Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.
Jehe. Vår flett nye dieselbil med allskens NOX-filter, den må vi la stå, vi kan i stedet fly til jobb på de magiske teppene våre, eller kanskje ta en sykedag, hjemmekontor, eller skal vi anta at det vil bli satt opp ekstra busser for å transportere de 30% av oslotrafikken som tilfeldigvis valgte diesel i tråd med myndighetenes anbefaling? Vi får kjøpe et billig vrak av en bensinbil da, til disse dagene ... :filer:
Mildt irritert, ja. Jeg prøver å ikke tenke på det, for å bevare sjelefreden. Det er vanskelig å stole på øvrigheta når de kommer med anbefalinger og oppfordringer, for deretter å straffe de som hørte etter.
Jeg syns det er så idiotisk at jeg akter å velge mitt nye politiske parti på denne saken. Faktisk. Jeg akter faktisk å se bort fra alle andre politiske saker og la denne ene avgjøre hva jeg skal stemme på.
Teorien bak er at bestemmelsen er av så dårlig kvalitet at jeg ikke skjønner vitsen med å satse på noe som helst på partier som syns dette var smart.
For øvrig driter jeg i det for min egen del - jeg har jobb med samfunnsmessige konsekvenser og tar taxi om jeg trenger det.
Det hadde vært greit nok det også om det i det minste var sant at moderne dieselpersonbiler er så forurensende som de nå plutselig tror. Men de er jo faktisk ikke det.
Ikke klarer de å sette noen temperaturgrense heller. Og ikke kan de bestemme over statlige veier. Da må de ha samarbeid med Stortinget. Ergo roper jeg igjen: Dette blir avgjørende for hvem jeg stemmer på.
Jeg syns dette er ganske håpløst, det er ingen overgangsregler som gjør at folk har mulighet til å tilpasse seg, foruten om agentens løsning med et bensinvrak for disse dagene. Vi skal bytte familiebilen nå, og tipper det bli bensin som blir valgt. Blir spennende hva dette gjør med bruktprisene på dieselbiler...
Ganske så fortvilende! Vi kjøpte helt ny dieselbil for noen mnd siden, så det er klart at et slikt forbud for oss som bor i Oslo blir svært vanskelig. Min mann bruker ikke bil til jobb, så det er forsåvidt greit (han tar kollektivt), men jeg som er kronisk syk trenger bilen nå og da og da er ikke kollektivt et alternativ. Og da tenker jeg - hva med oss som MÅ bruke bilen av helsemessige grunner?! Pålegges vi å ta taxi eller kjøpe ny bil for egen regning?
Nå ser jeg jo at det kun er i spesielle områder, og vil da tro at sentrum er det mest naturlige. Så jeg får jo bare håpe at jeg slipper å dra dit på disse kalde dagene da... :himle:
Det var den personlige delen av det... Når det gjelder mer geenrelt så reagerer jeg svært på at noe som ble anbefalt på det sterkeste for kort tid siden, nå plutselig ikke er det. Slik kan det jo virkelig ikke være når myndighetene gir klare råd. Da må man rett og slett gå for ganske langsiktige overgangsordninger. Prøver å tenke ut andre liknende tilfeller, men kommer virkelig ikke på noen?! Anyone?!
De fleste bussene kjører vel på diesel? Dette er så utrolig, utrolig, utrolig dustete at jeg også vurderer å skifte parti.
Venstre, finn skikkelige miljøsaker å fronte, for svarte! :gaah: Noen som gir effekt og ikke bare fyrer oppunder FrP-eres miljøsaker-er-bare-bull-linje!
Jeg kan ikke for det, jeg får politikerforakt av politikere. Virkelig. Det var i grunnen årsaken til at jeg sluttet som transportplanlegger. Man gjennomførte en hel haug med tiltak som hadde vært smarte om det ikke var sånn at de neste uke vedtok noe som gjorde tiltaket ikke bare meningsløst, men direkte idiotisk. :gaah:
Nå er det ytterst sjeldent jeg må inn til Oslo med dieselbilen, men for å si det slik, har Lillemann avtale på Rikshospitalet en dieselforbudt dag, så kjører jeg åkke som, og jeg skal bestride boten jeg evt får så det kviner etter. :mumle:
Godt å høre at det ikke bare er jeg som tilter ... :knegg:
(Litt ekstra bitter er jeg da, jeg stresset meg opp noe vanvittig for å sørge for at vi hadde en bil med partall og en bil med oddetallsskilter. Thanks a f** lot lixxom ... :knegg:)
Ok. Jeg stresset ikke med det. Men vi har to dieselbiler med alt av filtere som bruker minimalt med drivstoff og med odde- og partall vi og. Og jeg gleder meg egentlig nesten littegranne til den dagen jeg får telefon om uttrykking og må beklage at det dessverre ikke går siden jeg har dieselbiler. Sånn alt tatt i betraktning. :knegg:
Men da bør det samtidig bli godtatt at man ettermonterer dieselpartikkelfilter, slik man har mulighet for i Tyskland og Nederland.
Det er ganske stor forskjell i kvaliteten på dieselpartikkelfiltrene. En del biler har et filter som bare er godt nok til å fjerne nok til at bilen imøtekommer Euro-kravene. Andre har filtre som fjerner veldig mye mer. Et ettermontert filter kan fjerne f.eks. 40 %, mens et originalfilter 90 %. Men noen biler har originalfilter som ikke er mer effektive enn ettermonteringsfiltrene.
Det man igjen her gjør er å "få fattigfolket bort fra veiene". Vi legger opp til en bilpolitikk i dag hvor bilen i praksis er en "skattekilde" for staten. Men den slår inn uavhengig av inntekt. En del er avhengig av bil i jobbsammenheng og for å få en moderne hverdag til å gå opp.
Jeg må si at jeg er overrasket over at kommunen gjør dette. Skulle man gjøre noe slikt burde man tenke langsiktig på et høyere nivå - gjøre noe på sikt der man skulle få ned dieselandelen.
Men hva gjør man i Oslo med vedfyring og ikke minst alle bygningene som har eldre oljefyringsanlegg? Nada. Og mye av disse bygningene med gamle oljefyrer er statlige og kommunale bygninger.
Man kan få tilskudd for å skifte ut gamle oljefyrer. Men for mange er dette selv etter tilskuddene såpass dyrt at man heller tar kostnaden av å fyre videre med disse.
Bilpolitikken vi har her nå er usosial. Det gjelder generelt. Vi sitter med en sosialistisk regjering som i praksis fører en "få fattigfolket bort fra veien"-politikk med de generelle avgiftene og kostnadene man har for bilhold i dag. Og det sitter en gjeng tullinger som ikke ser ut til å forstå hvordan samfunnet i dag fungerer og hva som evt. må komme av tiltak før man kan presse på mer avgifter her. I tillegg mangler de teknisk forståelse for det hele.
Jeg vet ikke hva de har tenkt å gi i bøter ved brudd på disse bestemmelsene, og hvordan de har tenkt å følge det hele opp. Hvis det blir som piggdekkavgiften er det jo ikke stort å bry seg om. Kjenner mange som aldri har betalt avgiften og heller går for å betale en bot en gang hvert x år i stede for å gjøre det.
Har det blitt vedtatt? Er vel en del av 2030-planen? Vet forslagene har vært oppe, men at man evt. også da bare snakket om eldre oljefyrer. Rent CO2-messig har de jo åpnet opp for gass som en erstatter - unngår mye av den lokale forurensningen, men....
Spørsmålet er jo også hvordan man erstatter energien. Vi har ganske stort bruk av oljefyring, spesielt på kaldere perioder. Det er gjerne også de periodene hvor vi bruker langt mer strøm enn vi får fra miljøvennlige kilder. I praksis kan det raskt bety en økning av kullkraftproduksjon i et annet land fordi vi trenger mer strøm. Men vi har jo løst problemet lokalt for oss i hvert fall....
Bruk av biobasert olje har jo også vært tatt opp, men som mye bioenergi ellers blir det "tilsynelatende bra". Men fortsatt en del partikler, samtidig som energien trolig kunne vært utnyttet mer effektivt på andre områder og man kan se miljøet blir dårligere andre steder pga. produksjonen av drivstoffet. Og det er på bekostning av matvareproduksjon i en del tilfeller...
CO2-messig mener jeg at en internasjonal fokus på å redusere flytrafikk kunne vært noe av det mer effektive og mer gjennomførbare. Vi ser ganske mye av at mange klager over drivstoffpriser her hjemme, men ikke har noe problem med flere sydenturer i året. Noen stor påvirkning for lokale utslipp har det ikke - med mindre ikke man snakker om flyplasser som ligger svært sentralt. Og det gjør det jo en del steder. Flybensin er vel mer eller mindre parafin, som er ganske likt diesel - på vinteren er det en god dose parafin blandet med dieselen her til lands for at bilene skal fungere i det kalde klimaet.
Jeg tror det ville vært lettere for mange å redusere antallet flyturer enn bilbruken. Og det kunne vært langt mer effektivt også.
Tok fram en CO2-kalkulator nå og ser at familien ligger på ca. 4 tonn CO2 når det gjelder bilbruken. Én flytur innen Norge vil gi en høyere CO2-mengde enn hva vi har med bilen i året. Lettere å kutte ned på flyturene enn bilen i det daglige... Men bilen er folk avhengig av - den er lett å avgiftslegge...
Men såklart, nå var det lokale utslipp vi i utgangspunktet diskuterte.
Vi har en dieselbil og en bensinbil og kjører veldig sjelden i Oslo med noen av de, så det skal vel gå greit foreløpig. Det som kan skje er vel at det blir innført i byen vår også, da får vi en utfordring. Men, det er hvertfall sikkert at nybilen som vi skal kjøpe om noen år blir enten bensin eller hybrid.
Vi kjøpte dieselbil fordi det var det som var kjent som det mest miljøvennlige den gangen (i 2004), og det var det som ble anbefalt.
Slik jeg har forstått det så har man fått ny informasjon som tilsier at dette var feil. Og hvis det var feil - skal miljøet og astmatikerne få lide? Jeg har dieselbil, jeg kjører en del til Oslo - jeg kjenner allikevel ikke at pulsen blir veldig høy. Men jeg ser noen av motforestillingene her. Dere som kjøpte dieselbil nå nylig - dere har vel hørt at dette med diesel har vært et tema en god stund? Jeg mener i alle fall det er en god stund siden jeg både leste og hørte om at diesel var et stort problem, spesielt i storbyene - og at restriksjoner ble vurdert.
Tipper vi i en del kommunser ikke ser forbud, men avgift. Ikke at det har noen miljøeffekt egentlig, men går rett i kassa med en miljøbegrunnelse - uten noen form for øremerking.
Poenget er at tiltaket må stå i forhold til trusselen. Og tiltaket må være samfunnsmessig og økonomisk gjennomførbart. I dette forslaget er nye dieselbiler sidestilt med eldre tungtransport. Og det er ikke skissert et alternativ. Når den praktiske gjennomføringen tilsynelatende ikke er gitt noe behandling, da blir det politikerforakt.
:what: Skal DU begynne å stemme FRP? :henger meg opp i det vesentlige:
Jeg er egentlig bare veldig glad for at vi har en bil som går på bensin. Sånn at mannen, som jobber i kollektivlimbo, kan komme seg til jobb de dagene det er dieselbilforbud. Spesielt siden store deler av drosjeparken i Oslo går på diesel.
Jeg vet lite om dette, men for meg er det et poeng at når Trondheim fikk over 150 gassbusser merktes det tydelig på luften i byen. Dette er busser som går på LNG så det er ikke CO2 besparelser av stor betydning, men partikkelutslippene er jo kraftig redusert.
Dette må være en forsinket aprilspøk. Hva med yrkessjåfører? Vil tro det er ett par 3 taxibiler som går på diesel i Oslo sammen med bussene. Og vi som er yrkessjåfører uten passasjerer, skal vi få kompensasjon for de dagene vi ikke kan kjøre i Oslo? Jeg tar gjerne disse dagene som betalt ferie fra staten. :raus:
Vi har ny dieselbil og vet at dieselbiler har vært tema en stund. Vi vet også at 2012-modellen vår med diesel faktisk ikke slipper ut det som er et problem i denne saken. Det er dermed helt ulogisk at den skal omfattes av et slikt forbud. Samme gjelder for øvrig 2007-bilen.
Det er ikke viljen til tiltak jeg er forbanna på. Det er den komplette kunnskapsmangelen. Hvordan kan man ta politikere seriøst som skal gjøre noe med utslipp også legger de restriksjoner på ting som for det første ikke er løsbare uten diesel - det er ikke nok kollektivtilbud pluss at vi trenger varetransport gjennom Oslo, og for det andre altså ikke vil avhjelpe forurensingen?
Det blir jo billigere børst også. Og tobakk vil ikke lenger være farlig. Vinn-vinn? :vetikke:
Hvordan skal folk komme seg på jobb. Skal yrkessjåførene bære varene fra Sinsenkrysset og ned i sentrum? Eller ta med seg jekketralla si opp og ned på t-banen. Der er det jo romslig, så man får sikkert plass til et par trailerlass der.
Man får sikkert unntak for de som bruker bilen i næringsvirksomhet. Det man da kan gjøre er å opprette et eget enkeltmannsforetak som man sier er håndverkertjenester, budtjenester e.l. ;)
Jeg er spent på utformingen av loven. Hva går under begrepet næringsvirksomhet? Jeg må ofte kjøre til jobb fordi jeg senere på dagen skal i kundemøte. Teller det som næringsvirksomhet?
Her er det vel partikkelutslipp some er saken og da er gass en god erstatning. Det er iallefall veldig merkbart her i Trondheim etter overgang til gassbusser. Når de om få år går på biogass så vil det også ha effekt på CO2 regnskapet.
Når det gjelder biologiske oljer så er det dessverre slik at de store selskapene som har det som del av sitt konsesjonskrav å kjøre noe med høy fornybarhetsgrad (ikke alt som er fornybart har det) ofte ikke trenger høye prosenten for å få dekket kravene.
At biologiske oljer nødvendigvis er i konflikt med matproduksjon er jo feil. Fiskeolje er et godt eksempel den er ikke fornybar om den kommer fra Kategori 3 produkt eller konsumprodukt. Den er kun fornybar om den kommer fra (dokumentert) fra kategori 2 materiale ( for det meste sselvdød og klinisk syk fisk) I Norge er dette ikke små mengder årlig fra oppdrettsnæringen, men det er jo ikke en skalerbar ressurs.
Men det er andre slike oljer, effektiv forbrenning av slike oljer krever litt forståelse.
Jeg håper at myndighetene endelig begynner å innse at i Norge som i Sverige bør det være mål om energiproduksjon fra biologisk materiale. Det fine med Gass som drivstoff er at LNG og LBG er gode substitutter. Men da må det lønne seg å produsere og oppgradere gassen. Det største problemet som jeg ser det at en ikke vet hvilket avgiftregime som vil komme om 5 år.
Hadde man brukt like mye penger på konvensjonell biogassteknologi som ble sølt vekk på syntesegass og andre luftslott ville vi ha kommet langt lengere.
Oppleves som urettferdig om jeg skal bli stoppet med Volvo V60 eco drive som kan bruke biodiesel. Samtidig er det nødvendig med flere tiltak. Jeg nekter å tro at så veldig mange av matpakkekjørerene som bruker 40 min på 1 mil i rush må bruke bil. Vi har fått bane som bruker halve tiden, to bompasseringer og innfartsparkeringer. Hva mangler?
For min del mangler det buss som går fornuftig fra meg til jobb. Alt går innom sentrum og det tar for lang tid. Med bil bruker jeg førti minutter til jobb, med kollektivt bruker jeg en time og førti. Hver vei.
Jeg tør nesten ikke si det høyt her inne, men jeg plages såpass mye av luftveisinfeksjoner om vinteren (antagelig pga dårlig luft i sentrum hvor jeg jobber, for dette har kommet de siste årene) og jeg er lykkelig for alt som kan begrense bilbruk i sentrum.
Men skjønner at det er dumt for de som har feil biltype nå, og som ikke kan kjøre i byen. Har ikke noe problem med å se at dette ikke er positivt for alle.
Joika, misforstå meg rett altså. Jeg er helt for det som kan hjelpe de med pustevansker. Det er bare det at de som rammes av dette forbudet ikke er ensrettet de samme som gir pustevansker.
Vi har én bensinbil og én dieselbil, hvorav den ene har oddetall og den andre partall. Da bør vi vel være helgaradert? :kry:
Jeg syns det er frustrerende at anbefalingene endrer seg så radikalt på så kort tid, men det at diesel forurenser mer i nærmiljøet er jo noe som har vært kjent en stund? Jeg var i alle fall veldig klar på at jeg skulle ha bensinbil da vi kjøpte den siste, ifjor en gang.
Og så syns jeg at jeg ser politiet stoppe alle bilene og lytte på motoren. :knegg:
I sverige har man vel fått nedtonet fokuset som man hadde på E85, pga. man mente det kunne være bedre å produsere strøm fra biomaterialet enn framstilling av drivstoff til forbrenning i bil. Rent CO2-messig var det mer effektivt enn importen man hadde når såpass mange av atomreaktorene var ute av drift.
E 85 er det kanskje ikke mye fokus på det er Bioetanol og har ikke noe med biogass å gjøre. Du snakker helt annen teknologi. Jeg har aldri trodd bå bioetanol eller biodisel som veien å gå. Fordonsgass, dvs drivstoffgasser det fokus på og sverige har vel nesten 30 000 kjøretøy som bruker det nå. Det er ofte en blanding av LNG og Biometan.
Spør du Zero og Bellona vil du høre at det er feil å produsere strøm. Du mister mye energi ved å produsere elektrisitet, med mindre du har en fornuftig bruk av varmen. Det lønner seg kun dersom man har en feedin tariff slik det har vært i f.eks tyskland. De norske anleggene som produserer strøm har 99% av sin inntjening fra behandlingsavgift, som da blir latterlig høy. Varmen som ikke går til prosessformål går til spille. Jeg husker ikke effekttapet men det er HØYT. Både Zero og Bellona ønsker at biometa brukes til drivstoff, og at myndigheten må gi forutsigbare rammevilkår og muligheter for inntjening.
Green Highway er et morsomt tiltak. I Sverige satses det på biometan, mens det i Norge er elbiler. Det vil si du kan ikke kjøre samme kjøretøy hele veien. Eller du kan komme deg en vei med gassbil men ikke snu og kjøre tilbake. Med El kommer du jo helt fam men det vil ta veldig lang tid, med ladepauser.
De store anleggene i Sverige ønsker å lage biometan, og oppgradere til LBG.
Et spennende eksempel er den lille innlandsbyeb Østersund, Der har de ingen backup, men søppelbiler osv går på gass. Problemet er at de ikke har nok, i og med at gassen ikke flytendegjøres kan ikke LNG vare et substitutt uten store invisteringer, og det er ikke så lett å få gassen dit heller.
:knegg: så blond er jeg ikke. Men de som skal håndheve dette, hvordan skal de klare å se forskjell? Jeg regner ikke med at de skal åpne hvert bensinlokk før de slipper inn biler på Ring 3 kl 07 på morningen.
Det var ikke konkret tenkt til E85 (men som eksempel), men at man i sverige har hatt en endring i fokus om hvordan man vil utnytte bioressurser for å kunne utnytte dem mer effektivt.
Inntrykket mange steder at fokuset hvis det kan drive en bil er at det bør drive en bil, selv om bruk av ressursen på andre områder er mer effektivt.
Kjenner folk som i flere år har pendlet daglig inn til Oslo med piggdekk. De har nå etter hvert sluttet å betale....
Men tror nok kontrollene hadde nok blitt hyppigere i henhold til biler. Og det gir dem jo muligheten også til å sette opp flere bommer en del steder, hvor de samtidig kan kontrollere regnr og da hvilken motor du har.
Men det er ikke mitt inntrykk av svensk biogassproduksjon, i Danmark derimot stemmer det nok. Sverige satser på kjøregass, og det er ikke noen vesentlig endring der. Svenskene er langt fremme på gassproduksjon og jeg ser ingen tegn til endring der, snarere tvert imot.
De kunne lagt forbudet på bilens utslippsmengde, og dermed hensyntatt ny teknologi i nye biler. Men det hadde jo gått ut over gamle biler, og det hadde jo vært uhuhurettferdig. Så kom ikke her å si at det er kun de stakkars astmatikerne tenker på.
Jeg har selvsagt sympati for astmatikere som plages av dårlig luft. Men dette virker som et dårlig fundert tiltak, som ikke er ordentlig gjennomtenkt mht praktisk gjennomføring, og som rammer usosialt og ulikt i tillegg til at det er på tvers av anbefalinger for få år siden.
Omtrent som den dustete miljøfartsgrensen, som så vidt meg bekjent ikke har vist resultater i det hele tatt, som ikke ble håndhevet og som ikke var knyttet til reelle plager, kun dato. Man bare legger den praktiske (og her også økonomiske) byrden på privatpersoner, i stedet for at samfunnet tar den.
Umiddelbart var reaksjonene som hos flertallet her, men ved nærmere ettertanke: dersom det en to-tre dager blir helt ekstraordinære luftkvalitetsforhold i sentrum, sånn at det faktisk er veldig helsefarlig, så mener jeg at det er logisk å ta i bruk ekstraordinære tiltak de få dagene det er snakk om. Hvis alternativet er at mange mennesker ligger hjemme med for store pusteproblemer til at de kan dra hjemmefra, så kan vi andre gjøre litt ekstraordinære tiltak for å få det til akkurat de dagene. Hjemmekontor, taxi, sitte på med naboen den dagen det er snakk om, forståelse for å komme for sent akkurat den dagen, og hvahardu.
Og det er vanskelig nok å håndheve som det er, om man ikke skal begynne å spesifisere på årsmodell og utstyr i tillegg.
Jeg vil gjerne gi litt mere informasjon om nettopp det med gas som drivstoff i Sverige.
Konservative kilder mener 20% av bilparken kan kjøres på dette ved bra utnyttelse av biologisk avfall, mens selskapet til Sveriges tidliger statsminister mener at med politisk vilje og mot kan det erstatte alle kjøretøy.
Det er hos Søtabror slik at 35% av alt bioligisk avfall SKAL biologisk behandles ved anaerob utråtning. Det er krefter som mener målet her til lands må være 50%.
Forskjellen er at Sverige har et avgiftsystem som gjør gassen økonomisk gunstig, men de har også aktivt subsidiert innkjøp av biler. Gassen selges til omtrent disel/ bensinpris. Det vil si at de som driver produksjon tjener penger på gassen og ikke på avfallsbehandling alene.
Sverige og Sveits er foregangslandene her. Fasinerende for LNG er ikke så lett tilgjengelig der (substitutt for å sikre levering).
Det er fasinerende med politikere, de klarer å være imponerende kortsiktige og vinglete.
Jeg ble jo pepet ut når jeg syns det var merkelig at bensindrevne biler skulle bli forbudt mens dieselbiler skulle være mere miljøvennlige. C02 vs NOx og SOX er det klart at CO2 er mindre skadelig for personhelsen.
For oss personlig betyr det lite med forbud tiltross for at vi har 2 diesel biler i heimen. Vi kjører ikke ofte til Oslo sentrum og i tillegg har vi muligheten til å bruke kollektivt istedenfor.
Dog syns jeg Maz har et meget vesentlig poeng. Busser og lasterbiler er storutslippere, og jeg tror man kunne hente inn mye ved å få de mere utslippsvennlige. Og så kunne man håndhevet eu-kontrollen strengere på utslipp, har aldri hørt om noen som har fått bilen sin avskiltet grunnet utslipp, og det er da stadig biler man kjører bak der man tenker at den bilen burde ikke få lov til å kjøre lenger.
Nei, det er vedtatt, og godt i gang. :jupp: Informasjonsmøter holdes flere ganger i året om de økonomiske støtteordningene, og det hele fungerer faktisk veldig greitt. Klart det er dyrt, men det virker som om de fleste som kjøper gamle hus nå er vel orientert om saken og har tatt høyde for denne merkostnaden.