Ja, kan man det uten tilknytning til hverken institutt eller kandidat (eller fag)?
Det er jo offentlig, men det er kanskje uskrevne regler på sånt: :vetikke:
Og om man er interessert i temaet, vil prøveforelesningen eller selve disputasen være mest interessant?
Disputaser og prøveforelesninger er åpen for alle. Ofte kunngjøres de både i lokalavisa og på universitetenes hjemmesider. Er du interessert i temaet, er ofte prøveforelesningene de mest interessante.
:knegg: Flubby og jeg gir direkte motstridende råd. Jeg synes prøveforelesninger ofte er anstrengte og tørre, mens de aller fleste kandidater våkner skikkelig til liv under disputasen. Men hvis du er spesielt interessert akkurat i prøveforelesningsemnet, hender det jo at de er morsomme også.
Disputaser er så formelle og ofte er kandidaten fryktelig nervøs. Prøveforelesningene er mye mer rettet mot et allment publikum synes jeg, disputaser går ofte veldig i dybden, og gjerne er det bare de som jobber innad i samme forskningsgruppe som nærmest har forutsetning for å skjønne hva som blir spurt om. Jeg kjenner bare til naturvitenskapelige disputaser da, det kan godt være at det oppleves helt annerledes innen andre felt.
Jeg setter pris på en god disputas og går alltid når venner disputerer og jeg har anledning. jeg er dessuten spesielt interessert i champisen etterpå. :nemlig:
Temaet er jo gjerne forskjellig på prøveforelesning og selve disputasen, så om man vil gå fordi man er interessert i tema må man jo gå der hvor det man er interessert i foreleses. :p
Jeg synes hvor interessant disputasen er på temae jeg ikke er spesielt kjent med avhenger av hvor godt førsteopponenten klarer å presentere avhandlingen (dvs., der det fortsatt er opponenten og ikke kandidatens jobb). De beste opponentene (for publikum) er de som klarer å tilgjengeliggjøre stoffet det disputeres på for tilhørerne.
Prøveforelesninger skal jo være mer generelle, og ikke kun beregnet på spesialister, så dersom du ikke er veldig inne i fagfeltet, vil nok jeg også anbefale prøveforelesningen(e) framfor selve disputasen, som gjerne går mer inn på detaljene i selve avhandlingen og arbeidet bak.
Men jeg har også min bakgrunn fra et ganske teoretisk fag innenfor humaniora, og mye i selve disputasen var nok drepende kjedelig for dem som satt i salen og ikke var spesielt interesserte. :D
Da jeg disputerte, hadde jeg en prøveforelesning over oppgitt tema, samt at jeg selv måtte oppsummere innholdet i avhandlingen.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.