Nå var det en reportasje på dagsrevyen igjen om noen som hadde fått en kjemperegning. Og jeg må innrømme at jeg ikke helt har skjønt hvordan dette virker. Må man skru av muligheten for in-app-kjøp for å hindre dette eller holder det at man har valgt at man må skrive kode hver gang?
Jeg har skrudd det av.
Gjøres iæunder innstillinger, generelt og restriksjoner. I samme sleng har jeg tatt bort mulighet til å innstallere og slette programmer, etter at Knøtteliten var løs ...
Jeg vet hvor jeg finner det, men av og til er det jo slik at jeg selv vil kjøpe noe som er in-app, og da synes jeg det er litt upraktisk å måtte ut og så inn der, aktivere og så deaktivere etter bruk. Det er derfor jeg lurer på om det holder at man må skrive inn kode hver gang. Jeg har fjernet muligheten til 15 minutters fri moro etter installasjon.
Det er litt irriterende, men det går greit synes jeg. Men nå er iPaden Knotten sin, så han bruker den mer enn meg. På iPhonen har jeg ikke vært så streng. ;)
I teorien skal det vel holde at man kutter ut 15 minutters vinduet, men så er det noen apper som har godkjent kjøp uten at det har blitt spurt om passord. ...og da blir det jo kjapt et problem.
Det gjør det sikkert, men jeg tror i så fall ikke på at det er riktig. Eventuelt kan det skyldes at den som eier telefonen og kredittkortet bruker dem feil.
Jeg forstår at det kan være vanskelig å ha full oversikt over dette, men mener likevel til at når telefonen koster mange tusen kroner og man har lagt inn kredittkortinfromasjonen sitt på den, så bør man faktisk tenke seg litt om, og sette seg ordentlig inn i hvordan det virker, før man lar mindreårige leke med den i det hele tatt. Og det gjelder særlig siden denne risikoen har vært grundig omtalt i media i et par år nå.
Jeg gir ellers naturligvis aldri bort et passord som gir tilgang til å handle med mitt kredittkort til noen som ikke har tillatelse til å handle med det. Det bør ikke andre gjøre heller.
Det har vært masse masse svindel i forbindelse med in-app kjøp i spill, jeg har skrevet litt om det i en annen tråd her inne for noen dager siden. Jeg ble forsøkt svindlet for tusenvis av kroner to ganger. Det var uautoriserte in-app-kjøp, og dette skjedde på tross av at jeg ikke deler passord med noen, ei heller barnet som spiller. Jeg bruker nå bare iTunes-gavekort.
Det er jo noe helt annet enn påstanden om at unger gjør in-app kjøp uten å bli bedt om passord. Kredittkortsvindel skjer stadig vekk, og at uvedkommende får tilgang til kontoer med kredittkort tilknyttet er en av måtene det skjer på. Selv om du har være uheldig ser jeg ikke noe som tyder på at kunder hos Apple er spesielt mye utsatt for dette. Jeg har for eksempel aldri hatt problemer med iTunes-kontoen min, selv om jeg har hatt kort lagret der siden butikken åpnet i Norge og har brukt den flittig. Jeg har imidlertid flere ganger vært utsatt for at uvedkommende har belastet kortene mine med mange tusen kroner andre steder, men jeg har ikke sett noen grunn sluttet å legge igjen kortnummer i nettbutikker.
Ben "twice this year" Murphy
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.