F.eks en liten Yaris. Nå tenker jeg ikke på billån, men hva det koster månedlig, sånn ca.
Dieselbil, kjører ca tre mil daglig, fem dager i uken. Hvor mye bør jeg regne hver uke/måned i diesel? Hva koster årsavgift, veiavgift osv? Forsikring antar jeg vil komme på ca 500 i måneden (forsikres i min manns navn). Hva med EU-kontroller og sånn? Er det lurt å sette av et lite beløp månedlig til uforutsette greier?
Vurderer bilkjøp om noen måneder, og er fullstendig blånn. :knegg:
Det er vel statistikker som sier noe om dette, og en liten bil, som kjører ca 15 000 i året koster vel i gjennomsnitt 2500 kroner i måneden (dette er ut i fra husken).
Da tror jeg veiavgift, forsikringer og muligens servicer er tatt med i beregningen.
Jeg skal se om jeg finner den statistikken. Jeg fant bare noe om litt større biler nå, og der er kostnaden satt til 3 100 pr måned
(verditap på bilene er ikke tatt med i beregningen)
"Uforutsette greier" avhenger veldig av om du snakker om en ny bil med garanti eller en gammel bruktbil.
Årsavgiften er på 2885. Hvis du kjører på vei med bomstasjon koster dette også noe, da lønner det seg å ha abonnement fremfor å betale hver gang du passerer. Diesel kan du sjekke literpris og gange med bilens forbruk og kjørelengde.
Ellers kommer jo utgifter som nye dekk, vindusviskere og denslags innimellom.
Jeg kjører omtrentlig 1.5 mil daglig og fyller jevnt over hver 14. dag. Kjører VW Tiguan. Selvfølgelig avhengig av dager/helger hvor det kjøres mer, så fyller jeg 2 ganger pr. mnd.
Så hvis jeg regner 3500-4000 pr måned (settes inn på egen konto, med eget kort til) så burde jeg være relativt safe, både til bensin og årsavgift og sånn? Prøver å finne et tall å budsjettere med, nemlig. Må ha noe å argumentere med. :knegg:
3500-4000 kroner bør dekke absolutt alle driftutgifter du har på bilen en yarris iløpet av året.
Drivstoff, service (verksted), veiavgift, forsikringer, EU-kontroll, og litt andre saker.
Men da tenker du at billånet betales utenom?
Eller skal billånet ligge i den summen også?
:knegg: Det blir aldri overskudd når det kommer til bil.
Kanskje blir det overskudd det første året, også kommer en uventet verkstedregning som tømmer det som står igjen på kontoen. For det har jeg på følelsen av at det alltid gjør. :gaah:
Eller så lar mannen din bilen stå i en nedoverbakke mot en klynge trær i fri. :snill:
3-4 år gammel bil regnes som relativt ny, ja. :nemlig:
Tre-fire-fem år er en relativt ny bil, men hvor mye den har gått er selvfølgelig også en del av bildet. Endel slitedeler må man regne med å bytte ut etter et visst antall kilometer, og når det ikke lenger er garanti på bilen så KAN de skje dyre ting også med relativt nye bruktbiler. Det er det som er litt uforutsigbart. (Been there done that..):gal:
Service er også viktig å få med i regnestykket ja, det kan koste ganske mange tusen.
Lurt å sjekke hva servicer vanligvis koster for den biltypen du velger. Vi betalte nylig 9000,- for vår 3 år gamle bil. Da var det service, samt skifte av bremseklosser på 2 hjul. Dyrt med andre ord.
Jo, men om hun setter av 3500-4000 kroner i måneden på en konto som skal dekke drift, så skal det dekke det meste, altså. Uventede verkstedregninger og alt.
Om hun kjøper et monster av en bil som sluker bensin og må ha spesialbestilte deler fra den hemmelige fabrikken lengst øst i japan, så blir det selvsagt noe annet. :nemlig:
Klart det, men det skader ikke å undersøke hva det vanligvis koster for det merket hun ønsker seg. Vi kjører ford og ble faktisk litt overasket over hvor dyrt det var i forhold til da vi kjørte VW.
Du bør også undersøke når bilen skal på service neste gang. Om 2 mnd eller 1 år. Vesentlig mtp. utgifter du har spart opp til eller ikke.
En liten bil koster mellom 50–80 000 i året, har jeg hørt, avhengig av hvor ny den er og hvordan den brukes. Da er både driftsutgifter og avskrivninger med i regnestykket.
Avskriving ville jeg ikke tatt med i regnestykket, men det er vel fordi jeg ser på bil som en forbruksvare.
Det er driftsutgiftene som er interessante for de fleste, tror jeg.