Jeg fikk nettopp telefon fra banken, det var en rekke transaksjoner til itunes. Jeg forsto ikke hva som hadde skjedd, men har kommet til at det må være femåringen har svidd av over kr. 5000,- på rubiner i DragonVale. :eek: Storebror på ti år kan passordet og skulle hjelpe ham med å oppdatere de spillene minsten har og så har han latt minsten få igjen iPoden før det har gått 15 minutter.
Har noen noe erfaring med dette? Er pengene tapt? Bankfyren sa jeg kunne reklamere i nettbanken, og det har jeg tenkt til, men vil det hjelpe noe som helst?
Hjelpes dette hørtes kjedelig ut. Vet at de ikke kan kreve noe fra barn men dersom tlf er registrert på deg kan du vel ikke bevise at det er barna som har stått for dette og dermed blir du skyldig?
Jeg har hørt om en venn av en bekjent, som opplevde det samme. Han klarte å få pengene igjen, men det var ikke etter første henvendelse tror jeg. Så man må kanskje stå på litt. Du kan jo stille spørsmålet om det egentlig er greit at det er mulig å bruke 5000 kroner på et spill i løpet av bare 15 minutter.
Jeg husker en lignende sak med smurfespillet fra et par år tilbake - da fikk den fortvilte mora (det var større summer) pengene tilbake fra spillprodusentene, mener jeg å huske.
Eg såg ein FBI-reportasje om akkurat dette, ein gong. Der fekk dei hjelp til å få pengane tilbake. Kan hende det framleis ligg i NRK sine arkiver, viss du leiter litt der.
Minsten min gjor de det samme, men heldigvis med telefonen til faren.
Tror det var 800,- han brukte på noe tilsvarende.
Tror ikke faren engang forsøkte å få igjen pengene.
Minsten lærte mye av det, så nå spør han om å få laste ned, selv gratisspill.
Så lenge det ikke er 10-åringen som har lastet ned, er det vel ikke veldig relevant hvem som skrev inn passordet? Jeg kunne fint ha gitt iPaden min til poden uten å tenke på at han kunne laste ned mer i løpet av 15 minutter. Jeg visste ikke engang at det var sånn.
Det er nok ikke lillebror. Gå inn på app-store og let etter "fraud" i diskusjonsforumet der. Det har skjedd i stor skala verden over, og det er svindel. Det har skjedd med meg to ganger. Begge gangene har det skjedd på tider hvor jeg ikke har vært innlogget, og hvor pøbelprinsessen ikke har vært innlogget. Rapporter det så fort som mulig til AppStore, og be banken din om å be om at pengene refunderes. Det skal nemlig ikke være mulig/er ikke lov med svinedyre inn-app-purchases, så det er svindel. Etter at dette har skjedd med min konto to ganger, har jeg ikke noe kredittkort/visa-kort knyttet til kontoen, jeg bruker bare gavekort.
Jeg måtte stenge kortene mine begge gangene, og få nye. Veldig gøy. :sur:
Vi hadde en affære her for to år siden, men med min mobil som ble tjuvlånt når jeg ikke var der, over tid. Godt og vel 3000,- kom det på. Var ikke nubb å å noe av det igjen. Han spilte Habbo.
Jo, men du vet jo ikke hva slags dømmekraft han har utover det å taste passordet og gi telefonen til noen andre for eksempel. Som det som har skjedd nå. Du ville ikke gjort det selv, så da er det jo det at en 10 åring sitter med pasordet som er problemet. Sånn jeg ser det.
Be om refusjon likevel. Det er ikke lov å ha ruiner til salgs for hundrevis av kroner. Skriv opp navnene til spillprodusentene også når du kontakter Apple. Hos meg var det in-app-purchases fra flere ulike spill, og det er juks. Selv om barnet har hentet juveler elle hvahardu. Datteren min hadde også kjøpt juveler i slike spill, og hun har ikke passordet mitt, og vil ikke kunne finne ut av det heller, helt garantert.
Hvis du søker på fraud og unauthorized purchases på diskusjonsforumet til AppStore. Det er godt over hundre sider med liknende hendelser fra hele verden, og slett ikke alle handler om barns bruk av spill, heller.
Be om refusjon likevel. Det er ikke lov å ha ruiner til salgs for hundrevis av kroner. Skriv opp navnene til spillprodusentene også når du kontakter Apple. Hos meg var det in-app-purchases fra flere ulike spill, og det er juks. Selv om barnet har hentet juveler elle hvahardu. Datteren min hadde også kjøpt juveler i slike spill, og hun har ikke passordet mitt, og vil ikke kunne finne ut av det heller, helt garantert.
Hvis du søker på fraud og unauthorized purchases på diskusjonsforumet til AppStore, så ser du.
. Det er godt over hundre sider med liknende hendelser fra hele verden, og slett ikke alle handler om barns bruk av spill, heller.
Hva er det du mener ikke er lov? Jeg bruker mye penger på kjøp inne i apper på iPhone/iPad, og naturligvis er det lov. Men jeg gir ikke kredittkort eller passord tilknyttet kredittkort til noen dersom det ikke er meningen at de skal bruke det.
Jeg liker ikke «free to play»-spill som Smurfs' Village eller DragonVale, og det er helt uaktuelt å betale for spill på den måten de har lagt opp til, men dette er dessverre en forretningsmodell som utgivere av spill tjener mye penger på, og det er lite som tyder på at de kommer til å slutte med å gjøre det på denne, eller tilsvarende, måter.
Det kan sikkert være verdt å kontakte Backflip Studios og Apple, forklare situasjonen og be om refusjon. Men en mer langsiktig, og sikrere, løsning er nok å ikke gi passord knyttet til kredittkort til noen som ikke skal bruke dem.
Ben, det jeg mener er at Apple ikke tillater at spill som er rettet mot barn, har dyre in-app'er. Og når dette skjedde med meg, ble det belastet opptil 700 for en enkel in-app, noe som er 100 ganger mer enn en slik app egentlig skulle kostet.
Forøvrig er jeg enig med Ben i at alle bør holde passord helt for at selv. I mitt tilfelle var det ikke sammenheng med innlogging i AppStore og alle kjøpene fra konto, det var kanskje derfor jeg fikk igjen pengene uten spørsmål?
Tja. Hvis lillegutten til TM har klart å handle for mange tusener i løpet av få minutter, må han jo nødvendigvis ha kjøpt de megaoverprisede in-app'ene. Hvis han har handlet 7 kr. apper for 5.000 i løpet av under 15 minutter, må han jo ha trykket på kjøp og bekreft kjøp minst annenhvert sekund i 15 minutter. Det høres rimelig usannsynlig ut, synes jeg.
Apple har tydeligvis mange som har vært i samme situasjon (oppdaterer apper med passord og så gir iPad/iPhone til småbarn). I neste versjon av iOS (kommer til høsten) vil det ikke lengre spørres om passord ved oppdatering av apper. Det burde hjelpe på problemet! Det er nok maaaange voksne som har gjort samme "feilen", så syns 10-åringen fortjener trøst og "fort gjort" kommentar.
Uansett, jeg har lite sans for firmaer som spekulerer i å lure små barn. Apper med "rubiner","sopper" og in-game pop-ups som prøver på mersalg blir slettet asap. Deretter passer jeg på å ikke kjøpe flere programmer fra den utvikleren. Eneste måte å si ifra til utviklere om at en ikke vil ha sånt søppel.
Egentlig syns jeg Apple burde forby in-app purchases i barnespill, men siden Apple tjener en god slump for hver in-app purchase, tviler jeg på at det vil skje.:mad:
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.