Har vært i USA et par ganger nå, og har utelukkende flydd med KLM/Delta/AirFrance - både fordi vi bruker Flying Blue og fordi det har falt seg sånn både mtp. pris og total reisetid.
Nå ser det ut til at kursen settes mot statene igjen i september, nærmere bestemt Miami/Fort Lauderdale, og jeg søker på flybilletter. For første gang opplever jeg at det er flere andre selskaper som tilbyr forholdsvis rimelige reiser med grei reisetid, og at KLM & Co nesten utelukkende byr på mellomlanding innad i USA (hvilket jeg har blitt avbefalt). De beste kombinasjonene av pris og reisetid ser ut til å være med Virgin Atlantic, British Airways og United Airlines. Jeg kjenner dog ikke til noen av disse selskapene, foruten British (da ikke til USA) og lurer veldig på hvordan disse er å fly med over Atlanterhavet?
Vi reiser fem stykker; mine foreldre hvorpå min far straks er 80 år og mine to små og meg. Jeg tenker at service, tilbud og komfort ombord blir veldig viktig for oss. Jeg vet hva jeg får om jeg reiser med KLM & Co, det føles veldig trygt. Men hva med de andre? Er det direkte "styr unna" eller tilbyr de et godt utvalg filmer etc., god service og ok mat/drikke de også?
Ja, og er det så gæli å mellomlande i USA som jeg har hørt rykter om? Jeg har forstått at det gjerne betyr at man må hente bagasjen sin og sjekke inn på nytt, hvilket også innebærer en ekstra sikkerhetskontroll, men utover det?
Det trenger ikke være ille å mellomlande i USA. Vi reiste med KLM/Delta til Orlando i påsken, og mellomlandet i Detroit. Det var ikke noe problem. Jeg ville dog ha unngått mellomlanding på JFK eller Newark, for da anbefales det at man setter av tre timer til flybytte.
Jeg synes for øvrig ikke Delta var noe å skryte av. Jeg synes de kabinansatte var lite serviceinnstilte, og mine amerikanske venner sier at Delta er kjent for dårlig service. Men standarden var jo bra det, både på fly, underholdning og mat.
Mellomlanding i Washington er ikke å anbefale. Jeg skal også til USA til vinteren, reiser alene med mine to barn, og tenker at det absolutt greieste må være å kun ha én mellomlanding i Europa.
Jeg flyr til USA på fredag i jobb, og velger British Airways i år som i fjor. (Vi får ikke bestille Business Class selv om det er jobbreise.) Mest fordi de er de eneste som flyr direkte fra Europa til den forholdsvis lille byen jeg skal til, men også fordi jeg syntes det var helt upåklagelig i fjor.
Mellomlanding i USA avbefales virkelig. Masse styr med bagasje og ikke minst at du må beregne så god tid i passkontrollen.
Går det fly direkte fra Norge til Detroit? For å minimere antall mellomlandinger når man flyr med to barn og en som er eldre er definitivt et poeng.
Jeg har flydd med Icelandair også. Der var det ikke noe servicetilbud å snakke om og ganske dårlig mat, men reisetiden var kort. Og man slapp å bake med bagasjen ved mellomlanding.
Jeg har flydd med Virgin til New York og var storfornøyd. Superbehagelige seter, grei nok mat til å være på fly, og egen skjerm med veldig godt utvalg av serier og filmer selv for en som er mer enn normalt oppdatert.
Nei, vi mellomlandet i Amsterdam også. Men begge mellomlandingene gikk som smurt. Ikke mye venting eller køing. Men det er jo klart at reiser man med eldre og små barn så er det jo styrete med mange mellomlandinger uansett hvor "enkle" de er.
Det frister lite å mellomlande i USA, jeg innrømmer gjerne det - og akkurat derfor ser jeg på direkteruter til Miami fra Paris eller London. Kan hende er det verdt å gå opp et par lapper for å få både direkterute og kjent selskap.
Prisene og reisetidene varierer i alle fall enormt, og det bare fra en dag til en annen. Jeg har ikke sett lignende til USA før, enda så mye jeg har søkt.
Vi brukte laaaang tid på å finne billetter. For hvis billettene var billige, så var reisetiden noe helt vanvittig lang. Og fant vi billetter til en ok pris gjennom reiseselskaper, var det som regel lokkepriser hvor billettene til syvende og sist ikke fantes når vi skulle betale. Så til slutt ga vi opp og sjekket alle flyselskapene direkte. Det var mye pes, men til slutt fant vi noe vi kunne leve med. To stopp, men ikke uhørt lenge å vente på hvert sted. Det var med KLM/Delta. Oslo-Amsterdam-Detroit-Orlando.
Jeg har fløyet BA til Miami og til Houston. Det gikk jo fint begge gangene, men mellomlanding på Heathrow er pyton. Første gang løp vi for livet for å rekke flighten. Andre gang mistet jeg den, og måtte vente fem timer på neste fly. Begge gangene fordi vi måtte sirkle i evigheter over London - som jo er mer regelen enn unntaket.
Etter at SAS fikk direkterute til Newark fra Oslo har jeg kun brukt den. Mellomlanding på Newark har gått som smurt hver gang. En gang hadde jeg kun halvannen time til fly videre til Texas, og da var jeg booket om allerede da vi landet, pga lang kø i sikkerhetskontrollen. Det er jo fordelen med mellomlanding i USA - det går så mange fly videre at du aldri må vente lenge på neste fly.
Vi reiste med United sist (for 2 uker siden) med mellomlanding i Newark. Veldig greit. Ingen kø også slapp vi å skifte terminal siden vi skulle videre med United til Orlando. Vi hadde 3.5 time mellom flyene, men hadde ikke trengt mere enn 1.5 time. Har også reist med SAS fra København til Newark og hatt 1.5-2 timer for flybytte som har vært et mareritt siden man må skifte terminal. Minus for United flyet fra Oslo til Newark er at det er et lite fly med 3 seter på hver side av midtgangen, men alle setene har tv-skjerm.
Reiste til Miami tidligere i år. Da reiste vi med Lufthansa (Airbus A380) via Frankfurt. Måtte løpe i Tyskland for å rekke flyet også var det lang kø i passkontrollen samt tollen når vi kom frem.
Normalt foretrekker jeg å skifte i Europa utenom London/Paris, men de siste gangene har det gått veldig greit med bytte i USA.
Er det ikke Schipol som man må ut på et skikkelig gåmaraton for å komme fram til rett gate? Mener jeg har brent meg på det flere ganger. Dvs, når tavla sier "Go to gate", så er det 20 minutter å gå fram til gaten, og det blir skikkelig stress. Da er det faktisk bedre å bytte terminal, for da setter man jo av ekstra tid til det.
Eneste jeg vil avbefale, er Spanair, men det regner jeg med at ikke er aktuelt?
Vi fløy Airfrance til Miami, og de overgikk seg selv for å prøve å tilrette legge for en mest mulig behagelig flytur for oss med baby. Imponert over serviceinnstillingen!
Ellers har jeg flydd både British airways og Lufthansa, og har ikke noe å utsette på dem.
Vi har fløyet SAS til København/Washington - ikke noe problem. For deretter å fly United innenlands - heller ikke noe problem. Vi har hatt 1,5 time transfere i Washington.
Vi hadde ett lite problem ifjor pga uvær i Washington måtte vi mellomlande i Baltimore og buss til Washington, det var litt styr.
Men vi har store barn som man kan komandere til å løpe, så for oss gikk det veldig bra. De som hadde barnevogn kom ikke videre fra Washington og måtte overnatte.
I år fløy vi AirBerlin - veldig bra. Enkelt flybytte i Berlin, gjort på 15-20 minutter. Vi hadde tilsammen 50 minutter transfere, vi rakk innom do, kjøpe drikke, igjennom sikkerhetskontroll og passkontroll.
Har også fløyet Continental (United), litt som Norwegian, det meste må betales ombord. Mat, film osv. Men helt greit.
Icelandair er også veldig bra, kun fløyet til NewYork, men fint å fly via Reykjavik.
Min far sverger til Continental fra Oslo via Philadelphia, han er over ca 1 gang pr år.
Continental har egen terminal både i New York (Newark) og Philadelphia så da slipper du å frakte deg fra en terminal til en annen, hvilket kan virke litt styrete.
Det er MYE MER styr å mellomlande på Charles De Gualle i Paris enn Washington! Der er det ett evig mas om pass/sikkerhetskontroll osv osv. Aldri mer innom Paris.
Summasummarum, jeg holder en knapp på SAS, det er noe eget med de og service/komfort/avstand mellom seter o.l.. De andre er bra, men SAS er best.
Ett lite tips hvis du lander i Miami - still deg i den siste køen for utlendinger (altså i den køen som er nærmest USA-borgere) i de køene går det superfort og når de er ferdige med sine landsmenn plukker de ut besøkende med barn. Vi skled igjennom køen veldig kjapt.
Jeg har mellomlandet i Chicago, og det var en drøm. Mye bedre å komme seg gjennom passkontrollen der en i Houston, hvor man glatt står halvannen time, om det er den dagen. Mellomlanding i NY og Miami har jeg hørt at kan by på problemer (utenom Houston da, :knegg: ).
Jeg har flydd både KLM, Lufthansa og United til USA. Lufthansa har eldre fly, i alle fall til Houston, men de skal byttes ut. Bedre plass enn KLM i kuvogna synes jeg. United hadde halvfulle fly, i alle fall den ruten jeg fløy (London - Houston og København- chicago). Der må man betale for drikke (alkoholen). KLM synes jeg alltid har stappfulle fly.
Men sånn i det store og det hele er det små forskjeller. De kan dog være litt problemer med United (sørvis i innsjekking), i alle fall opplevde vi det i månedene etter at de slos sammen med Continental. Men mulig det har roet seg nå.
Vi fløy med Lufthansa, fra Frankfurt til Miami. Veldig fornøyd med det, men om vi skal ta den ruten en annen gang, så kommer vi til å fly ned til Frankfurt kvelden før, for det var travelt mellom avgangene da vi kom dit på morgenen.
Nå går det også fly direkte mellom Trondheim og Frankfurt, så det vil nok bli enklere for oss ved en evt ny tur.
Vi fløy med A380 over, og det var veldig flott synes jeg. Stort fly, med god plass.
Nå har imidlertid Lufthansa, som er det eneste selskapet som pr i dag flyr dit med dette flyet, kuttet ut A380 på denne ruten for en periode. De flyr nå med en 747. store fly det også, så jeg antar at plassen er vel så bra der.
Det optimale, for meg, er å fly Oslo-Newark eller annen nordlig rute på vei vestover og (dermed få kortere langflyvning) og direkte fra Muami til f.eks London eller Frankfurt østover å at man får en lang natt på flyet. Jeg vil også gjerne ha sent fly (ca 20 eller 21) fra Miami (men nå bodde jeg der så jeg var hjemme og ikke utsjekket fra et hotel) på returen så at man ikke lander i Europa når klokken og kroppen er rundt midnatt i USA.
BA er bra, Virgin skal også være bra. Air Berlin kan du også sjekke.
Jeg har fløyet den ruten (dvs til Orlando, ikke Miami) i mange år og brukte stort sett SAS. Men jeg har også fløyet Sabena (belgisk) via Brussel, Icelandair, Northwest, Delta og United. Stort sett synes jeg det meste var likt. I de fleste tilfellene mellomlandet jeg i New York, aldri noe problem, men det var jo alltid endel timers venting så turen ble lang. Jeg reiste kun hjem en gang med Icelandair, direkte fra Orlando til Reykjavik. Det var greit må jeg innrømme, så jeg kunne nok gjort det på nytt.
Har flydd med SAS til Newark, og United fra Frankfurt til San Francisco. Tror de vesentligste forskjellene er de ulike flytypene. Det varierer innenfor selskapene på forskjellige ruter.
SAS hadde god plass på flyet, trivelige serviceansatte og bra tilgang på mat, vann og tv i setet foran. Flyet var en Airbus (A330)
Unitedflyet var like trangt som et charterfly, sure ansatte, lite mat (to små måltider på en 14 timers tur) og bare sånne felles tv-skjermer langt der borte. Mener dette var flytypen, widebodyaircraft.nl/b747-48.htm
Frankfurt var en rotete flyplass det ikke var så lett å komme frem på, så var greit med god tid der.
Vi kom hjem fra Orlando for en uke siden. Hjem mellomlandet vi i Atlanta og Amsterdam, det gikk helt fint. Hadde grudd meg en del på forhånd, men måtte ikke sjekke inn bagasjen på nytt slik som jeg trodde :)
Negativt: Fløy i et gammelt Deltafly over Atlanterhavet og der var det kun et felles TV for alle, litt kjipt for vi hadde et helt nytt KLM-fly når vi reiste til USA to uker før. Maten var også kjipere.