Jeg sitter her og ser på den nye timeplanen til jenta mi som nettopp har startet i 4 klasse. "Mother from hell" (les meg) har som vanlig flere saker jeg er misfornøyd med :rolleyes:
Jeg har nettopp skrevet en e-post til rektor men før jeg sender den vil jeg bare sjekke her inne om dette er vanlig praksis på andre skoler eller ikke.
Kroppsøving - som i fjor er alle timene med kroppsøving lagt til en dag i uken. Nå i 4 klasse har de 3 timer kroppsøvning i uken og disse timene er midt på dagen på mandag. Dette er sikkert praktisk men jeg synes det er veldig dumt de kun har fysisk aktivitet en dag i uken og at disse timene ikke er fordelt på minst to dager. Er dette vanlig? Jeg synes det er kjipt og vet flere foreldre irriterer seg over dette, så jeg tenkte si fra, igjen. Jeg mener hensynet til at barn bør ha fysisk aktivtet mer en en dag i uken bør prioriteres. Dette er en forholdsvis liten skole, det burde fint kunne legges opp til dette uten for store problemer.
Leksehjelp - leksehjelp tilbys 3 dager per uke og er et veldig bra tilbud på skolen vår (med lærere). Men nå er det lagt opp til at en av timene er før skolestart en dag i uken, dvs klokken 0800. Vi har ikke mulighet til å velge dager, man må si ja til 3 timer eller ingenting.
Det er godt mulig jeg er urimelig som klager over at leksehjelpen legges til 0800 om morgenen men jeg tenker også at dette ikke er så veldig lurt i forhold til de grupper de kanskje ønsker i større grad benytter seg av leksehjelpen. Så jeg synes ikke det er en god strategi av skolen.
Men kanskje dette også er vanlig? Er det andre her som har tilbud om leksehjelp før skolen starter? Og hvis så, er tilbudet fleksibelt i forhold til at man velger dager / timer barnet deltar, eller er det alt eller ingenting?
Setter pris på andres erfaringer før jeg sender nok en syte-mail til rektor.
3 timer høres mye ut, ja. Det hadde sikkert vært greit en gang i blant, men at de skal få noe fornuftig opplegg ut av det hver uke kan jeg vanskelig se for meg. Dessuten er jeg tilhenger av fysisk aktivitet som avbrekk i en ellers noenlunde stillesittende hverdag.
Er leksehjelpen i regi av SFO/AKS? Isåfall skjønner jeg at det kan bli en utfordring for flere, spesielt ettersom mange sikkert benytter seg av tilbudet kun etter skoletid.
Leksehjelp er ikke noe jeg vet noe særlig om, men når de har hatt det her (skolen er blitt leksefri, så de har ikke lenger) har det vært på slutten av dagen.
Når det gjelder gym tror jeg de bare har to timer her, og etter 4. klasse er de lagt til samme dag. Det er da de begynner å dusje etter gym, så det er vel for å unngå at all tiden går med til dusjing.
Jeg hadde også reagert. Her (også 4. klasse) har de kroppsøving en dag i uka, men bare en vanlig skoletime. Er det vanlig å ha mer enn det, forresten?
Leksehjelp får de 3 dager i uka om de vil nå i 4. klasse, men vi står helt fritt til å velge hvor mange dager vi vil melde henne på. Og alle foregår etter skoletid.
Leksehjelp tidlig om morgenen må da være bedre enn etter skoletid? Jeg synes nemlig sistetimer er tunge å undervise i mens morgenen er finfin. Her må du også bruke alle eller ingen leksehjelptimer. Helt ok, tenker jeg.
Angående tre timer gym. Min femteklassing hadde kun to gymtimer i går. Disse var to dager og det er i alle fall ikke optimalt. Heller tre på en dag enn to på to dager.
Hos oss er leksehjelp fra kl. 07.30 til 08.30 to dager i uken. Større deltakelse enn når den var på ettermiddagen.
3.klassingen min har gym/bading to timer inkl. dusjing en dag i uken, og så har de utegym uten dusjing en dag i uken. I tilegg til at de har turdag annenhver fredag.Rekner med det kommer til å fungere fint.
Hadde ikke hatt motforestillinger til deres opplegg heller. ;)
3 timer sammenhengende gym høres ikke bra ut for 4.klasse. Dobbeltime er greit, men det virker jo bare som at de har en lærer som har bare den dagen, eller noe. :vetikke:
Og leksehjelp kl 8 høres også rart ut. Når kommer buss og er det mange busselever som går glipp av leksehjelpa om de melder seg på.
Jeg hadde også reagert på dette. Synes det var ille nok med kroppsøvning to dager på rad på LilleVenns timeplan. Her er det leksehjelp tre dager i uken, alltid rett etter at undervisningen er slutt for dagen.
Jeg synes ikke leksehjelpen virker ideell, men hadde spart kruttet til gymmen, som jeg synes virker helt håpløs. Vet ikke hva som er vanlig, og storebror går jo bare i 2. klasse, men de har 2 ganger i uka, tirsdag og torsdag.
Ang leksehjelpen er det nok flere steder organisert slik at man har noe tid før skoletid, men det burde være mulighet for å dele opp påmeldingen slik at man er med bare 1 eller 2 dager. Det er det hos oss. Kroppsøvingen er jo håpløs sånn, den bør spres på minst 2, helst 3 dager. Aller helst bør de røre på seg hver dag.
Det med gym hørtes pling i bollen ut, og det er ganske sikkert noe jeg også ville gitt tilbakemelding på.
Poden fikk først tilbud om leksehjelp nå i 2. klasse. Det skulle være tre timer, men av det jeg ser er det kun to timer. Den ene gangen er kl. 08.00 om morgenen, så vi har samme opplegget her. Det er 15 minutter før normal skolestart, men fritime eller sfo for de barna som ikke har leksehjelp. Jeg ser poenget ditt angående målgruppen, men jeg er usikker på om det er noe jeg ville ha gitt en tilbakemelding på.
Hvorfor er det dumt - å samle KØ-timene gir mulighet for å dra på tur/ ha aktivitetsdager hvor de kan prøve ulike disipliner litt ordentlig etc. Jeg syns det hørtes ut som en god ide.
Vi har også KØ en gang i uka, men trodde ikke det var 3 timer, ken en dblt- time. De har hatt KØ en gang i uka siden 1.kl., tror jeg.
Før man klager bør man minimum ta på seg "åpen og nysgjerrig" og spørre hvorfor de har gjort det sånn. Det er en god sjanse for at det er gjennomtenkt. Ellers blir det ikke mye greie på timene med garderobeskift osv. De beveger seg som i sirup, mange av disse 4. klassingene.
Leksehjelp før og etter skoletid er begge helt vanlig. Og som ex- FAU- medlem - uansett hva skolen gjør er det rimelig sikkert at noen foreldre er misfornøyde og vil ha det motsatte. På vår skole har vi hatt både før og etter. Dere er priviligerte som faktisk har fått BEGGE DELER. DET er sjeldent. For selv om elevene som regel skal sitte tiden ut på leksehjelp er det ikke oppmøteplikt. På deres skole blir det dermed tilbud både for de som foretrekker leksehjelp før skolen og for de som helst vil ga leksehjelp etter skolen. Alle blir ikke 100 % fornøyd samtidig uansett.
Hvorfor e-poster til rektor, forresten - har dere ikke FAU- kontakt i klassen? Dette er vel heller en FAU-sak, tenker jeg. Blir litt feil fokus for rektor hvis vedk skal bruke så mye tid på enkelthenvendelser fra enkeltforeldre.
Kroppsøvingen hadde jeg reagert på. Her har de én time på tirsdager (svømming), én time på onsdager (en av tre uteskoletimer. De to andre er norsk og naturfag), og en time torsdager. Mandag og fredag er korte dager, så da er jo ikke behovet for bevegelse like stort.
Her har Guttungen nettopp begynt i fjerde. De har bare to timer kroppsøving i uka, og de er samlet en av ukedagene. Akkurat dette syns jeg for det første er for lite, og jeg skulle gjerne sett at de fikk det spredd over fler dager - så jepp, der er jeg på linje med deg.
Leksehjelpa vet jeg ikke hvordan blir organisert ennå. I fjor var det to timer, fordelt på to dager, noe jeg syntes fungerte bra.
Tre timer høres mye ut. Dobbelttime er greit, for da rekker de faktisk gjøre litt andre ting enn å skifte om og få dusjet etterpå.
PÅ skolen til guttungen har de minst en av skoletimene med undervisning utendørs hver dag. De tar gjerne både matte, musikk og samfunnsfag i skogsholtet i skolegården, eller går på fotballbanen for å ha idèmyldring. Dette er ei klasse med høyt energinivå, tidligere "problemklasse" - men etter de fikk nye lærere i fjor ble det noe helt annet, de sier de bryter opp i de dårlig arbeidsøktene med f.eks. å gå utendørs. Men utendørsøktene er som regel ikke planlagte eller står på timeplanen, de har alltid en backup-plan på noe de kan gjøre ute når det trengs.
Leksehjelp før skolestart har vært vanlig her, da ikke alle har mulighet etter skolen.
Her opplevde skolen økt deltagelse på leksehjelp, når de fjernet påmelding og tvangsoppmøtet som fulgte med.
Gymopplegget høres helt bak mål ut, men leksehjelp om morgenen er ganske vanlig, tror jeg. Det du eventuelt kan reagere på der, er at det ikke er mulighet til å melde seg på bare ettermiddagstimer. Vår skole har leksehjelp både før og etter skoletid, men her melder vi oss på de dagene som er aktuelle.
Ungene her liker leksehjelpen og jeg har inntrykk av at de synes det er en fin måte å avslutte skoledagen på. Da får de bearbeidet det de har drevet med i timene i fred og ro. Jeg er ganske sikker på at de ikke hadde hatt samme utbytte av det før skoletid. Skolen her begynner 8.15 og hadde det vært leksehjelp før skolen måtte de vel startet 7.30 eller noe.
Når det gjelder leksehjelp så har de også her regel om at en må være med på alt eller ingenting. Jeg henvendte meg til skolen da Mazungen hadde en aktivitet som crashet med leksehjelp og fikk etter mye om og men lov og bare være med en dag.
I vår derimot, så var hun med på begge dagene, frem til det dukket opp en sak. Da droppet vi ene dagen uten at noen har sagt noe. Hva er eventuelt konsekvensene av at dere ikke deltar på alt?
Hos oss virker det som lærerene boikotter leksehjelp og legger opp ukeplan slik at det ikke er mulig å gjøre leksene på leksehjelp. De får ikke selv disponere uken slik at de får utlevertbøkene til fredags lekse på torsdag. Da er leksehjelp ferdig.
Det er leksehjelp tirsdag og onsdag, mens det er lekser til tirsdag og fredag, som sjelden kan gjøres før.
Jeg har i grunnen ikke vært borti at kroppsøving har vært fordelt over flere dager i løpet a 12 år som lærer, og jeg har vært med på å diskutere for at leksehjelp skal legges tidlig på dagen og ikke etter endt skoledag.
Jeg hadde ikke reagert på noen av de tingene. Jeg tror faktisk at Vesla har gym over en lang økt hun også. Det er iallefall bare en gang i uken nå i femteklasse. Leksehjelp klokken 08.00 høres veldig praktisk ut syns jeg, men det er sikkert fordi jeg bruker fleksitiden til å begynne tidligst mulig på jobb.
Jeg synes det er OK med "oppsamlingstimer" i gym, i og med det muliggjør turer etc. På vår skole begynner de også med dusjing i 4, og det tar mye tid. De har også valgt å legge svømmingen til 4 - noe som også tar mye tid pga bussing (
Har også en fjerde klassing, men aner ikke hvor mange timer som er satt av til gym. Ikke lest planen så nøye. :o Men de har det kun på en dag. Jeg forstår at de samler det til en dag. det tar mye tid når de skal skifte og dusje. De har annenhver uke gym og annenhver uke svømming (det går mye tid med svømming da de må busse til svømmehallen).
Er ikke bekymret for aktivitetsnivået da de har utvidet trivselsfriminutt med masse aktiviter.
Ang leksehjelp så har ikke vi benyttet oss av det. Men jeg vet at det ikke hadde fungert på morgenen for oss.
Hos oss har de også dobbeltimer 2 X 1 i gym, men dette forklares med at skolen for tiden er uten gymsal. I store deler av skoleåret blir de busset til en idrettsplass og -hall i nærheten. 3. klassing.
Jeg må være verdens mest kompromissorienterte og fredelige person (:knegg:) siden jeg ikke hadde reagert på noe av dette. verden er full av ting som kanskje ikke er optimalt, men som man bare får forholde seg til, venne seg til eller tåle. Er det rart mange unge forventer at alt skal være 100 % tilrettelagt for akkurat dem til en hver tid? Jeg synes det er en viktig byggestein i veien mot voksenlivet at ikke alt er optimalt alltid, deal with it.
Skal de få noe ut av gymtimen, samt skifte før og dusje etter, nytter det i hvertfall ikke med enkelttimer. Om det er tre timer de skal ha, kan jeg ikke se at de har noe annet valg enn å legge alle på samme dag.
Ang leksehjelpen er jeg mer delt. Hva med de som tar buss til skolen? Her blir ikke pompen hentet før tidligst kvart over åtte, så det ville vært problematisk for oss.
Greit nok for de som går selv til skolen, men vanskligere for de som tar buss. Det må i såfall komme en løsning på det fra skolens side. Siden leksehjelp er en del av skolen, plikter de jo å tilrettelegge skyss til de barna det måtte gjelde.
Jeg hadde stusset på leksehjelp så tidlig, da mine ikke er på skolen før 8.25, så der hadde vi gått glipp av en økt. Ut fra timeplanen ser jeg jo at det ikke er planer om det her i alle fall. Ellers har eldstemor gym 2 timer annen hver uke. De slår sammen de to klassene, og jentene har en uke, og guttene den andre. De starter samtidig med dusjing på skolen, og jeg tror det har med det å gjøre.
(og sær som jeg er så tror jeg en slik deling vil fungere finfint, da gutter og jenter kan være ganske ulike i fysisk utfoldelse, og at jenter kanskje får komme til mer da. )
Jeg hadde nok ikke reagert så sterkt jeg heller altså. Men i de tre første årene har vi ikke hatt mer enn 20 minutters lekse per uke, så da bør de justere opp mengden litt kanskje om man måtte være med på alle timene. Datteren min går der ikke for hjelpen sin del, men for å bli ferdig før hun kommer hjem.
Det er jo ikke sånn at alle timeplaner alltid blir perfekte. Det er uendelig mange hensyn å ta for å få læreres timeplaner og spes ped-læreres timeplaner og faglæreres timeplaner og SFO-assistenters timeplaner og alt mulig sånt til å gå opp. Som regel har man valgt det man anså som best av de tilgjengelige alternativene, og det skulle vært noe atskillig mer graverende for at jeg skulle reagert. For å være helt ærlig hadde jeg faktisk tenkt "mother from hell" hvis jeg var rektor og STADIG fikk slike "sutremail" fra deg. Og det er rart, for her inne nikker jeg som regel til innleggene dine og er enig og oppfatter deg som en særdeles oppegående person. Er du sikker på at du ikke har en liten hang-up på å ville kontrollere skolen til minste detalj eller noe sånt?
Her har jeg 5.klassing i år, og de har nå gym to dager i uka, to timer + 1 time. I 4.klasse var det kun en gang i uka, to timer. Tre timer gym en dag i uka hørtes snodig ut, men det har vel noe med plassmangel å gjøre kanskje ?
Leksehjelp på morgenen hadde jeg også reagert på, det hadde ikke fungert her hos oss. På vår skole har de mandag og onsdag etter skoletid.
Min 5. klassing nå hadde bare gym en dag i uka i fjor når hun gikk i 4. klasse, men da hadde de dobbelt time. Hvis det var en uke de hadde uteskoledag så utgikk gym den uka.
På vår skole så har de hatt lekehjelp både på morgen og ettermiddag tidligere, men i år har de kun på ettermiddager. De hadde veldig dårlig oppslutning på morgen leksehjelp. Hele poenget er jo at foreldrene skal sjekke og gå over lekser hjemme, og da kan de jo ikke gjøre lekser rett før skolestart. Ikke er det jo sikkert at de rekker ferdig med det de trenger å gjøre heller når det er sånn rett før skolestart og de evnt. skal ha ferdig leksene til da. Jeg har aldri meldt på mine unger på leksehjelp på morgenen av to grunner. Vi skal ha kontroll på leksene samt at jeg vil ikke at ungene må på skolen tidligere enn de må og må skyndes enda mere ut av huset for å komme grytidlig på skolen pga. leksehjelp. Hos oss kan vi velge å bruke leksehjelptilbudet bare delvis og vi skriver opp hvilke av de oppsatte dagene vi vil bruke. Men det vi har satt dem opp på må de gjennomføre og være, men vi kan endre med 1 måneds varsel enten om vi vil ha mere eller mindre leksehjelp.
Hos oss er alle KØ timene lagt til samme dag uten at jeg ser det som noe problem. Men nå har skolen Fysak hver eneste morgen i tillegg, så jeg tror det skal gå helt greit. (Hele skolen går 20 min tur hver morgen)
Turbo sin klasse hadde 1 time i 1 og 2. Så i fjor ble de 2 timer,siste mandag,annen hver uke svømming.
Nå har de gym/svømming 2 siste på fredager
De begynnte å dusje etter gymmen i 3`klassen
leksehjelp vet jeg ikke noe om for det har vi bort prioritert,skulle han ha hatt det måtte jeg eller mann tatt fri fra jobb for å hente han der kl 15.Han tar vanligvis skolebuss hjem kl 14.15 og den går bare da.
Ellers må han ta buss til sentum sitte der til 16.30 eller jeg er ferdig,som ostet 15.30 for så å plukke han opp i sentrum.
La oss bare si at e-posten fikk et helt annet formål en den i utgangspunktet hadde. :knegg:
Men la meg bare forklare hvorfor jeg er synes leksehjelp klokken 0800 er dumt. Det er et problem på skolen at leksehjelpen (med lærere) nesten utelukkende benyttes av resurssterke elever. Ergo, formålet med hele ordningen med å tilby hjelp til de som trenger det mest blir bare en vits rett og slett. På en skole med så store sosiale forskjeller blant elevene som det er på vår, synes det nærmest blir tragikomisk når skolen er med på å forsterke disse forskjellene ved å lage et opplegg som definitivt ikke er for alle. Det å «møte presist» er et annet stort problem skolen sliter med, og det er dessverre en spesifikk elevgruppe som er overrepresentert når det gjelder dette. Så hvis skolen ønsker å gjøre noe med at leksehjelpen blir mer tilgjengelig for de den i utgangspunktet var ment for, blir det helt feil å tilby ordningen på et slikt tidspunkt. Da må de i det minste gjøre det mulig å velge dager / timer, og ikke lage et enten / eller opplegg.
Men igjen, jeg ga bare tilbakemelding på nettopp dette siden det har blitt tatt opp flere ganger tidligere ( at de ønsker å nå flere). Det er jo i utgangspunktet fint for min «flinke pike» at hun og venninnene hennes skal få nok et år med 3 timer ekstraundervisning med lærere alene, men det er ikke «meg og mitt» jeg er opptatt av i denne sammenhengen, faktisk. ;)
Når det gjelder gym så ser jeg jo absolutt at det sikkert har sammenheng med at de skal dusje og de skal vel også ha patetiske 10 svømmetimer ila året. Det betyr at de må gå til en annen skole, så det har sikkert sammenheng med dette. Så jeg lot det ligge, etter å ha lest tråden og revurdert.
Så er det jo slik at det største problemet mitt at de også i 4 klasse har halve dagen med TIEY undervisning. Her går skolen vekk fra hva de tidligere har sagt, og det vet jeg at jeg ikke er alene om å ha problemer med. Men det tar jeg i en annen tråd siden det er ganske så spesifikt.
Siste ord blir at både rektor og assisterende rektor hele tiden minner oss på at de vil ha tilbakemeldinger fra foreldre, ris og ros. Jeg gir begge deler!
Synes du det er problematisk at halve dagen er TIEY? Jeg synes det er bare supert jeg. Jeg mener å huske fra snuppas timeplan at de har TIEY i norsk mandag, onsdag og fredag og TIEY i matte på torsdag samt vanlige mattetimer på tirsdag (som jeg skulle ønske at var TIEY de også). TIEY fungerer utrolig godt i basisfagene på vår skole, og det er jo fremdeles halve dagen igjen til å dekke de andre fagene.
Honda: TIEY er et undervisningsopplegg som brukes en del, særlig i Oslo Øst. Så det er ikke så rart at du ikke kjenner til dette hvis skolen din ikke bruker det. Det består i at klassen deles inn i nivådelte grupper slik at alle grupper får undervisning på sitt nivå.
Ja det ble alltid sagt at TIEY ville ta store deler av dagen opp til og med 3. klasse men nå i fjerde "skulle de ta igjen og ha mange andre fag".
Men fordi det fortsatt er en god del elever som ligger nær kritisk grense på lesing på blir det mye TIEY også i 4. klasse.
Så her er det absolutt det klassiske hvem skal man ta mest hensyn til men jeg liker ikke måten dette blir gjort på. Jeg har tatt opp i flere tråder hvor bekymret jeg er for fag som forsvinner på bekostning av mye TIEY undervisning. (Hos oss er TIEY i all hovedsak lesing, ikke noe annet).
Jeg tror jeg ville lagt større vekt på å be om tilpasset opplæring i TIEY enn å begrense bruk av TIEY. De flinkere elevene kan jo noe bruke tiden på å lese seg opp i de andre fagene? :vetikke:
Er ikke alle fagfolk ganske enige om at TIEY fungerer godt for å få flest mulig over kritisk nivå i lesing? I så fall har jeg en forståelse for at man fortsetter med et opplegg som fungerer når det fremdeles er mange som ikke leser godt nok.
Jo jeg tror absolutt TIEY er et flott opplegg for de elver som ikke leser godt nok i 4. klasse. Det finnes massevis av bevis for dette i dag.
Men disse er jo heldigivs et mindretall, og da mener jeg kanskje undervisningen bør tilrettelegges etter det og ikke den andre veien. Dette har blitt kommunisert helt klart fra skolens side (at de nå i 4 skal ta igjen med andre fag) så det vil helt sikkert bli tatt opp. Igjen, TIEY brukes kun til lesing hos oss, metoden brukes ikke i noen andre fag.
Jeg vet ikke hvilke erfaringer dere har med lesebøkene i TIEY men jeg ønsker at både bøker og oppgaveark skal tilby litt større utfordringer nå som de begynner å bli så store. Det er kjipt når TIEY og lekser til TIEY bare blir kjedelig rutine og jeg er lei av argumentet at "de kan jo låne andre bøker på biblioteket". Nei sorry, nå er jeg lei av dette og ønsker at bøkene som hører undervisningen til i større grad er tilpasset ferdighetene på alle elevene.
Det er jeg helt enig i. Det er fryktelig lite motiverende å jobbe med skolearbeid uten utfordringer.
Skolen vår har forresten et eget opplegg som hører inn under TIEY som heter "Ny Start" og som er rettet mot de som ikke klarer lesekravene (jeg tror det er til jul i 2. klasse). Disse elevene skal da få separat leseundervisning. Har dere det opplegget på deres skole?
Det finnes da måter å tilpasse TIEY på som gjør at ikke alle blir sittende med samme opplegget om igjen? I 4. klasse var det et helt annet fokus enn repetert lesing selv om det fortsatt var noen som trengte den treninga. Jeg er spent på hva de gjør i 5. klasse. Hva er kritisk grense egentlig?
Enig med HV her.
Tre timer gym må da være bedre enn å spre det på f.eks tre dager. 4.klassinger er ikke akkurat raske i avtrekkern og de skal jo både skifte og dusje. De har vel svømming også kanskje?
Jeg jeg tror det er mange måter og tilpasse TIEY undervisning på men desverre er de ikke så flinke til dette på vår skole.
Uten at jeg er sikker tror jeg kritisk grense er leseferdigheter som kan måles ut fra nasjonale prøver? Er det utviklet nærmest vitenskapelige redskaper på hvordan de måler hvor elevne ligger mtp leseferdigheter og forståelse for teksten de leser? De snakker i alle fall mye om hva slags tiltak de setter i gang for elever som ligger nær "kritisk grense".
Jeg tror de har 10 timer svømming i løpet av året i 4 klasse i Osloskolen. Så godt mulig dette er grunnen. Da må de jo gå til en annen skole.
Jeg tenker det er sunt med fysisk mosjon flere ganger i uken i stedet for alt på en dag, men som sagt, aksepterer at det er sikkert må organiseres på denne måten.
Det må da være bedre å ha samlet gymmen i en dobbelttime ihvertfall. Så går ikke så mye tid tapt til skifting og dusjing. Som det ville gjort hvis man hadde to enkeltstående timer med gym.
Er dog enig i at 3 timer sammenhengende virker vil mye.
Det ble snakket mye om dette på foreldremøtet vårt. På vår skole kartlegges kritisk grense på kartleggingsprøvene. De hadde slike prøver i våres, og scorer man under et visst antall poeng, så skal det settes i gang tiltak. Ble det gjort kartleggingsprøver i 3. klasse?
Det var mange i klassen som fikk tilnærmet alt rett, så prøvene er der bare for å finne de som trenger ekstra hjelp og har ingenting med å kartlegge det generelle nivået i klassen å gjøre.
Det med gym kan da umulig forklares med de ti svømmetimene. Svømmetimene er så latterlig få at de kunne ha plassert dem når som helst på timeplanen de ukene de får svømme.
Et det snakk om at de kun får fire økter med svømming?
Da får de sannelig ikke mye tid i bassenget selv med trippeltime. Trim får de jo og det er positivt, men det høres ikke ut som noe særlig til svømmetilbud. Har alle løftene om svømmeundervising blitt lagt på hylla av politikerne?
Det ble snakket så fint om dette og særlig med tanke på en den skoler i Oslo hvor det har vært dårlige resultater å vise til ved endt svømmeopplæring.
Det er viktig med fysisk aktivitet for unger hver dag. Men er det kun skolen sitt ansvar?
Her starter dagen for de fleste unger på å gå/sparke/sykle til skolen alt fra 5meter-3 km. Våre unger er "heldige" og har ca 2km skolevei. Vi kjører så og si aldri. Læreren har kommentert at ho faktisk kan se i 1. time hvilke unger som ble kjørt til skolen og hvilke som har vært aktive før skolestart. Jeg er klar over at noen elever faktisk må ta buss osv. Men vi som er så heldige å ha muligheten, så bør elevene komme seg til skolen for egen maskin.
klassingen her har 2 timer gym/svømming i uka, på samme dag. De har rullerende 6 ukers svømming, så 12 ukers gym og så 7 uker svømming. Ut over det er det vi foreldre som har ansvaret for å ta barnet med i svømmehall. Det er vi som har ansvaret for at barnet blir trygg i vannet og kan svømme.
5.klassingen har 2 timer svømming/gym en dag (rullerende opplegg slik 3.klassingen har) og 2 timer gym neste dag (rullerende opplegg, 4 uker gym, 4 uker sløyd osv)
Men i tillegg så gjør jo skolen mye mer i praksis enn det som står på timeplanen. i går brukte 5.klassingen hele dagen til å sykle laaaang tur med trinnet. Andre dager har hele skolen opplegg med joggedag/aktivitetsdag i parken. Lærerene er flinke til å legge inn utetime/læringsopplegg ute feks i matte. Ungene løper rundt og måler alt mulig med linjaler og målebånd feks.
klasse bruker stasjoner mye i undervisningen. 8-10 minutter på en stasjon så bytter man plass og gjør en ny oppgave.
Jeg tenker som så at de dagene ungene har sittet rolig mye på skolen så er det viktig at vi foreldre tar ansvar og får ungene i bevegelse etter skoletid. Ut på tur sammen, i svømmehallen, få ungene på trening, ut på trampolinen eller bare send dem ut sammen med venner for å leke.
Jeg har også snakket med ungene mine om at friminuttene bør man bruke til å bevege seg og lufte seg. Friminutter er viktige så send med hoppetau, ball, sprettball osv slik at ungene har noe å gjøre viss lekeplassen er kjedelig. Vår skole er heldig å ha en stor skolegård med trær, ujevnt terreng, klatrenett osv.
Når det gjelder leksehjelp så ville vi ikke brukt det på morgenen. Jeg synes det er rar uvane å lære ungene å gjøre lekser rett før skoletid. Her er leksehjelpen eget opplegg for sfounger der det er en halv time hver dag. Man kan melde på ungene hvilke dager man vil og har de ikke lekser så leker dem på sfo. Vi har valgt at 3.klassingen skal bruke tiden på sfo på leking og sosialisering og så tar vi lekseøkten hjemme på ettermiddagen. De ungene som ikke går på sfo har eget opplegg med leksehjelp 3 dager i uken.
Svømmeundervisningen i Osloskolen er jo egentlig bare en vits. Etter det jeg forstår er det kun disse 10 gangene i 4 klasse ila hele skoleløpet?
Så er det jo få basseng, og bare for å ta et eksempel, - ingen skoler i bydelen til Tøyenbadet får bruke det til svømmeundervisningen. I stedet må de gå til de få skolene som har små basseng.
Guttemamma... Det er ikke bare skolens ansvar, men det er også skolens ansvar. Skoledagene er lange og unger trenger skikkelig fysisk aktivitet og kunnskap om dette også i skoletiden. Gym er mer enn å bare røre på seg.
Lisa... Det høres uholdbart ut. Der jeg vokste opp ble hotellbasseng brukt i perioder til skolesvømming. Det var en nødløsning mens de bygget svømmehall. Det må da finnes muligheter i Oslo også om politikere bare vil.
Foreldreportalen er i en flytteprosess, denne versjonen av FP er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.