Mannen vil bare male med hvit panel lakk, men jeg synes ikke det blir hvitt nok. Det er i ei loftstue på garasjen med bare skråtak og vil ha det så lyst som mulig. Er det noe maling av noe slag som er beregnet på furupanel i tak som er med kvistlakk i sånn at en slipper å bruke kvistlakk under?
Du kan bruke sperregrunn som første strøk. Det skal visst fungere like bra som kvistlakk. (Jeg har ikke forsøkt det selv.)
Bruk enten ren oljemaling eller vanntynnet oljemaling beregnet på panel. Jeg anbefaler å velge så matt maling som mulig. (Vanligvis glansgrad 10, for slik maling.)
@Teo: Hvorfor ikke vanlig takmaling? Jeg har nettopp malt paneltak på Lillesøster sitt rom, det malte jeg med et strøk sperregrunn og to strøk takmaling og det ble veldig fint.
I følge mannen bør man bruke kvistlakk på rom der det kan være stor endring i temperatur. Vi maler badet nå, og valgte 2 strøk kvistlakk før sperregrunn. Vi tar ingen sjanser for merarbeid der.
Man får kjøpt Kvist og sperregrunning fra Jotun. Jeg synes den var tung å male med, men det sparte meg for en hel del jobb. To strøk med vanlig oljemaling etterpå. Det har ikke kommet gule flekker noen steder.
Hvordan kan jeg svare på det, uten å fornærme deg, da. :hehehe:
Takmaling beregnet på plater gir ikke like bra resultat som maling beregnet på panel, synes jeg. Vanlig takmaling er tykkere og litt "klumpet" på en måte, noe som gir god dekk og fint resultat på plater, men som ikke ser like bra ut på panel. Maling som er beregnet på panel er gjerne mer tyntflytende, gir glattere resultat og tar seg bedre ut på treverk. Maling beregnet på plater vil også "flate ut" treverket (dekke over mønsteret i overflaten fra årringer), mens maling beregnet på panel vil bevare overflatestrukturen mye bedre og gi overflaten mer liv.
Haha, ble ikke fornærmet. :hehehe: (Skal litt mer enn det til å fornærme meg.)
Men det ble faktisk veldig fint på rommet til Lillesøster, jeg må ha hatt flaks. :p Men siden jeg skal til å male mer tak snart så er det greit å vite hva jeg egentlig skal bruke.
Takmaling var forresten et rent H....... å male med, så om jeg kan gjøre det enklere for meg neste gang med å male med oljemaling for panel så gjør jeg gjerne det. Men jeg kommer aldri, aldri, aldri mer til å male med akrylmaling for panel, for noe forbaska herk, uansett så tynt jeg smurte på så rant skjiten.
Jeg er en svoren tilhenger av oljemaling på treverk: det er lettere å male med, holder bedre og gir mye bedre resultat. Og det kan fjernes igjen. Maler man med akrylmaling, er det for alltid. Det blir man ikke kvitt på fornuftig vis når det først er kommet på. (Noe som faktisk er et poeng for oss som har gamle hus, der det finnes verneverdig treverk å ta vare på.)
Jeg derimot anbefaler blank maling, siden det er skråtak. Vi hadde 2 loftsrom i gamle-huset vårt, og vi malte med matt maling i det ene rommet og blank i det andre, og det rommet med blank maling i taket var mye triveligere å være i, og det var helt tydelig at det var pga blankheten i malingen. Det virket som om taket var litt høyere og romslig, liksom. Vi brukte vanlig listemaling, husker ikke hvilket tall det er på blankheten på den. :vetikke:
Evt kan du male med pensel nedi "sporene" først og finrulle (sånn smal liten en med veldig lite skumgummi) langsmed de flate delene på panelet etterpå. Det blir veldig pent. Gitt at du maler med oljemaling da, jeg har aldri prøvd noe annet på panel :frelst:
Ikke i mitt hus. :hehehe: Det er bygget om så mange ganger at det er lite av det originale igjen, spesielt på veggene. Det fant vi ut når vi flyttet en vegg nå i sommer, og fant mye amatørmessig snekkerarbeid under.
Jeg visste ikke at akryl ikke lot seg fjerne, det var malebutikken som anbefalte det, fordi det ikke skal gulne, men heller maling som gulner i løpet av årene enn maling som lager store renner på panelet og må pusses og males på nytt og i det hele skaper veldig mye merarbeid.
Det går an, ja. Og hvis man virkelig skal være nøye, kan man styke over panelet med en fordriverpensel etterpå. Det går fort og er nesten ikke noe ekstra jobb. (Jeg syns penselstrøk-finish er enda penere enn rullefinish på panel.)
Jeg har malt panel med akrylmaling én gang (SENS, tror jeg det var). Det var nå i vinter, og jeg skulle korte ned tørketiden. Det er første gang på 20 år at jeg har fått rennemerker på panelet. :mumle:
Jepp, jeg har lært leksa mi, aldri mer akrylmaling. Jeg har også malt mye, og har aldri opplevd at malingen renner i sånn grad, og det til tross for at jeg var mye, mye mer nøye denne gangen, fordi jeg så at det rant og rant. Da jeg gikk ned på rommet en time etter at jeg var ferdig med første strøk holdt jeg på å få hakeslepp, for det var rennemerker på 30 % av panelene. Heldigvis var det ikke tørket, så jeg reddet det strøket med gå over med en våt, men malingsfri, pensel. Neste strøk var jeg mye mer forsiktig og unngikk de største blemmene, så en viss læringskurve hadde jeg jo.
Kvistlakke går raskt unna altså, og mye fortere enn man kan tro når man ser på alle kvistene. Vi har furupanel full av kvist, men det er ikke kvistlakkingen jeg gruer for når jeg skal ta neste rom.
Jeg fikk anbefalt akrylmaling hos vår lokale malerbutikk. Dette er folk som kan sakene sine, og han sa at denne malingen holdt fargen mye bedre enn andre malingstyper. Malingen var veldig lett å male med også, og luktet veldig lite.
Også mener jeg å ha hørt noe om at innendørs oljemaling skulle bli forbudt, men det er mulig at jeg har misforstått?
Som sagt, det er ikke min erfaring. (Har brukt totalt seks liter med akrylmaling.) Den lukter ikke så særlig mye mindre en nymotens oljemaling, som er noe helt annet enn oljemaling man fikk for ti år siden.
Jeg har malt med mange typer malinger, og er enig med deg i at akrylmaling ofte lukter endel, og gjerne lenge etterpå også. Men ikke denne. Jeg er ganske luktsensitiv, og syns virkelig at denne var luktsvak.
Det var borte fra markedet i flere år, men er nå tilbake i butikkene igjen. :lykkelig:
Og lett og lett, fru Blom. Det er i alle fall vanskeligere å få perfekt resultat med akrylmaling enn med oljemaling, hvis man vet hva man driver med. Jeg vil hevde at det er lettere å oppnå et "greit nok" resultat med akrylmaling, hvis man ikke er spesielt flink og ikke er spesielt nøye med sluttresultatet. Hvis man er flink til å male og opptatt av å oppnå best mulig resultat, er det lettere å jobbe med oljemaling.
Malte et soverom med femten år gammelt gulnet panel, brukte sperregrunn, deretter tre strøk vannbasert. Gule flekker i skråtak på et svært soverom var lite kult :mumle:
Stua i samme hus ble det brukt to strøk kvistlakk, pluss sperregrunn, og det var ikke en gul flekk.
De gule flekkene kommer som regel ikke umiddelbart heller, og det har variert fra rom til rom, er hvertfall min erfaring. I en kald kjellergang brukte vi kun sperregrunn, og der ble det ikke gule flekker. Min malerpappa mente det hadde noe med temperaturen å gjøre.
Jeg tar ikke sjansen uten kvistlakk, etter tidligere erfaringer. Jeg har malt mye panel oppigjennom åra :knegg:
Malermesterpappaen min anbefalte en stund å bruke sperregrunn, så man kunne slippe kvistlakk, men det har de gått bort fra. De bruker alltid kvistlakk før sperregrunn, det er så lite jobb i forhold til hvor stor skade det kan gjøre på resultatet.
Kvistlakk
Grunning
2 strøk panelmaling, gjerne glansgrad 40 så er det mulig å vaske taket. Glans 10 er etter min mening for matt for panel, selv om det er i taket.
Begge deler, noe relativt nytt (1-3 år gammelt) og noe som hadde stått en god del år. (De vi kjøpte huset av var store fans av panel, og vi brukte noen år på å få malt alt. )
Det kan ta flere år før kvistflekker kommer til syne, er min erfaring. Jeg gjorde en gang tabben å tro at gammelt (30 år gammel), ubehandlet panel ikke trengte kvistlakk. Så feil kan man ta, gitt. Det er ti år siden vi malte det rommet, og jeg innbiller meg at jeg stadig ser nye kvistflekker på veggen. (Det er trolig ikke tilfelle, men at det tok flere år før det ble virkelig ille, det er sant.)
Kommer litt på alder på treverket, temperatur det normalt er i rommet, luftfuktighet det normalt er i rommet.
Har sett litt for mange eksempler der sperregrunn ikke har gjort god nok jobb - selv om det har vært benyttet to strøk. Å gå over med kvistlakk er såpass raskt gjort at jeg i hvert fall tar ett strøk med det. Når jeg nå tok badet ble det to strøk med kvistlakk og to strøm med sperregrunn. Her er det temperatursvigninger mellom 18 og over 30 grader. Og det er store svigninger i luftfuktighet.
Nyere treverk bør evt. behandles mer enn eldre treverk.
Jeg bruker rull og vannbasert maling på treverk. Ikke hatt noe problemer med det. Eneste jeg passer litt på nå er at det ikke blir for varmt når jeg maler. God trekk, varmt og malingen kan omtrent tørke mens man holder på... maling bør egentlig tørke sakte for best resultat.
Selv nå med vannbasert våtromsmaling, som er tynnere enn vanlig maling for panel, var det ikke noe problemer med at noe rant. Malte også nylig et rom med MDF-panelplater som er veldig glatte. Ingen problemer. Pensel mellom bordene, så rulle etterpå. Men viktig at man bruker rett rull (for panel - bruker Jotun sin mikrofiber-rulle som er ganske hard og som vel har en diameter på 5 cm elns... mye bedre enn de med bare et par cm diameter).
Oljemaling kan i noen tilfeller gi bedre resultater. Men f... for noe dritt å holde på med. Og lukta, vaskinga med white-sprit osv... står helst over selv om resultat kanskje ikke blir 100 prosent like bra. I teorien kan imidlertid oljemaling ha en del egenskaper på våtrom som er å foretrekke, men igjen - luktra og ekstraarbeidet byr meg i mot...
Akrylmaling gulner litt den også med årene hva det nå er som gjør det, men den skal være litt hvitere i utgangspunktet. Den er uten olje, og det er oljen i seg selv som gir vanlig maling et visst gulskjær. Begge holder seg egentlig ganske godt. Når det gjelder kvistlakk og sperregrunning er det største problemet helt fersk nyoppsatt panel. Om vinteren, spesielt i oppvarmede rom vil harpiks / kvae kunne dukke opp nesten uansett.
Panel og vegger i kjelleren vår (grunnetasje egentlig) var satt opp av fagfolk etter alle forskrifter, likevel har det i ettertid blitt så som så. Det er fem år siden nå. Det er et gammelt hus med murvegger og trepanel opprinnelig, og vi fant ut det ville være fint å ha lignende trepanel der det før var mer råkjellerpreg. Trass kvistlakk og sperregrunning på den ene veggen (vi ble gjort oppmerksom på den først litt ut i prosjektet) måtte vi male om alt et par år etter. Det var riktignok ikke beste arbeid vi gjorde, der burde nok ha vært et strøk til, men det hele ble utsatt på grunn av skifertak som måtte legges på nytt og diverse. Kjelleren var i det minste isolert, malt lys og fin, og den var oppvarmet. Skjøtene mellom bordene var helt fin når panelet var satt opp, og ingen sprekker i panelet. Litt over to år sener var liksom panelet krympet, noen bord har spriker i sammenføyningene som egentlig er det dummeste. På en eller annen måte hadde harpiks klart å trekke ut i malingen og der det hadde dukket opp små sprekker hadde ganske mye klistrete harpiks sivet ut, til og mer rent nedover noen steder. I ettertid har vi fått høre ulike råd; vi burde har brukt to strøk kvistlakk, burkt ferditørket panel, latt materiale ligge et år før vi brukte det, holdt kjelleren kjøligere et år før vi tok den i brukt og hatt gjevn temperatur for å ha unngått alle problemene. Vi tenkte ikke på det en gang da vi satt i gang med å male, og hva byggefolkene som satt opp vegger og panel kunne gjort annerledes vet jeg ikke. Uansett, det gamle panelet som er fra 30-årene var helt fin, selv der det var ubehandlet. Det var kun i det nye panelet misfarginger og slikt dukket opp, og det trass at vi gjorde det beste for å unngå at harpiks skulle trekke gjennom malingen. Etter det ble malt om et par år senere har det holdt seg fint. Helt fersk tremateriale er bare problematisk og man vet ikke helt hvordan det oppfører seg før det har stått og tørket en stund. Vi valgte oljemaling fordi den skal avgi mindre tvilsomme gasser når den ført har dunstet fra seg, og den har vist seg mer holdbar andre steder.
På kjøkkenet der det stort sett er det opprinnelige trepanelet valgte vi helblank; tak, skap og vegger. Blankt er i grunnen veldig fint der det passer inn.
Du sier det ene veggen - er det noe som kan tilsi mer fuktighet og større temperaturforandringer langs denne veggen enn de andre? Altså f.eks. at denne er delvis under bakken?
Rengjøring. F.eks. av pensler, av seg selv, av "andre ting" osv. Også mer stegning for å forhindre lukten inn på soverom osv. Den tar lang tid å tørke, så man kan ta seg f på at det etter hvert sitter en del insekter i malinga - samtidig må man lufte godt samtidig slik at det kommer flere insekter inn... :-\
Jeg har et innebygget skap som jeg malte for to år siden med oljemaling innvendig. Det lukter fortsatt av malingen inne i skapet selv om man lenge prøvde å lufte ut. Naturligvis bør man lufte en del også når det gjelder den vannbaserte malingen.
F.eks. på listverk og vinduskarmer synes jeg oljemalingen kan gi et "jevnere" resultat (kanskje spesielt ved høy glansgrad). Men forskjellen er ikke stor nok til at jeg synes det er verdt det.
Men både for oljemaling og vannbasert maling kan det være ganske store forskjeller i egenskaper/kvalitet.
Jeg får også i en del tilfeller raskt hodepine ved bruk av oljemaling. Selv om ventilasjonen er god.
I forbrukerraporten, FBI (NRK eller TV2 husker ikke helt), sa de en gang at etter tre (?) måneder var det mindre helseskadelige avgasser fra oljemalingen enn vannmaling, mens vannbasert kunne avgi slike gasser 10 år etter det var malt. Jo mer farge, jo mer av ett stoff jeg selvfølgelig ikke kan huske. Selv om såkalt vannmaling tørket fort, var den videre tørketiden enda lenger enn oljemaling. Jeg prøver å lete meg frem til den rapporten, men kan ikke finne den akkurat nå. vi har liksom halen bak uansett hva vi gjør.
Ja, det er avgasser lengre. Men samtidig har det skjedd svært mye her i løpet av få år - og det er forskjeller mellom malingene (og det gjelder også oljemalingene...).
Jeg liker lukten av oljemaling, jeg da. :flau: Det lukter så nytt og deilig.
Interiørdudene våre nektet å male panelet med noe annet enn oljemaling (halvblank). Men jeg må jo si at det lille som jeg forlangte malt i vannbasert maling (i sjappa kalte de det oljeemulsjon) ble akkurat like fint, altså. Kanskje nesten finere; jeg synes oljemaling ser bittelitt "gammeldags" ut i finishen på en måte? (Nå var det akkurat det som var meningen til dudene, så det var for så vidt greitt, men jeg synes likevel den andre malingen så penere ut ferdigmalt. Det var dog bjelker og lister og ikke panel.)
Panelet i taket i stuen ble malt med en akrylmalingvariant. Opprinnelig var det platet mellom bjelkene, men det var nydelig panel under så da ville vi heller ha det fremme. Imidlertid viste det seg at det var isolert over med leire (gammelt hus, ja) og når denne tørker, så blir det sand. Som drysset ned mellom sprekkene når noen hoppet i etasjen over. Fordi det var rom over som sjeldent vil bli hoppet i, tok vi sjansen likevel, men malte det da med akrylmaling med gummieffekt eller noe sånt, som er den malingen som visstnok forsegler best. (Men da er det sikkert sånn variant som Teofelia sier er umulig å få bort igjen, så da vet vi det...) Det ble veldig fint, da!
Kan det ha noe med merket på malingen å gjøre da? :gruble:
Jeg har malt (enormt mye panel, helt helt enormt mye...) med lady og baronesse (olje og vannbasert) og vært strålende fornøyd hele veien.
Men (vannbasert) fra flugger farge??? Fyttirakkern for noe vandig drittmaling!! Rennete og sprutete og fæl. Den ene fargen har også vist seg veldig lite holdbar på veggen.
Jeg for min del bruker den tiden det tar å få det pent. (Og jeg kan fint male en panelvegg uten å dekke til gulvet under.)
Hvis du er en "bare få jobben gjort"-type, så er det sikkert like greit å holde seg til akrylmaling, jfr. det jeg skrev tidligere i tråden. (Og jeg synes ikke det er galt å være en slik type, bare så det er sagt. Jeg mener bare at vi da har ulikt utgangspunkt for diskusjonen og ganske sikkert vektlegger ulike ting.)
Det blir pent - slurver svært sjeldent på slikt....
Men da med vannbasert maling...
Men gjerne blir også ta slik at "småting" ikke er noe man legger merke til om man velger å studere det fra stigen. Da må man se "kost/nytte"-forholdet i å bruke lang tid når det ikke er noen synlig forskjell uansett.
Jobbet en del som maler (gamlingen var malermester og drev eget firma), så man legger seg også en "teknikk" etter hvert for en mellomting av tempo for å få ting gjort og for at det skal bli temmelig bra samtidig. Jeg kan også greit male uten å dekke til i en del tilfeller. Men jeg føler at jeg kan jobbe raskere hvis jeg dekker til og ikke trenger å være like påpasselig. Og vannbasert maling er gjerne grei å fjerne fra de fleste harde underlag ;)
Jeg liker helhvite tak, for min del. Glansgrad avhenger (blant annet) av hvor pent grunnarbeidet er gjort. Jo høyere glansgrad, jo bedre vises ujevnheter, fliser, kuler og spikerhull. Jeg gidder ikke ta bryet med å ordne taket glatt og feilfritt, så jeg foretrekker matt tak (gransgrad 10 for panel), men det er jo også en smaksak.