Min mann og jeg er litt uenige når det kommer til leksehjelp. Mannen min mener at leksehjelp er for de barna som ikke får så mye hjelp hjemmefra, og at det dermed er stigmatiserende. Jeg mener at det er en gylden mulighet til å få barnet vårt til å kunne fokusere på lekser, i tillegg til det vi bidrar med hjemme. Sønnen vår har også sagt at han ønsker å delta på dette. Men han vet ikke helt hva det innebærer enda, selv om vi har forsøkt å forklare.
Jeg vil gjerne høre om andres erfaringer rundt leksehjelp.
Leksehjelp er supert det, og mitt inntrykk er absolutt ikke at det er der kun for de som ikke får hjelp hjemmefra. Det er et flott tilbud til alle elever, hvor de kan gjøre lekser med eller uten hjelp, og ikke minst bli ferdig med lekser på et greit tidspunkt. For det er ikke til å stikke under en stol at barn ofte er for slitne til lekser på sen ettermiddag/kveld.
Når det er sagt så har barna våre, av ulike grunner, ikke benyttet seg mye av tilbudet. Snuppa gjorde det i starten, men etterhvert så kuttet vi det ut. Mye fordi hun konsentrerer seg mye bedre hjemme hvor det er stille og rolig. Det er mer effektivt for henne, og så får vi sjekket bedre. Vi får gått gjennom leksene sammen med henne, for å se at alt blir jo tilfredsstillende eller bedre. Poden følger vi opp på litt annet vis. Han er smart og vanlige lekser kjeder vettet av ham, så vi må legge opp løpet noe annerledes.
Så det er litt forskjell fra barn til barn, hva som funker best. Men tilbudet er supert synes jeg! Og synes absolutt dere burde teste det ut, spesielt fordi han selv ønsker det :nikker:
Eldste sliter ikke så voldsomt med leksene, og får god hjelp hjemme. Hun har benyttet seg av leksehjelp i 2. og 3. klasse fordi leksene tar mer og mer tid, så da har hun i hvert fall 2-3 dager i uka der hun har gjort leksene når hun kommer hjem og har god tid til middag, lek og de aktivitetene hun skal på. Veldig, veldig praktisk! Heia leksehjelp§
Min erfaring så langt er at lekseHJELP ikke er det riktige ordet for hva tilbudet består av. (i mitt hode er leseTID mer riktig..)
Samt at elever bør være til en viss grad litt selvgående og selvstendige med leksene ( gjerne i kombi med at lærer har forklart leksene ås godt at de ikke trenger å spørre om/lese seg veldig til hva som skal gjøres) for å få best mulig utbytte av leksetiden sin.
Jeg mener selvsagt ikke at man ikke kan prøve ut ordningen, spesielt dersom barnet selv har lyst, men tenker at 1.klassinger ikke bør ha mange dagene innom lekseordningen.
På skolen der mine barn går er det 4 dager i uka, med 30 minutter hver gang, og det har vært forsøkt avholdt både på morgenen og rett etter skoletiden.
Det vil sikkert være forskjell fra skole til skole hvilke mengder lekser 1.klassingene får, og sånt tenker jeg også vil kunne påvirke behovet for å melde på leksetid. Noen vil helt sikkert dra nytte av at den håpefulle har startet med å titte på leksematerien i det minste, før man skal starte hjemme etter lang dag.
Men det er jo også viktig å vite at foreldrene står ansarlige for at leksene er gjort uansett hvor mye barnet er påmeldt leksetid.
Jeg vil også tørre å påstå at barnets evne til struktur og konsentrasjon, i kombi med hvor langt det har kommet i å knekke lesekoden, vil påvirke mye for når de får mest utbytte av leksetid, i tillegg til hvilken struktur/hvilke ressurser den enkelte skole har til rådighet i tilbudet. (hvor stille de f eks klarer å ha det, hvor mange "hjelpere" som er tilstede per elev osv)
Leksehjelp er, sånn rent prinsipielt, et fint tiltak. Barna får tid i SFO-tiden til å gjøre lekser, og man kan ha mer kvalitetstid sammen med barna på ettermiddagen fordi man ikke trenger å bruke like mye tid på hjelping hjemme. Det holder med en sjekk. Men i praksis opplever vi at det ikke fungerer særlig bra. En lærer/assistent på altfor mange barn gjør at de ikke får ordentlig hjelp, og vi har opplevd at vi må viske ut alt og starte på nytt fordi hun har misforstått noe og ikke fått det forklart skikkelig. Det samme har vi hørt fra andre foreldre. Hadde de hatt mer bemanning slik at barna faktisk kunne fått hjelp, hadde det vært et kjempebra tilbud.
Der poden skal startebpå skole så er leksehjelpen litt annerledes siden de kun har leselekse og gjøre hjemme.
Så på leksehjelpen så er de feks ute og har kiosk for å lære om telling. Da lager de penger, noen står i kiosken og andre handler.
Eldstemann har hatt leksehjelp i både 1. og 2. klasse, og vi har vært godt fornøyd. Han har fått unnagjort mye av leksene før vi kommer hjem, og det holder at vi sjekker og gjennomgår når vi kommer hjem. I 2. klasse har han også fått mye lesetrening en-til-en sammen med assistent, og det har vært gull verdt. :jupp:
Vi meldte ikke snuppa på leksehjelp i fjor. Det var en feil. Det var en del lekser, men hun klarte helt fint å gjøre dem selv. Hun hadde derimot mye mer lyst til å leke med venninnene sine (særlig de på andre trinn). Derfor søkte vi ved nyttår om hun kunne få delta på leksehjelp allikevel, og fikk det innvilget. Det var en veldig god ting for både henne og oss.
De får ikke så mye hjelp på leksehjelpen, men min snuppe trenger bare tiden. Vi ser naturligvis over leksene hennes hjemme uansett.
Vi kommer helt klart til å melde henne på i 2. klasse også.
Min erfaring er mer mot det motsatte av hva din mann sier. På vår skole virker det som det er de mest ressurssterke elevene som nyter best av leksehjelpen. Min datter, som har lese- og skrivevansker og som sliter med konsentrasjonsproblemer, kan ikke bruke leksehjelpen. Hun trenger mye mer oppfølging enn det skolen kan gi. Det fungerer visst derimot utmerket for venninnene hennes, som er mye mer selvgående.
Vi valgte å ikke benytte oss av tilbudet i første og andre klasse, fordi vi hadde lyst til å gå gjennom leksene med Knotten selv. I tillegg var det litt teit tidspunkt (onsdag), Knotten var stort sett ferdig med hele ukens lekser mandag, senest tirsdag.
Jeg har ikke inntrykk av at det er de minst ressurssterke som benytter seg av tilbudet, ei heller at det er stigmatiserende på noe vis. Det er lite ressurser på mange barn, så det blir jo ikke mye tid til hver enkelt - og derfor nok et bedre tilbud til de som i stor grad klarer seg selv.
Jeg tror nok at vi kommer til å benytte oss av tilbudet fra i år av, med mindre det blir som forrige semester: før skoletid. Det blir bare ikke aktuelt å stå opp grytidlig for å rekke leksehjelpen. :hehehe:
Det var nesten alle i Storebrors klasse som deltok på dette (nå er de for gamle) så det var ikke stigmatiserende.
Hvorvidt det faktisk var hjelp varierte fra hvilken voksen som var til stede. Vi brukte tilbudet som et sted han kunne gjøre lekser under oppsyn og så ha fri på ettermiddagen hjemme.
Vi foreldre sjekket leksene og fulgte opp eventuelle feil.
Vi ville ikke bruke leksehjelp fordi vi så ikke nytten av det.
Noen dager hvis vi skulle på ting rett etter skole/jobb hadde det jo vært praktisk om leksene var gjort i skoletiden, men jeg ville gjerne gå igjennom alle leksene selv med Poden. Litt unødvendig å gjøre det både på skolen å hjemme.
Hos oss var det en blanding av ressurssterke og ressurssvake elver på leksehjelpen (leksetiden, som jeg også ville kalt det.) . Ingen klar tendens til at den ene gruppen var tyngre representert enn den andre.
Lillebror skal ikke ha lekshjelp i 1 klasse siden de har så lite lekser. De som er på leksehjelp må være der i 1 time selv om de er ferdige med leksene på 15 min. Da vil jeg heller at han skal få være ute og leke den tiden og gjøre leksene hjemme.
Hos oss så går praktisk talt alle på leksehjelp, bortsett fra noen få unntak. Vi bruker ikke hele tilbudet, men hvis det er tilbud om 4 ganger i uka så har vi gjerne brukt 2 ganger i uka uansett hvilket klassetrinn de har gått på. Vi går jo gjennom alt av lekser hjemme, men da må de liksom prøve å jobbe litt for seg selv først. Leksehjelp betyr ikke at de får hjelp til lekser, det er bare at det er tilsyn. Men det er satt av tid til å sitte med leksene etter skoletid og før de går på sfo, og det synes jeg er veldig greit, for når alle kommer slitne hjem kl. 17 så er de ikke bestandig like motivert for lekser. Særlig om det er aktiviteter rett etter sfo så blir det jo kvelden før vi får satt oss ned med leksene.
Her hos oss har gitt signaler om at leksehjelpen er et nokså begrenset tilbud med få ressurser og at de håper de aller fleste klarer å følge opp på hjemmebane. Tilbudet om leksehjelp starter ikke opp før etter jul, i håp om at man skal få gode rutiner hjemme. Forøvrig er det som nevnt få ressurser og de har nok fokus på å hjelpe ut de som ikke har like mye hjelp i hjemmet, uten at det sier noe om hvor ressurssterke/svake barna er.
Vi har valgt leksehjelp bort, i likhet med flere vet jeg.
Sånn er det hos oss også (bortsett fra at leksehjelpen starter før jul)
Har ikke brukt leksehjelp til eldstemann i 1. og 2. klasse, men vurderer det på nytt hver høst når vi ser hva tilbudet egentlig består i, så vi får se hva det blir til nå i tredje klasse.
Yngstemanns om begynner i 1. klasse nå, skal nok ikke ha leksehjelp i starten i hvertfall.
Minstemann gikk i førsteklasse forrige år, og jeg har inntrykk av at alle i klassen hans gikk på leksehjelp. De hadde en time i uka, og det var kontaktlæreren deres som var sammen med dem.
De eldste har ikke brukt leksehjelpa etter at de begynte i fjerde klasse, de syns det var bedre å gjøre leksene hjemme - og siden de har vært veldig disiplinerte og gjort lekser rett etter skolen så har det fungert veldig greit. For minstemann så kommer jeg til å oppfordre til leksehjelp i alle fall i et par år til. Han er ofte sliten når han kommer fra skolen etter å ha vært på sfo etter skoletid, og da er det deilig for han at noe av leksene er gjort på skolen.
Her har leksehjelpen fungert utmerket. Det er mange som bruker dette og skolen anbefaler også at elevene er med på leksehjelp. Og i hvertfall når barna allikevel er på SFO så er det greit å benytte noe av den tiden til å gjøre lekser. Vår erfaring er at de også får god hjelp. Det er endel voksne pr gruppe.
Jeg ser alltid over leksene uansett. Og det er ofte leselekser vi gjør hjemme, men det er deilig å ikke bruke alt for mye tid på lekser på ettermiddagen når man kommer sent hjem.
Dette var beskjeden vi også fikk. Men det er faktisk et tilbud de skal kunne tilby alle. Snuppa kunne godt gjøre lekser hjemme, men ville heller ha "fritid" hjemme enn på SFO. Og da jeg spurte læreren om hun kunne få plass allikevel, så var han helt enig i at det ikke gjorde noen forskjell på ressurssituasjonen om hun satt der og gjorde leksene sine eller ikke.
Vi synes leksehjelpen har vært bra. Da kan de få unna det meste i SFO-tida og ha litt mer fri når de kommer hjem. Vi må uansett gå gjennom leksene å sjekke at alt er gjort og kvaliteten på jobben. (Minstemann slurver gjerne om han tror han kan slippe unna med det. :humre: ) Men det bruker vi jo mye mindre tid på enn om alle leksene skal gjøres hjemme.
Sist skoleår var det kjempefint at en av de to dagene med leksehjelp var samme dag som det er fotballtrening for eksempel. Det blir ganske slitsomt for et lite menneske med skole/SFO i åtte timer, så fotballtrening halvannen time og så lekser til slutt.
Vi valgte å ikke benytte oss av leksehjelp i første klasse. det av flere grunner:
a) Vi ville følge dette opp selv
b) Vi vet at det ikke er lærere som har denne "undervisningen"
c) Vi synes at denne SFO-tiden kunne være benyttet til lek siden det er mange barn der
d) Vi så det som en gylden mulighet til å ha en hyggelig tid med barnet hvor vi kunne få tid å snakke om skole siden vi var i "det rette moduset".
e) Jeg har begynt på lærerhøyskolen, og synes det er ypperlig å ha en "prøvekanin" i heimen. :knegg:
I andre klasse har hun valgt selv de gangene hun vil gå, og det har hun sjeldent benyttet seg av. De gangene hun har vært der, så har leksene vært at ymse kvalitet. De sjekker ikke noe særlig hva barnet gjør (noe som heller ikke er deres jobb ifølge dem).Deres oppgave er å sette barnet i gang, men ingen kvalitetssjekk. Dette er det viktig å være obs på hvis man benytter seg av det. Fikk høre av de som jobbet der, at desverre så er det noen foreldre som tror at de kan bruke leksehjelp som en "sovepute" og ikke følge opp hjemme, desverre.
Nå som tøtta skal begynne i 3.klasse, så skal hun selv få velge de dagene hun ønsker å delta, men jeg håper det blir minst mulig. Men de dagene vi har det veldig travelt rett etter jobb, da er jeg glad for at hun i det minste har begynt litt på leksene.
Minstemor hadde ikke leksehjelp i 1. klasse. Fordi jeg gjerne ville følge dette opp selv og fordi det var såpass lite lekser uansett. Nå i 2. klasse skal hun ha to dager i uka fordi hun er travel på ettemiddagene og det blir mye mas på lekser. Hun klarer seg svært godt på skolen.
Mellombror har hatt leksehjelp fra 2. til 4. klasse, det har vært veldig ok. Også han klarer seg svært bra, men har nok lurt unna litt jobbing særlig i 4. klasse, så nå er jeg egentlig glad for at vi tar over hele leksejobben her hjemme.
Eldstemann har ikke ønsket å bruke lekeshjelpen og vi har hatt avtale om at han skulle slippe så lenge han hadde plettfrie ukeprøver, noe han har hatt.
Stigmatiserende er jeg helt uenig i ! Her bruker unger fra alle samfunnslag og miljøer leksehjelpen.
En pappa jeg snakket med var sjeleglad for hjelpen pga sin egen dysleksi, mens andre igjen er bare er glade for å få leksene unnagjort i SFO-tiden.
Leselekser må uansett gjøres hjemme her hos oss.
Frøkna gikk på leksehjelp i fjor, 1. klasse, fungerte flott, men hun er selvgående. Jeg gikk selvsagt gjennom alle leksene hjemme likevel med henne. Hun er meldt på nå i 2. klasse også.
Takker for alle svar og innspill! Vi har ut fra det som er skrevet, skjønt at leksehjelp er ment som et positivt tiltak, uten noen form for stigmatisering. Jeg visste vel egentlig det i utgangspunktet, men sånn er det nå man må krangle litt med en litt påståelig pappa :D
Vi har tilbud om leksehjelp i kun 2 timer en gang ukentlig, som starter på nytt hvert halvår. Vi har valgt å ikke melde oss på det første halvåret, av to grunner. Vi vil gjerne være med på leksene selv, og samtidig er det ikke så mye lekser det første året. Mulig vi endrer til å motta leksehjelp etter et halvår. Men det er også fint å se hvordan leksene går hjemme.
Jeg syns det har vært veldig fint å få være med på leksegjøringen hjemme fra starten av. Jeg føler jeg får mye bedre oversikt over hvor mye Poden skjønner og hvordan han jobber. :jupp:
Nå begynner Poden i 2. klasse på ny skole, og jeg aner ikke hvordan opplegget er der, men jeg tror vi skal forsøke uten leksehjelp i år også.
Det er det ikke hos oss. De var veldig klare på at det var en eneste frist for påmelding, og i samme åndedrag sa de at 1. klassinger ikke burde være på leksehjelp fordi de måtte følges opp hjemme.
Snuppa fikk allikevel begynne ved nyttår. Og læreren skrev i begrunnelsen at hennes nærvær ikke forverret personalsituasjonen.
Vi meldte på storesøster i fjor, men sluttet til jul. De hadde bare leselekse i første klasse, dermed ble leksehjelp mest brukt til tegning. Jeg syns likevel det er et positivt tiltak som vi vil benytte når de får mer lekse - noe jeg tror vil skje i år.
Hos oss frarådet de leksehjelp i 1. klasse, da de gjerne trenger litt ekstra støtte og konsentrasjon, som de nok kunne få best hjemme. Men fra 2. klasse velger vi å benytte det ja. Leksehjelp hos oss er for å bli ferdig med leksene, og ha mer tid til å leke. De leser hjemme ja, og vi ser over, men 'overlæring'/repetisjon og en del sånt er ferdig når de kommer hjem. Glimrende tiltak for oss som skal få hverdagen til å gå opp på svært liten tid. Eldstemor så det jo selv at var hun ferdig med ting, så fikk hun gjort mye mer hjemme. Håper lillebror gjør det samme året som kommer.
En ting er å følge opp et barn. Piece of cake. En periode hadde vi jo bare lekser med eldste og de gikk på allidrett på samme dag 1 dag i uka. Men så fikk vi to som skulle følges opp fra i fjor (2 som skal lese 20 minutter hver!!), leksemengden økte betraktelig i 3. klasse, og det var 4 aktiviteter i uka. Mannen er hjemme 17.15, og vi har ei lillesøster som ikke skal forsvinne i mengden. Da er alt som er gjort på forhånd strålende. Helt helt strålende, og på ingen måte stigmatiserende. De aller fleste gikk på leksehjelp fra 2. klasse, og selv de som ikke hadde meldt seg på gjorde det etter hvert, da det ble så kjedelig å være utenfor på SFO den timen de andre var der. (og de som ikke gikk på SFO fikk også plass etter hvert, for det var også stusselig å gå hjem og ikke få lov til å leke med de andre der.)
Vi har brukt leksehjelp i tre år. Det skal ikke være "undervisning", det skal de ha fått på skolen. På skolen må lærerne også forberede hjemmearbeidet med elevene uansett om de gjør det på skolen eller hjemme. Jeg synes det er flott at de går rett fra skole til leksetid, de er i "modus" ifbm skoledagen, de er mer opplagte enn på ettermiddagen etter at jeg kommer fra jobb, det er unnagjort mye slik at det ikke blir konflikter ifht andre aktiviteter OG det skal gis fratrekk i SFO- betaling for dem som benytter leksehjelp ( de som ellers har betalt for SFO, naturligvis). SKAL gis fratrekk, og kommunen kan ikke trekke fra ekstra administrasjon for leksehjelperne o.l.
De som er på leksehjelpa må også sitte i ro den timen, når de er ferdige med leksene kan de lese eller få ekstra oppgaver. Jeg er sikker på at mitt barn konsentrerer seg mye bedre i en sånn setting enn hjemme hvor så mye konkurrerer om oppmerksomhet. Så kan de leke når de kommer hjem. Nå tilstår jeg at jeg også synes det er bra at barn lærer "plikt" og at ting må gjøres selv om det er kjedelig. Det får de nytte av!
Lærerne i vår klasse "disset" også leksehjelp, men da det ble tatt opp i FAU sa skolens ledelse at sånn skulle det ikke være. Jeg syns det lærerne sa var ulogisk, de sa bla. at de måtte forberede leksene for leksehjelperne, men det må de da for elevene som skal gjøre leksene hjemme, også. Jeg aner jo ikke hva de skal øve på jeg heller hvis det ikke er forberedt. Særlig på de første trinnene skulle barna lese høyt med en voksen hver dag, det må de uansett ta hjemme.
Som flere har sagt - det er overhodet ikke stigmatiserende å gå på leksehjelp her heller. Tvert i mot. Det er barn av foreldre som prioriterer barnas skolegang.
Her fikk ikke førsteklassingene noe tilbud om leksehjelp i fjor, men om det kommer nå i andre klasse, så tror jeg storebror skal få være med på det. Selv om han gjør leksene på skolen så kan jo jeg se over det hjemme likevel. Men det frigjør tid på ettermiddagene og det er bare positivt.
Helt flisespikk etter lover og regler tror jeg faktisk ikke skolen har lov å ikke tilby leksehjelp til 1.klassinger. Iallfall ikke et helt år. Men skolen kan oppfordre foreldre til å vente med å melde på 1.klassinger, og forklare hva det er med ordningen som gjør at det kan være smart å vente.
I praksis er det jo store forskjeller på 1.klassinger, og familiers situasjon er ulike rundt om, og jeg ser poenget med at hvis eleven i det minste har begynt å titte på leksematerien på leksetid så har man kanskje kommet et litt lenger stykke på ei om eleven ikke har tittet på, når man endelig skal gjøre ferdig hjemme seint på ettermiddagen.
Men min oppriktige mening er at de fleste 1.klassinger bør skånes for leksetid på skolen rett etter skoletid, ihvertfall inntil de har lært seg å lese. Min mening er da basert på erfaring fra skolen her hos oss; er du meldt på så må du sitte der tiden ut, uavhengig av om du er ferdig med leksene eller ikke, noe som kan (og ble) diksuteres mye. Mange elever ble sittende å tegne i den tiden, da det ble for krevende for leksetid-personalet til en hver tid å ha tilgjengelig skolemateriell til det enkelte barns nivå.
Idet elevene kan lese selv stiller det seg veldig annerledes: da kan de lese i leksetiden hvis de er ferdige med planen/leksene.
Det triste med leksetiden er at de som kanskje hadde trengt det mest ( i forhold til ressurssvake hjem og manglende oppfølging) er at de i realiteten ikke får noe HJELP, det er det på de fleste skoler ikke kapasitet til: for man kan jo ikke på tynt grunnlag begynne å sile ut folk, og si at du får ikke tilbudet for du har ikke behov, mens noen andre skal få det. Og all den tid at det er vanskelig med en til en-oppfølging så er mitt inntrykk også at det er like mye et tilbud til de ressurssterke, som har liten tid på ettermiddagen pga alle aktivitetene de ellers deltar på.
(Veldig enkelt forklart, og garantert ikke riktig fremstilling for alle... :))
Det vet jeg. Og jeg kunne selvsagt etterspurt det, men siden vi ikke hadde behov så gjorde jeg ingenting med det. Hva andre foreldre gjorde vet jeg ikke. Vi fikk ikke noe tilbud iallefall, lov eller ikke.
I første klasse hos oss får de ikke gjøre leksene i leksehjelpen, så det er i realiteten en utvidelse av skoledagen, og så kommer leksene i tillegg. Praktisk talt alle går på det likevel. Jeg venter i spenning på opplegget for andre klasse.
Tilbudet om leksehjelp kom vel like etter jul for førsteklassingen her, men han ble ikke med før nærmere mai tror jeg.
Og det var ikke annet enn bra for hans del. Vi så over leksene og rettet om det var noe å rette på.
Som regel var det tilfredstillende gjort.
Så han skal få være med på leksehjelp i 2.klasse også.
Stigmatiserende er det ikke,så og si hele klassen hans er med på dette.
:confused: Dette høres jo helt merkelig ut, får de ikke gjøre leksene når det er leksehjelp? Merkligste jeg har hørt.
Vi fikk tilbud om 2 timer leksehjelp i 1.klasse og synest det er et bra tilbud. Vi valgte å benytte oss kun av den ene timen, men fra 2. klasse blir det 2 timer om vi får tilbud om det. Men vi som foreldre sjekket leksene hver gang allikevel, så det er ingen "hvilepute" sånn sett. Var noe feil hun måtte rette opp i ja, men om de jobber litt selvstendig på leksehjelpen så er det ikke nødendigvis feil heller.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.