Neste fredag reiser vi til Portugal og jeg forsøker å finne litt ut om sannsynligheten for at vi blir rammet av en eventuell flygelederstreik.
Slik jeg har forstått det vil streiken starte mandag morgen, men det vil ikke bli klart hvilke flyplasser som eventuelt rammes før onsdag. Hvor er logikken i det?
Hvor lenge vil en slik streik kunne vare? Hvilke flyplasser er det størst sannsynlighet for at blir tatt ut?
Vi skal også ut å reise den 7. Én reise har allerede gått i vasken pga. vekterstreiken, så om vi ikke kommer oss ut på tur nå heller blir jeg rimelig muggen. Men om streiken starter den 2. (?), er det kanskje håp om at den er over innen den 7.
Jeg leser det som at de skal i megling nå til helgen og at fristen er natt til mandag og at eventuell streik blir fra neste uke. Håper ikke det skjer, vi skal til Spania fra Gardermoen.
Jeg kjenner jeg blir så vanvittig gretten av dette streikesurret midt i den etterlengtede ferietida for folk. Med de drittsomrene som har vært de siste åra er det ikke rart folk søker seg sydover. Og så skal ferien kanskje bli ødelagt/amputert av lønnforhandlinger til en i utgangspunktet høytlønnet gruppe. Hadde jeg blitt rammet hadde jeg blitt mer enn rasende. Syns generelt at streik som sanksjonsmetode bør vekk snarest. Eventuelt får de legge streikingen sin til en tid på året der man ikke rammer så forbannet mange uskyldige. :sur:
Det blir jo alltid tvang når de drar den for langt og man får stengte hovedflyplasser og sånt. Var det to dager vekterne fikk? Og da var det liksom bare Alta og sånt som var helt lammet.
Vi skal fly hjem fra en liten miniferie på mandag, og det er meningen at jeg skal på jobb på tirsdag. Håper virkelig ikke flyplassene jeg trenger blir affisert, da blir vi stuck her. Vi er avhengig av broren min for skyss, og han har vi bare tilgjengelig til mandag.
Samme her. Flygelederne har 0% sympati. Rett og slett 0. Kan være villig til å fire på dette om noen legger frem veldig gode argumenter, men disse har jeg ikke sett noe til så langt.
Jeg leste en sak på NRK i går, og der mener jeg det sto at de ikke streiket for høyere lønn, men fordi de ble drevet rovdrift på. Også at om det ble streik ble avgjort i dag, men at den da startet mandag 2. juli. Men mulig det ikke stemmer, jeg syns alle artiklene sa forskjellige ting.
Psssj, såpass må de tåle for den lønna (og den superkorte utdannelsen...:glis: ) Dessuten streiker vel sjelden høytlønnede grupper for høyere lønn, (fordi de vet at de får null sympati og medhold der) de streiker for bedre arbeidsbetingelser (= mindre jobbing) som egentlig betyr mer lønn.
: prøver hardt, men klarer ikke å opparbeide sympati:
Da legger de noe ganske annet i "drevet rovdrift på" enn jeg gjør. De redegjorde for arbeidsbetingelsene sine på tv for et par år siden, og jeg ble ikke skremt av arbeidsmengden, for å si det sånn.
Jeg vet at de har protestert voldsomt på at arbeidsplassen skal flyttes (på Østlandet). Sorry mack. Sånn er det i arbeidslivet. Noen ganger flytter arbeidsgiveren på seg. Da får man enten flytte med eller se seg om etter annen jobb.
Flygeledere har en helt spesiell jobb som krever helt spesielle evner, så vidt jeg skjønner. Jeg synes det er helt greit at de har høy lønn. Men jeg synes de skal løse arbeidskonfliktene sine uten meg! :mumle:
Jeg synes også det er greit at de har høy lønn, men de får da jaggu jobbe for lønna også og ikke furte (og streike!) for ting som skjer på de fleste andre arbeidsplasser også.
De jobber jo for lønna når de søker arbeidstilsynet om å høyne tillatt mengde overtid.
Vil nå helst at de som passer på flyet jeg sitter i er våkne og klare i toppen jeg da.
Jeg sitter og psyker meg opp til kjøring til København for å nå flyet derfra hvis streiken varer i ei uke. :sukk: Jeg kjenner at jeg ikke er veldig forståelsesfull i grunnen.
Det aner meg at flere her egentlig er enige med med meg i at stat- og kommuneansatte faktisk ikke burde ha streikerett. (Ja, jeg vet at Avinor er et «aksjeselskap», men det er heleid av Samferdselsdepartementet, og flygeledere er en yrkesgruppe som bør være statsansatt).
To på Gardermoen, to på kontrollen på Hurum. Ikke allverden altså, og jeg ble brått litt mer fornøyd med at vi har avgangstid kl. 06.00. Det er begrenset hvor mye forsinkelser man kan ha pådratt seg da.
Det er mange fly som går på den tiden nå om sommeren, de fleste charterflyene har avgang mellom 06-09.. Det var laaange køer i sikkerhetskontrollen i går kl 04.30.
Det er jo kontrollen i Oslo-området som bemannes fra Gardermoen og Røyken. Så da er det vel Gardermoen som rammes først. På Gardermoen er det 43 flygeledere, og 2 av disse ut i streik er jo ikke så ille i første omgang. Fører sikkert til noen forsinkelser, men de varsler jo opptrapping....
Håper ikke så mange av dere rammes. Regner med at det er over til min "sommer-forlengelse" i september.
Slik jeg forstår det, etter å ha lest litt, kan disse 4 føre til forsinkelser og kaos, men flyplassene blir vel ikke akkurat lukket. Det står også at streiken kan trappes opp i løpet av uka. Jeg er der nå at jeg kjenner forsinkelser og kaos er greit. Et mye bedre alternativ enn å kjøre til Portugal med 7 barn under skolealder.
Jeg har oppfattet det sånn at arbeidsgiver vil ha dispensasjon fra arbeidsmiljøloven sånn at de kan pålegge opp mot 300 overtimer i året mot 200 overtimer nå.
Om dette er riktig da, jeg har ikke dobbeltsjekket, så synes jeg at det er veldig alvorlig at de skal kunne bli pålagt såpass mange overtidsstimer. Det er jobber hvor de må konsentrere seg og jeg synes virkelig ikke at dette bør gå igjennom.
Jeg har heller ikke lyst til at ferien min skal gå ad undas, men om jeg har skjønt stridens kjerne rett så har jeg sympati med saken deres.
Jeg syns streik som forhandlingskort er veldig uheldig i andre sammenhenger enn produksjonsbedrifter, der den som rammes er den som er beslutningstaker. Å ramme tredjepart er forkastelig.
Så da bør de finne seg i 300 overtidstimer i året? Jeg vet at jeg har veldig liten lyst til at de som sørger for at mine fly kommer trygt ned på bakken skal være utslitte på jobb.
Det vil vel variere, men om det skal rettes mot arbeidsgiver, så ser jeg for meg at den første aksjonen jeg ville iverksatt som for eksempel lærer var full skjemanekt. Det er jo rapporter som skal opp i systemet, og som jeg antar at arbeidsgiver mener de trenger veldig, siden de har pålagt lærerne å bruke mye av sin tid på det. Så da blir de vel lei seg og desperate når rapportene ikke kommer. :nemlig:
Nå vet ikke jeg hva slags skjemaer lærere er pålagt å utfylle, men om man f.eks. tenker på sånt som må fylles ut for å henvise til PPT så vil jo det i aller høyeste grad gå ut over tredjepart.
Spørsmålet mitt var ikke retorisk altså, jeg lurer oppriktig på hvordan man mener at ansatte skal håndtere urimelige arbeidsgivere uten streikerett. Det er selvsagt ikke alle streiker jeg er enig i, men jeg kan ikke nok om slikt til å se gode alternativer.
Det er jo ikke slik at man skal finne seg i alt, selv om man er godt betalt. Jeg vet det er endel som mener det, for eksempel de som mente at folk på Bygdøy var så rike at de måtte finne seg i turister som tisser i hagen deres, tar fotografier inn vinduene, titter over hekken og busser som står på tomgang utenfor hos dem absolutt hele sommeren (i en debatt om vikingskip på eller av bygdøy).
Nå er ikke jeg spesialist i arbeidsrett, og har ikke noen fiksferdig løsning på et stort samfunnsproblem klart. Men jeg har jo noen prinsipielle forestillinger likevel om hva jeg synes er riktig og galt. Litt som jeg må kunne si at det er noe grunnleggende galt med at noen skal arve en posisjon som kongelig overhode uten å ha et perfekt forslag på hvem som skal bli president.
Jeg synes en arbeidskonflikt skal løses slik at bare de to partene berøres. Da kan man se for seg overtidsnekt med lovpålagte vikarer, at bussjåfører ikke tar betalt, at parkeringsvakter sørger for trafikksikkerhet og fremkommelighet men ikke gir gebyrer, f.eks. Og er det store tvister, ja, så får vi løse dem slik vi løser andre tvister, med nøytrale konfliktråd/nemnder/rettsinstanser.
Og jeg synes definitivt at det er galt at man skal forvente sympati for alle stakkarer som streiker fordi de tjener (marginalt) for dårlig, men ikke de som aksjonerer for tilsynelatende umenneskelige arbeidsforhold, evt. for dårlig sikkerhet for tredjeperson, selv om de tjener bra. Det får være grenser for materialisme, liksom?
Det er jo helt vanvittig (og ikke logisk i det hele tatt i mine øyne) og jeg er selvsagt ikke helt der. Men jeg mener seriøst at en person som tjener oppunder/over en million i året bør godta mer jobbing/overtid/variabel arbeidstid enn en som tjener 300.000.
C.D: Jeg tror ordet tilsynelatende er sentralt her. :skeptisk:
Det ligger som oftest innenfor den høye lønna ja. Men det skal uansett gå an å ha en jobb hvor man kan leve et liv og ikke jobbe så mye at det går ut over sikkerheten på jobb, og det er jo derfor man har vernebestemmelser.
At arbeidsgiver prøver å perse igjennom arbeidsvilkår som arbeidsmiljøloven i utgangspunktet sier nei til, synes jeg er temmelig dårlig. Og jeg synes at myndighetene burde si plent nei.
Totalt uenig. Flygelederne har jo ikke akkurat en 8-16 jobb, men at de skal ha mer overtid enn meg som faktis jobber 8-16 er galskap. De har ansvar for utrolig mange liv hver vakt, mens jeg ikke har ansvar for liv i det hele tatt. Ingen dør om jeg sovner på vakt for å si det sånn.
Jeg er enig i det første, og selv om jeg ikke tjener over en million selv vet jeg at jeg er høytlønnet, og at det medfører en forventning om at jeg hopper når sjefen sier hopp. Selv om jeg er på ferie. Men det er ikke snakk om 300 t pålagt overtid i året. Og jeg har definitivt ikke en jobb som medfører tap av store mengder menneskeliv hvis jeg dupper på jobb.
Jeg sier ikke at streiken er berettiget (as if), jeg bare sier at det ikke er et argument samme pokkern hva de tjener hvis det er en praksis som går utover liv og helse.
(Og det er nå en annen her som kaller seg C.D. You may call me Candy. :raus: )
Jeg synes kanskje at streik blir feil virkemiddel her, men jeg forstår dem selv om jeg ikke tror de når frem med dette i en streik. Det viktige i så måte er kanskje at de får satt søkelys på sin arbeidsgiver. Derimot burde de skaffe seg et nært og tett forhold til arbeidstilsynet, det vet vi jo kan fungere mot denslags takter.
Men arbeidsgiver har vel ingen sak her? Arbeidsmiljøloven er jo krystallklar på at den typen dispensasjon krever samtykke ikke bare fra arbeidstakerorganisasjonen, men fra den enkelte arbeidstaker.
Og så er det en ting som slår meg - hvis disse bare har 2 års utdannelse burde det vel være rimelig effektivt på ganske kort sikt å øke utdanningskapasiteten med noen plasser?
Arbeidsgiver kan gjerne ønske dette og søke om det, men de tillitsvalgte kan sette foten ned og sammen med Arbeidstilsynet blokkere det, så jeg kan ikke skjønne at det skal kunne bli noen streik av det. I hvert fall ikke bare på grunn av det ønsket. Dette temaet er greit regulert av Arbeidsmiljøloven.
Ja, de kan bli enige. De skal mekle til helgen og har vel frist på å være ferdig til midnatt mandag.Så en evt streik starter ved arbeidsdagens start på mandag.
En kompis av tantebarnet mitt holder akkurat på med denne utdanningen. Største utfordringen i følge han er at man må ha stor simultankapasitet. ser at det er en ting som også er oppført under personlige egenskaper.
Det ser ut til at stereiken i første omgang vil føre til forsinkelser, ikke avlyste avganger:
"Det første streikeuttaket fra NFF gir redusert bemanning ved inn- og utflygningskontrollen til Oslo lufthavn, Gardermoen, og vil medføre forsinkelser ved lufthavnen. En streik som rammer flytrafikken på Gardermoen vil også medføre forsinkelser andre steder i landet.
Passasjerer må forholde seg til den informasjonen flyselskapene gir om egen flygning. Informasjon om trafikkavviklingen finnes også på Avinor.no og osl.no
Ved streik – og med utgangspunkt i det første streikeuttaket fra mandag av, må det påregnes forsinkelser på en halv til en time på formiddagen og opptil to timer i den travleste tiden om morgenen og ettermiddagen. Det vil også være perioder der trafikken går som normalt."
Nå spør jeg sikkert dumt, men er det gitt at det blir streik/opptrapping av streiken? Skal det være forhandlinger i nærmeste fremtid? Argh, vi bør bare komme oss avgårde neste lørdag. :mad:
Det er forhandlinger frem til midnatt søndag. Så tar de høyde for at det kan bli forhandlinger på overtid. Derfor er det varslet at streiken eventuellt starter mandag kl 0600. Hvor sansynlig det er at det blir streik aner jeg ikke.
Det er ikke gitt at det blir streik, det avhenger av hvordan det går med forhadlingene i helgen. Hva som skjer er vel litt vanskelig å forutsi, det ligger jo litt i dette virkemiddelets natur.
Så er det helt sikkert noen som kjenner spillet bedre enn andre og f.eks. kan sin noe om sannsynlighet for streikens varighet etc.
Vi skal ut å reise torsdagsmorgen, og jeg satser på at vi kommer oss avgårde i løpet av den dagen. :knegg:
Så ellers så syns jeg det er fryktelig kjipt at streik går ut over tredjepart, men jeg er i grunnen glad for at de sier ifra om urimelige overtidskrav, og jeg syns det er skummelt med piloter som må jobbe i 16 timer i strekk eller flyveledere som jobber det eller mer. :enda en ting å være redd for i flyet. :sukk: :
De kan jo godt ville utdanne flere, men hvis de som søker ikke kommer gjennom opptakskravene så er man jo like langt.
Det er virkelig mange tester man skal igjennom. Hukommelsen min er ikke det helt store om dagen, men jeg satt noen timer tror jeg med ørten forskjellige typer tester. De som kom igjennom del 1, gikk videre til andre runde.
Nå la jeg dessverre ikke sjela mi i de testene så manglet et par poeng på runde 2.
Som Libra sier, simultankapasiteten skal være veldig bra.
Jeg skjønner det altså og tror ikke man kan hente inn mannen i gata, men jeg tenker at hvis det er en stor mangel på flygeledere får man drive aktiv rekruttering, for det er garantert ikke bare de som selv kommer på å søke den utdanningen som kunne hatt både lyst og evner til det om de hadde blitt satt på tanken.