vestlandsfanden sa for siden:
Jeg tillater meg å synse litt om dette temaet :) fordi jeg har brukt altfor mye tid på biltester etc de siste årene - ønsker å dele kunnskapen min med flere - og fordi dette er en prisklasse mange familier har en grense på. Håper det kan være til nytte, og hører gjerne andres synspunkter!
Generelt har jeg sett etter gode men undervurderte biler som har lidd et smertelig verditap pga at de nettopp er undervurderte i forhold til bestselgerne. Det største verditapet er allerede tatt og man får da mye bil for pengene.
-
Saab 9-5. Konkursen byr ikke på problemer mht delelevaransen. Stor og rommelig bil med fantastisk komfort, gode vinteregenskaper, sikker, godt rustbeskyttet, solid kvalitet. Gå for 2.0 t med automatgir og så lav km som mulig.
-
Renault Laguna 3. Denne kom på markedet i 2008 og har rast i pris pga fordommer knyttet til navnet Laguna. Men kvalitetsmessig er navnet det eneste den har til felles med forgjengeren. Har scoret veldig bra på DEKRA reprt 2012, samt gode resulotater på ADAC og TUV. Bombesikker, komfortabel men mindre krengete enn forgjengerne og bra og gjerrig dieselmotor. Veldig mye bra bil for pengene, spesielt når man tenker på at man må bla ut mange titalls tusen ekstra for en tilsvarende VW Passat eller Toyota Avensis.
-
Mercedes Bklasse: Mercedes B har hatt veldig gode resultater i både kvalitetsrapporter og eiertilfredshetsundersøkelser fra bl.a. J D Power. Veldig rommelig bil tross kompakte ytre mål. Barna sitter høyt, med god utsikt. Ny type Mercedes B gjør at den gamle raser i pris og man kan få veldig bra biler til 150 000,-.
-
Mazda 6 facelift 2006-07. Faceliften som kom i 2006 bød på mange forbedringer. Dokumentert topp kvalitet fra bl.a. TUV report. Har falt masse i verdi pga (sannsynligvis) skepsis mot rustbeskyttelse. Men ikke verre enn at man tectylbehandler et eksemplar uten rust. Pr nå ligger det ute f eks en 2007modell stasjonsvogn med masse utstyr, 50 000 på telleren og 121 hk sterk diesel til kun 151 100,-. Veldig mye for pengene.
Ikke like kollisjonssikker som f eks Renault Laguna og Saab 9-5. -
Honda Accord. Få biler slår Accord på kvalitet, men av en eller annen grunn har de solgt dårlig i forhold til f eks Toyota Avensis, og man får dem også billigere som brukt. Spesielt hvis man ser etter en sedan med bensinmotor.
-
Peugeot 308 SW. Denne kom i 2008, og tok over fra 307SW. 307 SW hadde dårlig rykte kvalitetsmessig, og det ryktet forfølger også 308 - selv om det allerede er dokumentert at kvaliteten er mye bedre. Bl.a. fra DEKRA. Ihvertfall gjør dette at man kan gjøre kupp. Rommelig og bra bil med fin dieselmotor. Ungene sitter høyt, og panorama glasstak er standard.
-
Opel Zafira B. (2006-). Rommelig, trygg på veien, plass til 7, bra kvalitet. Store Astolper hemmer sikten men man kan venne seg til det.
-
Fiat Croma. Hørt om denne? Ikke det, men da er man i godt selskap. Noe som betyr enormt prutepotensiale. Jeg tipper man kan få en 2009modell med lav km ned mot 150 000,-. Stor familiebil fra Fiat i grenselandet mellom stasjonsvogn og suv.
-
VW Jetta. Hvorfor ikke velge en Golf med stort bagasjerom? En kompaktsedan blir ofte helt glemt, og har stort prutepotensial. Man kan få en topputstyrt Jetta med 140 hk diesel til en lavere pris enn tilsvarende gammel/km Passat med 105hk diesel. Og Jetta har scoret veldig høyt på kvalitetsstatistikker og eiertilfredshetsundersøkelser.
-
Toyota Corolla sedan. Igjen en kompaktsedan som er stor nok for mange barnefamilier men helt glemt i bruktmarkedet, noe som gjør at man kan få en rommelig bil med legendarisk kvalitet til en lav pris. man får 2008modeller med ned mot 50 000km til 150 000,-.