fptom sa for siden:
Har du vurdert Montesorri-skole som alternativ for barnet når det skal begynne på barneskolen?
Er interessert i å høre argumenter for og i mot :)
< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?
Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.
fptom sa for siden:
Har du vurdert Montesorri-skole som alternativ for barnet når det skal begynne på barneskolen?
Er interessert i å høre argumenter for og i mot :)
shute sa for siden:
...
SpetakkelRandi sa for siden:
Jeg har vUrdert. Montessori hadde vært ypperlig for min jente, men pga avstanden til skolen så ble det ikke det.,
annemede sa for siden:
Det er for langt unna hjemmet.
Orkide sa for siden:
Datteren vår går på Montessoriskole. Det er nærskolen vår og vi er veldig fornøyd så langt.
Skremmern sa for siden:
Orkide: Har hun begynt tidlig?
Hadde Montessoriskolen vært nærmere hjemme, hadde vi helt klart gått for det.
Orkide sa for siden:
Ja, her begynner de når de er fire så hun blir straks tredjeklassing :)
Katta sa for siden:
Jeg har sansen for montesorripedagoikken, det at hver elev får lære i sitt eget tempo blant annet. Hadde det vært en slik skole tilgjengelig her kan det godt være vi hadde valgt den gitt at det var akseptabel reisevei. Nå valgte vi nærskolen over et par andre skoler vi oppfatter som bedre fordi vi landet på at nærskole i seg selv er en fordel med tanke på venner, selvstendighet etc, slik at når nærskolen viste seg å være ganske bra ble det den.
Tjorven sa for siden:
Vi bor på feil side av byen, men hvis ikke så er jeg ganske sikker på at knerten hadde begynt på Montessorri om et år. Det vurderes å åpne en skole i øst også, og kommer den i nærheten så søker vi der.
Argumenter for: Evnen til tilpasset opplæring til elevenes nivå. Det er jo akkurat på dette at Montessorri er spesielt god.
Argumenter mot: mangel på tilknytning i nærmiljøet. Og mangel på mangfold i elevmassen. Særlig for oss som bor i et diversifisert nabolag, og synes det er en positiv ting.
Katta sa for siden:
Mine argumenter for er forresten: Tilpasning til hver enkelt elev og det at man utnytter de fasene ungen er i med hensyn på læring. Foreldregruppe som aktivt har valgt den skolen og dermed vil det være god sannsynlighet for at de fleste er engasjert i barnas oppvekst.
Mot: Avhenger av hvor den ligger i forhold til hjemmet. Man tar ungen ut av nærmiljøet slik at det blir vanskeligere å finne venner i området. Man selv mister også endel kontaktpunkter med foreldre i nærmiljøet. Hvis det er litt avstand til skolen blir man også bundet til kjøring/henting i lengre tid og ungene mister den muligheten til å bli selsvstendige. Og så er det skolepenger selvfølgelig.
Orkide sa for siden:
Her er nok montessori langt mer vanlig enn i Norge. Det er offentlig skole og fint blandet elevmasse. Både med tanke på etnisk tilknytning, foreldres utdanningsnivå osv.
Harriet Vane sa for siden:
Jeg ønsker at mine barn skal gå på nærskolen, sammen med nabobarna. Vår lokale barneskole er så bra at jeg ikke ser noen grunn til å ha dem noe annet sted. Det skulle vært veldig spesielle ting som hadde gjort at jeg valgte noe annet enn fellesskolen.
Orkide sa for siden:
For oss bar det også viktig å bruke nærskolen. Vi kjøpte derfor hus i den ønskede nærskolens krets.
Jeg tror alle barna i snuppas klasse kommer fra området rundt skolen.
Che sa for siden:
Jeg er ikke kritisk til pedagogikken eller noe sånn, men synes det er synd når ressurssterke foreldre tar barna ut av ordinær skole. - rett og slett fordi det ofte er foreldrene som stiller krav som kan bidra til forandring.
Inagh sa for siden:
Hadde det vært en Montessoriskole i nærmiljøet vårt, hadde jeg glatt latt Guttungen gå der.
Tjorven sa for siden:
På samfunnsnivå er jeg veldig enig.
Men jeg klarer ikke å la være å tilby mine egne barn noe annet enn det jeg mener er best for dem. Foreløpig er det beste å gå på lokalskolen siden vi ikke har noen reelle alternativer. Men hvis alternativet er der, så vil det være et logisk valg i hvert fall det av barna mine som ikke er avhengig av et tett sosialt nettverk for å trives. Særlig når jeg ser at undervisningstilbudet på nærskolen i hans interesseområde matematikk er ikke-eksisterende på veldig mange år.
Sonar sa for siden:
Dette er jeg helt enig i.
Unicorn sa for siden:
Storebror går på montessori-skole, og både han og jeg er veldig fornøyd. Storebror har bare 800 meter skolevei :) Alternativet var å ta buss til den "vanlige" skolen, som er 7 km unna. Hadde vi bodd nærmest den andre skolen hadde han nok begynt der.
Det var noen som nevnte skolepenger, vi betaler 300 kr i mnd. Jeg syns det er en helt grei sum å betale :nikker:
Storm sa for siden:
Ingen matematikkundervisning? :sjokk:
rine sa for siden:
:dulte: Og når vi vet at det er barnas sosioøkonomiske bakgrunn som har dedidert mest å si for skoleresultatene, (beklageligvis) tror jeg det stort sett spiller liten rolle hvilken skole man velger. Det undrer meg faktisk når folk automatisk velger privatskole i stedet for offentlig uten engang å prøve den offentlige først.
Tjorven sa for siden:
Jo, men det er svært, svært lenge til Knerten skal lære noe av mattetimene på skolen. De har overhodet ingen tilrettelegging, og han er nå omtrentlig på 3.klassenivå. Vi regner med at vi står for matteopplæringen av ungene i flere år fremover. De etterspør det og vi har kompetansen.
Miss Norway sa for siden:
Vi har Montessori som nærmeste skole, og hadde plass der til lillesøster. Hun blånektet, og under sterk tvil lot vi henne begynne på nærskolen der hennes heltinne storesøster går.
Fordelene er mange, men èn er både fordel og ulempe: Små klasser. Vi har et jevnt tilsig fra Montessori til nærskolen, der dem som flytter over nær sagt alle begrunner det likt: For få jevnaldrende klassekamerater til at de finner noen som fungerer som venner over tid. Med så få å "velge blant" er det ekstra sårbart når/hvis man ikke finner noen match.
Pedagogikken, tilpassingen og oppfølgingen (fantastisk med så mange lærere pr. elev!) er mye bedre enn på de fleste nærskoler ville jeg tro. Vår digre barneskole er heldigvis slett ikke verst, og vi er veldig fornøyd også der, men valget var vanskelig.
Skilpadda sa for siden:
Jeg har hørt veldig mye bra om Montessori-opplegget, og ville gjerne hatt sønnen min der hvis det hadde vært en skole i en lettere tilgjengelig del av byen. Vi har valgt en annen privatskole (den tyske), og en del av motargumentene er kanskje de samme. Den største ulempen ved å velge noe annet enn nærskolen synes jeg helt klart er å ikke ha klassekamerater i nærområdet. Det er ikke til å legge skjul på at dette er en stor ulempe - hvor stor den er avhenger jo av hvor (langt unna) de andre klassekameratene bor, og i hvilken grad man kan skaffe seg venner i nærområdet på andre måter. Det hjelper at ganske mange av de andre ungene også bor langt unna skolen og de andre kameratene, slik at man er flere i samme båt, og foreldrene jevnt over er innstilt på å legge til rette for at de likevel kan omgås utenom skolen. Og når de blir litt eldre, kan de jo lettere reise kollektivt hjem til hverandre på egen hånd.
Knerten sa for siden:
Hadde det vært Montesorriskole i nærheten, hadde mine barn gått der.
Katta sa for siden:
Jeg tror veldig få automatisk velger privatskole. Men at man velger før man har prøvd nærskolen synes jeg er helt logisk, det å bytte skole er ikke noe man ønsker å gjøre ofte, man vil helst treffe noe som virker på første forsøk slik at ungen kan beholde klassen sin. Vi var på omvisninger og samtaler med rektor, leste erfaringer og snakket med foreldre i nærmiljøet. Og endte på nærskolen selv om det var under sterk tvil. Og da var reisevei og venner i nærmiljøet viktiste argument, hadde de aktuelle skolene ligget nærmere der vi bor kan det hende utfallet hadde blitt annerledes. Eller hvis vi ikke hadde hatt en veldrevet nærskole. Vi er fortsatt i tvil om vi burde valgt annerledes selv med ulempene med reisevei. Men vi bytter ikke nå med mindre vi flytter.
oslo78 sa for siden:
Jeg er så sosialdemokratisk av meg at det ikke i min villeste fantasi ville falle meg inn å velge privatskole. Jeg tenker som så at det faglige skal vi vel alltids få pynta på hjemme hvis det skulle skorte, men verdien av at barn i et nabolag går på samme skole og har felles referanseramme og miljø er det ikke så lett å erstatte. Også tenker jeg at barna mine som er relativt enkle og veltilpassede barn er fine barn å ha i den offentlige skolen og sikkert kan bidra til et godt klassemiljø.
Det betyr ikke at jeg hadde sendt dem på en hvilken som helst skole (jmf diskusjonen om å være eneste norske i klassen), men at "godt nok" er mer enn bra nok for at jeg sender barna til nærskolen uten å blunke. Og hadde den ikke vært "god nok", ville vi heller flyttet enn å sende barna ut av nærmiljøet sitt.
Men sett bort fra disse tingene, tror jeg Montessoriskoler stort sett er veldig gode skoler som helt sikkert også er i kategorien "gode nok" og som jeg gjerne hadde sendt barna mine til dersom det var den naturlige nærskolen.
Katta sa for siden:
Det hører med til historien vår at vi var usikre på hvor i byen vi kom til å bo da vi vurderte privatskoler, tanken var at da kunne man beholde skolen på tross av flytting. Jeg angrer litt på det nå, for det er hinsides vanskelig å finne seg et sted å bo innenfor en ganske liten skolekrets.
star sa for siden:
Det var med i vurderingen en kort periode da søskenbarna til gutta har gått/gikk der. Men så flyttet skolen på seg i feil helt feil retning og da var det ihvertfall uaktuelt.
Polyanna sa for siden:
Vi har valgt denne skolen, og ser absolutt poenget med små klasser. Både pluss og minus. På plussiden er det utrolig fint å se hvordan forskjellige unger kan finne sammen og "lære" å like hverandre og være sammen på tross av at de er veldig forskjellige. Når det ikke fungerer så er det selvsagt vanskelig, fordi det ER bare den lille gruppen man har å forholde seg til. Noen av dem som har sluttet har beholdt søsken i en annen klasse, der det har fungert fint. Og innimellom kommer tilsiget motsatt vei, der noen ønsker det "lille og trygge".
Nå er vi veldig heldige, og har rett og slett to gode skoler å velge mellom, begge i nærområdet.
Her er det også et poeng at privatskolen er mer mangfoldig etnisk sett enn nærskolen...
Jeg liker veldig godt måten barna blir sett på i Montessoriskolen, og at man jobber veldig "med" dem og ikke mot dem. Et eksempel: Små barn liker å jobbe i varierte stillinger, av og til på en pult, av og til på et gulv. Så lenger de jobber konsentrert så kan de derfor velge: Finne seg en arbeidsplass på en pult og legge materiellet de skal jobbe med der, eller finne en arbeidsmatte, rulle den ut på gulvet, og jobbe der. Når de blir større så velger de selv pulter mer og mer. De lærer å respektere andres arbeid, å holde orden, og fokusere på en ting om gangen, å finne ro og konsentrasjon. Og matematikkmateriellet er vakkert. :hjerter:
star sa for siden:
Dette gjorde at yngste søskenbarnet til gutta bytta til nærskolen.
rine sa for siden:
Altså- jeg er ganske sikker på at den offentlige skolen har kommet litt lengre enn "alle må sitte på pulten sin heeele tiden" den også. Baser, stasjoner, nivåer, grupper. Mitt inntrykk er at det er mye opp til elevene hvor og hvordan de vil jobbe på vår skole også, men matter har de kanskje ikke.
Miss Norway sa for siden:
Det var noe av det som appellerte aller mest, og som vi savner aller mest. :sukk:
Lykken sa for siden:
Hm, jeg føler at det er det de jobber med på vår offentlige nærskole. Er det fakta at offentlige skoler mangler dette altså?
Tjorven sa for siden:
Dette er av de tingene jeg synes de er gode på på vår skole også. Men jeg tror det i større grad avhenger av den enkelte skole.
Skolen driver stasjonsundervisning (TIEY) i norsk i 1.-4.-klasse. Dette synes jeg fungerer svært bra, og ungene er fornøyd. (Og lærerene også visstnok.) De får til og med jobbe på gulvet på en av stasjonene. :) Jeg skulle ønske de kunne gjøre det samme i matte også fordi det blir lettere å differensiere undervisningen da.
Miss Norway sa for siden:
Montessori har en annen tilnærming. Dagen er organisert rundt barnas biorytmer, med konsentrasjonskrevende arbeid før lunsj feks. Og så er det mindre fokus på "Nå må du gi fra deg xxx for nå har Tina ventet veldig lenge på den, du må dele vettu..." Holder man på med noe/en ting, så er det ditt privilegium å holde på så lenge du vil, uten misunnelse eller mas eller avbrudd. Først når materiellet er tilbake i hyllen er det fritt frem for noen andre.
rine sa for siden:
Himmel og hav: Vår nærskole har respekt for andre, og ro og orden som sosiale mål på ukeplanen gjennom hele året, og jeg har inntrykk at at de i stor grad lykkes med det også. Og må de ikke dele i private skoler, sier dere? Ah- det var mat for fordommene mine, altså. :knegg:
Harriet Vane sa for siden:
Det kommer vel veldig an på skolens solsioøkonomiske nedslagsfelt, vil jeg tro. På vår nærskole mangler det ikke, men det er sikkert mange steder det mangler.
Neket sa for siden:
Vi (mannen) vurderte privatskole, både Montessori og internasjonal skole. Den internasjonele var altfor langt unna, og ikke minst så dyr at jeg nesten kastet opp når jeg så prisene. Montessori er nærmere (6km), men langt nok unna til at det blir for langt å gå, og uten hensiktsmessig offentlig transport (bygda). Jeg har hørt mye bra om skolen, men for oss (meg) var det uten tvil nærskolen. Vi har en fantastisk skole med bare 100 elever, tilpasset opplæring fungerer til en viss grad (supert med læreren de har nå, not so much med læreren de hadde før).
Jeg snakket med en lærer som har jobbet på nærskolen 32 år på avslutningen forrige uke, og når jeg nevnte at det ikke var mange som hadde samme jobb så lenge nå for tiden sa han at han aldri hadde hatt grunn til å bytte jobb, finere skole fantes ikke, det var han sikker på. :hjerter:
meisje sa for siden:
Jeg kunne nok ha sent barna mine til en slik skole dersom det passet seg geografisk, eller at det var et problem på den skolen vi var på med mobbing eller undervisningsopplegg som ikke passet til mine barn.
Det som overrasker meg mest av alle svarene her er at det er ingen som har påpekt det jeg har sett på mitt tantebarn som gikk hele barneskolen på montessori skolen.
Hun er en kjempeflink jente som er veldig språklig og intellektuell. Dog har hun ikke klart å komme over terskelen i terskel faget matematikk.
Montessori metodens svakhet er at man skal selv velge å jobbe med det som interesserer en mest. Når skal man jobbe med de fagene som en ikke trives med eller er svak i dersom læreren ikke sørger for at fagplanen dekkes? Hun måtte ha ekstra undervisning i matte i 6 år etterpå, og selv da måtte hun ta opp videregående fordi hun ikke fikk stå karakter i matte. (Snittet hennes ellers var over 5)
noen sa for siden:
Dette er er jeg veldig enig i. Privatskole kunne blitt et alternativ hvis barnet mitt hadde det veldig dårlig over tid i offentlig skole og skolen og vi foreldre ikke klarte å gjøre noe med det.
noen sa for siden:
meisje: Jeg har også hørt at dette kan være et problem for barn i montessoriskoler.
Polyanna sa for siden:
:gaah:
Jeg er åpenbart elendig til å forklare Montessoripedagogikken, for dette skjer hver gang jeg prøver å gi en smakebit på den.
Nei, det er SELVSAGT ikke sånn at jeg mener at i offentlig skole skal alle sitte pent på pultene sine, eller at de ikke jobber med respekt for andres ting. :dåne:
Jeg ser at det er ekstremt vanskelig å forklare denne pedagogikken med eksempler, fordi alle da sier at "jamen, det er jo ikke som om det ikke er viktig hos oss, altså!!". Det er en veldig omfattende filosofi som griper inn i alt fra klasseromsdesign (veldig, veldig mye arbeid er lagt inn i den biten), hvordan man løfter stoler (og ikke skyver dem, fordi det bråker), rytmen, materiellet (kjempe-, kjempeviktig), roen i klasserommet. Man må i grunnen være en del i et Montessoriklasserom for å se hvordan det er unikt, men i mellomtiden får dere tro meg på at det er det. Er dere snille. Jeg er ikke dum eller utdatert. Jeg vet godt hvor bra det jobbes i mange skoler, og at skolen har forandret seg masse siden jeg gikk der. Men en skole der man jobber på egenhånd eller i grupper veldig mye av tiden, og lærer seg selv, ikke blir undervist, er selvsagt grunnleggende helt forskjellig. Pedagogens jobb er i mye større grad tilrettelegging.
Polyanna sa for siden:
Det synes jeg er helt oppsiktsvekkende. For matematikk er det faget Montessori er aller sterkest i, og der elever tydeligst skiller seg ut positivt i forhold til andre i etterkant.
For man har selvsagt planer man skal følge, og man blir hanket inn og penset inn på riktig spor når det trengs. De jobber med ukeplaner de selv lager dagsplaner ut fra, for eksempel.
Grunnen til at matten er spesielt bra i Montessori er at man ikke går videre til neste trinn før man har mestret det nivået man er på. Men om man er en av dem som trenger mer tid på matte, så betyr det at man dedikerer mer tid på det, ikke mindre. Men man slipper det som mange ellers opplever i matte: At de mister et nivå, og går videre med en manglende "etasje", slik at alt som kommer etterpå står på vaklende grunn.
Det var veldig kjipt for tantebarnet ditt, for der har jo åpenbart skolen sviktet helt. Men det er altså ikke normalen. Særlig ikke i matte.
noen sa for siden:
Jeg lurer på en ting: Veldig mange montessoriskoler ut over landet er små, kommunal bygdeskoler/nærskoler som har blitt nedlagt og fått nytt liv som privat montessoriskole. Gjennom litt uvitenskapelig googling får jeg inntrykk av at skolebygget, rektor og lærerne er samme som før, men de har kurset seg og blitt montessoriskole. Motivasjonen for å bli montessoriskole er altså ikke begeistring over pedagogikken, men å bevare skolen i nærmiljøet. Hvor gode blir disse skolene egentlig? Blir de montessoriskoler, eller er det same shit, different wrapping?
Gode montessoriskoler med spesialtilpassede skolebygg og dedikerte montessorilærere har jeg veldig mye større tro på enn de som gjør hva de kan for å beholde nærskolen.
Tjorven sa for siden:
Jeg skjønner hva du sier, Polyanna. Jeg skjønner at det er en ting som oppfattes som spesielt positivt.
Men det er ikke grunnen til at jeg vurderer Montessorri for Knerten. For akkurat den delen synes jeg fungerer veldig, veldig godt på nærskolen vår også.
Matematikkundervisningen derimot. :dåne:
noen sa for siden:
Finnes det dokumentasjon på hvordan montessoriskoler scorer faglig og sosialt (som i trivsel, mobbing osv) i forhold til offentlige skoler?
Esme sa for siden:
Jeg blir faktisk kvalm av engstelse når jeg leser sånt om den offentlige skolen. Jeg har en sønn som er superinteressert i matematikk og jeg frykter han kommer til å miste matematikkinteressen om det er sånn på den skolen han skal starte på. :sukk:
Polyanna sa for siden:
Det er veldig vanskelig å gjøre gode vurderinger på dette, fordi utvalget selvsagt er helt skeivt. De som velger Montessori er vanligvis mer enn snittet opptatt av barnas utdannelse og gjerne spesielt av matematikk.
Den undersøkelsen som er best er litt gammel, men var basert på en sentrumsskole i hm, var det London? eller NY? der det var loddtrekning om hvem som kom inn, og så fulgte man både de barna som kom inn, og de som ikke gjorde det. Og der viste undersøkelsen at barna gjorde det bedre på ungdomsskole, omtrent som de andre på nivå tilsvarende videregående, og bedre enn de andre på universitetsnivå.
Jeg finner ingen kilde nå.
Polyanna sa for siden:
Jeg tror dette er i voldsom bedring, og jeg har en hunch at i din by, med det foreldregrunnlaget som er tydelig i enkelte bydeler, så kan det være enda bedre enn andre steder.
Tjorven sa for siden:
Og dette er grunnen til at jeg er forholdsvis intensivt på leting etter gode privatskoler i overkommelig avstand.
Jeg har en sønn som leker med tall hele dagen. Han er både interessert og svært faglig dyktig. Han kommer til å dø på seg av å måtte telle antall grønne ballonger (=3) og antall røde ballonger (=6) første skoleår. Snuppa er også veldig langt forbi dette, men hun er flinkere til å tilpasse seg. I løpet av året har hun også lært seg å ikke forstyrre de andre når hun er ferdig med oppgavene sine og må vente på de andre. Jeg er ikke helt sikker på om jeg synes det er en god ting.
Polyanna sa for siden:
Denne er forresten ganske troverdig, men jeg tror den er bestilt av Montessoriskolene. Men den fremhever matte som det med aller best resultater, og er forsøksvis justert for faktorer som rase og sosioøkonomisk status.
www.montessori-ami.org/research/outcomes.pdf
Katta sa for siden:
Jeg har også en matematikkinteressert gutt, og han mister ikke interessen på skolen. De finner alltids noe som er morsomt å holde på med. Men noen drive i å få han fremover, lære mer er det ikke. Og han lærer ikke mye matematikk på skolen i forhold til potenisalet kan man si. Nå i 4. klasse har de tuslet forbi det nivået han var på før han begynte på skolen, og den største utfordringen så langt har vært å lære seg å føre stykker pent i arbeidsbok da de sluttet å få bøker de kunne skrive rett inn i. Jo, og å skjønne at man må vise læreren hvordan man har tenkt (eller skulle tenkt) når man regner selv om det er slik at man vet svaret med en gang.
Polyanna sa for siden:
Og dette var den første jeg viste til:
www.montessori-ami.org/research/MontessoriBetterOutcomes.pdf
noen sa for siden:
Jeg fant resultatene fra nasjonale prøver regning for 5. trinn i 2009 her. Montessoriskolene ser ut til å fordele seg jevnt nedover listen, og her jeg bor, scorer den relativt dårlig. (Det stemmer med det jeg har hørt, at skolen har dårlig undervisning i matematikk.) Dette gir selvfølgelig ikke noe helhetlig bilde, men det tyder på at montessoriskoler er omtrent like forskjellige - og læreravhengige - som andre offentlige og private skoler.
Det hadde vært interessant å se en undersøkelse som tar hensyn til sosiøkonomisk bakgrunn, skolens historikk osv. Tipper en montessoriskole i Oslo gjør det bedre enn bygdeskolen som satte "Montessori" på veggen for ikke å bli nedlagt.
noen sa for siden:
Men skal dette ha relevans i denne diskusjonen, må resultatene brytes ned på landnivå, og jeg tror også at det for Norge sin del bør brytes enda mer ned (eneste tilgjengelige nærskole, opprettet som montessoriskole eller gått fra kommunal til privat osv).
Polyanna sa for siden:
Her gjør de det godt i matteøprøvene, men har hatt veldig lite fokus på de nasjonale prøvene enkelte år, så de har kommet litt bardus på.
Jeg kjenner ikke til skolene over det ganske land, men kjenner godt til en som er i ferd med å starte opp nå (nedlagt bygdeskole), og det er virkelig ikke snakk om å bare sette Montessori på veggen. De har jobbet lenge og over lang tid med intensiv rekruttering og skolering, for ikke å snakke om utforming av klasserom og innkjøp og opplæring i materiell. Det blir spennende å følge dem fremover.
Polyanna sa for siden:
I Norge vet jeg ikke om du vil klare å få til et tilstrekkelig representativt utvalg. Men gitt at skolen man sammenligner med ikke gjør det veldig godt i internasjonal målestokk så vet jeg ikke...
noen sa for siden:
Nå høres jeg veldig negativ ut, og det er jeg egentlig ikke. Jeg mener montessoripedagogikken har mye spennende i seg, og at den har virket utviklende også for den offentlige skolen. Poenget mitt er at jeg tror det er vanskelig å si noe generelt om montessoriskoler (som f.eks. at de har bedre matematikkundervisning enn den offentlige skolen). Like vanskelig som å si noe generelt om offentlige skoler.
Polyanna sa for siden:
Jeg vil ikke påstå at Montessoriskoler på generelt grunnlag er bedre enn de offentlige, til det er det for mange ting som spiller inn. Men jeg skal sette mange penger på en påstand om at de er LANGT bedre når det gjelder matematikk.
noen sa for siden:
Men hvorfor tror du det? Her er resultater fra nasjonale prøver fra 2011. Heller ikke her scorer montessoriskolene særlig godt, og enkelte scorer svært dårlig.
Polyanna sa for siden:
Jeg tror ikke du ser resultatene av det før senere enn i femte trinn, fordi man da godt fortsatt kan være på bruk av materiell og regne på andre måter. Du vil se det når de begynner med mer avansert matematikk, og da er de over i andre skoler. Jeg tror rett og slett ikke de nasjonale prøvene er gode målestokker for hvor solide mattekunnskaper du har, og på hvor godt du konkretiserer det du kan. De er relatvt mekaniske. (Og hos oss deltar alle i de nasjonale prøvene, uten at man driller i dem på forhånd. en litt annen tilnærming enn en del andre skoler)
Storm sa for siden:
Vår lokale skole driver mye med forberedelser til nasjonale prøver, noe Montessoriskolen i nærheten ikke gjør.
Polyanna sa for siden:
Ungdomsskolene scorer bedre enn snittet, ser jeg, både i 8. og 9. trinn.
rine sa for siden:
Helt enig. Hvis jeg selv kunne håndplukket lærere til ungene mine, ville det vært å foretrekke. Man har ingen garanti for at læreren man får er bra/oppdatert eller nevneverdig interessert i det han driver med enten skolen nå heter det ene eller det andre. At private skoler jevnt over betaler dårligere enn den offentlige skolen (iallfall er det slik i vg.opplæring) tyder vel også på at privatskoler ikke kan velge på øverste hylle blant lærere? Ja, og så det noen sier om små grendaskoler som plutselig får nytt liv som montessoriskoler. Hva er det for noe? :skeptisk:
Bille sa for siden:
Er dette basert på Snuppa sin undervisning nå? Er det helt kjørt og ingen som helst mulighet for tilrettelegging for en som er veldig langt foran? Antar dere har sjekket dette altså, men.. Jeg skjønner i så fall at dette er veldig frustrerende.Tjorven sa for siden:
Dette er ganske reellt selv om jeg ikke har tall på hvor mange skoler det gjelder. På mannens hjemsted ble en liten grendeskole vedtatt nedlagt. Foreldrene protesterte fordi det ville bli veldig lang reisevei for ungene og det ble besluttet at den skulle fortsette som Montessorriskole. Det er samme lokaler og samme lærere. Det er godt mulig at disse har fått god opplæring i Montessorripedagogikk og at det blir utført tilpassing av lokalene. Men jeg kjenner at akkurat dette har jeg min tvil om at blir veldig bra.
Men dette blir jo helt omvendt når det kommer til innvendingene om at man ikke får kontakt med nærmiljøet når man velger privatskolen.
Tjorven sa for siden:
Dette er basert på vår erfaring med Snuppa nå. Vi har etterlyst det, men læreren hennes mener at det ikke er behov for tilrettelegging av matematikkundervisningen i 1. klasse siden alle må få inn de generelle teknikkene. Jeg er enig i at dette er viktig, men det finnes jo faktisk unger i 1. klasse som har dette inne når de begynner. Knerten er flinkere i matte en snuppa og snuppa er av de aller flinkeste i sin klasse.
De får ny lærer i 2. klasse og vi håper at hun ikke har helt samme syn på saken.
Det underlige er at skolen er flink på tilrettelegging i norsk, og uten at jeg tror det koster skolen så altfor mange ressurser. Hvorfor skal dette være helt umulig å overføre til matematikk?
Bille sa for siden:
Har du prøvd å gå over hodet på kontaktlærer?
Tjorven sa for siden:
Nei. Vi har heller stått for matteundervisning hjemme. Vi gjør jo allerede det for knerten (som tross alt bare er 4,5 år), og de er nå ikke så langt fra hverandre faglig. Det går aller mest i praktisk matte som hvis vi lager mat så ber jeg dem om å doble og halvere oppskriften, legge sammen eller trekke fra tall vi møter i hverdagen, måling og veiing av diverse og så videre.
Saken er at med Knerten tror jeg ikke vi får noe valg. Mye kan jo skje før han begynner på skolen om ett år, men foreløpig er gutten fullstendig uten evne til å sitte stille hvis han kjeder seg. Men gi ham noe å jobbe med, så sitter han stille i evigheter. Så løsningen på problemet er jo bare å gi ham oppgaver nok. De har ikke villet gjøre det med snuppa, men hun satt jo stille uansett (og lærte seg å holde kjeft også i løpet av året).
Jeg kommer til å høre med skolen om dette ved innskriving. Hva de tenker om saken og om de har rutiner for dette. For jeg liker ikke tanken på at han sannsynligvis blir et problembarn fordi han kjeder seg (adhd nevnes av stadig flere om den ungen, men heldigvis er barnehagen helt enige med oss i at det ikke er noe galt med ham). JA, jeg skjønner at han må lære seg å sitte i ro og det jobber vi med, men ...
Huff. Akkurat på sånne greier så blir jeg en skikkelig hønemor.
Polyanna sa for siden:
Nå bare spekulerer jeg, men jeg tenker at i sånne tilfeller så må det bli litt binært. For jeg kan tenke meg få verre ting pedagogisk enn et halvhertet og ikke fullt forstått Montessoritilbud. Da risikerer man virkelig det verste av to verdener, og for eksempel den erfaringen Mejse beskriver.
Men den skolen jeg har fulgt litt, der har de fått tak i virkelig fantastisk dedikerte og allerede godt opplærte Montessoripedagoger, og da tror jeg at man kan få det beste av to verdener: En trygg og god nærskole, med en fantastisk pedagogikk med veldig dedikerte og entusiastiske lærere med stort eierskap til skolen sin.
rine sa for siden:
Tjorven: Skriv et brev til skolen og så får du (eller skolen gjør det) han testet i matte på f.eks 3.klassenivå. Det trenger ikke å være vanskeligere enn det. :niks:
polarjenta sa for siden:
De har utdannet seg til montesorrilærere de som jobber der, i tillegg til at det er ansatt nye lærere, og lokalene er veldig flotte. Mye finere enn den skolen som var der.
Jeg har bare hørt bra ting både om den skolen og den som er lengre inn på øya. Men det som har vært påpekt som et poeng er at for noen elever blir overgangen fra montesorri til vanlig skole veldig stor, og det er elever som ikke har taklet denne overgangen så veldig bra.
Men sånn ellers så skjønner jeg ikke helt vitsen med at disse grendene på død og liv skal ha egen skole.
Katta sa for siden:
Nuvel. Vår erfaring er at man kan være veldig enige med læreren om hvor nivået ligger og burde ligge, men at det likevel ikke er ressurser til å tilrettelegge for de som ligger foran. Selv om det er flere av dem. Og ja, de er klar over at de bryter loven, ja, det er en flink og dedikert lærer det er snakk om, men det går rett og slett ikke. Men noe får de til, de greier å unngå at elever kjeder seg. Til det har de laget et for variert opplegg der det alltid er noe å holde på med som fenger. Men å utfordre dem fremover får de rett og slett ikke til.
Nå er jeg egentlig litt urettferdig mot dem, for vi har fått tilbud om å følge undervisning på 1-2 trinn over. Det er mulig vi skal prøve det neste år. Som hun sa, de har ingen motforestillinger, det er bare litt knapt med kontaktlærerressurs. Og i og med at jeg er så fornøyd med henne på alle måter ønsker jeg hverken å klage eller pushe henne over grensa på noe vis. Poenget er bare at det ikke alltid er viljen til læreren det står på.
oslo78 sa for siden:
Du aner ikke hvor godt det er å se noen skrive noe sånt.
Magnolia sa for siden:
Altså, det er ikke bare å bestemme at "nå legges skolen vår ned, så nå åpner vi privat Montessoriskole. :gladspøkels:". Først gis en godkjenning fra UDIR, som er ganske enkel å få gjennom. Deretter skal man ha godkjent personell, minst 40% (om jeg ikke husker feil) av lærerne skal være godkjente Montessoripedagoger. Denne tilleggsutdannelsen tilsvarer et studieår, og det kreves naturlig nok en viss motivasjon og interesse for å gjennomføre. Jeg er enig i at startmotivasjonen for å starte en Montessoriskole ofte kan være trigget av at man ikke ønsker at lokalskolen skal forsvinne, men jeg går ikke med på at det automatisk blir dårlig skole av den grunn.
Forøvrig kjenner jeg flere kommunalt ansatte lærere som har fått en kjapp innføring i Montessoripedagogikken, og som vandrer rundt med stjerner i øynene og inspirasjonen boblende ut av ørene etterpå. Selv om den kommunale skolen har endret seg siden vi satt på pulter på 70-tallet, så er det fortsatt et stykke forskjell i metodikken for kommunal og Montessoriskole.
Magnolia sa for siden:
:jupp:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.