Vi har vært i USA i sommer, og på veien hjem ble flyet fra Miami såpass forsinket at vi ikke rakk connecting flight til Oslo. SAS (som vi skulle fly med fra Newark) hadde stengt kontoret sitt, og American tok ikke noe ansvar siden forsinkelsen var værrelatert.
Vi måtte derfor finne oss et hotell (ikke veldig lett en lørdag i New York, skulle det vise seg), alle flyplasshotell var fulle, men vi fikk til slutt et rom downtown New York. Vi har derfor hatt utgifter på overnatting, taxi, mat og undertøyskift, siden ingen ante hvor bagasjen vår hadde blitt av.
Dagen etter fikk vi vite at vi kun hadde standbybilletter, og timene frem til avgang var ganske nervepirrende. Vi fikk ikke plass før de begynte boardingen.
Alt er sendt inn til SAS, men de har 1-2 ukers (!!) responstid, og jeg er utålmodig, særlig om jeg må gjennom samme mølla med forsikringselskapet i stedet.
Alle billetter ble bestilt gjennom SAS, og det var de som satte opp reiserute og valgte flyselskap i USA.
Jeg har tidligere blitt fortalt at dette er en viktig opplysning. Når du har bestilt reisen som en sammenhengende reise fra ett og samme reiseselskap, så er de ansvarlige for deg selv om de har valgt å benytte seg av et samarbeidende selskap. Altså skal de skaffe hotell, taxi osv. Og burde slett ikke reist fra kontoret når de visste at det var noen som ikke kom med ... slikt har de god oversikt over.
Jeg har tro på at dere får igjen utgiftene deres, men tror ikke det blir noen "tort og svie"-kompensasjon.
Nei, tort og svie trenger jeg ikke, men det blir dyrt med hotell, taxi og mat i New York en uplanlagt lørdagskveld. Nå har jeg fyllt ut forsikringspapirene også, sånn for å bare ha sat igang alle papirmøllene.
Jeg mener også at de hadde et visst ansvar for oss, og siden American kunne fortelle oss at vi var booket om til dagen etter så visste SAS meget godt at vi var på vei. Jeg syns det er temmelig lite serviceminded å forlate kontoret sitt og henge opp lapp om at de er tilbake kl. 14 dagen etter. Dette gjaldt jo ikke bare oss, men mange andre som både skulle med dette flyet, samt flyene til Stockholm og København.
I så fall vil dere trolig få alt dekket av dem, og så ordner de refusjonen fra SAS (som er de ansvarlige her). Vanligvis kan man shoppe for inntil 2-4000 per pers om bagasjen er forsinket med mer enn fire timer.
Da er det god sannsynlighet for at dere får alt ordnet av dem ved en telefon. Hadde dere ringt blakke fra New York ville dere fått det, litt mer usikker når dere har lagt ut og kommet dere hjem. Altså, dekket vil det bli, men vet ikke om de er like effektive da.
Ah. Når vi sto der måtte vi rett og slett bruke all tid på å først løpe i skytteltrafikk mellom terminalene og flyselskapene for å finne ut om noen tok ansvar, deretter skytteltrafikk for å se om noen ante hvor bagasjen vår var, deretter tilbringe 40 minutter i telefon for å skaffe et hotellrom. Deretter prioriterte vi å skaffe mat (siden alt American hadde gitt oss på sin tre-fire timers forsinkede tur var en granola bar) og søvn til det utslitte barnet. Jeg tenkte ikke på å ringe reiseforsikringen engang.
Jaja, nå har vi lagt ut, og får vi det tilbake en gang i løpet av relativt nær fremtid er jeg fornøyd i grunn. Vi var jo ikke blakke. Dagene da jeg reiste hjem fra ferie med lommerusk er heldigvis over. Jeg har blitt voksen!
Var billetten sammenhengende/gjennomgående? Altså en reiserute på hele reisen, ett billettnummer, en pris på alt?
Hvis den var det, så har dere blitt lurt av American Airways rett og slett. De hadde ansvaret for dere og deres videre forbindelse, uansett om de ikke er skyld i dårlig vær.
Var det egen billett innenlands i USA derimot, skal dere bare bare glad til dere fikk bruke SAS billettene dagen etterpå. Det kan være separate billetter, selv om dere har kjøpt alt samtidig på samme stedet. Det blir noen ganger adskillig billigere å dele billett på denne måten, men risikoen er stor ved forsinkelser etc, for ingen har ansvaret for videre forbindelse. Ble dere solgt slike billetter, skulle dere vært grundig informert om hva som kan skje ved forsinkelser.
Er det sånn at billett var gjennomgående, tar dere saken via der dere kjøpte billetten.
Så vidt jeg har skjønt var billetten gjennomgående, vi fikk aldri beskjed om noe annet. Reisen ble bestilt gjennom SAS' hjemmesider, og ble betalt i ett til dem. Nå er saken meldt inn til både SAS og forsikringselskapet, så får vi se hva de sier.
Ikke helt det samme, men vi fløy for noen år siden til Dublin. På returen skulle vi mellomlande i Amsterdam. Vel, flyet fra Dublin var forsinket, så vi rakk ikke flyet fra Amsterdam og måtte overnatte der. Da sørget KLM (?) for at vi fikk hotell, middag på hotellet samt taxi til og fra. Jeg hadde da Gjensidige forsikring og fikk dekket kleskjøp (det var varmt der, vi var nødt til å kjøpe noe ekstra klær), mens mannen hadde Europeiske (vi var ikke gift) og fikk ikke dekket noe så vidt jeg husker.
Håper det ordner seg, rart at SAS ikke ordnet hotell osv for dere.
Jeg mener at American burde ordnet hotell for dere og betalt dette. Vil tro dere får refundert de faktiske utgiftene fra SAS, men det kan være greit å sjekke ut reiseforsikringen også.
Jeg ble mange timer forsinket på en charterflyvning. Selskapet betalte kun ut noen matkuponger, mens reiseforsikringsselskapet kompenserte for hver time forsinkelse utover 3-4 timer. Så jeg fikk faktisk en god slump penger av dem.
Sjekk også forsikringen på kredittkortet, hvis det er det dere har betalt med.
Da vi skulle reise med SAs fra Newark ble det først forsinket boarding pga teknisk feil på flyet. Boarding ble utsatt flere ganger og etter hvert ble det delt ut matkuponger på $10 til hver. Flyet vårt ble til slutt kansellert og vi ble sendt til baggasjebåndet og så til innsjekkskrankene hvor vi ble ombooket til samarbeidspartnere. (Alt var klart for hver enkelt så noen må ha jobbet i kulissene før vi fikk beskjed om kanselleringen.) Vi ble fordelt på ulike flyplasshotell og fikk med oss matkuponger for en veldig sen middag og frokost dagen etter.
Det ble flere timers venting på flyplassen dagen etter fordi flyet gikk på ettermiddagen så vi måtte kjøpe oss mat der. Da vi kom hjem sendte vi inn klageskjema til SAS og la ved kvittering på mat og drikke og dette vi fikk tilbake. Vi fikk inn eurokompensasjon (ba om dette siden vi mistet en dags jobb pga forsinkelse) siden det var feil på flyet utenfor SAs sin kontroll, men fikk bonuspoeng som "trøst".
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.