Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Rundkjøringer og trafikkvennlig bybilde for barn

#1

Tallulah sa for siden:

Kiellands Plass i Oslo går i disse dager fra å bli lysregulert kryss til å bli rundkjøring med to filer i alle retninger, og jeg kjenner at jeg begynner å bli lei av rundkjøringene i byen.

Siden jeg har en sønn som etterhvert kommer til å måtte forsere disse kryssene, så ser jeg at det er vanskelig og skummelt for han å skulle krysse så store veier uten lys. Folk som kjører i Oslo stopper ikke ofte for barn (selv ikke rett utenfor skolen), og blinker seg verken inn eller ut av rundkjøringer. Trafikkbildet blir derfor enda vanskeligere og uoversiktlig for barn.

Det samme med Carl Berner. Der må man i tillegg ta hensyn til trikken som går tvers igjennom, og ikke har vikeplikt for noen.

Hvordan kunne man gjort slike kryss mer barnevennlige?


#2

annemede sa for siden:

Det finnes trafikklys, som er plassert ut, bl.a. i Os og noen steder i Fana, i Bergen, hvor de lyser grønt hele tiden, men har en slags sensor som registrerer når det kommer fotgjengere som skal krysse veien.


#3

Tallulah sa for siden:

Det fungerer sikkert fint med mindre fotgjengertrafikk enn her, men er umulig her. Det er mennesker som krysser gata hele tida.


#4

annemede sa for siden:

Godt poeng.


#5

Ru sa for siden:

Det er da abslott ingenting i veien for å ha lysregulerte overganger i tilknytning til rundkjøringer?
Det finnes flere steder her i byen, også i tilknytning til Bybanen.


#6

Tallulah sa for siden:

Hvordan funker det da? Eller er det bare i forhold til bybanen?


#7

annemede sa for siden:

I utlandet er det ikke uvanlig med lysregulering inn til rundkjøringer.
Og i Dubai er det jo ikke akkurat liten trafikk. Og bybanen i Bergen må også forholde seg til lysreguleringen.


#8

Tallulah sa for siden:

Jeg har aldri sett lysregulering inn til rundkjøringer, kun med tanke på at trikker skal komme frem. Ikke fotgjengere. Kan dere vise meg noen eksempler?


#9

Polyanna sa for siden:

Jeg tror at med den trafikkmengden som skal gjennom et knutepunkt som Carl Berner, i kombinasjon med store mengder fotgjengere (det har de ikke i Dubai. :knegg: ) gjør det helt umulig med lysregulering. Jeg tror underganger er det beste alternativet. Men de er jo dyre og plasskrevende, særlig om de ikke skal bli trange, mørke hull.


#10

Polyanna sa for siden:

Den rundkjøringen jeg kjører oftest gjennom er mindre, men trafikken går i ett, med kø inn i alle retninger, flere ganger om dagen. Der er det fotgjengeroverganger på alle sider, og det fungerer fint. Men det er ikke trikk der, da.

Ved rundkjøringen på Solli plass, der det er trikk i midten, er det også fotgjengeroverganger som fungerer godt. De er dels hevet og så er de noen meter unna selve rundkjøringen. Men litt skummelt er det, særlig når biler gir gass for å komme ut av rundkjøringen når trikken kommer.... Trikk er generelt kjempeskummelt i rundkjøringer, syns jeg.


#11

Tallulah sa for siden:

Det er ikke trikk her altså, så det gjør det litt bedre. På Solli plass er det også kun ett kjørefelt i hver retning, og endel av overgangene (f.eks. Frognerveien) ligger et lite stykke unna selve rundkjøringen.

Nå skal jeg ikke svartmale helt før resultatet er ferdig, men jeg ser hvordan rundkjøringen på Sagene funker, og det er svært, svært skjelden at biler stopper om man ikke fysisk går litt ut i veien og tvinger dem, og det kan jo ikke barn gjøre. Dette blir en mye større rundkjøring, mer på størrelse med Carl Berner. Her er det også hus ganske langt ut i krysset som gjør det enda vanskeligere å få oversikten.

Underganger hadde vært genialt, det som er skummelt her er at det også ligger et værested for narkomane midt i krysset, så da ser jeg for meg overdoser, ran og slossing nedi de undergangene. Noe som jeg heller ikke vil at ungene skal havne midt oppi.


#12

gullet sa for siden:

Her i byen er noen av fotgjengerovergangene som er mest trafikkert, både av biler og fotgjengere, utstyrt med lysregulering. Dette regulerer trafikkflyten bedre for både myke og harde trafikanter.

Og fungerer faktisk etter hensikten når vi bare ble vant til det. :sparke:


#13

Tallulah sa for siden:

Mens her i Oslo fjerner de lysregulerte kryss til fordel for rundkjøringer. :mumle:


#14

Toffskij sa for siden:

Etter hva jeg forstår, er det totalt uaktuelt med lysregulering av rundkjøringer som den på Carl Berner. Jeg er heller ikke superbegeistret, dette er kjipt både for barn og andre mindre oppmerksomme fotgjengere, og for syklister. (For voksne fotgjengere synes jeg CB-krysset har blitt mye mer effektivt, men det går jo an å tenke på andre enn dem.)


#15

Obelix sa for siden:

Jeg kan ikke vise deg bilder, men det finnes i bl.a nederst i Tvetenveien.
Fungerer greit i små lyskryss ivertfall. Kan kanskje bli et problem i større kryss.

Men når jeg tenker meg om så er det vel lys på Carl Berner også? Er det ikke det når man kommer ned fra Økern?


#16

Tallulah sa for siden:

Det er ikke lys på Carl Berner, og jeg snakker uansett mest om Kiallands Plass. :knegg:


#17

Obelix sa for siden:

Jeg fikk bare med meg C.B jeg :knegg:


#18

Polyanna sa for siden:

Jeg hengte meg også av en eller annen grunn opp i CB. :p

Men ved Kiellands plass, vil det ikke være mulig å velte alternative ruter og krysse i lyskryss litt lenger borti gata både her og der? :Prøver å se det for meg:


#19

Tallulah sa for siden:

Nå har jeg boldet Kiellands Plass. Men jeg syns det er et problem flere steder altså, også Carl Berner og Sagene f.eks.

Kun hvis man skal sør/nord og kommer fra øst. Ellers er de neste lyskryssene minst 500 meter unna. Skal man øst/vest må man da gå rundt en kilometer ekstra.


#20

Magnolia sa for siden:

Hva med gangbroer? :vetikke: Da slipper man mørke og skumle steder og man slipper gravearbeid.


#21

Polyanna sa for siden:

Skjønner. Det er en stund siden jeg har vært der.

Jeg sier igjen: Underganger. :nemlig:


#22

Tallulah sa for siden:

Det hadde nok vært en god løsning. Men jeg vet ikke hvordan det er med byantikvaren. De vil jo bli veldig massive i et bybilde preget av hus fra attenhundretallet.

Narkomane. Se over.

Det er virkelig ikke lett dette! Jeg syns de burde ha beholdt lyskrysset. En annen ting er de blinde i strøket, nå blir det enda vanskeligere for dem også.


#23

Polyanna sa for siden:

Tilstrekkelig lys, videoovervåkning og en beslutning fra politiet om at det ikke skal forekomme dop i undergangen vil kunne løse det (politiet bestemmer jo hvor de narkomane skal være ut fra om de velger å slå ned på besittelse av narkotia eller ikke), men det er selvsagt ressurskrevende.


#24

nokon sa for siden:

Det med lyskryss/ forgjengarovergang 25-50 meter frå rundkjøring, trur eg er meir vanleg på mindre plassar, med moderat trafikk inn mot rundkøyringa. Det vil vel verke mot si hensikt, trafikkmessig, i store kryss som på Aleksander Kiellands plass og Carl Berner. Eg veit om fleire slike kryss, men dei er gjerne i mindre trafikkerte område, som på Lørenskog, ved Knattenkrysset. Tvetenveien er også nemnd over, like ved Bryn skole.

Dette er likevel begge eksempel på kryss med rundkøyring nær skular, så det kan jo hende det går an å kontakte bymiljøetaten via FAU eller liknande? Her i nærmiljøet, har det vore to slike sakar, ei med innføring av 30-sone i boligområdet og ei som går på parkering som gjer kryss i skulevegen uoversiktlig. FAU har jobba inn mot bymiljøetaten og både stoppforbod og 30-sone er innført. Men igjen, det er jo mindre kostbart å slenge opp eit par parkering- og stopp forbudt-skilt, enn å lage lyskryss, undergang, gangbru, etc. Det er rart at det ikkje blir tatt meir høgde for forgjengarar, i område kor det går meir folk.


#25

Tallulah sa for siden:

:knegg: Nå høres du rørende naiv ut. Dette er østkanten. Det er der politiet plasserer de narkomane når de ikke vil at de skal gi turistene et dårlig inntrykk. Det ligger både et hospits og en café for narkomane midt i krysset. Drit i om det er kjipt for østkantbarna, liksom.

Skolebarna trenger ikke krysse veien her, siden fire bydeler møtes akkurat i dette krysset (Sagene, Grünerløkka, Sentrum, St. Hanshaugen), så jeg tror ikke det går igjennom. Dette gjelder mer når barna begynner å få større radius og utforske nabolaget på egenhånd.

Vi har fått igjennom endel andre tiltak nærmere skolen gjennom FAU, selv om vi opplever at ting tar ekstremt lang tid.

Jeg syns også det er rart at det ikke virker som fotgjengerne er tatt med i beregningen.


#26

Polyanna sa for siden:

Ja, jeg mente ikke at det var en realistisk løsning. :p Men det er faktisk bare et spørsmål om vilje. Og det er åpenbart at man ikke vil det nok. :sukk:


#27

Tallulah sa for siden:

Ikke sant, det er faktisk bare vilje. Og viljen til Oslo Kommune til å fordele vanskene utover er ikke-eksisterende.

Jeg tenkte på noe Lisa sa i tråden om romfolket, at hun tvilte på at man hadde latt området rundt Vigelandsparken forfalle slik, og selv jeg, som har bodd lenge i Oslo og vet hvordan det funker trodde ikke helt at det var så ille. Før jeg syklet forbi på vei til Øya på vestsiden av Botanisk Hage. Jeg tuller ikke når jeg sier at så godt som hele gata kun besto av biler som folk bodde i, det lå søppel overalt, ødelagte griller, gammel mat, klær var hengt opp i trærne og det stinket.


#28

Polyanna sa for siden:

Det var en artikkel i lørdagens Magasinet om Tøyen og hvorfor det har blitt slik, men jeg rakk ikke lese den. Noen som gjorde det? :fortsetter digresjonen:


#29

Tallulah sa for siden:

Jeg leste noe på nett, kan det ha vært den samme?

Hva er det med Tøyen?

Strøket mitt har jo gjennomgått en endring, og det ser vi godt på skolen, men det er fremdeles ting som forsøkes plassert hit, tydeligvis med en tanke om at ingen er ressursterke nok til å protestere.


#30

Polyanna sa for siden:

For øvrig har veldig ubehagelige grupperinger av romfolk hatt fast bosted på Bogstad i mange år - ja, jeg vet at det ikke var noe i nærheten av den kolonien vi ser på østkanten nå, men det var en sann plage for nabolaget den gangen også - og det var ikke lett å få gjort noe med det, her heller, i og for seg. Men jeg husker at politiet, i hvert fall på slutten, så ut til å ha lav terskel for å rykke ut. Så det ligger noe i viljen, ja. For de flyttet jo av gårde når det ble plagsomt nok.


#31

Tallulah sa for siden:

Jeg husker problemene på campingplassen der ja. :nikker:


#32

Polyanna sa for siden:

Ja, vestkanten har i sannhet en overflod av protestvillige og -dyktige beboere. :gal:

Jeg overhørte en voksen mann (rosa skjorte og the works, du ser dem for deg, to sønner i 10-12-årsalderen med ham) som på en helt utrolig nedlatende måte prøvde å snakke seg ut av kontrollgebyr på bussen her om dagen. Han hadde hatt for lite penger på kortene og bla-bla-bla, og han fikk det til å høres ut som om det var Ruter sin skyld. Eller, kontrolløren, faktisk. "Men da burde du ha løst billett!", "Nei, men, altså!! Jeg har jo akkurat kommet på!". "Jamen, du har jo satt deg godt ned?" "Nei, kjære vene, jeg sitter her og SNAKKER med SØNNEN min!" osv., osv. Jeg hadde lyst til å gå bort til ham og fike ham rundt ørene. :kjevle: (Jeg har gjort det samme selv, gått på bussen, oppdaget at kortet var tomt, ikke hatt kontanter og satset på at det skulle gå bra til jeg kom til t-banen og fikk lastet opp, men hadde jeg blitt tatt så hadde jeg da skjønt at det var MIN feil! :dåne: )

Sorry, total digresjon, men jeg ble så utrolig irritert på TYPEN, og forstår inderlig godt at ymse etater bare ikke ORKER.


#33

nokon sa for siden:

Då er det kanskje verre, ja, når det ikkje er skuleveg. Eg har sett at det har tatt tid å ordne desse skiltingane og slik, her og. Men eg tenkte kanskje det var ein kanal.

Det er ingen andre plassar enn Oslo, at dei bygg om vegkryss på denne måten, utan å ta høgde for fotgjengarar og syklistar (eller, ingen andre... Det veit eg strengt tatt ikkje...). Her www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/nord-jaeren/1.7135205 (får ikkje klippa inn bilete frå iPad) ser du for eksempel Tjensvollkrysset i Stavanger. Den gang- og sykkelstien oppå krysset, fekk massiv kritikk då det blei bygd om, fordi det var stygt og uestetisk. Men det var heilt klart underordna trafikkhensyn, som og inkluderte fotgjengarar og syklistar. I Oslo har eg inntrykk av at ein ikkje bryr seg om å legge til rette for desse gruppene.


#34

Tallulah sa for siden:

Du har rett Bai, jeg har også følelse av at myke trafikkanter ikke blir hensyntatt i Oslo. Se bare på det pinlige sykkelveinettet vi har. Som stort sett er okkupert av biler som har parkert.


#35

Polyanna sa for siden:

Vilje igjen. :mumle:


#36

Toffskij sa for siden:

Sykkelnettet i Oslo. Don’t get me started. :himle:


#37

nokon sa for siden:

I Sandnes kommune får ein bot, om ein blir tatt for å køyre i sykkelfeltet. Det er like viktig som kollektivfeltet. I Oslo blir det brukt til parkering...


#38

annemede sa for siden:

Forresten, det er en rundkjøring ved Skjoldskiftet, som har relativt mye trafikk, og bybanen kommer vel også der, der er det lysregulert for trafikanter ved den ene utkjørselen. Det blir jo litt kaotisk i perioder, men sånn må det nesten bli når så mange trafikkgrupper blandes.


#39

Maverick sa for siden:

Shuttleluftskip! :jupp:

Nah. Overganger kommer nok aldri til å bli godtatt der, og underganger på Kiellands plass hadde jeg ikke sendt mine barn gjennom.

Håpløst tilfelle.


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.