denne som hadde et realtivt hyppig intervall for registerreimsskifte så vidt jeg husker.
Når det gjelder motorstørrelse kommer det helt an på behov. Hvis det er modell med diesel, vil nok 110/115hk-versjonene for mange nok gjøre en helt kurant jobb. Er det 130 hk-versjonen er det alltids bare en fordel. Her vil jo ellers behov knyttet til hvor mye man evt. trekker henger, hvor ofte man laster bilen tyngt osv. også komme inn, men i størst grad handler det nok om hva man individuelt synes er nok.
Det er jo en ganske stor bil også, men ganske høy vekt. Derfor kan det også være at man føler for at det trenger å være noen hester mer enn hva man ville hatt i en vanlig mindre personbil som er noen hundre kilo lettere og gjerne ikke lastes likte tungt.
Sharan har ellers vært langt fra det mest problemfrie. Garanti en stor fordel, men mulig jeg ville fått tatt en uavhengig undersøkelse av bilen - i hvert fall før garanti går ut.