For en drøy ukes tid siden kjøpte jeg en beltestol på Torshov Bilrekvisita, Dvs, jeg betalte for en stol som de måtte bestille.
Jeg fikk sms om at stolen hadde kommet til butikken ca for en uke siden, mens vi var bortreist på ferie.
Jeg dro til butikken idag for å hente stolen, stusser litt på at stolen bare står lett henslengt på gulvet mellom kassa og en reol, og at den bare har myk plastikk rundt seg.
Jeg spurte forsiktig den ansatte i kassa om hvordan de transporterte stolene sine; om de kom til butikken i originalembalasje (=pappeske med isopor rundt) og hun bekreftet at joda, de fikk stolene i originale pappesker. Men når jeg da titter diskret under stolen så er det altså en hel del riper der. Vi ender i en liten diskusjon, for jeg sier at jeg ikke vil ha den stolen når den har så mange riper under, i tillegg til at jeg følte meg usikker på hvordan denne stolen har blitt behandlet den uken jeg brukte på å få hentet den. Ansatt mente at det BARE var noen små riper, og at de hadde kommet fordi den hadde stått på gulvet, og blitt skjøvet litt frem og tilbake. :skeptisk:
Hun tilbyr meg pengene tilbake, noe jeg avslår, for jeg vil faktisk ha et NYTT sete, som er nytt og ser nytt ut, at jeg rett og slett vil ha et sete levert over disk i originalembalasjen. Men da kan altså damen fortelle meg at når de ikke har stoler inne i butikken, og må bestille fra andre butikker, så blir altså stolene sendt i lastebil, uten originalembalasjen, for de har nemlig ikke plass i butikken/har ikke lager til å oppbevare i pappesker, så hvis jeg ville få tilsendt stol fra annen butikk så ville den sikkert se likedan ut.
:dåne:
Hun tilkaller sjefen i butikken, ny liten diskusjon, tilbud om å få pengene tilbake, frem og tilbake, og til slutt blir vi enige om at de bestiller nytt sete direkte fra leverandør, og jeg blir tilkalt i forkant av levering til butikken, så jeg kan hente det i det sekundet de tar det ut av pappesken.
Torshov oppbevarer nemlig alle setene/stolene sine utstilt i butikken/på gulvet.
Att og fram er like langt, ut og inn er like trangt heter det seg. :gaah:
Skulle jeg bare tatt i mot beltestolen, og satset på at det ikke har fått juling på turen mellom butikkene eller på gulvet, og holdt kjeft om ripene i plastikken under stolen?? Burde jeg føle meg som kunden fra helvetet, eller er det andre som også hadde reagert på riper?
Enig med Veronal. Jeg tror ikke du får seter i esker andre steder heller, but I could be wrong. Jeg synes servicen til butikken var bra, i og med at de tilbød deg penger tilbake.
Jeg ikke fått beltestoleri esker levert over disk, jeg heller, men ba om det denne gangen, ettersom hun fortalte at frakten av setete kan være så som så.
Dersom setet hadde sett fint ut hadde jeg vel ikke vranget meg til, men det at hun bare nappet det opp av gulvet og at det så stygt ut, gjorde at det floket seg litt til.
Første forklaringen hennes var jo at ripene har kommet av at det har stått på gulvet, men så har det altså blitt fraktet løst i lastebil.
Pengene tilbake er jo forsåvidt greit nok, men jeg vil altså ha beltestolen, og nå har det vært kampanjepris på den også (lite trolig at jeg ville fått mer avslag) og uansett så er det jo sikkerheten først, ikke prisen jeg henger meg opp i.
Jeg har kjøpt tre beltestoler i mitt liv og aldri sett en eneste eske til noen av dem.
Hadde jeg vært i samme situasjon hadde jeg nok ikke lagt merke til ripene heller hvis ikke de var veldig synlige.
Hadde jeg sett riper hadde jeg bedt om avslag på prisen, men ikke noe mer.
Jeg har heller ikke sett eske til bilstoler noen gang, og jeg har kjøpt ganske mange. Jeg har antagelig heller ikke sett under, så om de har vært ripete der ville jeg ikke oppdaget det.
Problemet er ripene og at jeg fikk vite hvordan de fraktet beltestoler mellom butikker= løst i lastebiler. jeg har jo ingen som helst garanti for at beltestolen ikke har blitt kastet inn og ut av bilen, eller fått støt på veien? I tillegg til at beltestolen har stått på gulvet, rett foran kassa i en hel uke...
Når jeg har kjøpt bilstoler i mindre vektklasser har jeg også bedt om å få fra lageret (ikke prøvemodeller som har stått ute i butikken og potensielt blitt herjet med av barn i butikken.)
Det var jo i utgangspunktet bare tilfeldigheter som gjorde at jeg så ripene, og fikk vite fraktmetodene... Det du ikke veit har du ikke vondt av, men det hjelper liksom så lite når jeg har sett det og fått vite...
Jeg tror du overdriver nå. Det er forskjell på et sete som er skadet etter å ha vært i en kollisjon og et sete som har stått på gulvet altså. De er ikke laget av glass heller.
Jeg tror folk generelt undervurderer kreftene involvert i en kollisjon, bare sånn på siden. Det er en ENORM forskjell på belastningen involvert i en kollisjon og i en dunk eller fem, altså.
Bilsetene får seg jo noen dunk bare i vanlig bruk, ved at barn klatrer oppi dem osv. De tåler jo litt, og enig med Polyanna i at kollisjon er helt, helt andre krefter.
Nå skal jo seter byttes ved kollisjon/dunk helt ned til 25 km/t, mener jeg å ha lest?
Så ja, jeg mener at røff behandling og dunk, som i f eks mistet sete i gulvet, kan påvirke sikkerheten.
Jeg drømmer om at setene (og gjerne sykkelhjelmer også, bare for å avspore litt) konstrueres slik de faktisk sprekker opp, eller at man tydelig kan se det på andre måter, HVIS de har fått harde dunk og kakk som påvirker sikkerheten.
Mens jeg kan en god del om fysikk, spesielt bruddmekanikk og dynamikk, og kan love deg at det er enormt stor forskjell på kreftene i en kollisjon og tilsynelatende røff transport.
Og ja, jeg synes også du var vrang og urimelig kunde.
Kollisjon over 25 km/t, sier Trygg Trafikk. Noe som er en veldig annen smell enn man får ved å dultes litt rundt i en bil som kjører på landeveien.
Jeg har vært passasjer da bilen min kjørte inn i en annen bil bakfra, i ca. 15-20 km/t, og jeg var aldeles mørbanket i en uke, der bilbeltet stoppet meg. Det er virkelig noe annet enn å dultes litt på, eller å miste i gulvet, altså. Det er vel mer på linje med å falle ut av vinduet i andre etasje.
Avsporing de lux nå altså, men jeg klarte klønestykket å kjøre inn i bilen foran meg i 70 km/t for noen år siden, og jeg var ikke mørbanket av beltene. Ikke øm i kroppen i det hele tatt, faktisk. :gruble: Hmm.
Men uansett, usikkerheten av hvordan dette setet har blitt behandlet i butikk, OG fraktet mellom butikkene, klarte altså å rive såpass tak i trafikksikkerhetsgenet mitt så jeg tok ikke med meg setet ut av butikken.
Vrang, kanskje ja, men jeg klarer fortsatt ikke å legge ifra meg tankene om hvisomatte dersomatte, og at det er en liten usikkerhet der ( i mitt hode). Jeg burde sikkert slutte å kjøre bil m.m. :knegg:
Da er jo 1000-kronersspørsmålet: "Hvor fort kjørte bilen du kjørte inn i?" For hvis den kjørte i 60 km/t, har du truffet den med en kraft som tilsvarer 10 km/t. :)
De eneste gangene jeg har fått sete i eske har vært de to gangene jeg bestilte sete på nett, da har de ankommet i originalemballasjen. Ellers har jeg plukket ut setene fra butikkhylla, og aldri sett noe negativt i det.
Seter sendt i eske i posten blir maskinelt kastet i containere og får 20-30 kg pakker kastet over seg før de på neste omlasting blir maskinelt tømt ut av containeren igjen.
Eska er nødvendig da, for fint behandlet blir pakker ikke.
Mange beltestoler kommer gjerne i kartong med 2 stk i. De aller fleste butikkene har bilstolene stående fremme i butikken og man plukker fra hyllene. Det kan komme litt skrape merker for de blir jo flyttet rundt på. Kunder prøver gjerne stolene i butikken og i bilen så da kan det komme litt skrape merker under.
Så lenge det ikke går utover sikkertheten så hadde ikke jeg reagert. Vil ikke tro de har vært så veldig hardhendt med stolen hvis den har stått med kassen og blitt flyttet på.
Eh, ja, og poenget ditt var....? Selvsagt vet jeg at eske ved postsending er nødvendig. Mitt innlegg var stilet til HI, som forventet eske ved kjøp i fysisk butikk også.
Ehem. :flau:
1000-kronersspørsmålet var vel heller "Hvordan klarte du DET?!"
Bilen stod nemlig nesten stille... og var temmelig totaltvrak i bakpartiet etterpå . (husker enda alle bekymringene jeg rakk å tenke før det smalt; om det satt barn i baksetet der, noe det heldigvis ikke gjorde, jeg rakk til og med å tenke at flaks ikke mine barn var i bilen, osv, mens jeg forberedte meg på airbagen som jeg trodde skulle komme mens panseret mitt krøllet seg som et vått knekkebrød. :skremt: Ingen hyggelig opplevelse, hverken for meg eller dama som ble kjørt på, selv om det gikk bra med oss begge.
Retter litt opp her; jeg forventer forsåvidt vanligvis ikke at setet skal leveres med kassa på over disk, men ettersom hun avslørte at frakt mellom butikkene kan være så som så, og at jeg ikke gidder å dingle rundt mange ganger til i den butikken i forhåpning om å få et sete som ser bra ut, og er bra, ba jeg altså i dag om å få hente nytt sete neste gang de fik leveranser direkte fra produsent.
Men jeg liker bedre å få et sete hentet fra lageret, enn å plukke ut et fra hylla i butikken (i og med at jeg av erfaring vet at seter kan få ymse behandling når de lånes ut for prøvemontering i bil, f eks.)
At seter må tåle mye også når de er pakket i eske. Det er få påkjenninger butikken kan utsette et sete for som overgår belastningen det utsettes for når det blir sendt i posten.
Men altså, dette med at et sete er pakket beskyttene i eske, med isopor rundt... Da er det jo beskyttet av isoporen? (for det kan jo ikke sende løst i en pappeske??)
:gal:
Det er jo fint og flott at vi vet så mye om hvor viktig det er med sikring av barn i bil, men kunnskap kan jo også være til besvær kjenner jeg.
Jeg jobber på et sted hvor vi selger bilstoler. Vi har aldri fått beltestoler som har vært pakket i eske med isopor rundt stolen. Beltestolene vi selger, får vi enten pakket to og to i samme pappkasse eller enkeltvis pakket enten i en pappkasse eller i en pose. Det er ikke isopor rundt beltestolen i esken på noen av de vi selger, iallefall.
Vi får våre stoler tilsendt via Tollpost o.l. og ofte sendes de bare pakket i plast. De behandles langt bedre på den type transporter enn f.eks. Posten, så jeg har aldri bekymret meg for om selve transporten kunne skade stolen.
Vi pakker opp alle stoler vi får og setter de i hyllen i butikken. Vi har ikke annet lager enn de stolene som står framme. Det er praktisk umulig å lagre stolene i pappesker. Til det tar pappkassene for stor plass og det er jo som sagt heller ikke alle stoler som kommer i eske.
Jeg synes det er helt greit å forvente at et nytt sete ikke er fullt av riper, så det er kanskje en idé for butikken å tenke over frakten samt oppbevaringen av setet i butikken.
Jeg fikk begge mine beltestoler i eske fra Barnas Hus for en drøy måneds tid siden. Når det er sagt, så synes jeg nok det var å være litt i overkant nøye på det akkurat i denne saken, og servicen i butikken var i alle fall ikke noen å klage på. Jeg hadde kanskje bedt om et prisavslag dog.
Det er vel produsent og ikke butikk som setter standard for hvordan en vare bør fraktes ut i fra hva det forventes å tåle. Hvis produsent har produsert en skjør vare som må pakkes isopor og ikke tåler å fraktes uten polstring hadde det nok blitt gjort.
Jeg er nok en sjuske, for jeg hadde aldri kommet på å kikke under stolen. Og synes alt som ikke er pakket inn i papp er storveis, for da slipper jeg å fylle opp søppelspannet med det. :nemlig:
Ikke at jeg skal bikke over og bli usaklig og dra dette ut av proporsjoner, men hvis man kjøper frukt pg grønnsaker så er det jo de færreste som vil betale full pris for en blomkål med svarte råteflekker, eller en klementin med mugg på skallet? :undrer:
Det kan godt hende en beltestol tåler røff behandling uten at det går utover sikkerheten for barnet i trafikken, og det kan hende det er helt normalt at beltestoler oppbevares og fraktes slik at riper kommer, og at det ikke spiller noen rolle. Det vil jo isåfall være bra, ettersom det tydeligvis er mye rart som skjer med endel beltestoler i frakt, og det ville jo vært kjedelig om mange foreldre kjører rundt i god tro om at ungene er sikret på best mulig vis, uten at de er det.
Men jeg forventer altså at et sete SER nytt ut når jeg kjøper det nytt, og svarene dama kom med i går i butikken var såpass på kanten av hva jeg klarte å svelge med tanke på inntrykket jeg fikk av hva denne beltestolen kan ha vært utsatt for.
Sevicen i butikken har jeg vel egentlig aldri klagd over, greit nok at man får tilbud om pengene tilbake, enda bedre at sjefen gikk med på å betille nytt fra produsent, og ringe meg i forkant av leveranse så jeg kan hente setet FØR det blir utsatt for hva_har_du.
For poenget er jo at jeg trenger en ny beltestol,og VIL ha den typen jeg har bestilt.
Menb sånn på toppen og tampen av alt vet jeg jo at jeg også kan være en kunde som stiller høye krav enkelte ganger. :selvinnsikt: :stolt:
Forøvrig var jeg svært roligog hyggelig og vennlig mot personalet, og når første ansatte gikki forsvar så det sang og ble både teit og usaklig når hun svarte, så roet jeg det ned flere ganger, og presiserte for henne at det ikke var noe jeg beskyldte henen personlig for, og at jeg ønsket å få en løsning på saken: ny beltestol som ser ny ut.
Skal du dra det ut av proporsjoner får du jo sørge for at det er sammenlignbart da... Muggen klementin er ødelagt og uspiselig, ergo ville jeg ikke kjøpt den. Boks med mais som var bulket men hel er fullt spiselig, ergo ville jeg kjøpt den.
Beltestol med riper på undersiden ville jeg kjøpt. Hull i trekk eller ødelagt isopor ville gjort at jeg ikke kjøpte det.
:drar det videre ut av proporsjoner:
En bulket maisboks er da bare embalasje for noe annet som er inni!
Plasten på (under beltestolen) er jo ikke embalasje.
Det er fortsatt en bedre sammenlikning enn din, men det blir litt epler og pærer.
Men du får jo nøyaktig det du ønsker så det spiller vel ingen rolle om andre syns du er litt vrang? (Kverulering i tråden gjør jo ikke det inntrykket mindre. :fnise: )
Men har man forårsaket ripene selv så vet man jo med mye mer sikkerhet hva stolen har blitt utsatt for, hva som forårsaket disse ripene.
Grove riper/hakk under og på siden uten at jeg vet hva som har forårsaket de var grobunnen til min usikkerhet, i kombi med at jeg forventet et nytt sete som ser nytt ut når det hentes i butikk.
Men jeg kjenner at jeg egentlig ikke akter å dra det ut i det uendelige, ikkenoe mer enn hva jeg har gjort allerede i denne tråden, så jeg får bare leve med at jeg i endels øyne er en vrang kunde.
Og poenget til Robyn er vel også at riper under stolen faktisk ikke forringer stolene egenskaper, på samme måte som en bulket maisboks ikke forringer innholdet.
For meg virker det som om du har noen hull i bilsikringskunnskapen og dermed henger deg opp i uvesentligheter. Bilsikring er veldig viktig, uten tvil, men det går an å ha et litt mer pragmatisk forhold til det enn det du fremviser her.
Butikken har også et ansvar her, for varene de får. Men klart, hvis ikke butikken evner å ta vare på produktene de får levert selv, stiller sikkert ikke kvalitetssikring fra produsenter og leverenadører spesielt høyt på lista heller.
Jeg snakker heller ikke om skjøre ting, men at nye, ubrukte ting skal se nettopp nye og ubrukte ut når kunden får dem.
:gaah:
Men hvordan VET man at ikke isoporen inni beltestolen, som faktisk er en del av det som gjør at barnet beskyttes ved et krasj, ikke har fått seg skadelige støt da, når undersiden har så grove riper at det er vanskelig å skillemellom hakk og riper? Og ansatt omtrent innrømmer at disse beltestolene sannsynligvis får endel juling i frakt?
Det så virkelig ikke pent ut på undersiden, og hvor finner man sikker informasjon om beltestolene faktisk tåler så røff behandling da, uten at det går utover sikkerheten? Siden noen tydelig har så veldig mye mer kunnskap om hva som er greit og ikke tar jeg gjerne imot tips til hvor man finner ut av sånt.
Kverulering eller ikke, i såfall er jeg ikke den eneste her nå.
Hadde ikke stolene tålt transport av den typen så hadde de ikke blitt godkjent transportert på den måten fra produsenten sin side. Og når flere her, som åpenbart jobber i bransjen, sier at stoler generelt sett blir transportert på den måten som din stol ble transportert på, minus beskyttelse mot riper, så betyr det at stolen er designet for å tåle såpass.
Og når du kommer med 25 km/t argumentet ditt så påpeker flere med meg at det er stor forskjell på litt røff behandling under transport og en kollisjon med såpass høy impact som det som er grensen. Og jeg er villig til å vedde ganske mye på at grensen som er satt har en rimelig stor sikkerhetsmargin, sånn at det reelle tallet er nok høyere.
Ville jeg personlig foretrukket en stol uten riper? Jepp. Hadde jeg giddet kranglet og gjort meg vrang i butikken? Nope. Grunnen: Det ville kun vært estetikken og ikke sikkerheten som plaget meg.
MIN utheving. Må bare kommentere, for godt dere har god erfaring med Tollpost. De kom dog på døra her med en stor pakke til meg, fordelt i mange småpakker. Og takk og lov at det ikke var porselen, for jeg var med bak i bilen for å hjelpe denne stakkars karen med å finne varene mine. Han ville nemlig gi meg bildekk... Han kastet pakker rundt og var slett ikke forsiktig. Mitt lå selvfølgelig i bunnen... Pakkene dekket kun et lite stykke på gulvet i bilen og jeg kan tenke meg hvordan de får sleng på seg under frakt....
Kjøper jeg noe nytt forventer jeg at det skal se nytt ut.
Vi hadde et barnesete der isoporen knakk inni, man merket det godt. Ingen tvil om at den delen måtte byttes. Hakk eller riper under hadde jeg krevd avslag i prisen for.
Har kjøpt mange seter, ingen har kommet i esker, men har vært hele og fine likevel.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.