Vi vurderer å kjøpe en ny 508SW med emg girkasse. vi har prøvd bilen med 140hk og manuell, da forhandleren hadde ikke bilen inne med EMG. Vi likte bilen meget godt, og med emg så er ikke prisen ille heller. Imidlertid kommer denne girkassen dårlig ut i de aller fleste tester, mens forhandler sier at dette er noe du må venne deg til. Er det noen her som har Peugeot eller Citroen med denne girkassen som kan dele sine erfaringer?
Vi har en Citroen Grand Picasso med EMG, og ja man må venne seg til det. Nå har vi hatt bilen i ett år, og jeg synes den er helt grei å kjøre. Man merker jo girskiftene på en helt annen måte enn med vanlig automatkasse, men det blir som sagt en vane.
Vi har Peugeot 5008 med emg. Jeg har ikke peiling på bil, og jeg skjønner ikke hva som er forskjellen på dette og automatgir. Det fungerer helt utmerket synes vi. Vi har hatt bilen i snart to år.
Vi bor midt i byen, og når man kjører i kø er det veldig, veldig godt å ikke ha manuelt gir.
Vi har Peugeot 5008 med EMG. Vi prøvekjørte også en Citroen Grand C4 Picasso med og uten EMG. Vi var så og si helt sikre på at vi ikke skulle ha EMG etter å ha lest noen tester. Så leste vi litt flere, samt - ikke minst - leste rundt på forum om brukererfaringer, og så testet vi ut EMG. Overraskende deilig å kjøre med! Joda, litt tilvenning må til, men ikke på langt nær så mye jeg trodde på forhånd. Det tok ikke lang tid før jeg simpelthen elsket EMG'en, og kunne ikke tenke meg å gå tilbake til manuell. Og jeg var vel den av oss her i huset som var veeeeldig skeptisk altså. Vet ikke om det har noe å si, men vi har kun kjørt manuell før. Vi har altså ingen erfaring med ordinær automat annet enn på leiebiler.
Vi har Peugeot 5008 med EMG og det tar litt tid å venne seg til. Man merker giringen, særlig oppover bratte bakker og ved akselerasjon. Men det går seg fort til og man har mulighet til å svitsje over til manuell ved bratte nedkjøringer eller ved behov for kjapp aks. Vi hadde en gammel Mercedes med automatgir for noen år siden og den var mye mykere i giringen. Allikevel er jeg superfornøyd nå som jeg har har blitt kjent med den. Spesielt ved bakkestart og rygging oppover i bratt bakke (vi bor skikkelig bratt og må ofte stoppe midt i bakken pga møtende biler eller fotgjengere, samt luke-ryggeparkere i veien) er den suveren. Den er skikkelig hjelpsom. :nemlig:
I køkjøring og ved kjøring i feks 30 sone er det deilig med en bil som tilpasser giringen selv.
Brukererfaringene gjorde som sagt mye for oss også. Tror knapt vi fant noen som var misfornøyde rundt om i diskusjoner. Kan ihvertfall ikke huske det nå.
Det som er så rart er at den får dårlig i mange tester, men det kommer kanskje av at de ikke får nok tid med bilen? Jeg vet ikke. Det er også mange som sammenligner med vanlig automat, og det blir også feil iom at det vel egentlig er snakk om manuell med automatisk clutch.
Hvis jeg skulle ha vurdert denne bilen etter kun en time etter å ha kjørt med manuellgir en god stund, så ville jeg neppe gitt den toppkarakter. Bilen er stor, den later til å gire tregt og man må bruke tid på å stole på at den bakkestarter helt av seg selv osv.
Jeg synes egentlig ikke det er så rart at den ikke får toppkarakter i tester. Du nevner jo litt av problematikken selv også - en liten prøvetur med bilen gir deg jo ikke følelsen av å bli godt kjent med en EMG. I tillegg så må man tenke på hvem som faktisk prøvekjører disse bilene - de prøvekjører biler for a living - og samtlige sammenlikner den med ordinær automat. Det blir jo feige lag - ikke nok med at det er stor prisforskjell, men det er faktisk en klar forskjell på elektronikken også. Det er jo ikke det samme! Og så vidt meg bekjent så kommer ikke disse bilene med noe annet enn manuell og EMG, så ordinær automat er derfor ikke en valgmulighet. Ergo lite vesentlig sammenlikning om man skal en Peugeot eller Citroen - da blir valget mellom manuell og EMG. Så derfor så valgte vi å vektlegge brukererfaringene mer enn testene når det kom til EMG - det sa oss rett og slett mye mer :)
Enig i det. Hadde man kunne velge mellom man, emg og automat til samme pris så ville nok så og si alle valgt automat. Men om valget sto mellom manuell og emg så ville dere valgt emg igjen.?
Jeg har Citroen både med EMG og med manuell kasse. EMG fungerer utmerket. Den store fordelen i forhold til trad automatkasse er jo at du kan manuellgire selv om du kjører i automatmodus. Jeg hjelper ofte til med å feks gire ned når jeg må øke farten hurtig. Jeg bruker nok denne muligheten langt oftere enn min mann, men så er vi vidt forskjellige typer bak rattet også.
Jeg kunne ikke tenkt meg å hatt tradisjonell automatkasse. For meg sto valget mellom EMG og manuell. Jeg valgte EMG og har aldri angret på det. Kommer nok til å velge det når jeg bytter til ny Grand Picasso neste år også.