Foreldreportalens Italia-tips

Gremli Skremli sa for siden:

Tenkte vi kunne lage en slik klistret-tråd, for å samle våre beste tips og lure erfaringer fra Italiaturer. Herved oppfordres det til å lage lignende tråder om andre land!

Her kommer noen av mine erfaringer, oppdaterer etter hvert:
Tog: Jeg har kun positive erfaringer med å ta tog i Italia, men har ikke vært sør for Roma- og alt er relativt. Norge er et tog-u-land, Italia ligger definitivt foran. Jeg har reist på strekningene Roma-Milano, Milano-Venezia, og Verona-Bologna-Firenze-Roma.
-Vær gjerne tidlig ute med å bestille billett på www.trenitalia.com/
Intercity-togene jeg har tatt har hatt grei standard med aircondition. Man kan gjerne velge mellom regionaltog, intercity og frecchia (høyhastighet, dyrere). Det finnes også familierabatter.
-I de fleste tilfeller må billetten stemples før man går ombord for å unngå "ombordtillegg"! Det er små maskiner på perrongene som gjør dette.
-Togstasjoner i Italia er ofte gamle, slitne og ganske hektiske. Det er selvsagt fint å være tidlig ute, men ikke regn med å finne en hyggelig, familievennlig kafé der du kan sette deg ned.

Mine favorittreisemål:
Bologna: Fantastisk fin by! Italias mathovedstad med mye å se og oppleve av kultur og historie. Europas eldste universitet, over 40 km med søyleganger som gjør at det er helt ok selv i 40 grader, gode shoppingmuligheter, mye flott arkitektur og mange fine museer for enhver smak. Dessuten flyr Ryanair dit, om jeg husker rett.

Cinque Terre: (Fly til Pisa nærmest) Paradis på jord. Bilfritt område der man enten tar tog, går eller tar båt fra landsby til landsby. Styr unna høysesong om mulig. NB: Høstferien er tydeligvis høysesong- jeg synes det var travlere da enn i juli. Men om kveldene når cruisebåt-turistene har dratt, er det absolutt levelig. "Vårt" sted er Vernazza. Liten, familievennlig strand og koselig havn. Anbefales å leie en leilighet, få hoteller der. Monterosso er den mest syden-lignende, kanskje mest barnevennlig med lange strender. Corniglia har ikke strand/havn.

Engasjert sa for siden:

Så godt initiativ!

Jeg vil gjerne at dere som har leid hus/leiligheter i Italia kan si noe om hvem dere har leid gjennom, hvor i Italia dere har leid, og hvilke erfaringer dere har gjort dere.

Planlegger Italia-ferie til neste år :)

Elisabet sa for siden:

Jeg har ingen erfaringer ennå, men henger her siden vi skal til Italia 2 uker neste sommer. :D

Flubby sa for siden:

www.sitoscana.no er verdt å surfe innom for de som tenker på ferie i Toscana og området rundt.

Pebbles sa for siden:

Vi leide gjennom sitoscana i fjor, og var veldig fornøyde! Vi bodde på vingården Casale i Toscana og det kan anbefales på det varmeste.

Skilpadda sa for siden:

Vi var en uke ved Gardasjøen i sommer, leide hus via www.holiday-rentals.co.uk/ og var veldig fornøyde. :) Vi leide en stor villa i Torri del Benaco, som er noen mil nord for Garda by på østsiden av sjøen. Veldig pen liten by med koselige gater og en hel del hyggelige restauranter og kafeer med god mat.

Og det var praktfull utsikt fra terrassen vår:

I løpet av uken var vi blant annet en tur i Malcesine, der vi tok taubanen opp på Monte Baldo, det kan anbefales - flott utsikt og nydelig terreng til å gå en kortere eller lengre tur om man vil.

Like ved der banen kom opp var det noen alpakkaer i en innhegning, og en akebakke med "kunstig snø", som gjorde at ungene også syntes det var morsomt.

Et tips hvis man skal ta den turen er ellers å ta med litt varme klær - selv om det var over 30 grader nede ved sjøen, var det litt hustrig oppe på fjellet.

Primrose sa for siden:

Jeg har ved flere anledninger leid bolig via agriturismo.it. Kun positive erfaringer.

Har mange steder å skrive om, men får vente til jeg sitter på datamaskin.

tinkadott sa for siden:

Vi er i Italia nå. Vi har opplevd mye Ig skal tipse mye når vi kommer hjem. Cinque tettest fantastisk, og dit dro vi etter tips herfra. Takk!! :blomster:

Retz sa for siden:

Min eldste datter fikk Italia-tur i 40års-presang, og vi kom hjem for ei uke siden etter to uker i favorittlandet. Først en uke i Cisano ved Gardasjøen, der bodde vi i en av disse hyttene som mer eller mindre står på påler i skråninga ned mot sjøen. Meget basic, meget budget, men vi har bodd på disse hyttene før og de funker helt greit. Ikke mange steder man får den utsikten for 35 € natta!

Har ikke tatt bilde av hytta denne gangen, men fant et fra 2004 da vi var på sykkel-VM i Bardolino/Verona. Derav flagget. :D

Hytta er bitteliten, men inneholder oppholdsrom med kjøkken på ene veggen, soverom med dobbeltseng og et knøttlite bad. De to sittebenkene i oppholdsrommet kan brukes til senger. Vi sitter kun ute på terrassen, brukte ikke hytta som oppholdssted noen gang faktisk.

Cisano ligger midt mellom Lazise og Bardolino, og man kan spasere langs sjøen til begge, og videre til Garda nord for Bardolino. Vi leide sykler på campingplassen, 40 € for ei uke. Bra sykler og vi brukte dem mye. Vi har familie i Lazise og var der flere ganger, greit å ha et framkomstmiddel i tillegg til beina. Bussen inn til Verona går ofte, og nærmeste busstopp ligger et par hundre meter unna. Husk å kjøpe billetter i tobakksbutikken, dyrere å kjøpe på bussen.

Fra Lazise går det ferje over til den nydeligste lille byen, Sirmione. Kjempeidyllisk i sentrum, og utrolig vakkert å se ned på badeplassene fra ruinene på toppen! Hvis man ikke vil gå opp til ruinene kan man ta et sånt lite tog som ruller rundt på turiststedene.

Limoncino nytes iskald, gjerne etter et opphold i fryseren.

Litt restriksjoner på antall bilder her, går derfor videre til nytt innlegg.

Retz sa for siden:

Vi dro videre til Portovenere, like sør for 5 Terre. Hadde bestilt togbilletter via trenitalia i god tid på forhånd, da får man billettene mye billigere, får tildelt sete og behøver ikke tenke på stempling. Ulempen ved å velge fast tidspunkt kan være at man må styre litt hvis ett tog er såpass forsinket at man ikke rekker det neste. Vi trodde vi hadde lagt inn en god margin når vi hadde over en time i Milano før neste tog, men der trodde vi feil, gitt. Ikke noe problem å få et stempel og kommentar på billettene, da. Tar bare litt tid pga kø.

Vi toget til La Spezia, fant busstoppet vårt og tok buss videre til Portvenere og leiligheten vi hadde leid. Den lå 20 minutters fin spasertur fra sentrum, en spasertur som gikk langs små strender, marinaer, barer & rstauranter og små "utkikksteder" med benker under pinjetrærne. Det går gratis buss inn til sentrum flere ganger i timen, men vi tok aldri den bussen. Ville ikke unnvære opplevelsen med å gå.

Skal skrive mer om Portovenere, den flotte leiligheten krever nesten et eget innlegg, men har ikke tid nå. Legger bare inn noen bilder foreløpig.

Villaen hvor leiligheten lå

Portovenere

Utsikt fra borgen

Mer utsikt fra borgen

Husrekke langs veien til sentrum

Utsikt over Golfo dei Poeti fra stuevinduet

Retz sa for siden:

Portovenere er vakker. Virkelig vakker. Kirken, borgen, de trange gatene med alle sine detaljer, pinjetrærne, båtene, utsikten og dette fascinerende Middelhavet med alle sine nyanser av blått. Det lukter til og med vakkert i Portovenere. Og jeg ble hjelpeløst betatt av denne lille byen og omegn. Kirken og borgen er et must å besøke, utsikten er magisk og hvis man etter en stund klarer å rive seg løs og la seg suge inn i de trange bygatene, så finner mengder med sjarmerende detaljer. Selv askebegrende i Portovenere er søte og romantiske. Menneskene er utrolig hyggelige, skulle tro de var mettet på turister seint i september, men neida. Veldig hjelpsomme og serviceinnstilte overalt. Selv om Portovenere ligger utenfor jernbanenettet, så er det likevel lett å komme seg rundt. Til nærmeste større by, La Spezia, går det både buss og ferge, og selvsagt går det hyggige ferger til Cinque Terre byene.

Vi tok fergen til den sørligste av dem, Riomaggiore, og derfra vandret vi langs Via del Amore til Manarola hvor vi tok toget videre til Monterosso. Fin by med Art Deco-ish arkitektur langs hovedgata ved stranda, bra strender og veldig "åpen" i forhold til Portovenere og særlig Riomaggiore. Etter lunsj toget vi til La Spezia for å kikke litt og shoppe, og returnerte til Portovenere og villaen med lokalbussen.

Så var det å velge ut noen bilder, da. Ikke lett, men vi prøver:

Opp til kirken

Trange gater i Portovenere og mange detaljer

Kjempeutsikt fra borgen med fjellkjeden Alpe Alpuani i bakgrunnen

Kirkegården ved havet

En fredet plett ved en liten kirke like nedenfor borgen

Flere detaljer fra gatene

Retz sa for siden:

Og da beveger vi oss bort fra Portovenere og tar ferga nordover til Riomaggiore og Via del Amore:

Riomaggiore sett fra sjøsiden

Riomaggiore

Veggfliser i undergangen til togstasjonen i Riomaggiore

Via del Amore

Via del Amore - For å holde fast på kjærligheten låser man den fast og kaster nøklene i havet

Whole lot of love goin' on!

tinkadott sa for siden:

Vi var tre uker i Italia og kom til portovenere om kvelden. Det var et fantastisk syn, og omtrent den fineste plassen vi så på de tre ukene vi var der. Fantastisk!!

Tonjemor sa for siden:

Henger meg på da vi planlegger Italia sommeren 2014!

Gremli Skremli sa for siden:

Så flotte bilder! Jeg har alt for mange til å legge ut, kan heller dele mine Facebook - album.

Polyanna sa for siden:

Vi har to ganger leid leilighet på agriturismo via initalia.dk. Anbefales.

Min favorittby er Siena. Ikke mye å finne på der, bare rusle gatelangs, gå på cafe, drikke vin og nyte. Veldig fin atmosfære og utrolig zen. Lucca har mye av det samme, og egentlig hvilkensomhelst småby utenfor allfarvei i Toscana.

Firenze er det stikk motsatte. :knegg:

Lavender sa for siden:

Hvor vi har vært og ønsker oss tilbake i Toscana,
Saturnia, varme kilder. En bekk og saltklipper som i Tyrkia. Lukter svovel.
Pitigliano og Sorano, fantastiske byer opp på klipper.
Montalcino og Montepulciano, for en uforglemmelig lunsj på lokal brun kneipe og vin i begrenset opplag til å ta med hjem.
Chianti, byen Greve in Chianti og de bølgende åsene i området. Vi hadde Grosseto som utgangspunkt og strandby.

Sør for Roma:
Terracina, Sperlonga og øya Ponza er fine feriebyer. Utenfor Napoli er Ischia som har flere helsebad og god shopping. Ikke veldig mye for barn. Fint utgangspunkt for båtreiser videre til Capri, Sorrento, Positano og Amalfi. Alle disse strendene synes vi passer best for barn som svømmer godt i sjøen og kan delta i kveldslivet.

Tropea og Capo Vaticano halvøya er mer for barn. Hoteller med underholdning og mini Club på Italiensk. Vakker gamleby og pent landskap med store høydeforskjeller. Et sted for snorkling. Virkelig et sted jeg vil tilbake til. Billig, til dels veldig billig på restauranter.

Jeg mener å huske at regionene Lazio med Roma og Campania med Napoli tilbyr dagskort på all kollektivtransport, med unntak av hurtigbåt. Det kostet ca 10€. Tog kan være litt kronglete fordi togbytter forekommer. Det er flere linjer fra Gaeta. Men som regel var det greit å følge strømmen eller spørre. Alle bussbilletter måtte forhåndskjøpes på Tabacci kiosk eller annet merket utsalgssted.

Sardinia:
I oktober 2008 leide vi dette sjarmerende huset. Det var den gang SAS hadde direkte rute til Cagliari. Det var flott ferie. Passer for flere familier.
www.in-italia.se/italien/sardinien/torre-delle-stelle/villa-verde/

Vi har leid rekkehus i Pittulongu. Det er et fint sted for bading. God standard på boliger og restauranter. Stedet er bra utgangspunkt for å se Costa Smeralda, naturreservatet La Maddalena øyene og noen nydelige strender med grotter sør for Olbia.

Alghero har vi vært i to ganger. Liker gamlebyen, den nyere byen, strendene, grotten nord for Alghero og naturreservatet Stintino. Det er i alt et lite og oversiktlig sted med flest Italienere på ferie. Det ses på strandlivet som starter tidlig om morgenen. Vi reise litt med lokalbuss, det var billig og greit. Mange steder for sykkelutleie.

Vi har leid bil, kun hos Avis. God pris ved tidlig bestilling og problemfritt, bortsett fra at fletting i kø tydeligvis ikke eksisterer.

LaBanga sa for siden:

Jeg har vært en del i Italia, de to siste gangene fløy jeg med RyanAir til Pescara og fikk veldig billig flyreise (betalte 1700 kr t/r for meg og to unger, inkl bagasje). Vi var på et flott spahotell med barneklubb som viste seg å være helt genialt for ungene. De forelsket seg i både stedet og jentene, og vil helt klart tilbake.

Toffskij sa for siden:

Mine to store italienske kjærligheter så langt er Roma og Sardinia.

Roma kan man dra til tusen ganger og aldri gå lei. I hvert fall jeg. Jeg har elsket å bo rett ved Parthenon, sånn at det bare er å hoppe rett ut midt i smørøyet – vi var veldig fornøyd med Albergo del Senato. Da vi var der med ungene, hadde vi stort hell med å leie leilighet i Trastevere.

Sardinia er en vidunderlig øy – et nydelig sted å ha høstferie. Da bodde vi på Costa Rei, litt sør for Cagliari – praktisk rekkehus med hage rett ut mot stranda. Påske i Alghero var også storartet – vi fikk veldig billig leilighet sentralt i vakkerbyen, og den gjorde seg veldig godt i lavsesong. De har også en fantastisk påskeprosesjon gjennom gamlebyen – ekstremt stemningsfullt!

Polyanna sa for siden:

Hvilket hotell, LaBanga? (Prikk, om du ikke vil oute) :)

LaBanga sa for siden:

Her er hotellet. Bestilte på hotels.com. Selve byen, Giulianova, var ikke veldig spennende derimot, bare en lang strandpromendade med flott strand og hoteller, men lite butikker og restauranter. Men ungene ville uansett ikke shoppe, og maten på hotellet var bra og ikke minst sunn. Særlig frokosten var bra, med både salt og søtt pålegg, grovbrød, fruktsalater, yougurter, frokostblandinger, i tillegg til søte kaker som jo er vanlig italiensk frokost. Det var hele to aktivitetsledere som tok seg av ungene både på formiddagen, ettermiddagen og med barneshow på kvelden. Tilpasset alle aldersgrupper. Så jeg kjedet meg nesten, men det var jo både spa og treningsrom, så det gjorde jo ingen verdens ting.

Elisabet sa for siden:

Nå har vi ferdigbooket neste sommers Italiatur i to uker og sanker tips. Vi ska i alle fall fly til Milano og bo ved Gardasjøen på Garda Village ikke så langt fra Sirmione og ha leiebil i 2 uker sånn at vi tar dagsturer ut derfra bare. Svigers ville ikke bytte bosted under turen, men da blir det flere dagsturer bare. Vi skal til Venezia og sånn også. Ogå vi må få med oss noe Gardaland.

Lavender sa for siden:

Bosted for Toscana ferien til kun 83 € for leilighet med to soverom og AC. Det er nesten litt for godt til å være sant. www.obos.no/toscana .

Jeg og mannen var i Sør Toscana for mange år siden. Vi gleder oss til å se igjen landskapet. Det er 30 min kjøring til strand. Men pytt, barna vil ha stort pent basseng. Vi vil ha glade barn, fred og ro, og mulighet til å kjøre litt rundt i området.

Nå er vi oppe i 14.000,- for billetter og leilighet 14 dager i Italia i juli. Vi må ha en leiebil også, tipper + 3000,-.

Pebbles sa for siden:

Jeg fikk veldig lys til å dra hit, men lurer på et par ting. Bodde dere i familierom? Jeg sjekket tilgjengeligheten gjennom tripadvisor nå, og ser at de kun har tre dobbelrom i perioden vi ønsker oss. Vi er sikkert allerede for sent ute (selv om de ikke har offentliggjort prislisten for 2013 ennå på egen hjemmeside). Finnes det familierom der, som du husker? På hjemmesiden står det "all-inclusive" ved prislisten fra i fjor, men på tripadvisor stor det "frokost" ved prisen. Hva hadde dere?

Om hotellet over ikke skulle ha noe rom til oss, er det noen som kan anbefale andre gode, familievennlige hotell ved sjøen i Itialia?

LaBanga sa for siden:

Vi var jo bare tre stykker, jeg og guttene, så vi hadde et dobbeltrom med ekstraseng. Vet ikke om de hadde familierom. Vi bestilte ikke via nettsiden, og bestilte kun med frokost, men spiste når vi hadde lyst til lunsj og middag og betalte ved avreise.

Pebbles sa for siden:

Takk for svar! Har sendt mail til hotellet nå og så får vi se om de kan finne noe til oss. Vi fikk veldig lys til å dra dit!

GinaK sa for siden:

Rimelige flybiletter til Roma nå! :)
Så da lurer jeg på om dere drevne Italiafarere har lyst til å dele etpar konkrete tips til fin by å bo i som ligger en times kjøring, eller noe sånt, sørover fra Roma? Helst ikke noe særlig lengre unna flyplassen.
Gjerne også overnattingssted. Det må ligge langs kysten, aller helst mot Middelhavet.
Jeg roter meg helt bort når jeg søker overnatting... :cool:

Og hvor skummelt er det egentlig å kjøre bil i Italia? Vi må vel ha leiebil?? Vi må jo det!
Jeg jobber sammen med en som har bodd i Italia i 15 år og hun ble veldig overrasket over at vi skulle leie bil... mulig at hun synes det er dyrt...

Billige biletter med hvem? :hyper:

LaBanga sa for siden:

Det var iallfall ikke dyrt da jeg leide bil i fjor en uke i fjor. Regningen kom på 680 kroner for en uke, og da fylte jeg ikke opp tanken en gang, men kjørte ikke veldig mye. Mulig det skjedde noe feil, men jeg var nå fornøyd. :) Bestilte gjennom siden til RyanAir da jeg bestilte flybilletter.

Det gikk helt greit å kjøpe i Italia, iallfall der jeg var.

GinaK sa for siden:

Fikk en hyggelig mail fra Norwegian i dag tidlig. :)

Lavender sa for siden:

Ca 10 mil fra Roma er Marina di Grosseto nord og Terraccina, Gaeta og Sperlonga sør. Vi har bodd i leiligheter. www.initalia.dk eller .booking.com.

www.booking.com/hotel/it/ganimede.en-gb.html?sid=aef3861de092bfa78c10c99652a7a8d0;dcid=1;srfid=70b7436002c0fc849af17acb01c5beb1236d88ffX1

www.booking.com/hotel/it/terme-marine-leopoldo-ii.en-gb.html?sid=aef3861de092bfa78c10c99652a7a8d0;dcid=1;srfid=5c8cdc41967aed30a8b48b94103a8f2b3eba9954X8

Det går fint å reise til alle stedene med tog og buss, dere må ikke ha bil. Men det er fint å kunne kjøre litt i områdene. Vi har reservert bil hos Norwegian, 3000,- for 14 dager i Juli, type Peugeot 308.

Nessie sa for siden:

Jeg så også litt på Roma i dag. Med SAS da. Ikke superbillig, men helt akseptabelt for oss 4. Så jeg må henge litt her :jupp:

Men om vi flyr til Roma. To voksne og to barn (5 og 7 år), hvor anbefales det at vi drar videre? Hvor er det fint å bo i området?

tinkadott sa for siden:

Roma kan jeg ikke, men jeg er overbevist om at dere hadde trivdes i Cinque terre, og ved portovenere. Jeg vet knapt om jeg har vært noen finere plass jeg. Portovenere på kvelden var magisk. Tror det er lettest å komme dit fra Milano, ca 2,5 t i bil mener jeg.

Nessie sa for siden:

Edit: ser Romaturen er med mellomlanding.. jeg er mest ivrig på direkterute med to barn kjenner jeg. :nemlig:

Polyanna sa for siden:

Er det lørdag-til-lørdag som er vanligst, eller hvordan var det igjen?

Elisabet sa for siden:

Veldig mye feriehus og leiligheter i Italia har byttedag på lørdager i skoleferien på sommeren fant jeg ut når jeg lette etter bosted for oss. Vi hadde heldigvis bestilt flybilletter på lørdager.

LilleRosin sa for siden:

Fort! Hvordan er Bergamo?

Lavender sa for siden:

www.booking.com er det ingen faste dager. Vi har tirsdag - tirsdag i Toscana denne sommeren.

Polyanna sa for siden:

Et stykke vest(?) for Milano. Koselig liten by i seg selv. 45 min unna Milano, eller en time?

Gremli Skremli sa for siden:

Det ble ikke fort, men Bergamo er kjempekoselig. Man bør bo i gamlebyen. Middelalderby med koselige gater, god mat og gode shoppingmuligheter. Nybyen er mer intetsigende, men det er kort til Milano, ja.

Høns sa for siden:

Den lille byen Orta San Guilio ved Lago de Orta. Fantastisk!

Java sa for siden:

Her var det mange fine tips. Vi er i gang med å planlegge italiaferie til sommeren, og det er mye her vi kan bruke. :hyper:

Siden det er mange som har vært mye i Italia (virker det som) er dette kanskje stedet å spørre. Vi skal reise litt rundt og legger opp til å oppfylle alles ønsker. Et av ønskene er et hotell og/eller fornøyelsespark/badeland. Dette må være i området mellom Pisa og Roma (planlegges som overnatting og aktivitet på transportetappe). Er det noen som kan anbefale noe? Det kan like gjerne være et flott hotell med basseng og moro som en kul fornøyelsespark.

Polyanna sa for siden:

Der vi var i forfjor var det et badeland ikke så langt unna, men nå finner jeg ikke det på sidene til Initalia. Jeg skal sjekke litt mer hva det het der - jeg har glemt det helt.

kokosbolle sa for siden:

Her var Italiatråden ja. Vi kikker på Sardinia i sommer og lurer på om det er en side av øya som er best med barn i forhold til strandliv og sånt? Altså om det er mer vindstille på en side?

Jålebeinet sa for siden:

Jeg har bare vært i Alghero og vinden der er ikke påtrengende, men en passe bris når man ligger på stranden. Vi skal tilbake i år også.

Retz sa for siden:

Oops. Her skulle jeg vært for lenge siden og lagt inn noen bilder fra turen vår sist september. Får se om jeg ikke kan få det til i løpet av helga. Greit å få det gjort før neste Italia-tur i april. Da blir det en ukes vandring i fjellene langs vakre Amalfikysten.

Anne C sa for siden:

Er det noen som vet om det er noen fine steder å overnatte mellom Genova og Milano? Eventuelt rundt Torino på vei til Milano?

Retz sa for siden:

Da har jeg oppdatert med tekst og bilder fra Portovenere.

Polyanna sa for siden:

Argh, i år sliter jeg med å finne akkurat riktig sted. Vi tenkte å finne et litt større sted en agriturismoene vi har vært i før, med kanskje litt mer å finne på. Ikke masse action, ikke barneklubb og for ALL del ikke musikk og halloi ved bassenget. Noe som eliminerer flere steder langs kysten. Men kanskje hesteridning og kanskje ikke altfor langt til et badeland eller lignende.

Men jeg sliter. Enten er det litt for stort, for støyende (initalia.dk er fantastisk sånn, de har veldig ærlige beskrivelser) eller standarden ser ut til å være litt under det vi vil ha (vi er ikke så, men vil gjerne ha en uteplass med ok standard, for eksempel).

Noen tips?!

Initalia.dk har altså ikke kunnet finne det helt riktige i år, tror jeg.

Retz sa for siden:

Hva med Gardasjøen, Poly? Enten leie en leilighet i f.eks. nydelige lille Lazise eller en av de mange ulike bungalows på en av campingplassene? I området mellom Lazise og Peschiera finnes Gardaland (fornøyelsespark) badeland, zoo, safari, filmstudios og akvarium. Det er lett og komme seg rundt, enten tar man båt til andre små byer langs lagoen, eller man kan ta buss. Eller leie bil. Sykkelutleie finner overalt, vi betalte 40 € for en uke.

Oversikt over campingplasser:

www.campinglakegarda.com/index.php

Polyanna sa for siden:

Vi er liksom litt fast bestemt på Toscana...

Amic@ sa for siden:

Vi bruker primatoscana.no

Superhjelpsomt norsk par som driver primatoscana, og vi drar med de for andre gang i år. Flere familier sammen på vingård i Toscana!!! Var superfornøyd sist, og det ble samme plassen igjen i år også! Ble ikke ferdig på de to ukene vi var der sist.

Italia er bare suverent!

Elisabet sa for siden:

Casa Vacanze har også ferieboliger i Toscana og firmaet er norsk. Har ikke bestilt gjennom de selv, men har flere på jobben som har brukt dem til feriene sine og har bare skryt å si. Nå var ikke de i Toscana, men lenger sør i Italia, men firmaet er i alle fall seriøse og hjelpsomme.

Lavender sa for siden:

Og der er neste ferie planlagt. ;). Riviera del Conero i øst ved Ancona.
Suvereto i Toscana er sikkert også flott.

Men hvor gamle er barna når feriested uten basseng er ok?

Denne i Toscana er mer for barn som ligger i vann.
no.tripadvisor.com/Hotel_Review-g1016057-d1838001-Reviews-Borgo_Magliano_Resort-Magliano_in_Toscana_Province_of_Grosseto_Tuscany.html

frksnupp sa for siden:

Vi leide sommerhus i Capannori, 12 stykker sammen, i fjor i slutten av juli, god pris og fin beliggenhet nær Lucca, ca 30 min kjøring fra flyplassen. Sjarmerende og enkelt, men med deilig uteplass med basseng. Det lå litt opp i åsen med fantastisk utsikt, fredelig og rolig. Sparbutikk fem minutt med bil unna, og restaurant 10 min å gå. Barnevennlig og hyggelige utleiere som bodde rett ved siden av, de vaska og tømte søppel hver dag i løpet av den uka vi var der. Aircondition var det, 7 soverom (dobbeltrom, ett av dem veldig lite) og 5 bad.

Vi dro til Lucca og Pisa en dag, og ellers en dag på stranda. Resten av tida ble tilbrakt ved bassenget og rundt middagsbordet:

Vi var nok heldige med prisen, og kommer nok til å forsøke å leie dette igjen på et senere tidspunkt. Vi var flest voksne, tre ungdommer mellom 16-20 og ei lita jente på ett år, og det fungerte helt utmerket. Hadde absolutt reist med andre barn også.

Gremli Skremli sa for siden:

Fineste tråden! Kan en moderator klistre den?

Sommerens tur er bestemt, det blir ti dager i leie-leilighet i Amalfi med utsikt over middelhavet! Turer til Capri, Napoli, Pompeii osv. Gleder meg veldig!

Retz sa for siden:

Åh, så moro! Jeg skal til Amalfikysten neste måned og gå i fjellene der en uke, men kommer til å ha en fast base i Amalfi by. Samtidig fleksibel nok til å overnatte andre steder hvis jeg en dag går for langt til å snu e.l.

Gremli Skremli sa for siden:

Da er jeg spent på å høre om det når du kommer tilbake! Vi reiser to voksne og en tiåring og en elleveåring, og vil gjerne gå litt også.

Retz sa for siden:

Skal selvsagt komme innom tråden igjen etter turen med tekst og bilder. :)

Noen bilder fra vakre Amalfikysten! Kommer tilbake med flere og selvsagt beskrivelser seinere. Koser meg og rusler rundt i fjellene, utrolig nydelig her! :ja:

apan sa for siden:

Tips til bilutleie fra Pisa?

scilla sa for siden:

Vi har gode erfaringer med å leie bil fra Maggiore Car Rental. Det er et italiensk selskap og har funket veldig bra. Vi har leid i Roma, men de har sikkert utleie fra Pisa også.

Polyanna sa for siden:

Jeg har ELENDIG erfaring med Maggiore, da vi kræsjet. Virkelig skrekkelig. De skylder meg 1000 euro, drittsekkene. :gaah:

Elisabet sa for siden:

Hadde du tegnet den ekstra forsikringen da som de anbefaler at du har hvis en skal kjøre i Italia? I Spania er det ikke bestandig jeg tegner denne ekstra forsikringen, men har blitt anbefalt at skal en kjøre i Italia så bør en det. Den som dekker inn evnt. egenandel, dekker og andre ting som ikke dekkes av den ordinære avtalen.

Polyanna sa for siden:

Ja, vi hadde ekstra forsikring, det var ikke det. Men de hadde ikke erstatningsbil som var stor nok, hadde null hjelp på telefon, vi brukte to feriedager på å rydde opp og kjøre over halve Italia, og endte opp med å måtte leie en annen vil, fra et annet selskap, en kostnad Maggiores representant lovet at de skulle dekke, siden alt var deres skyld. Noe de nektet å gjøre likevel, i etterkant.

Jeg var rasende halve ferien min, og det var virkelig en utrolig kjip opplevelse. De har også hatt kundebehandling under enhver kritikk i etterkant.

scilla sa for siden:

Å, så utrolig irriterende, Polyanna. Det var jo ikke bra, skjønner godt at det ødela mye.

Du kan gå inn på en side som heter eLeiebil.no, det er en side med alle utleiefirmaene og du søker på pris og biltype så får du opp hele utvalget i din kategori.
Og husk ekstra forsikring!

Gremli Skremli sa for siden:

Å, Amalfikysten! Vi skal leie leilighet med havutsikt i Amalfi til sommeren og gleder oss vilt.

Retz sa for siden:

• Guidebok for fjellturer Da må dere bestille denne boka hvis dere har tenkt å gå en del på tur: www.sunflowerbooks.co.uk/product/walking-in-sorrento-the-amalfi-coast-and-capri/
    Den er til stor hjelp når det gjelder å finne fram på de utallige stiene som krysser området her. Kan komme tilbake med råd og tips etterhvert som jeg kommer på ting.

• Estimert gåtid Med mindre dere tar denne helt bokstavelig, så glem det! Tidsbruken i Sunflowerboka er effektiv gåtid uten stopp. Dere kan sikkert doble den når dere har barna med og ikke minst hvis dere vil stoppe og ta bilder underveis. Og besøke barer og retauranter i fjellbyene.

• Limoncello Å ja, nå kom jeg på noe: Den beste limoncelloen får du på det lille limoncello-utsalget i Ravello. De har egen fabrikk. Jeg var der og hamstret i dag, og det ble en tung sekk å bære ned til Atrani! :D

• Drikkevann Alt vannet kan drikkes. Alle byen har også sine egne drikkefonter på piazzaen, de litt større byene opptil flere. Man kan også fylle vann i bekkene.

• Transport Veldig gode buss- og fergeforbindelser her, du kommer deg omtrent hvor du vil når som helst; Positano, Capri, Sorrento, Pompei pluss alle de små byene oppe i fjellene.

Retz sa for siden:

Noen bilder fra turen i dag:

Amalfi

Ravello

Piazzaen i Pontone

Port på stien fra Ravello til Atrani

Stien fra Ravello til Atrani

Elisabet sa for siden:

Nå en skal kjøre leiebil i Italia, hva slags kart bør en kjøpe seg? Vil ha med et kart hjemmefra da jeg ikke stoler helt på de kartene som evnt. blir utlevert med bilen. Burde vi ha med GPS? Er jo så dyrt å leie gps med bilen at da kan vi like gjerne kjøpe en rimelig gps med europakart på før vi drar i tilfelle, så har vi den til senere også.

tinkadott sa for siden:

Hm... Jeg får ikke linken til å virke.

Elisabet sa for siden:

Jeg fikk den til å virke. :) Masse fine bilder du har tatt.

Retz sa for siden:

tinkadott: Hm, aner ikke hvorfor den ikke virker hos deg, testet den ut på 2-3 stykker før jeg la inn linken her. Har noen en idé til løsning, så kom gjerne med den!

Elisabet: Tusen takk!

Er kommet vel hjem og bruker morgenen til å surfe litt rundt etter vandreruter på Sicilia. addict

Gremli Skremli sa for siden:

Retz, du ligger et skritt foran meg- Sicilia er vår neste plan!

Retz sa for siden:

Jeg tenker en fottur i fjellene på strekningen Palermo - Cefalu. Sånn circa. Fint hvis jeg kan gå fra sted til sted og booke bagasjetransport, en såkalt self guided walk.

FB albumet Italia 2012 er forøvrig komplett. Ikke alt er beskrevet med tekst (ennå) da.

Joika sa for siden:

Vi skal to uker til vestkysten denne sommeren, med leiebil. Vi skal bo i Pescara-området. Jeg er mest interessert i å høre hva man kan finne på med barn.

Så langt har jeg funnet ut at man i Rimini har et akvarie, og det er masse vannparker i området. Vi har også funnet en resturant med dinosaurtema. Men er det noe mer? Er ikke så interessert i fotturerer og sånt. :)

Amic@ sa for siden:

Mirabilandia ligger rett ved Rimini. Flott fornøyelsespark!

Meissa sa for siden:

For en flott tråd. :jupp: Vi tenker oss ett par uker ved Gardasjøen til neste sommer og har sett oss ut byen Lazise. Vi tenker å leie bil og ta turer rundt omkring.

Jeg synes dette med ferieleiligheter er litt vanskelig, men så kom jeg over dette: www.campingspiaggiadoro.com/en/maxicaravan-deluxe.html Det er en ganske stor campingplass med badepark og kort vei til stranda. Her kan man leie caravan og det ser jo litt koselig ut, men er slike campingplasser egentlig litt kjipe? Det er praktisk med alt i nærheten og vi har sett på deluxvarianten. Det er ikke høye priser og vi vil jo farte litt.

Har noen prøvd noe sånt? Bildene ser flotte ut. Vi er forøvrig to voksne og tre unger som vil være to (nesten), fire (nesten) og åtte år gamle.

Noen som har noen andre tips til plasser å bo rundt Gardasjøen? Det er jo en jungel av leiligheter og byer. Byen Lazise er blitt nevnt tidligere i tråden og det ser vakkert ut der og det er ett pluss at det ikke ligger så langt fra Verona. Kanskje vi vil kjøre en tur til Venezia også, men elles har vi sett litt på byene Riva og Malcesine også. Vi liker å gå på tur!

maggypop sa for siden:

Vi har vært en uke i Lazise, og bodde da her: www.lafattoriaforyou.it/?synSiteLang=2
De har 18 leiligheter av ulik størrelse, takterrasse med grill, samt et inngjerdet bassengområde med lekestativer og volleyballnett. Ikke barnebasseng. Det ligger ikke langt unna campingplassen du linket til, bare litt lenger bort fra sjøen.

Meissa sa for siden:

Takk, det ser koselig ut og er sikkert en del roligere. Vi tenger nok en lekeplass. :jupp: Vi får se hva vi ender opp med. Jeg har ikke helt slått fra meg campingvognideen enda. :Knegg: Er det noen dato der man kan begynne å bestille for neste år?

Elisabet sa for siden:

Vi har kommet hjem etter to uker ved Gardasjøen nå på camping. Vi bodde i campingvogner av rimeligste typen på Garda Village som ligger ved byen Sirmione. Enkel standard, men for oss som er vant med camping så var det supert selv om vognene tydelig var noen år gamle, men de hadde dyrere og større vogner der også til utleie, og også leiligheter og bungalower. Vi fløy til Milano (Malpensa) og leide bil. Viktig og merke seg at det er to flyterminaler på Malpensa flyplassen sånn at en vet hvilken terminal en kommer til. Men skulle en levere leiebilen feil sted så tar det ikke så lang tid med buss mellom terminalene, men litt styr når vi var et reisefølge på ni. Vi hadde heldigvis god tid til flyplassen når vi skulle hjem igjen.

Det er ca. 1 1/2 time å kjøre fra flyplassen til campingen. GPS er et must, og vi hadde med hjemmefra siden det er så dyrt å leie med bilen. En billig type fra Clas Ohlson med livsvarig kartoppdateringer funket supert der nede, og da har vi den til senere turer i Europa også. Det var litt kaldt i vannet i bassengene på campingen og det er badehette forbud i bassengene. Så vi var lite ved bassengene siden det ble fryktelig varmt å ligge der også. Men vi tuslet ofte ned til stranden rett på nedsiden og gikk bort til stranden til nabocampingen siden det var bedre for ungene å gå ut og bade der. Lurt med badesko siden det er steinstrand, men det var ikke skarpe steiner, så jeg klarte meg fint uten, men ungene brukte badesko i vannet.

Vi var på dagstur til Venezia, tok ca. 1 1/2 time og kjøre. Vi parkerte helt inne i de siste parkeringshusene det er mulig å komme til sånn at vi slapp å ta buss i tillegg inn til byen. GPS'en fant frem. :humre: Og vi gikk motsatt vei av hva de fleste turistene gjorde fra busstasjonen/parkeringshuset som var utgangspunktet og hadde en helt fantastisk gåtur i rolige gater og kanaler. Vi tok også turen bort til den kjente broen, men der var det mylder og stinn brakke av turister, så vi trakk oss fort tilbake til rolige gater og gikk oss litt bort. Godt vi hadde med GPS'en som også kan stilles inn på gåing, så vi hadde en flott tur i rolige gater tilbake til bilen også.

På mandager er det stort marked i Peschiera som ligger ca. 10-15 minutters kjøretur fra campingen. Lurt å være tidlig ute, for et er mye bilkøer gjennom der da den dagen pga. alle folkene i gatene som skal krysse veien. Vi ble kjørt dit og sluppet av bare den dagen vi skulle dit og hentet igjen senere når markedet var ferdig. Det er også havn i Peschiera og der går det en del båter fra, men vi sjekket ikke noe mere om båtene siden vi hadde syke unger litt til og fra den siste uka vi var der.

Vi var også inn til Sirmione, og det er verdt et besøk. Parkeringen slutter ved borgen på midten av halvøya og skal en tid på formiddagen bør en være tidlig ute. Lang kø med biler ut dit. Lettere å kommer seg dit på kvelden uten kø og letter å få parkert. Det er kun biler med kjøretillatelse som fikk kjøre på halvøya etter borgen, så rimelig bilfritt. Og flott å gå der ute rundt halvøya og mye koselige små handlegater og resturanter og også rolige områder å gå i.

Vi var også på Gardaland med ungene en dag. Var der rett etter de åpnet kl. 10 og dro ikke igjen før kl. 23 på kvelden når de stengte. Det var lange køer på attraksjonene 20-30 minutter på det meste, men det var mye og se og gjøre uten køer også, men det var jo ikke karuseller da. Et par av de mest populære tingene var et opp til en time venting på, så de droppet vi. En kan få kjøpt forskjellige typer størrelser på Express pass, og det er nok verdt å velge om en er på dager med mye folk. Lett å få tak i mat og drikke i parken, det var det ikke køer på.

Vi var også på et akvarium som ligger rett ved Gardaland. Det var fint, ikke så stort, men dyrt å komme inn. En kan komme inn billigere der om en kjøper kombinasjonsbillett med Gardaland billett som da kan brukes en annen dag på akvariet. Vi var også i en dyrepark som jeg ikke husker hva heter akkurat nå, men den lå bare ca. 25 minutter å kjøre fra campingen og var noen km unna Larize. Viva Natura eller noe sånt het parken. Her er link til dyreparken. Passe stor og en kjørte både bil på en del og gikk en del. Jeg var ikke med dit, men ungene var fornøyde etter å ha vært på besøk der med de andre som var med på turen.

Anne C sa for siden:

I dag har vi kommet hjem fra 17 dager i Italia og Frankrike. (Vi har beveget oss opp og ned den franske og italienske rivieranen fra Genova i Italia til St. Raphael i Frankrike.) Vi tok fly til Milano, og kjørte ned mot Cannes derfra. På veien ned overnattet vi på www.palazzopaleologi.com/, et hotell som ligger i et gammelt bygg fra 1000-tallet, ikke så langt fra Alessandria. Det var en fin start på ferien, i en litt øde by. Men vi skulle jo bare sove der. Dagen etter raste vi ned til Frankrike, og var i byen Mandelieu, som går i ett med Cannes. Der hadde vi en flott uke i en leilighet vi leide gjennom Novasol.

Den andre uka var på på Hotell Castellaro Resort og Golf, noe som var en stor nedtur fra uka i Frankrike. Stedet ligger ikke så langt fra Sanremo. Vi visste at stedet lå et lite stykke fra havet, men veien opp dit var kjempedårlig, og vi var generelt ikke fornøyde med stedet. Men det var billig der, og mannen og minsten fikk tatt seg et par golfrunder. Vi brukte den uka til å farte litt rundt, og endte med å dra til Monaco to dager, den ene gangen overnattet vi der, så det ble nesten tre dager i Monaco. For et flott sted!

Ellers hadde vi en tur til Grotte di Toirano, www.toiranogrotte.it/it/home
Det var en fantastisk opplevelse. I en drøy time beveget vi oss inne i fjellet gjennom grotter. Noen av de hadde spor etter mennesker som hadde vært der for rundt 12500 år siden.

Vi var også en tur i Bussana Vecchia, som er en gammel by som ble forlatt på slutten av 1800-tallet etter jordskjelv. På 60-70 tallet oppdaget en kunstner stedet, og startet med å bygge det opp igjen. Det ble laget et sted for kunstnere fra hele verder der. bussanavecchia.free.fr

På vei hjem igjen mot Milano hadde vi to dager midt i vindistriktet i Piemonte. Vi bodde to dager på et utrolig flott sted. La ca dolga agriturismo. Både stedet vi bodde på, og området var fantastisk. Vinranker så langt øyet kunne se.

Lavender sa for siden:

Vi ferierte på bygda sør i Toscana. Bodde i Magliano in Toscana, besøkte Porto Ercole, Pittigliano og kildene i Sorano.

Zip sa for siden:

Vi var to uker i Cavallino Treporti i sommer. Rett utenfor Venezia. Hadde det knallkjekt og ungene SKAL tilbake. Vi bodde i Chalet sole husvogner på www.deifiori.it. Det var som superfine leiligheter. Veldig fornøyd. Flott bassengsområde, mye som skjedde, vår egen plass med solstoler og parasoll på stranda og ålreit restaurant.
Vi var i Venezia en dag, tok buss 3 km til båtstopp Punta Sabbioni. Hadde kjøpt dagspass til alle på båtbussene så vi hoppa av og på som vi ville. Var på Markusplassen og rundtomkring. Vi bare gikk og hoppa på en båtbuss når vi ville. Helt perfekt. På vei hjem med båtbussen hoppa vi av på øye Burano. Det var vi veldig glad for. Der var det superkoselig og en like stor opplevelse som selve Venezia egentlig. Båtbuss systemet var enkelt å finne ut av. Var litt spent på det på forhånd.
En dag var vi i www.aqualandia.it Det mest fanstastiske badelandet jeg har vært i. Det var så fint og "ekslusivt" der. Vi var der fra det åpna kl 10 til kl 18 og vi hadde neste ikke vært i ro. Hadde solsenger med liten safeboks. Vi lekte oss hele dagen alle fem. Det var overraskende lite kø, traff nok riktig dag. Helt fantastisk.
En dag var vi i Jesolo/Lido de Jesolo. Artig opplevelse, her var det mye luksusbutikker, dyre biler i gatene og mye folk. Men verdt et besøk. :)
Ellers koste vi oss rundt der vi bodde, var på marked, rusla til nærmeste tettsted og koste oss veldig. :)
Hadde forberedt meg på at Italia var dyrt men syns ikke det var så ille. Dyrere på Mallorca egentlig. Venezia by var dyrt da...

Anne C sa for siden:

Jeg er i full gang med å planlegge neste år. Akkurat nå har vi landet litt på Roma-Napoli-Pompeii, med en uke her og en uke der. Men så er vi begge litt gira på Frankrike også. Så det er mulig det blir en uke i Frankrike og en uke i Italia neste år også.

Sola sa for siden:

Hva mener du med kjip? Vi har bodd i caravan eller mobilehome som det ofte kalles, flere ganger, og vi har alltid vært fornøyd. Man får eget toalett, dusj, og muligheten til å slappe av og lage mat og spise innendørs. Vi har flere ganger fått egen "hage" med hekk rundt, hagemøbler, grill, tørkestativ etc.

For oss er dette luksuscamping. Vårt alternativ er å ligge i telt. Vi ser bare fordeler med å bo på campingplasser, nemlig, spesielt slike store campingplasser der barna har tilgang til badeland, strand, lekeplasser, aktiviteter innendørs og utendørs der det er forhåndsbetalt. Og ikke minst, det er sosialt og ungene treffer andre barn. En luksusvilla i ødeland? For oss hadde det vært kjipt. :D

Anne C sa for siden:

I går bestilte jeg billetter t/r Roma neste sommer. Så da blir det Amalfikysten, Napoli, Pompeii, Roma og litt sånt.

Etter mange timer på nett har vi funnet oss et hus med eget basseng ved Bolsenasjøen, nord for Roma. Første uka skal vi være ved Amalfikysten et sted.

Gremli Skremli sa for siden:

Jeg trenger tips til sommerens tur! Vi har spikret noen dager i Sirmione (familiebesøk) og noen dager i Venezia. Men hva gjør vi etter det? Ønsker å besøke et sted som er litt typisk italiensk uten alt for mange turister. Trenger ikke sandstrand, kan til og med dra innover i landet, men det må være idyllisk, historisk og intrisangt, og ikke mer enn 3 timer med hurtigtog fra Venezia. Helst tilgjengelig med offentlig transport. Trenger ikke være barnevennlig.

Gremli Skremli,
Tortoreto og Rivierea del Conerto på østkysten står for tur når vi er ferdige med bassengferier. Det er nydelig natur og pene strender. Tipper dere må med tog til Bologna og så videre med tog ut til kysten. Se på [url]www.casavacanze.no[/url].

Gremli Skremli sa for siden:

Nå har vi bestemt oss, det blir Chioggia etter Venezia. Noen som har vært der?

Lavender sa for siden:

Tror ikke at jeg skrev at vi var nord for Pescara i fjor. Bodde her,
www.booking.com/hotel/it/elena-club-resort.no.html.

Ved hotellet var det tivoli på en side og sirkus på den andre. Vi fikk brått anger, men det gikk fint fordi hotellet var vendt fra gatene og mot stranden. Vi så ned i luftegården og våknet til elefanter og sjiraffer.

Silvi Marina er ikke en riktig by, men kystlinje med spredt tilbud. Det tok litt tid å bli kjent. Vi likte alle stedet veldig godt og tror 2016 ferien også går dit.
Det er gammeldags og sjarmerende, eneste minus må være at engelsk ikke forstås.

Lavender sa for siden:

I år har jeg vært noen timer i Milano, og i Bormio for utgangspunkt til fjellene. Har vært på Stelvio passet med landeveissykkel. Gått tur i Gavia passet nær Livigno, og syklet i dalen og besøkt Sondalo. :hjerter:. Må være veldig vakkert uansett årstid. Kjørte nordover langs Como sjøen. Det var skuffende dårlig innsyn ned mot sjøen, men vakkert uansett.

I Bormio bodde vi privat i en svært enkel kjellerleilighet. Men sentralt nær Bormio Ski & Bike som er utgangspunktet for leie av sportsutstyr. Vi leide helt nye 2016 modeller landeveissykler i topp stand.
www.booking.com/hotel/it/casa-reby.no.html?aid=310020;label=bormio-_9Y_oQn7yJ3ldECxWJQwnwS26264049246%3Apl%3Ata%3Ap185%3Ap2%3Aac%3Aap1o1%3Aneg;sid=f0a7f96cb39232a7c5a93a853ee6d622;dcid=4.no.html?aid=310020;label=bormio-_9Y_oQn7yJ3ldECxWJQwnwS26264049246%3Apl%3Ata%3Ap185%3Ap2%3Aac%3Aap1o1%3Aneg;sid=f0a7f96cb39232a7c5a93a853ee6d622;dcid=4

I Milano bodde resten av reisefølget på Hotell Ritter, det virket å være veldig bra. Sentralt nær den store fine parken med serveringer og underholdning og dans for alle. 20 minutter å gå til gamlebyen. Kort vei fra fra den ene flytogets endeplass.
www.booking.com/hotel/it/comforthotelritter.no.html?aid=310020;label=bormio-_9Y_oQn7yJ3ldECxWJQwnwS26264049246%3Apl%3Ata%3Ap185%3Ap2%3Aac%3Aap1o1%3Aneg;sid=f0a7f96cb39232a7c5a93a853ee6d622;dcid=4;dist=0;group_adults=2;sb_price_type=total;srpos=2;type=total&

GinaK sa for siden:

Jeg har allerede saumfart alle Italia-tråder herinne for jeg har så lyst til å kjøre over Alpefjell i rolig modus med hovedmål på Venezia og Garda.
HAr ikke turt å nevne det hjemme enda for vi kjørte 250mil på 2 uker etter vår Tysklandtur så mannen må få den ferien litt på avstand først. :o:)

Retz sa for siden:

Jeg drar til Italia og Cisano ved Gardasjøen om tre uker! En uke skal vi være der før vi tar de siste tre overnattingene i Varenna ved Comosjøen. Blir så bra med sykkelturer, bading, fjellturer, tur til Monte Baldo og besøke familie. Et halvt kilo gelato hver dag, god mat og Limoncello på terrassen. Fra Varenna tar vi ferjeturer til Bellagio og Mennagio, kanskje en svipptur til Lugano. Gleder meg!

Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.