Hva bør vi passe på hvis vi skal kjøpe en slik bil?
Det er ikke aktuelt å bruke veldig mye penger på bil, har egentlig en grense på 100 000 så bilen vi kjøper kommer til å være ca 10 år gammel vil jeg tro.
Andre biler som kan være ett alternativ? Vi må ha minst 6 seter og god bagasjeplass.
Jeg må dessverre bare avbefale en sånn type bil som er 8-10år gammel. Det er en super bil både i forhold til seter, plass og kjørekomfort, men det er dessverre mye galt med de bilene og det er dyrt å reparere. Vi hadde en 2004 modell som vi kjøpte når den var 3 år gammel og vi hadde så mye kostnader på den at det er helt vannvittig. Bare en liten ting er galt på den så må en gjerne bytte masse greier fordi de til de bilene ikke lager småkomponentene tydeligvis. Og går elektronikken så må hele komponenter fikser, for de åpner ikke opp. Vi hadde sjelden verkstedregninger under kr 10 000,- hver gang den var på verkstedet, og ikke uvanlig at de var opp i 20 000,- også. Og da har jeg ansatt rabatt inkludert. Det har vært mye plunder med Renaut Grand Espace dessverre. Noe som er synd, for det er super bil så lenge den ikke står på verkstedet.
Er kjent for å ha svært mye problemer....
Vil nesten tro at selv Peugeot 807 og Citroen C8 har mindre feil. Trolig Sharan også for den sak skyld.
F.eks. på Svensk Bilprovnings tall fra 2010 for 2009-undersøkelsen lå 5 år gamle Espace (altså 2004-modeller) på 198-plass av 202-bilmodeller i statistikken. Skal sies at 807 og C8 ikke var så veldig mye bedre. Sharan (og Ford Galaxy som er samme bil når vi snakker om tidserpioden fram til 2007) er også kjent for å ha en sin del av problemer.
Så hva annet når biler som Zafira, Touran og lignende blir for små... Toyota Previa med rundt ti år på veien har vel kanskje kommet ned i den prisklassen. Men da er et biler som også har gått et godt stykke. Har likevel mer tro kvalitetsmessig på den enn en del annet i det segmentet når det gjelder såpass gamle biler.
Styr unna! Mye feil og svindyre deler. Jeg har akkurat bestilt deler til en Grand Espace 2004 modell og delene er veldig mye dyrere enn tilsvarende til mange andre biler.
Jeg avbefaler forøvrig også Citroen C8/Peugeot 807 også, iallefall de som er eldre enn 2007. Jeg har selv hatt C8 og selv om jeg er ihuga Citroen-fan som aldri vurderer et annet merke til eget bruk, var det et mareritt av en bil. Jeg slet i lang tid for å klare å få solgt dritten igjen og jeg må ærlig innrømme at jeg jublet høyt når jeg endelig fant noen som var "dum" nok til å ta bilen i innbytte. Forhandleren brukte forøvrig over 1 år på å bli kvitt den igjen og tapte masse penger på den. Han solgte den faktisk for mindre enn han betalte meg. Jeg har forøvrig stor medynk med den stakkaren som endte med å kjøpe den bilen. Det er en tikkende bombe med feil og mangler som vil koste dyrt.
Det er vanskelig å finne driftssikker, stor bil til en rimelig pris. Jeg ville også holdt meg langt unna eldre Sharan og Galaxy, og da er det ikke mye igjen å velge i. Previa er fine, men jeg tror du ender opp med en gammel bil med høy km.stand hvis budsjettet er på 100.000. Carawelle blir vel det samme. Med andre ord tenker jeg at du nok må opp i budsjettramme dersom du skal ha en såpass stor og noenlunde driftssikker bil.
Vi har en 2002 modell og er veldig godt fornøyd. Lite problemer med bilen. Jeg lurer på om enkelte modeller har vært mer utsatt for problemer enn andre. Kommer sikkert til å vurdere samme bil når vi en gang skal kjøpe ny.
10 år gammel Rennå(må sies på trøndersk) til 100.000 ?? Grett det ja æ har...kommer det tørt og sarkastisk fra sidemannen her. Bilmkanikeren i huset vil absolutt ikke anbefale "værste dritbilen" er hans faglige vurdering.
Vi har hatt noen feil på Galaxyen i de fem årene vi har hatt den, men likevel har det vært mye mer lønnsomt med den bilen enn det ville vært med en ny bil. Den var 10 år gammel da vi kjøpte den. Det elektriske har vært det størte problemet slik jeg ser det.
Jeg har ikke tenkt å kjøpe en som er ti år gammel og koster 100 000 nei, men vi er ikke interessert i å betale mer enn 100 000 for en bil og derfor må vi nok regne med å kjøpe en som er rundt 10 år gammel (som man da får til 70-80')
Ta et eksempel på vår Espace. Rullgardina på ene bakvinduet var ødelagt. En må bytte hele dørtrekket til kr 8000,- om en skulle ha fiksa det. Sånn er gjenganger hele tiden på Espace dessverre, at en må bytte dyre og store deler selv om det bare er en filleting som er galt. På vår så gikk speedometeret også i stykker og da måtte vi bytte hele kombi instrumentet og all elektronikk der til kr 12 000,-. Ble så lei av dyre verkstedregninger. Og jeg var nesten glad for at vi slapp å selge bilen til noen andre når vi først hadde hell i uhell når vi vraket bilen i påsken. Nå hadde vår bil gått 200 000 km, så kilometer har jo litt å si det også. Men om du skal ha Espace så må det i alle fall bli en som har gått lite, men ofte har de gått som varebiler fra de var nye og omregistert til personbiler etterpå og mange har gått langt. Men det er genial bil i forhold til plass og seter.
Jeg bestilte frontlykt til en Grand Espace for noen uker siden og den kosta nesten 10.000 kr. Normal pris på den slags er 1000-2000 kr. Frontlykt til min manns Peugeot Partner kosta 900 kr.
Det er klart man sparer mye på å ikke kjøpe en dyr bil også. Jeg skjønner den tankegangen der. Men det forutsetter jo at man takler uforutsette utgifter og har budsjett som tåler det, da. Det hjelper jo lite å mekke sjøl heller når man kjøper bil som har så mye sære og dyre løsninger som Espace har.
Ifølge TUV report (verdens mest omfattende bruktbil inspeksjonsstatistikk) kommer nyere Espace veldig dårlig ut, mens 10 år og eldre kommer ut sånn midt på treet.
Årsaken er mest sannsynlig at den siste generasjons Espacen (som kom i 2003) hadde mange elendige løsninger kvalitetsmessig pluss mengder elektronikkproblemer (i likhet med andre Renaultmodeller som ble sluppet på den tiden og som har ødelagt ryktet til Renault). Topp sikkerhet og rustbeskyttelse kommer dessverre i skyggen for dette.
Den eldre Espacemodellen (1997-2002) var en mer velprøvd og solid konstruksjon og et godt ivaretatt eksemplar av denne skal ikke være mer problemfylt enn andre europeiske biler fra den tiden. Skyhøyt verditap gjør at man kan få mye for pengene.
Siste årgang av denne i Grand versjon (ekstremt mye plass) med bensinmmotor og relativt lav km kan være et godt kjøp HVIS alle servicer er fulgt og forutsatt godt resultat fra NAF kjøpstest. Deler på en så gammel bil kjøper du originalt, og bruker frittstående verksted. www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=33112022
7 seter, god plass, og vår Verso, som er fra 2002 (5 seter), går som en KLOKKE og er veldig driftssikker. Det vi har hatt av utgifter har vært knyttet til rust under bilen fordi vi a) kjører mye på saltede veier og b) ikke er flinke til å spyle bilen under og c) akkurat dette er et kjent problem med Toyota. Men de utgiftene har vært overkommelige og stort sett varslet i god tid, i forbindelse med service.
Skulle jeg kjøpt en "gammel" bil, så ville jeg kjøpt Toyota.
Stemmer. Versoen er for liten. Vi har fire barn og noen av de begynner å bli ganske store.
Vi har kikket oss blinde i dag på ulike biler, men finner strengt tatt ikke noen som er klart bedre enn Sharan/Galaxy/Alhambra. Ja det er mye feil med disse, men det meste (utenom elektronikken) er greit å fikse selv, selv for min bilhatene mann. Jeg vil så gjerne finne den perfekte bilen, men jeg skjønner at til den lille summen vi kan betale så er det vanskelig å få alt. :sukk:
Vito fra denne perioden har også rykte på seg om å ha horribel kvalitet. Vistnok være temmelig elendig på vinterføre også. Kom vel noe senere i en ny versjon med forhjulsdrift og en del forbedringer.
Toyota Avensis VErso er en bil som aldri ble tatt inn i Norge men privatimportert i stor grad. Mye større enn Corolla Verso, omtrent samme størrelse som tidligere Galaxy/Sharan. Men med MYE bedre kvalitet. Helt annen klasse.
Her er det god plass og komfort også på 3. seterad og de to bakerste setene kan taes helt ut. Dvs man har ganske så god bagasjeplass selv med 6 seter.
Her er et eksemplar: www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=35995916
Som sagt: Gammel bil er lik Toyota, i mitt hode. De ER veldig driftssikre, altså. Som en eller annen sa: Man må jo pinadø SKYTE dem for å bli kvitt dem!!