Jeg er forvirret og i vilrede.
Hadde bilen (Mitsubishi Galant 98-modell) på NAF-test og fikk beskjed om at det var stor slitasje i indre endeledd høyre side og at dette må fikses.
OK, greit. Mennene rundt meg sa at det nok var en grei og ikke dyr sak å fikse.
Vel, det er dyrt i følge versktedet. :dåne:
Men, så nevnte han andre ord igjen som ingen andre har nevnt og dermed sitter jeg slik: :confused:
Han nevner styrestag og indre-ytre endeledd og mener selvsagt at indre endeledd er styrestaget og at det er dette som skal byttes.
Jeg syns ikke bilen lager rare lyder eller drar til siden. Eneste er at høyre forhjul på vinterdekket ikke holdt på lufta på slutten av sesongen nå. Altså samme plass som feilen ligger.
Jeg kan egentlig ingenting om biler, men vi har reparert ytre endeledd til styrestag før og må i løpet av året gjøre det igjen, hadde bilen på verksted denne uken. Vi har en 2001-modell Chrysler Grand Voyager.
Mener at regningen var på rundt 5 tusen, men da gjorde de noen andre ting også hvis jeg ikke husker feil.
Indre endeledd er på styrestaget, og hoveddelen av kostnaden er måling av forstilling etterpå. Det må gjøres, og koster typisk 1000-1500 i seg selv. Leddet koster fra 250 til 1000 alt etter hvor du kjøper det, og jobben er gjort på en time. På merkeverksted med en timespris på 1500 kroner blir det fort 4500 kroner for en fillejobb. På et uavhengig verksted blir det gjerne halve prisen, med akkurat like god kvalitet.
Jeg har nettopp sendt avgårde en kunde med nytt indre endeledd, riktignok på en Peugeot, men jeg tror ikke prisforskjellen er så voldsomt stor. Hos oss (som er uavhengige) kostet dette ca 2.700 kr.
Mauser har rett i at merkeverkstedene er ca dobbelt så dyre. Samme kunde hadde fått pris på samme jobb hos et Peugeot-verksted og de skulle ha drøyt 5.000.