Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Aircondition i bil som lukter høgg

#1

Obelix sa for siden:

Ja, det lukter rett og slett død grevling når jeg setter på AC'n i bilen.
Hva er det og hva gjør jeg med det?

Ha forøvrig en Skoda hvis det har noen betydning.


#2

Nada sa for siden:

Dra innom verkstedet og få det renset.


#3

Bloppy sa for siden:

Bytte filter? Det hjalp hos meg da det luktet død og fordervelse.
Om du er handy skal det ikke være så himla vanskelig å bytte selv tror jeg.


#4

Mei sa for siden:

Renser det ja. Må gjøres med jevne mellomrom.



#6

Obelix sa for siden:

Enkelt :blånn:
Og hvor sitter pollenfilteret og hvordan skal jeg rense ac?
Jeg vet vel sånn ca bare hvordan jeg fyller bensin, olje og spylevæske på bilen.

Bil er ikke min sterkeste side for å si det slik.


#7

Mauser sa for siden:

Finn kupefilteret (sitter typisk i motorrommet oppe ved vindusviskermotoren, evt sjekk instruksjonsboken) og ta det ut. Sett AC på full guffe. Tøm sprayboksen inn i filterhuset, slik at renseskummet som kommer ut blir dratt med inn i klimaanlegget. Stopp motoren, la det virke noen timer, ferdig. Husk å sette inn det nye kupefilteret.

Hvilken Skoda har du, og hvor gammel?


#8

Obelix sa for siden:

Tror verksted er best kanskje.

Har Roomster 2007-mod.


#9

Elisabet sa for siden:

Svendsens eksosservice reklamerer med AC-rens nå at de gjør det også. Billigere enn bilverksteder i alle fall. Det greieste er å få fyllt ny væske på ac-anlegget.


#10

Mauser sa for siden:

Roomster er enkel. Filteret sitter under hanskerommet på passasjersiden, inn mot midten. Ta ned filt-eller isopormatten som er klemt opp under hanskerommet, klem sammen de to låsehåndtakene som kommer til syne, trekk ut kupefilteret. Klimaanlegg på full guffe, spray renseskum inn i åpningen der filteret satt (nøyaktig bruksanvisning står på boksen), sett inn nytt filter. 10 min arbeid, maks. Ikke noe verktøy som trengs, bortsett fra kanskje en lommelykt. Koster 750-1200 kroner på verksted.

Bilder (Skoda er de siste bildene): www.mann-hummel.com/mf_prodkata_all/einbau/HBBKJAkcWX1.pdf


#11

Mauser sa for siden:

Væsken er inni systemet, og har ingenting med lukten å gjøre. Den kommer av bakterievekst utenpå kjøleanlegget, inni luftkanalene.


#12

Elisabet sa for siden:

:blond:

Men hvorfor bytter de væske på verkstedene da?


#13

Mauser sa for siden:

Ingen bilklimaanlegg er heeelt tette. Etterhvert som væsken (gassen) lekker ut, i løpet av 3-10 år, vil kjøleeffekten bli gradvis dårligere og så helt borte. Da må det etterfylles væske. For at det skal bli helt nøyaktig blir den gamle væsken tappet ut og resirkulert, og nøyaktig mengde tilpasset den enkelte bilmodell fylt på. Det er typisk 650-1300 gram totalt, så det er ikke så mye å gå på før effekten blir dårlig eller borte. En refill koster fort 1500 kroner eller mer.

Rens består i å spraye desinfiserende væske eller skum inn i klimaanlegget samme vei som luften går, fra pollenfilteret. Det renser da UTSIDEN av klimaanlegget og inni luftekanalene, der bakterieveksten sitter. Det er som regel helt ufarlige bakterier (tenk surt gymtøy i gjenglemt bag), men det lukter jo ofte ille. Det er i prinsippet akkurat det samme man gjør med en Biltemaboks. Med nytt filter koster en rens 750-1200 kroner på verksted. Gjør man det selv koster det rundt 200.


#14

Elisabet sa for siden:

Det stemmer det. Det er når mitt anlegg ikke har funket ordentlig med kjøling jeg har hatt den inne på verkstedet og byttet væske, men da har jo lukta og filter blitt ordnet samtidig.


#15

Nillenalle sa for siden:

Dette problemet fikk vi også for noen uker siden på vår Volvo V70. Lukta kom etter at vi hadde bilen til manuell vask og polering hos et lokalt firma. Kan det tenkes at de kan ha spruta vann inn i AC-anlegget/filteret i forbindelse med vasken? og at det er forklaringen på lukta? Vi har ikke fiksa det enda. Mon tro om vi kan gå for Biltema-løsningen på Volvoen også?


#16

Mauser sa for siden:

Nyere enn 2000 mod? Sitter på samme sted, under hanskerommet. Plata med fotlyset må ut (2 skruer, Torx 25), deksel som kommer til syne må ut (4 skruer, Torx 20 eller 25), trekk filter rett ut. Det finnes ulike filtre til denne, best er med kullfilter. Biltema, Mekonomen, BilXtra har til halve prisen av Volvo. Ta med bilnummer inn i butikken, så får du riktig. Alle sammen har Torx-skrutrekkere og -bits også, hvis du ikke har i verktøykassa.

Spray skum, la virke, sett inn nytt filter. Enkelt!

forum.vccn.no/showthread.php?43792-V70N-Hvordan-skifte-kupéfilter&highlight=kupefilter

www.volvoforum.no/tips_triks/s60-v70n-s80/kupefilter.htm


#17

Nillenalle sa for siden:

Ja, vi har 2009-modell. Regner med vi har de nødvendige bits. Tusen takk for svar!:tilber:


#18

mrc sa for siden:

Holder ofte å skifte filter uten å rense ellers etter min erfaring. Har serviceintervall på 2 år på bilen, men filteret må gjerne tas hvert år.

Tips kan være å kjøre full varme en stund av og til for å tørke opp i anlegget...


#19

Obelix sa for siden:

I går kjøpte jeg rense spray og skal forsøke få gjort det i dag.
Denne skulle ikke sprayes inn i systemet men settes inn i bilen slik at gassen ble ført inn i luftesystemet.
Det de anbefalte på Mekonomen.


#20

Bromle sa for siden:

I min bil, en skoda octavia 06 mod er det en merkelig lukt når jeg starter opp bilen hvis den har stått i solsteiken. Og når jeg da tar på ac så er det ekkelt.. Litt sånn våt ekkel lukt..
Bør jeg også kjøpe noe sånt da? Og lurer virkelig på om jeg kan klare det selv....


#21

Obelix sa for siden:

Sikkert ikke dumt å gjøre det innimellom har jeg nå skjønt.
Min lukter ikke bare litt ekkelt, men lukter som om noen har dødd inni der og blitt liggende en stund.


#22

Guttemammis sa for siden:

Samme her(innimellom) og det er en Skoda Octavia 2008-modell.


#23

mrc sa for siden:

Tror det for mange vil være lite hensiktsmessig med bare rens. Kjøp nytt filter med det samme. Fleste VW/Skoda/Audi-modeller har filteret under dashbordet og det er en relativt grei jobb.

Vær obs på at det vel gjerne finnes to typer filter. Er vel gjerne snakk om et enklere filter som er ganske billig og såkalt kullfilter.

Skifte av dette filteret er en del av serviceplanen på bilen - i hvert fall hvis man tar service på merkeverksted. Så hvis det er like før bilen skal på service er det nødvendigvis ikke vits i å gjøre dette selv (dog, mulig man sparer noen kroner på servicen...).


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.