Velkommen, Gjest.

< Tilbake til oversikten | Hvem kan lese?

Barnehagefrokost utenom kjernetiden

#1

Tjorven sa for siden:

I barnehagen hvor jeg har barn er det en stadig tilbakevennende diskusjon. Barnehagen serverer frokostbuffet mellom kl 8 og 9 om morgenen. Det er brød og pålegg av forskjellig slag som ungene enten smører selv eller får hjelp til å smøre. Dette dekkes av matpengene på kr 300 (og disse matpengene inkluderer også lunsj). Kjernetiden er mellom 9.30 og 14, og da ønsker barnehagen at ungene skal være på plass i det tidsrommet eller i hvert fall ha fått beskjed om årsaken til fraværet.

En del barn spiser ikke frokost i barnehagen. Foreldrene til noen av disse barna synes det er urimelig at de må betale for et måltid de ikke nyter godt av, og at dette er særlig relevant siden måltidet er utenom kjernetiden.

Hvordan gjøres dette i andre barnehager hvor det blir servert frokost?

Jeg mener at så lenge alle barn kan få frokost hvis de vil, så er det greit at alle betaler for den. At noen velger å ikke spise i barnehagen er et valg man selv har tatt, og at det derfor ikke er urimelig at frokost inkluderes i matpengene. Er jeg da urimelig?

Jeg sitter i SU i barnehagen og vi har for tiden (og egentlig alltid) en svær diskusjon rundt dette med mat. Jeg blir litt matt, men nå er det bare et år igjen og jeg skal fortsette jobben.


#2

Erica sa for siden:

Jeg er enig med deg, og særlig siden frokosten varer så lenge som til kl. 9. Det kan ikke være så veldig mange som leverer etter dette vel?

Det vil jo bli mye ekstraarbeid å skulle administrere betaling av matpenger kun for de som trenger det, i forhold til det som er ordningen nå, og det syns jeg er sterkt argument for å gjøre som i dag.

Dekker matpengene bare frokost, eller dekker de lunsj også forresten?


#3

polarjenta sa for siden:

Jeg mener egentlig at sålenge tilbudet er der så er det jo opp til foreldrene om de vil benytte det. Men jeg vet også at i den forrige barnehagen jeg jpbbet i så var det noen som slapp å betale fulle matpenger fordi de aldri spiste frokost i barnehagen.MEn de aller fleste ungene spiste innimellom.

Der jeg jobber nå spiser barna matpakken sin til frokost, og dermed slipper vi det problemet.


#4

Tjorven sa for siden:

Alternativet er at ungene tar med seg matpakke til frokosten og at barnehagen heller står for maten som serveres kl 15 (forsåvidt også utenfor kjernetiden). Jeg synes egentlig at dette er et godt forslag, men barnehagen mener at dette ikke er gjennomførbart siden de er så fryktelig få på jobb etter kl 14.30.

Matpengene dekker frokost og lunsj samt den maten de eventuelt lager i gruppene. Ungene har med seg matpakke til 15-målttidet.


#5

kokosbolle sa for siden:

Det er jo egentlig litt dumt å ha den betalte maten utenom kjernetiden. Hos oss er det medbrakt matpakke til frokost og betalt mat til lunsj kl. 11 og frukt kl. 15.


#6

IzziCreo sa for siden:

Enig med deg. Synes det er flott at dere faktisk klarer å tilby både frokost og lunch (?) til barna. I bhg her så må de ha med niste til frokost og senlunch. Synes de får lite ut av matpengene.

Synes det er helt greit at matpengene er av generell art, dvs at alle betaler det. At bhg får ut mye av de kronene er bare positivt. Alle har full mulighet til å ta del i alle måltider.


#7

Elisabet sa for siden:

Så lenge måltidet er servert i oppholdstiden de betaler for selv om det ikke er kjernetiden, så synes jeg det er helt greit at alle må betale for det. De velger jo selv om de vil bruke tilbudet eller ikke. Så lenge ikke måltidet er servert grytidlig som kl. 7, men det er såpass fleksibelt som mellom 8 og 9 så synes jeg ikke de har så mye de skulle ha sagt.


#8

Dronningen sa for siden:

Hvis de kun serverer frokost, og noen aldri benytter seg av det, synes jeg man ikke skal behøve å betale. I så fall bør det da være en del av 'fastprisen' og ikke matpenger som kommer i tillegg. Hos oss dekker matpenger frokost, lunch og frukt/knekkebrød i 14.30 tiden. Så da får man jo en del igjen for det.

(rettelse: hvis lunch også inngår hos dere, så synes jeg ikke man bør starte å dele opp prisen noe).


#9

kokosbolle sa for siden:

Hva med å la frokosten gå fra 9 til 9.45 i stedenfor da? Det gjør frokosten på storbarnavdelingene i vår bhg.


#10

Erica sa for siden:

Det er jo veldig sent for de barna som kommer kl. 7. Vente i 2-3 timer fra man har stått opp til frokost er lenge.


#11

lucifine sa for siden:

Jeg syntes det er et flott tiltak! Foreldre burde heller benytte seg av tilbudet syntes jeg, er utrolig mye mer koselig for barna å få spise sammen og smøre maten selv fremfor å sitte der med matpakka føre seg. Merker at 4åringen her spiser en brøkdel nå enn det hun gjorde før da det var frokost i bhg. Dersom foreldre ikke vil benytte seg av tilbudet er det opp til dem, men alle har fått tilbudet og bør betale deretter også.


#12

Input sa for siden:

I vår bhg. har de ikke kjernetid, alle får komme og gå som de vil. Frokost serveres 8, lunsj 11.30 og frukt 15. Man velger om man vil betale for mat (300 i mnd) eller ta med matpakke selv. Om man ikke spiser frokost i bhg, må man likevel betale for den, og det synes jeg absolutt er helt greit.

Jeg kunne forresten levert senere enn 8, men velger å levere til frokost likevel, fordi jeg ser at sosiale måltider er noe sønnen min setter stor pris på.

Å servere frokost 9 synes jeg er alt for sent. Noen barn blir jo levert i bhg ca 7, om de da har vært våkne en time først, blir det veldig lenge å vente?


#13

Che sa for siden:

Vår barnehage stiller med lunsj/frukt så spiser de matpakke til frokost. Synes det er best både i henhold til matpakkens "ferskhet". (barna får varm lunsj fast en dag i uken, gjerne to)
De har turdag 1-2 dager i uken. Da spiser barna grøt til frokost og har med matpakken til tur.
Litt usikker på hvordan barna som ikke spiser frokost gjør det.


#14

Chablis sa for siden:

Jeg er enig med deg tjorven. De velger jo selv om de vil benytte seg av tilbudet eller ikke.
Vi har aldri levert poden før ni, så han har ikke spist fellesfrokost.


#15

Snuppa sa for siden:

Hos oss er matpakken frokost. Barnehagen dekker lunsj og fruktmåltid på ettermiddagen.


#16

Snuppa sa for siden:

Foresten, varm havregrøt til frokost en gang i uka, da må alle ha med matpakke til lunsj.


#17

Left sa for siden:

Trenger det å være så store greier til ettermiddagsmat da? Der jeg jobbet fikk de yoghurt og frukt til det måltidet, og det tar ikke veldig mye tid å finne frem dette. Evt. gryn/kornblanding med melk på etc. De skal jo uansett snart hjem for å spise middag?

Min subjektive mening, er at jeg synes det er en uting når ungene mine spiser 3-4 knekkebrød kl. 14.30, da jeg er på jobb til kl. 15.30 og så drar rett hjem for å lage middag. Da er jeg sulten nemlig. Da orker de ikke å spise stort.
Men de får jo selvsagt spise altså, og vi må utsette middagen, så det er ikke noe problem, men though.


#18

millact sa for siden:

Jeg er enig med deg, Tjorven. Vår bhg åpner 07.30 til 16.30. Vi har vel også kjernetid, usikker på når, men tror den er fra 09.30 og utover. Vi får alle våre måltider i bhg. Frokost serveres 08.30 og utover (til rundt 09 eller litt lenger). Det virker som alle bhg hos oss spiser frokost der rett og slett fordi det er både praktisk og ikke minst koselig.


#19

Lisa sa for siden:

300 pr mnd for frokost og lunsj? Det er jo et fantastisk tilbud. Latterlig å henge seg opp i frokosten og tidspunkt synes jeg siden prisen er så lav uansett.


#20

Darth sa for siden:

Jeg tenker at matserveringa i barnehagen kommer som en pakke. 300 kroner for frokost og lunsj. Punktum. Benytter man ikke alle måltider, vel - ok, det velger man selv.


#21

Malama sa for siden:

Har ikke vært borti kjernetid i bhg, så jeg klarer ikke helt forholde meg til den delen av problemstillingen. Maten serveres jo innenfor den tiden alle har tilgang til å være der om de vil?

I forrige bhg betalte vi for lunsj og fruktmåltidet, i denne betaler vi for frokost, lunsj og frukt. Knerten spiste frokost hjemme tidligere, også hadde han matpakke og spiste sammen med de andre i tillegg.

Men altså, de som ikkeil betale for frokost fordi leverer etter halv ti, vil de slippe å betale kostpenger om de tar en fridag også? Ungene har fulltidsplass og rett til å være der når maten serveres om de vil, at foreldrene ikke vil benytte seg av det er vel frivillig?


#22

Tjorven sa for siden:

Frokosten settes frem kl 8, men man skal avslutte måltidet innen 9. Så de som kommer tidligere trenger ikke vente helt til 9 med å spise. Det spises i ett rom av de som vil det, og så kan man leke i de andre rommene.


#23

IOA sa for siden:

Veldig enig i det. :nikker:


#24

Tjorven sa for siden:

Jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg skjønner ikke hvor himla vanskelige det skal være å fylle en tralle med mat og trille den inn på avdelinga. Men personalet synes det tar fryktelig mye tid.

Nettopp derfor synes jeg egentlig at det kanskje er greit at vi sender med matpakke til måltidet kl 15. Vi putter rett og slett ikke så mye mat i den matboksen (vanligvis et knekkebrød og noen rosiner). Nok til å bli mett, men ikke mer enn at ungen er klar for middag kl 17.


#25

Vianne Rocher sa for siden:

Hvis det er slik at mange barn i barnehagen blir levert etter dette, synes jeg barnehagen kan legge måltidene til kjernetiden, og heller finne en annen løsning på frokosten.

I den barnehagen jeg jobber i har vi matpakke til frokost fra åpning kl. 07.30 til kl. 09.00, også serverer bhg. Biola,melk og frukt til. Der er det også slik at veldig mange barn blir levert sent. Gjerne mellom 09.00-09.30. og jeg tror nok foreldrene ville sett på det som urimelig at barna bare fikk ett av måltidene de betalte for. Vi serverer lunsj og 14-måltid med frukt i stedet.

Personlig synes jeg ett skikkelig måltid på ettermiddagen er vel så viktig som lunsjen da ungene faktisk er sultne på den tiden og for mange er middagen fremdeles middagen timer unna. Hjemme hos oss hadde det aldri holdt om poden kun fikk yoghurt kl. 14 da vi tidligst har middagen klar i 17-tiden, som regel nærmer klokka seg 18 før det står noe på bordet.


#26

Dixie Diner sa for siden:

De kan jo flytte senmåltidet til 14? I alle barnehagene jeg har jobbet i, har ettermiddagsmåltidet vært ca. kl 14 (barnehagene har alltid stått for dette måltidet), og det har vært brødskiver/knekkebrød og frukt. Aldri sett på det som noe problem. Så at de ikke får dette til, høres merkelig ut.


#27

Tjorven sa for siden:

Dette kræsjer visst med når småbarnsavdelingene spiser, og da blir det så fryktelig fullt på kjøkkenet. Og i tillegg blir det så nærme lunsjen som finner sted 11.30 til 12. (Og 11.30 kommer som en konsekvens av at det er frokost helt til 9.)

Jeg synes ikke at barnehagepersonalet er ekstremt løsningsorientert, altså. Men det synes jeg kanskje heller ikke at deler av foreldregruppa er. Hvis ungene skal spise alle 3 måltidene innen kjernetiden, får de jo ikke gjort stort annet enn å spise og heller ikke spist når de er sultne.

Det skal ikke være så lett.


#28

tink sa for siden:

Vi har med matpakke til frokost (ca 8), så får de lunsj og frukt fra matpengene. Det er jo kurant at frokost blir servert såpass tidlig ettersom noen kanksje ikke har spist frokost før de kommer. Lillebror spiser litt hjemme, og litt i barnehagen.

Klarer barnehagen å finne en nøkkel for å differensere matbetalingen så må jo det være greit å dele det opp. Vi betaler vel kr 200 for mat i måneden, uten frokosttilbudet.


#29

Dixie Diner sa for siden:

Ah, ja de har jo helt andre spisetider enn jeg er vant med fra mine arbeidssteder og der ungene mine går (og har gått). I minsten sin barnehage (der jeg også har jobbet i noen år tidligere) spiser de frokost 7.30 (de åpner 7.15) og så er frokosten ferdig ca. 8 tror jeg. Så er det lunsj kl. 11 og ettermiddagsmåltid med frukt og brød kl. 14.


#30

Veronal sa for siden:

Vi har i begge bhg jeg har erfaring med hatt med matpakke til frokost og så spises restene av denne til fruktmåltidet. Da styrer foreldrene selv hvor mette ungene kan være skal være når de hentes. Lunsj dekkes av barnehagen. Frukt var inkludert i gamlebhg, men ikke i nye pga manglende oppbevaringsmuligheter (har med, deles mellom barna).


#31

Tjorven sa for siden:

Dette synes barnehagen er litt vanskelig. Det er nemlig unger som kommer før 9 som allikevel ikke spiser frokost (fordi de har spist med familien hjemme). Men det hender at de setter seg ned og tar en matbit. Frokosten er jo en sosial happening også. Barnehagen hadde ikke lyst til å stå å nekte ungene mat med begrunnelse: "Foreldrene dine har ikke betalt". Og akkurat det skjønner jeg at de ikke vil.

Jeg begynner å bli ganske drittlei hele denne matdiskusjonen i barnehagen. Jeg er veldig glad for at jeg bare skal ha barn der ett år til.


#32

Polyanna sa for siden:

Dere må selvsagt differensiere. :nemlig:

200 for de som alltid spiser bare lunsj, 250 om de spiser frokost halvparten av dagene, osv.

Dere kan lage et regneark til dem, sånn at de kan føre opp hvem som spiser hvilke måltider.

Der kan de også holde orden på hvem som spiser mye og lite. Det er jo helt urimelige at store Ola som eter 6 skiver på et måltid skal betale likt som lille Mette som knapt spiser en halv brødskive.

Regnearket må selvsagt også utvides til andre områder. Rabatt for barn som ikke bruker av forbrudsmateriell som maling, for eksempel.

Dette syns jeg er det miste dere kan forlange at barnehagepersonalet skal bruke tid og krefter på. :nemlig:


#33

Tjorven sa for siden:

Polyanna: :nemlig: Akkurat sånn føler jeg det også.


#34

Polyanna sa for siden:

Foreslå det jeg har skrevet over, i fullt alvor, og se hvordan folk reagerer. :knegg:


#35

IzziCreo sa for siden:

Knallbra :knegg:


#36

Taien sa for siden:

Aller først: Her høres det ut som om det er smålige foreldre som er vanskelige, rett og slett. Matpengene er satt, og velger de å ikke spise frokost av ymse grunner så er det deres egen sak (og skyld). basta

Og så synes jeg barnehagen virker litt lite løsningsorientert når det gjelder varighet og tidspunkt av matservering. Og hva får de egentlig til siste måltidet? (kl 15 syntes jeg også var lovlig sent. Det hender at de blir så sent i barnehagen til ungene også, men det er en gang i blandt og hvis de har holdt på med noe kjekt som har tatt tid. Da er det ok synes jeg.)

I barnehagen til gutta betaler vi 300,- og får alle måltider.
Frokost fra 8:30 og utover = brødmat med forskjellig pålegg
Lunch ca 11:00 = brødmat og varmmat enkelte dager (min en gang i uken)
"Frukt"måltid ca 14:00 = knekkebrød og frukt eller smoothie.

Vi er strålende fornøyd med alt, og er evig takknemlige for å slippe matpakker.

Edit: nå så jeg at dere må ha med matpakker til siste måltid. note to self: LES, ikke bare skum!


#37

Taien sa for siden:

:knegg: Med sånne folk som Tjorven skisserer her, så er det nok helt sikkert noen som i fullt alvor vil hoppe på idèen og synes den er 'sjeeeempegod'.


#38

Tjorven sa for siden:

Sånn var det i barnehagen vår tidligere bare på litt andre tidspunkter. Men så syntes altså personalet at det ble så mye jobb samtidig som det var lite personale med 15-måltidet slik at det ble bestemt at de skulle ha med matpakke isteden. Så skulle de bruke det de sparte inn på litt bedre lunsjer (om dette har skjedd aner jeg ikke, men jeg vet at matpengene er et eget busjett som går omtrentlig i null).

Jeg likte innmari godt å slippe styret med matboksene. Og når jeg ser hva enkelte av ungene har oppi matboksene så tror jeg kostholdet deres hadde hatt veldig godt av at barnehagen serverte mat. Loff med nugatti er godteri og ikke mat i mitt hode, men ikke alle foreldre er enige med meg i det.


#39

Taien sa for siden:

:grøss: Jeg er veldig enig ja! Jeg har sett en del elendige matpakker i mine år som barnehageansatt. Jeg HATER loff med nugatti som matpakke, men det er bedre enn den ene matpakka et barn i forrige barnehage hadde: Skoleboller, sjokomelk og skumboller! Ja, det VAR en vanlig dag og ikke noe ekstra.
Nå skal det sies at det var fantastisk at h*n hadde med seg mat i det hele tatt, for det var ikke ofte for å si det mildt.


#40

D'Arcy sa for siden:

Flytt kjernetid-tidspunktet til 8:30 - vips, problemet løst. :stolt:

Seriøst: Dette er tullete, og jeg er helt enig med deg. Men jeg blir ikke så overrasket. Hilsen Styrer i Barnehage. Det er alltid "noen" som henger seg opp i sånne ting. Hos oss dekker matpengene på 295,- lunsj (ca 11-12) og knekkebrød/frukt (14-14:30). Frokost har de med selv. Så 2 smøremåltider til 300,- er fullt akseptabelt. At foreldre velger å benytte frokost-tilbudet - so what? Vi har aldri hørt noe fra de som henter før frukt - at de ikke skal betale. (dog er det noen som har prøvd seg på at ungen ikke drikker melk og de derfor ønsker reduksjon).

Seriøst, så synes jeg Polyanna sitt forslag er flott. Bruk det som eksempel på hvor dumt dette faktisk blir!


#41

Mex sa for siden:

Her har ungene med frokost om de skal spise det i barnehagen. Matpengene dekker lunsj, varmmat en dag i uken, frukt og ettermiddagsmat.


#42

Rune Brown sa for siden:

Jeg er helt enig i at dette er et valg man selv tar. Og det er absolutt ikke en mulighet alle barnehager tilbyr.
I barnehagen jeg jobbet i før min nåværende, hadde vi det på samme måte, og både ansatte og foreldre syntes dette var et kjempebra tilbud, med ferskt brød og pålegg hver morgen.

I veldig mange barnehager er det gjerne også sånn at en del barn kommer sent i barnehagen, gjerne så sent at de stadigvekk ikke får vært med på de planlagte aktivitetene (ihvertfall er det sånn i Oslo hvor jeg jobber, da mange foreldre jobber kveld, eller starter på jobb midt på dagen).
Derfor ble denne frokosten også en greie, for å lettere kunne argumentere for, og å få foreldrene til å levere barna tidligere.
Følgelig fikk de barna også vært med på de aktivitetene og mer av det sosiale i bhg.

Dette skle litt ut, men jeg mener at foreldrene i din bhg absolutt bør være glade for at tilbudet er der, og heller prøve å levere tidligere innimellom da, hvis de føler det "urettferdig" at de må betale for det..

Mr. Brown


#43

smbr sa for siden:

:jupp:

For øvrig har vi hatt samme diskusjon i barnehagen selv - et evig tilbakevendende tema..... :rolleyes:

En av foreldrene presterte å si at alle barn burde spise frokost hjemme sammen med sine foreldre. Vi som lot barna komme til frokost i barnehagen, ønsket sikkert heldøgnsbarnehage også, slik at ungene kunne være der om natten også, i stedet for hjemme sammen med oss..... :nemlig:


#44

Input sa for siden:

Jeg synes 15 er et veldig fint tidspunkt å ha siste måltid på, det er jo noen unger som er i bhg helt til 17 også, og de spiser vel neppe middag før 18. I vår barnehage spør de foreldrene hva de ønsker, og jeg har f.eks bedt om at sønnen min bare spiser én skive, me så mye frukt han vil, til det måltidet. Vi spiser middag klokken 17. Begynner å lure på om barnehagen vår er unormalt behjelpelige med alt mulig.


#45

Ru sa for siden:

Jeg synes det høres ut om dere har et veldig ok tilbud i barnehagen, men en veldig grei pris og synes ikke den bør endres.
Det er alltid noen kverulanter, man klarer som kjent aldri å gjøre alle til lags.


#46

Katta sa for siden:

Kan man velge å bare ha barnehageplass i kjernetiden? Altså er det noen som betaler for mat de ikke har mulighet til å spise fordi de bare har plass i kjernetiden?
Hvis ikke synes jeg det er helt greit som det er. Jeg skjønner imidlertid hvorfor de krangler, det er noe med å måtte ha med matpakke hver dag samtidig som man betaler for et måltid man ikke bruker. Hadde barnehagen vært helt matpakkefri hadde de kanskje ikke reagert?


#47

Najade sa for siden:

Jeg skjønner godt at du er lei, og jeg hadde nærmet meg besvimelsen om dette skulle vært et tilbakevendende tema i vår barnehage.

Synes tilbudet høres veldig bra ut, og alle kan benytte seg av det viss de vil.

I vår bhg er det matpakke både til frokost og ettermiddagsmåltid, og det er sjeldent våre gutter spiser frokost. Hadde det vært et slikt tilbud hos oss hadde jeg vært overlykkelig!


#48

D'Arcy sa for siden:

Jeg mener det jeg skrev - flytt kjernetiden til 08:30 og se hvor mange som klager da.


#49

Guava sa for siden:

Det første året eldstemann gikk i barnehage var det matpakke til frokost. Jeg var sjeleglad da dette ble avviklet og at matpakke i barnehagen var en saga blott.

Nå tilbys det frokost før kjernetiden, lunsj midt på dagen og ettermiddagsfrukt/brødskive etter kjernetiden. Det synes jeg er glimrende. Jeg har aldri hørt at noen reagerer på at alle må betale samme matpenger.


#50

Isolde sa for siden:

Jeg synes det høres helt super ut sånn dere har det. Men min opplevelse er at det alltid er klaging på mat i barnehagen, fordi foreldrene har så utrolig forskjellige meninger om det.

Vi har det motsatt. Barna har med seg frokost (Som desverre inneholder mye rart). Så har vi lunsj enten varm eller kald. Og ettermiddagsmåltid med frukt og Skiver/knekkebrød. Småbarnsavdelingene har kl 14 og Storbarn kl 1430. Som oftes har vi skiver fordi små barn ikke er like glad i knekkebrød, mens storbarnsavdelingene har alltid knekkebrød, og litt brød om det er rester. Sånn vi gjør det er at vi setter påleggskorgen på trallen og et par smørekniver. Så sier barna hva de vil ha og vi smører på. Koster oss ikke noe energi og gjøres mens barna sitter ved bordet. Hender vi på småbarn smører opp litt i sovetiden siden vi har litt tid da.


#51

naima sa for siden:

I gamlebarnehagen var det 250 (eller kanskje 300 på slutten), dette dekte all mat - havregraut (påsmurte skiver på turdagar) til frukost 8-8:30, smørelunsj (eller påsmurt på tur) kl 11, varmmat 1xannavar veke, og knekkebrød/frukt kl 14. Har aldri høyrd klager på at foreldra måtte betale for måltider dei ikkje "brukte", ei heller på at dei som ikkje likte havregraut måtte ha med matpakke.

Ulempa med full kost var at vi ikkje ante kor mykje Ungen faktisk spiste, så at 4 skiver til lunsj+ettermiddagsmat i den nye barnehagen var for lite var litt overraskande (ho spiser altså mykje meir der enn heime). No ser vi òg kor praktisk full kost var - den nye har kun drikke, samt frukt til ettermiddagsmåltidet.


#52

Bokormen sa for siden:

Jeg synes dagens løsning høres helt fin ut. At noen velger å ikke spise frokost der er deres valg. Snuppa hadde full barnehageplass hele tiden, i praksis brukte vi ofte bare 3-4 ganske korte dager. Vårt valg. Ikke helt det samme, men dog.


#53

Isbjørn sa for siden:

Bare en kommentar til kjernetd. Det er tiden barna bør være i barnehagen for å få med seg aktiviteter og opplegg. Har ikke noe med mat å gjøre. Har man full pass må man selvfølgelig betale matpenger for det. Så er det jo frivillig å benytte tilbudet eller ikke.


#54

naima sa for siden:

I ein del av bydelane i Oslo er vel kjernetid gratis for 4-5-åringar, dvs det er definerte tidspunkt der alle har gratis barnehageplass. Dette fungerer vel sånn at ein betaler differansen mellom vanleg pris og det kjernetida er definert å koste viss ein skal ha vanleg fulldagsplass?

Då kan eg til ein viss grad forstå at foreldre reagerer på å måtte betale kostpengar for eit tilbod dei ikkje får lov å bruke. Samtidig burde det også vere forhaldsvis enkelt å differensiere mellom dei som kun har kjernetid og dei som betaler for meir.


#55

Taien sa for siden:

Det har jeg aldri hørt om?!


#56

Tjorven sa for siden:

Det er gratis kjernetid i vår barnehage, men jeg vet ikke om noen barn som har deltidsplass. Og som SU-representant mener jeg at jeg har ganske god oversikt. De "høylytte" foreldrene vet jeg med sikkerhet at har full plass.


#57

millact sa for siden:

Vi får siste måltid i bhg kl 15. Da får de ulike ting (ikke alt samtidig) som yoghurt med havrekorn eller knekkebrød med litt pålegg. De spiser seg mette nok, men ikke så mette at de ikke orker middag. Det fungerer greit å ha siste måltid såpass sent.


#58

Sokk sa for siden:

Det der er jo bare vissvass. Dere har et supert mattilbud, som enkelte velger å ikke benytte seg av. Jeg kjenner på meg at ledelsen i min barnehage ikke engang hadde latt dette være et tilbakevendende tema, men satt ned foten for diskusjonene. Dette er tilbudet - teik it år liiv it! :nemlig: Jeg er enig med D'Arcy - flytt kjernetiden! :jupp:


#59

Tuneland sa for siden:

Har ikke lest svarene.

Det er en heldagsbhg, ikke sant? Mao kan barna komme når som helst. Om foreldrene velger å komme med barnet før eller etter frokost er helt opp til dem selv. De velger selv om - og når - de vil benytte seg av frokosttilbudet.


#60

Trixie sa for siden:

. Det er samme ordning her. Aldri hørt noe klaging på det?

#61

Chanett sa for siden:

Er barnehagen bemannet slik at alle kan komme til frokost? Bare en tanke. Her var betaling for SFO om morgenen noe alle måtte, også de som ikke hadde behov for det. Men bemanningen var lagt opp slik at om alle kom på morgensfo var det ikke nok voksne. Dette er nå forandret ved å trekke morgensfo ut av prisen. De kunne jo ikke ha alle voksne der om de skulle dekke opp helt til stengetid.


#62

Isolde sa for siden:

Jeg tror forskjellen her mot andre barnehager er at kjernetiden er gratis. Kansje ha en egen matsats for de som ikke betaler for å bruke barnehagen utenom kjernetiden?. Ikke for de som velger å levere sent, men de som ikke har rett til å komme til frokost. Om det er noen da.


#63

Tjorven sa for siden:

Ikke noe problem med bemanning på morgenen. Barnehagen åpner 06.45, men det tar lang tid før det kommer noe særlig med unger. Det er snakk om å endre åpningstidene litt. Det er på ettermiddagen det er litt tynt med bemanning i forhold til antall unger.

Det er ikke mulig å endre kjernetiden, for den er satt av bydelen. Men meg bekjent er det ingen barn som pr i dag bare er der i kjernetiden. Jeg hadde forstått problemstillingen hvis det var snakk om et måltid som man måtte betale for, men ikke hadde mulighet til å spise.


#64

Isolde sa for siden:

Så lenge man har mulighet for å komme til frokosten så må man betale for den. Man kan ikke si at man vanlig vis ikke, eller bare av og til. Jeg synes dere skal beholde det akkurat sånn dere har det.


#65

Polyanna sa for siden:

Dersom man ikke kan være der utenom kjernetiden, og faktisk ikke KAN benytte seg av tilbudet, så syns jeg prisdifferensiering er rimelig.

Men ikke om man velger å ikke benytte seg av et tilbud som er der.


#66

Dixie Diner sa for siden:

Samme her, jeg har jo hatt full plass til begge ungene hele tiden, men i lengre perioder mens jeg har jobbet redusert eller vært hjemme, har de hatt svært korte dager og mye fri. Jeg jobbet 80 % nå i min forrige jobb, med fri hver mandag, og da hadde jeg stort sett minsten hjemme hver mandag. Skulle jeg da liksom ha krevd å få heldagsplassen min billigere? :rolleyes:


#67

Daisy sa for siden:

:jupp:

Ellers blir vel det neste at de bare vil betale for plassen i kjernetiden også..


Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.